
η πόσκα (poska) ήταν το αρχαίο ρωμαϊκό ποτό των πληβείων, δηλαδή των κατώτερων τάξεων, των σκλάβων και των ρωμαίων λεγεωνάριων

μωσαϊκό του 3ου π.Χ. αιώνα
αυτοί οι τελευταίοι, σύμφωνα με τον διάσημο ιατρό και μαθηματικό του 1500, Τζερολάμο Καρντάνο, πλεονεκτούσαν και ως προς τον στρατιωτικό επισιτισμό, επιλέγοντας ως τροφή στις εκστρατείες τους το παστό χοιρινό και το τυρί και για ποτό την πόσκα
αυτό το ποτό συνόδευε, στις επιχειρήσεις τους μέχρι και τους βυζαντινούς στρατιώτες που το ονόμαζαν φούσκε (phouske)
πρόκειται για μίγμα 1,5/4 ξινισμένου κρασιού με νερό με προσθήκη βοτάνων και μπαχαρικών

ο Καρντάνο θεώρησε ότι η λειτουργία του οξέως είχε αυτό που λέμε σήμερα, “αντιμικροβιακές ιδιότητες”, αφού μπορούσε να προστατεύει τους λεγεωνάριους απ τα προβληματικής καθαρότητας νερά που έβρισκαν στους διάφορους τόπους που κατέλυαν
οι νεώτεροι σχολιαστές επισήμαναν τις ευρύτερες αντιοξειδωτικές ιδιότητες του ρωμαϊκού μίγματος με επισήμανση στη βιταμίνη C που υπήρχε στα διαλυμένα βότανα
το όνομα poska, ενδέχεται να προέρχεται απ το λατινικό potor (ρόφημα) ή το ελληνικό epoxos (οξύ)

ξεδίψασμα από φλασκί – φρέσκο στην Πομπηία
λοιπόν;
το 12ο Αντίφωνο της Μεγάλης Πέμπτης
αντί του μάννα χολήν∙ αντί του ύδατος όξος
βασίζεται στα τρία απ τα τέσσερα Ευαγγέλια,

Ιω. 19,29 σκεῦος οὖν ἔκειτο ὄξους μεστόν· οἱ δὲ πλήσαντες σπόγγον ὄξους καὶ ὑσσώπῳ περιθέντες προσήνεγκαν αὐτοῦ τῷ στόματι
Ματθ. 27,48 καὶ εὐθέως δραμὼν εἷς ἐξ αὐτῶν καὶ λαβὼν σπόγγον πλήσας τε ὄξους καὶ περιθεὶς καλάμῳ ἐπότιζεν αὐτόν
Μαρκ. 15,35 καί τινες τῶν παρεστηκότων ἀκούσαντες ἔλεγον· ἴδε ᾿Ηλίαν φωνεῖ.
Μαρκ. 15,36 δραμὼν δὲ εἷς καὶ γεμίσας σπόγγον ὄξους περιθείς τε καλάμῳ ἐπότιζεν αὐτὸν λέγων· ἄφετε ἴδωμεν εἰ ἔρχεται ᾿Ηλίας καθελεῖν αὐτόν
το αντί του ύδατος όξος, μπορεί να ειδωθεί όχι απαραίτητα ως πράξη αγνωμοσύνης ή βαρβαρότητας, αλλά ως παροχή του πλέον προφανούς και διαθέσιμου ροφήματος για ένα ρωμαίο λεγεωνάριο στην έκκληση του Εσταυρωμένου: «Διψώ»
αυτή την εκδοχή την έμαθα μόλις εχθές, απ τον φιλίστορα φίλο μου Τάσο Μαριώγλου
και θεώρησα ότι άξιζε να διασταυρωθεί και να ιστορηθεί αυτές τις χρονιάρες μέρες
καλή Ανάσταση!
![]()
Καλή Ανάσταση Γιώργο!
Σε ευχαριστώ για το επίκαιρο θέμα, με την επεξηγηματική ματιά, που μας πρόσφερες.
Χρόνια πολλά Γιώργο , υπέροχη (και βιταμινουχος) ανάρτηση
Καλή Ανάσταση!
Γιώργο πολύ σε ευχαριστούμε για το γοητευτικό ταξίδι….
Η χημεία- βιοχημεία έχει γοητεία, δεν συμφωνείς?
καλή Ανάσταση παίδες!
Στέλλα πως να διαφωνήσω με σένα, όταν έχεις δίπλα σου τον Καρντάνο, που στο Encomium Neronis του 1562, επιχειρηματολογεί σαν σύγχρονος βιοχημικός!
βέβαια, προβληματίζει σήμερα ο τίτλος του βιβλίου
ένα εγκώμιο στον ιστορικά απόβλητο Νέρωνα
Καλή Ανάσταση Γιώργο.
Πάντα γλαφυρός στις σταγόνες ιστορίας που κατά καιρούς μας προσφέρεις.
Ευχαριστούμε Γιώργο, εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η πάντα εναλλακτική
εκ μέρους σου προσέγγιση των γεγονότων ….
Να είσαι πάντα καλά με διάθεση να μοιράζεσαι τη γνώση
Άρη και Θόδωρε,
ευχαριστώ για τη διαχρονική ενίσχυσή σας σ’ αυτές τις αναρτήσεις
που τρυγούν στα όρια φυσικοχημείας και ιστορίας
και ίσως και να ενδιαφέρουν
και στους δυο εύχομαι τα αυριανά ποτά στο πασχαλιάτικο τραπέζι σας
να μην έχουν την ποιότητα της πόσκα
Καλή Ανάσταση Γιώργο
καλό Πάσχα Παντελή!
Παραθέτω κάτι δευτερεύον που αλίευσα κατά την προετοιμασία της ανάρτησης
διάταγμα του 360 μ.Χ. επέβαλε στις κατώτερες τάξεις του στρατού να πίνουν πόσκα και κρασί σε εναλλακτικές ημέρες. Αν και συνδέθηκε κυρίως με τους στρατιώτες και τις κατώτερες τάξεις, μερικοί υψηλόβαθμοι Ρωμαίοι έπιναν επίσης πόσκα για να εκφράσουν την αλληλεγγύη τους προς τα στρατεύματά τους
δεν το συνδέω με την αλληλεγγύη που προκύπτει απ το πνεύμα του Θείου Πάθους, αλλά ως παράδειγμα ορθής διοίκησης που τελεί «εν ανεπαρκεία» στους καιρούς που ζούμε
Χρόνια Πολλά Γιώργο.
Ως σημερινός αλιεύς, μας δίνεις πάντα πλούσια αλιεύματα να γευθούμε, από μια εναλλακτική ματιά κοσμοιστορικών γεγονότων, αφού πρώτα τα ξεπλύνεις με τα Άγια ύδατα της Επιστήμης,
εμφυτεύοντας στο νου μας την άρνηση του δόγματος οποιασδήποτε θρησκευτικής ματιάς του “πίστευε και μη ερεύνα”,
χωρίς να υποτιμάς τους Πιστούς που καλύπτουν την εσωτερική ανάγκη του ανθρώπου να καλύπτονται από μια Υπέρτατη Δύναμη, ως Δημιουργού ορατών τε και αοράτων!
Να είσαι πάντα καλά φίλε μου
Καλό Πάσχα.
χρόνια πολλά Πρόδρομε!