web analytics

Είναι οξειδοαναγωγική;

Η ανάρτηση αυτή προέκυψε από ένα ερώτημα στο διαγώνισμα χημείας της Γ λυκείου, του κου Κουτσομπόγερα.

Το Α1 ερώτημα του διαγωνίσματος είναι το εξής: 

Η προσθήκη Η2Ο στο αιθένιο είναι ταυτόχρονα αντίδραση προσθήκης και

i. οξειδοαναγωγής

ii. εξουδετέρωσης

iii. πολυμερισμού

iv. υποκατάστασης

και δόθηκε ως σωστή απάντηση το i. Το σκεπτικό της απάντησης απεικονίζεται στο σχήμα που ακολουθεί:

Στιγμιότυπο οθόνης 2026 03 17 163906

όπου φαίνεται πως το ένα άτομο C οξειδώνεται και το άλλο ανάγεται.

Ωστόσο, αν γράψουμε την αντίδραση με απλή μοριακή μορφή C2H4 +H2O→C2H6O φαίνεται καθαρά ότι κανένα άτομο δεν έχει αλλάξει αριθμό οξείδωσης. Μου φαίνεται τουλάχιστον περίεργο όταν έχεις μια χημική αντίδραση, υπολογίζεις τους αριθμούς οξείδωσης και παρατηρείς ότι δεν υπάρχει μεταβολή, να θεωρείται αναγκαίο να αναζητήσεις συντακτικούς τύπους για να χαρακτηρίσεις την αντίδραση ως οξειδοαναγωγική ή όχι.

Επίσης, από άποψη βιβλιογραφίας παραθέτω το ακόλουθο κείμενο Στιγμιότυπο οθόνης 2026 03 17 164022

(σελ.329 από το βιβλίο του McMurry, Organic Chemistry: A Tenth Edition από τον οργανισμό OpenStax – ελεύθερα διαθέσιμο: https://assets.openstax.org/oscms-prodcms/media/documents/OrganicChemistry-WEB_lNotFqg.pdf)

Εν κατακλείδι, νομίζω ότι η ερώτηση είναι λανθασμένη (καθώς δεν υπάρχει άλλη επιλογή από την προσθήκη) και συνακόλουθα λανθασμένη είναι και η απάντηση που δίνεται.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
13 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Δήμος Φουνταλής
17/03/2026 5:57 ΜΜ

Μετά την προσθήκη, το ένα άτομο C ανάγεται, το άλλο οξειδώνεται. Κατά τη γνώμη μου είναι οξειδοαναγωγική αντίδραση.
Το επιχείρημα υπολογισμού του Α.Ο. από το μοριακό τύπο δεν με πείθει. Π.χ. ποιος είναι ο Α.Ο. του C στο προπάνιο αν προσπαθήσουμε να τον υπολογίσουμε από το μοριακό τύπο; -8/3. Παράλογο.

Θοδωρής Βαχλιώτης
17/03/2026 9:22 ΜΜ

Καλησπέρα. Γενικά συμφωνώ με τον Δήμο.
Δημήτρη γράφεις: “Ωστόσο, αν γράψουμε την αντίδραση με απλή μοριακή μορφή C2H4 +H2O→C2H6O φαίνεται καθαρά ότι κανένα άτομο δεν έχει αλλάξει αριθμό οξείδωσης.” Δεν φαίνεται αυτό που λες. Αυτό που φαίνεται είναι ότι ο μέσος όρος των Α.Ο. των ατόμων C δεν έχει αλλάξει. Με τους πρακτικούς κανόνες βρίσκουμε τον μέσο όρο των Α.Ο. Κάθε άτομο C αλλάζει τον Α.Ο. του. Τώρα όσο αφορά στον McMurry, αυτός υποθέτω το γράφει συνολικά για την οργανική ένωση ότι ούτε ανάγεται ούτε οξειδώνεται, εστιάζοντας στους δεσμούς που σχηματίζονται στο προιόν της προσθήκης. Αν όμως ορίσουμε ως οξείδωση την αύξηση του ΑΟ κάποιου ατόμου ή ιόντος και ως αναγωγή την ελάττωση του Α.Ο. κάποιου ατόμου ή ιόντος, νομίζω ότι η αντίδραση μπορεί να χαρακτηριστεί οξειδοαναγωγική.

Κοτσακινός Χρήστος
17/03/2026 10:29 ΜΜ

Το σχολικό βιβλίο αναφέρει:
C3H8 : 3x+8 = 0 ή x = -8/3.
Παρατηρούμε στο τελευταίο παράδειγμα, με βάση τους πρακτικούς κανόνες ότι ο αριθμός οξείδωσης ενός στοιχείου μπορεί να είναι κλασματικός αριθμός. Αυτό συμβαίνει γιατί δεν έχουν όλα τα άτομα άνθρακα στο μόριο του C3H8 την ίδια τιμή αριθμού οξείδωσης. Η τιμή -8/3 αντιπροσωπεύει το μέσο όρο των τιμών αυτών. Αναλυτικά αν γράψουμε το συντακτικό τύπο του C3H8:
και αριθμήσουμε τα άτομα άνθρακα απ’ αριστερά προς τα δεξιά 1, 2, 3, έχουμε:
το 1ο άτομο C έχει: Α.Ο. = -3
το 2ο άτομο C έχει: Α.Ο. = -2
το 3ο άτομο C έχει: Α.Ο. = -3

Η άποψη μου:
Ο αριθμός οξείδωσης αποτελεί συμβατικό μέγεθος που εξαρτάται από το επίπεδο περιγραφής (μοριακό ή ατομικό). Η χρήση μέσου όρου σε μόρια με μη ισοδύναμα άτομα δεν αντανακλά φυσική πραγματικότητα, αλλά αποτελεί στοιχειομετρική προσέγγιση.

Ο ΑΟ δεν είναι φυσικό μέγεθος αλλά είναι μοντέλο. Και όπως κάθε μοντέλο δουλεύει καλά σε κάποιες περιπτώσεις αλλά χάνει λεπτομέρεια σε άλλες.

Ειδικότερα:
Το να πεις ότι στην αιθανόλη οι δύο C έχουν -1 και -3 βασίζεται σε δομή (ΣΤ).
Το να πεις ότι «ο μέσος ΑΟ του C είναι -2» βασίζεται σε στοιχειομετρία (συνολικό μόριο). Και τα δύο είναι εξίσου “μη πραγματικά”, με την έννοια ότι: δεν αντιστοιχούν σε πραγματικά φορτία πάνω στα άτομα. Άρα δεν είναι ότι το ένα είναι “αληθινό” και το άλλο “ψεύτικο” είναι απλώς: διαφορετικά επίπεδα περιγραφής: τοπικό (ανά άτομο, με ΣΤ) ολικό (μέσος όρος, χωρίς ΣΤ).

Πάντως ο συντακτικός τύπος στην Οξειδοαναγωγή μπορεί να μην είναι απαραίτητος σε τυχαία αντίδραση (π.χ. ανόργανη χημεία) αλλά στην Οργανική είναι αφού μπορείς να απαντήσεις χωρίς ΣΤ, αλλά όχι πάντα με πλήρη ακρίβεια.
comment image

Τελευταία διόρθωση1 μήνας πριν από Διονύσης Μάργαρης
Θοδωρής Βαχλιώτης
17/03/2026 11:00 ΜΜ

To chagtp για την προσθήκη ΗCl στο αιθένιο:

Δεν υπάρχει καθαρή μεταφορά ηλεκτρονίων μεταξύ διαφορετικών ειδών.
Η οξείδωση και η αναγωγή λαμβάνουν χώρα εντός του ίδιου μορίου.
Αυτό ονομάζεται εσωτερική οξειδοαναγωγική (ή τύπου δυσαναλογίας) αλλαγή, αλλά στην οργανική χημεία, αντιδράσεις όπως αυτή δεν ταξινομούνται συνήθως ως οξειδοαναγωγικές αντιδράσεις.

Τελικό συμπέρασμα
Έχετε δίκιο: μεμονωμένα άτομα άνθρακα οξειδώνονται και ανάγονται
Ωστόσο, συνολικά δεν θεωρείται οξειδοαναγωγική αντίδραση επειδή:
Δεν λαμβάνει χώρα εξωτερική μεταφορά ηλεκτρονίων
Δεν εμπλέκονται ξεχωριστοί οξειδωτικοί/αναγωγικοί παράγοντες

Τελευταία διόρθωση1 μήνας πριν από Θοδωρής Βαχλιώτης
Παναγιώτης Κουτσομπόγερας

Καλημερα σε ολους – ενδιαφερουσες ιδέες απο ολους

Χωρις διαθεση επιμονης, εστω οτι δίνονται στους μαθητες οι ακολουθες προτάσεις Σ/Λ, τι πρεπει να απαντησουν;

Χαρακτηρίστε τις ακόλουθες προτάσεις ως Σωστό ή Λάθος:

  1. Στο αιθένιο υπάρχουν 2 άτομα C με Α.Ο. -2.
  2. Στην αιθανόλη υπάρχει ένα άτομο C με Α.Ο. -3, κι ένα άτομο C με Α.Ο. -1.
  3. Αν ο Α.Ο. ένος ατόμου C αυξηθεί τότε λέμε ότι αυτό το άτομο C έπαθε οξείδωση.
  4. Αν ο Α.Ο. ένος ατόμου C μειωθεί τότε λέμε ότι αυτό το άτομο C έπαθε οαναγωγή.
  5. Οι αντιδράσεις όπου λαμβάνει χώρα μεταβολή Α.Ο. ατόμων ή ιόντων χαρακτηρίζονται ως οξειδοαναγωγικές.
  6. Η αντίδραση CH2=CH2 + H2O —> CH3CH2OH είναι οξειδοαναγωγική
Παναγιώτης Κουτσομπόγερας

Η μετατροπη CHO–CHO προς HO–CH₂–COOH ειναι αντιδραση οξειδοαναγωγης; Στο ίδιο μοριο ένα ατομο C αυξανεται ον ΑΟ του ενω στο αλλο μειωνεται ο ΑΟ του

Παναγιώτης Κουτσομπόγερας

Δημήτρη σε ευχαριστώ για την ειλικρινή και έξυπνη απάντηση

Παναγιώτης Κουτσομπόγερας

Στηριζόμενος στις προτάσεις και ιδέες του Δημήτρη, Δήμου, Θοδωρή και Χρήστου τους οποίους κι ευχαριστώ πολύ, είναι πιο σωστό να αλλάξει (άλλαξε ήδη) το Α1 από το διαγώνισμα. https://ylikonet.gr/2026/03/13/%cf%87%ce%b7%ce%bc%ce%b5%ce%af%ce%b1-%ce%b3-%ce%bb%cf%85%ce%ba%ce%b5%ce%af%ce%bf%cf%85-%ce%b4%ce%b9%ce%b1%ce%b3%cf%8e%ce%bd%ce%b9%cf%83%ce%bc%ce%b1-%cf%83%cf%84%ce%b7-%cf%83%cf%85%ce%bd%ce%bf/

Παναγιώτης Κουτσομπόγερας

Πανελλαδικές 2020 Παλαιό σύστημα πρωινά
Α4 Η αντίδραση
KCN+ CH3Cl = CH3CN + KCl
χαρακτηρίζεται ως: 
α. αντίδραση προσθήκης.
β. οξειδοαναγωγική αντίδραση.
γ. αντίδραση απόσπασης.
δ. αντίδραση οξέος-βάσης.

?????? Ποια είναι η μοναδική επιλογή ? Το chatgpt και gemini την χαρακτηρίζουν μη οξειδοαναγωγικη

Τελευταία διόρθωση1 μήνας πριν από Παναγιώτης Κουτσομπόγερας
Παναγιώτης Κουτσομπόγερας

Γεια σου Δημήτρη , σέβομαι την επιλογή σου εννοείται , αλλά δεν νομίζω ότι ξέφυγε σε επίπεδο πανελλαδικών . Νομίζω ότι η απάντηση είναι πιο απλή , αλλάζει ο ΑΟ έχουμε οξειδοαναγωγη δεν αλλάζει ο ΑΟ δεν έχουμε οξειδοαναγωγη