Δύο μικρά όμοια σφαιρίδια Σ1 και Σ2, τα οποία θεωρούμε υλικά σημεία, βρίσκονται σε λείο οριζόντιο μονωτικό δάπεδο. Τα σφαιρίδια έχουν φορτίο q1=16μC , q2=4μC ενώ απέχουν απόσταση r=40cm. Τα σφαιρίδια συνδέονται με μονωτικό, μη εκτατό, αβαρές νήμα και ισορροπούν.
α) Ποιο το μέτρο της τάσης του νήματος που ασκείται σε κάθε σφαιρίδιο;
Συνδέουμε τα σφαιρίδια με αγώγιμο σύρμα και τελικά αποκτούν ίσα φορτία, ενώ διαρκώς ισορροπούν παραμένοντας συνδεδεμένα με το νήμα.
β) Περιγράψτε τί συνέβη κατά την αγώγιμη σύνδεση και υπολογίστε τον αριθμό των σωματιδίων που μετακινήθηκαν.
γ) Ο Μανώλης που πηγαίνει Γ’ Λυκείου και παρακολουθεί το ylikonet, ισχυρίζεται πως στην τελική κατάσταση, η δύναμη που αναπτύσσεται είναι η μέγιστη δύναμη για τις αρχικές τιμές των φορτίων και τη δοθείσα μεταξύ τους απόσταση. Έχει δίκιο ο Μανώλης;
Δίνονται: Kc=9×109 Nm2/C2 qe=-1,6×10-19C
Μια ανάρτηση για την Γ γυμνασίου με προέκταση στη Β Λυκείου.
Αφιερωμένη στον Βαγγέλη Κουντούρη, πατριάρχη της γυμνασιακής φυσικής
Kαλησπέρα.
Πολύ έξυπνο το γ Θοδωρή.
Δυστυχώς δεν είμαι Μανώλης(λίγο μεγαλύτερος)
“Δυνατό” θέμα Θοδωρή, που είναι σίγουρο ότι θα το ευχαριστηθούν ορισμένοι μαθητές!
Εάν μου επιτρέπει ο Βαγγέλης, συμπλήρωσε στο σχόλιο του Μανώλη στο τέλος, “δύο ομόσημοι αριθμοί (στην περίπτωσή μας θετικοί) με σταθερό άθροισμα, έχουν μέγιστο γινόμενο όταν είναι ίσοι”.
Kαλησπέρα Θοδωρή ,καλησπέρα Γιώργο.
Το γ) με παρέσυρε και ο Μανώλης …τα κατάφερε.
Αν όμως ,λέω αν, τα φορτία ήταν ετερόσημα πχ. 16μCb και -4μCb
τότε τα νεα φορτία θα ηταν 6 μCb έκαστο με γινόμενο 36 ενώ αρχικά το απολυτο γινόμενο ήταν 64. Άρα πρέπει να έχομε ομόσημα νούμερα.
Να ήμαστε καλά
Καλησπέρα Μίλτο η κακή μου συνήθεια να μην κοιτάζω
πριν τη δημοσίευση …γράφαμε συγχρόνως!
Καλησπέρα Παντελή! Το πήγες βέβαια από τη θεωρία στην πράξη!
Στην περίπτωση που είναι ετερόσημοι, το μέγιστο γινόμενο είναι (οριακά) το μηδέν, όταν ο ένας από αυτούς είναι (οριακά) μηδέν.
Και γιατί κύριε θα αποκτήσουν ίσα φορτία?
Μαθητής Β Λυκείου.
Μα έχουν ίδια χωρητικότητα.
Α καλά
Μαθητής Γ γυμνασίου
Και γιατί κύριε θα αποκτήσουν ίσα φορτία?
Διότι παιδιά κάθε φυσικό σύστημα θέλει να έχει τη μικρότερη δυνατή ενέργεια. Μόλις βρει την ευκαιρία το πετυχαίνει.
Αμάν!!!!
Πλάκα κάνω παιδιά.
Φανταστείτε δυο ομοια δοχεία σε οριζόντιο επίπεδο. Το Α γεμάτο νερό. το Β δίπλα του μέχρι τη μέση. Είναι συνδεμένα με λαστιχο στο κάτω μέρος και ανοίγουμε την κάνουλα. Τι θα συμβει.?
Θα μετακινηθεί νερό απο το Α στο Β μεχρι οι στάθμη του να ειναι στο ιδιο ύψος.Δηλ ίδιο νερό
Τώρα καταλάβαμε.
Κι όλα αυτά κύριε για να ικανοποιείται η αρχή ελάχιστης ενέργειας?……
Καλησπέρα παιδια.
Γειά σου Γιώργο.
Το’χεις με τα “ρευστά ανάλογα”! Μ’άρεσε.
Κι αν το Β είχε ρακί ! 🙂
Ευχαριστώ παιδιά για την επισήμανση, έγινε ως έπρεπε.
Ομολογώ πως θεωρώντας τις απόλυτες τιμές των φορτίων στον αριθμητή
δεν το πρόσεξα καν.
Ο Μανώλης, υπαρκτό πρόσωπο, “σαρώνει” τις αναρτήσεις του ylikonet καθημερινά
και είμαι σχεδόν βέβαιος πως θα επέλεγε να τεκμηριώσει με χρήση παραγώγων
όπως ο Γιώργος…..ο οποίος όμως βλέπω να έχει επηρεαστεί τα μάλα από την διδακτική Καβαλιεράτου…..
Κάποτε Γιώργο που διαβάζαμε Μάζη, μαθαίναμε στη Β’ Λυκείου πως η χωρητικότητα σφαιρικού αγωγού είναι ανάλογη της ακτίνας του και πως η μετακίνηση φορτίου
μεταξύ δύο αγωγών σταματά όταν αποκτήσουν ίδια δυναμικά, δηλαδή δύο όμοιοι
σφαιρικοί αγωγοί όταν αποκτήσουν ίσα φορτία, αφού V=KQ/R
Κάποτε, τώρα chatgpt + skills
That’s enough
Παντελή ιεροσυλία.
Εμεις οι δυο δεν θα ανοίγαμε την κάνουλα ποτέ!!!!
…υπερ της πειραματικής επίδειξης Γιώργο, χαλάλι !
Ζητώντας εν τω μεταξύ την πυκνότητα της ρακής
από το Chatgpt ΧΘΕΣ μου απάντησε πως δεν έχει πληροφορία
ΚΑΙ ΣΉΜΕΡΑ μου δίνει την πυκνότητα της καθαρής αιθυλικής αλκοόλης 0,7..!
Λέει κάτι …αυτό;
Καλημέρα
Kαλημέρα.
Παντελή αν εννοείς ότι η ΤΝ δοκίμαζε όλη την νύχτα ρακή για να αποφασίσει ποια η πυκνότητα της μπράβο της.
Αν εννοείς ποια η διαφορά ελευθερης επιφάνειας ρακής – νερου στην περίπτωση που στον πυθμένα είχαμε ρακοστεγή μεμβρανη , μάλλον τα κατάφερα.
Ήθελα να γίνει ο συνειρμός διαφορά στάθμης ελεύθερων επιφανειών = 0 δεν εχουμε ρεύμα νερου.
Αντίστοιχα διαφορά δυναμικού = 0 δεν εχουμε μετακίνηση φορτίου δηλ ηλεκτρικό ρευμα.
Ας μείνουμε στην αντιστοιχία διαφορα πιέσεων =0
δεν έχουμε ρευμα νερου κλπ.Νομίζω στο Γυμνάσιο κάνουν ρευστα οπότε ας με συγχωρήσει ο Θοδωρής που απο ηλεκτρισμο καταφερα να φτάσω στα …ρευστά.
Ωραία η άσκηση. Καλησπέρα.
Σχετικά με την ρακί βρήκα τις εξής ιστοσελίδες:
Σελίδα 1
Σελίδα 2 (αναφέρει και τα “γράδα”)
Εβίβα..!
Γιώργο και Κώστα χαιρετώ
Το ‘να φέρνει τ’ άλλο, μάλλον «το ‘να χέρι νίβει τ’ άλλο και τα δυό το πρόσωπο»
Θοδωρή ξεφύγαμε …
Να είστε καλά