web analytics
Subscribe
Ειδοποίηση για
12 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Βαγγέλης Κουντούρης

περί δυναμικής ενέργειας ταλάντωσης, Δημήτρη, είχε γράψει κάποιος τύπος μερικά τινά, πριν 20+ χρόνια, στο κεφάλαιο “Ταλαντώσεις”, που υπήρχε στο επίσημο σχολικό βιβλίο της Β Λυκείου Γενικής από τότε, μέχρι πρόπερσι νομίζω, κάτι έγραφε εκεί ο Χριστιανός, σωστά; λάθος;, μπορεί και τα δύο, αλλά κάποιος ινστρούκτορας του ΠΙ το καρατόμησε ολόκληρο το κεφάλαιο, έτσι, διότι εξουσία ήτανε, δεν ρώτησε ούτε συμβουλεύτηκε κανέναν, ούτε καν τον δημιουργό του… προφανώς στενοχωρήθηκε ο συγγραφέας του κεφαλαίου, περισσότερο γιατί μια δουλειά που είχε κάνει, ατέλειωτες εργατώρες, και χειρόγραφα τότε, στο χέρι που λέμε όλα, έχοντας στο μυαλό του να διδάξει “απέναντι” τη μάνα του, τον μέσο αυριανό πολίτη, πετάχτηκε στα σκουπίδια! ε, ναι, συμβαίνει να τον γνωρίζω “προσωπικά” αυτόν τον τύπο…

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
02/10/2021 7:53 ΠΜ

Καλημέρα Δημήτρη.
Να μου επιτρέψεις να έχω αντίρρηση για την παραπάνω απόδειξη.
Μαθηματικά πράγματι προκύπτει η εξίσωση.
Αλλά γιατί η ποσότητα 1/2 DA^2 είναι η ενέργεια ταλάντωσης; Είναι πράγματι μια ποσότητα με διαστάσεις ενέργειας, αλλά αυτό την κάνει απευθείας ενέργεια; Κάθε ενεργοειδής ποσότητα, αντιστοιχεί σε ενέργεια;
Πολύ περισσότερο για τί η ποσότητα 1/2 Dx^2 είναι η δυναμική ενέργεια;
Για παράδειγμα, αν για ένα σώμα που κινείται σε οριζόντιο επίπεδο βρω την εξίσωση:
1/2 mυ^2+(Τ-F)x=20
Στην εξίσωση αυτή το 20 είναι η ολική ενέργεια και η ποσότητα (Τ-F)x εκφράζει την δυναμική ενέργεια;
Δεν θα εξέφραζα την διαφωνία μου αυτή, αν το ζήτημα δεν οδηγούσε στην εξαναγκασμένη ταλάντωση.
Ισχύουν αυτά στην περίπτωση αυτή;

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
04/10/2021 11:15 ΠΜ

Καλημέρα Δημήτρη.
Η εξίσωση που έδωσα περιγράφει την κίνηση ενός σώματος σε λείο οριζόντιο επίπεδο με αρχική κινητική ενέργεια 20J, με την επίδραση δύναμης F και τριβής.
Μαθηματικά είναι μια χαρά.
Έχω δικαίωμα να χαρακτηρίζω το 20 σαν ολική ενέργεια επειδή είναι σταθερό ή την ποσότητα (Τ-F)x σαν δυναμική ενέργεια, επειδή το άθροισμά της με την κινητική ενέργεια, παραμένει σταθερό;

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
04/10/2021 11:56 ΠΜ

Καλημέρα Δημήτρη, καλημέρα Διονύση.
Θα προτιμούσα η δυναμική ενέργεια μιας ΑΑΤ να παρουσιαζόταν στην “γραμμή” της παρουσιάσης της δυναμικής ενέργειας του ηλεκτροστατικού πεδίου στο βιβλίο κατεύθυνσης της Β Λυκείου και όχι από τους τύπους της κινηματικής της κίνησης. Συγκεκριμένα στην παρακάτω λογική:
comment image

Επί της ουσίας, ανάλογη συζήτηση έθεσε ο Γιάννης δίπλα.

Τελευταία διόρθωση3 έτη πριν από Στάθης Λεβέτας
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Στάθης Λεβέτας

Με την επισήμανση Στάθη πως οι δυνάμεις (συνιστώσες της δύναμης επαναφοράς) είναι χωροεξαρτώμενες.
Μην μπλέξουμε με περιπτώσεις σαν τη σανίαδα και τους κυλίνδρους της γνωστής άσκησης.
Φυσικά το υπονοείς λέγων “απλές αρμονικές ταλαντώσεις”, όμως η παρεξήγηση καραδοκεί. Ο όρος μπορεί να εκληφθεί κινηματικά μόνο και η ενέργεια να γενικευθεί με τις γνωστές συνέπειες.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
04/10/2021 12:20 ΜΜ

Έχεις δίκιο Γιάννη, αναφέρομαι μόνον σε χωροεξαρτώμενη δύναμη, αλλά
δεν αρκεί το ότι η θέση x=0 πρέπει να είναι θέση ευσταθούς ισορροπίας της κίνησης;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Στάθης Λεβέτας

Αρκεί αλλά θα σου πει κάποιος ότι και εδώ υπάρχει θέση ευσταθούς ισορροπίας:
comment image

Θα σου πει ότι θέση ευσταθούς ισορροπίας είναι εκείνη στην οπόια το μέσον της ράβδου βρίσκεται στην ίδια κατακόρυφο με το μέσον του Κ1Κ2.
Διότι ίσορροπεί εκεί και αν εκτραπεί τείνει να επανέλθει.
Έτσι χαρακτηρίζει την θέση ως θέση ευσταθούς ισορροπίας χωρίς μαθηματικοενεργειακό λογισμό. Τυπικά μεν αλλ’ όχι αυστηρά.
Δεν έχει δίκιο, όμως……

Έτσι οι πλεονασμοί μας προστατεύουν από παρανοήσεις.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
04/10/2021 12:46 ΜΜ

Έχεις δίκιο, είναι κάτι που πρέπει να τονιστεί, ακόμη και αν θεωρηθεί πλεονασμός.

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
04/10/2021 1:05 ΜΜ
Απάντηση σε  Στάθης Λεβέτας

Καλησπέρα Στάθη.
Πολύ ωραία η ανάλυση…