web analytics

Σχόλια για τα θέματα Φυσικής 2018.

1 Στο χώρο αυτό μπορούν να γραφούν σχόλια, απορίες και τελικά κάθε είδους κριτική και τοποθέτηση πάνω στα θέματα των εξετάσεων στη φυσική του 2018.

Οι απαντήσεις από τον Κώστα Ψυλάκο

Οι απαντήσεις από τον Νίκο Κορδατζάκη.

 
Οι απαντήσεις από τον Πρόδρομο Κορκίζογλου. (σε word)

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
215 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Μανώλης Χανιωτάκης
13/06/2018 10:17 ΜΜ

Καλησπέρα σας,
για εμένα που είμαι πιο πρόσφατος στον χώρο της εκπαίδευσης από το μετερίζι του καθηγητή, αυτά τα θέματα είναι ε κ τ ρ ώ μ α τ α. Για μια ακόμα φορά, αποδεικνύεται οτι αυτοί που έχασαν ένα χρόνο από τη ζωή τους και ΑΠΟΣΤΗΘΙΣΑΝ τις πιο πολλές μεθοδολογίες και ασκήσεις έχουν περισσότερες πιθανότητες να περάσουν, ενώ η όποια πιθανότητα για κριτική σκέψη απομονώνεται στο Θέμα Β – και αυτό με προσπάθεια. 
Αυτή η φιλοσοφία θεμάτων δεν με εκπροσωπεί σαν Φυσικό και με λυπεί η εικόνα που δίνουν για τον κλάδο μας. Ντρέπομαι για αυτήν την κατάντια που βλέπω τυπωμένη σε χαρτί..
Τα παιδιά καταλήγουν να μισούν τη Φυσική σε μια περίοδο της ζωής τους που θά 'πρεπε να δουν τις πολλές ομορφιές της. Δεν αναπτύσσουν δεξιότητες, δεν μαθαίνουν να δουλεύουν δεδομένα, δεν μαθαίνουν να διαβάζουν διαγράμματα και εν τέλει αυτοί που έχουν το μεράκι να μπουν στο Φυσικό Τμήμα, χάνουν τον μπούσουλα γιατί δεν έμαθαν ποτέ να σκέφτονται..

 

Βασίλης Δουκατζής
Διαχειριστής
13/06/2018 10:20 ΜΜ

Καλησπέρα και από μένα!

Βλέποντας τα θέματα (και τις 8 σελίδες) αρχικά λέω ωχ.

Μετά βέβαια λύνοντας βλέπω όλα ΟΚ.

Να σχολιάσω το Α5ε προφανώς ο δευτερολεπτοδείκτης και πάει με αλματάκια και όχι συνεχόμενα αλλά και πάλι … (συμφωνώ με τον Μητρόπουλο)

Β1 κλασικό έχει ξαναζητηθεί

Β2 άσκηση του σχολικού (τα χαλάμε λίγο στην διατύπωση, μάλλον από την αγωνία να τα κάνουμε όσο πιο σαφή γίνονται)

Β3 ε δεν το λες και Β αλλά μία μικρή άσκηση.

Το θέμα Γ μου φαίνεται ότι όσο προχωρούσαν τα ερωτήματα γινόταν ευκολότερα (Γ3 και Γ4 12 μόρια αεράτα!!)

Το Δ θα μπορούσε να είναι πιο δύσκολο (που μάλλον ήταν και το ελαφρύναν)

Δ1 καλό για αρχή

Δ2 σχετικά εύκολο

Δ3 λίγο πιο δύσκολο από το παραπάνω

Δ4 Για τους καλούς (αυτούς που θέλουν το 20) βέβαια στο τέλος τις 3 μονάδες τι τις θέλαν; τους περισσεύαν και δεν ξέραν πως να τις μοιράσουν; και μαθητής Α λυκείου αν ήξερε την επιτάχυνση τις είχε στο τσεπάκι τις 3 μονάδες.

Γενικά δεν είχαν ασάφειες, πέρα από κάποιες μικρές αστοχίες, που φαντάζομαι δεν θα προβλημάτισαν κανέναν μαθητή.

Είχε και το δύσκολο ερώτημα για να φτάσεις στο 20 και γενικά αφού δεν έχουμε γκρίνια πιστεύω ότι η ΚΕΕ πέτυχε στο έργο της.

Υ.Γ1 Διόρθωσα το pdf του Νίκου Κορδατζάκη ώστε να μην βλέπει άλλο εκτός και άλλο εντός ο αναγνώστης.

Υ.Γ2 Έβαλα και εδώ τις απαντήσεις από τον Πρόδρομο.

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
13/06/2018 10:29 ΜΜ

Πυκνότητα δίσκου ;

με ακτίνα 0,707 m δηλαδή επιφάνεια 1,57 τετραγωνικά  και πάχος π.χ. 5 cm έχουμε έναν όγκο περίπου 0,08 κυβικά μέτρα …

άρα πυκνότητα 4/0,08 =… = 50 kg ανά κυβικό μέτρο ;  ή 0,05 g/ml  

Έ δεν τον λες και βαρύ … κάπου μεταξύ αφρολέξ και φελιζόλ είναι το υλικό του.

Βαγγέλης Κουντούρης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

μια παρατήρηση για τις λύσεις του Πρόδρομου

(καλά δεν "παίζονται" οι Φυσικοί, μόλις τελειώσουν με τα θέματα, σχολιάζουν τις λύσεις που δίνουν…)

"Η δύναμη F (μεταβλητού μέτρου) διέρχεται από το κέντρο Κ της κυκλικής τροχιάς, άρα η ροπή της ως προς το Κ είναι μηδέν"

το σώμα δεν το "νοιάζει" η δύναμη F, αλλά η ίση της τάση Τ του νήματος

Βαγγέλης Κουντούρης
Απάντηση σε  Δημήτρης Γκενές

δίκιο ο Μήτσος

αμαρτίες του παλιού δίσκου πλήρωσε ο νέος…

(ένας ποντικός τρώει το τυρί, όλοι θεωρούνται ένοχοι…)

Περάκης Νικόλαος
13/06/2018 10:41 ΜΜ
Απάντηση σε  Περάκης Νικόλαος

Αναφερόμαστε στο δίσκο πού κυλιεται στο πλάγιο επίπεδο. Ο άλλος δίσκος, όπως σχολιάζει ο Δημήτρης, είναι τελικά …πούπουλο!!

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
13/06/2018 10:55 ΜΜ

και ο κύλινδρος στο επίπεδο ακτίνα 0,2 m  άρα εμβαδό βάσης 1/8 τετραγωνικά μέτρα οπότε με ύψος 0,4 m ( κύλινδρος είναι δεν θα έχει ύψος όσο η διάμετρος ; ) δίνει όγκο 0,05 κυβικά μέτρα 

οπότε πυκνότητα 30/0,05 = 600 S.I. δηλαδή 0,6g/ml  … μια χαρά ξύλο …

Ελευθερία Νασίκα
Αρχισυντάκτης
14/06/2018 1:09 ΠΜ

Είδα τα θέματα νωρίς (με κάλεσαν πρώτη φορά για προφορική εξέταση, ήταν μια σημαντική εμπειρία), μου πήρε σχεδόν 1 ώρα για να τα λύσω καθαρογραμμένα…

Πρώτη εντύπωση, που δεν άλλαξε με τη δεύτερη ματιά:

Θέμα Α:

Αδιάφορο… το Α2 και Α4 δείχνουν καθαρά διάθεση να την πατήσουν κάποιοι (και όχι μόνο αυτοί που δε γνωρίζουν)…

Θέμα Β: 

Το Β1 καλό, γνωστό μεν, αλλά και πάλι μπέρδεψε.

Το Β2 ατόφιο από το σχολικό (για να το αναβαθμίσουμε, μόνο οι μαθηματικοί θα το κάνουν;) 

Το Β3 δεν είναι θέμα Β, είναι άσκηση… επιτέλους, ας βάλουν το ρευστό σε Γ θέμα, το τριγυρίζουν, αλλά δεν το αποφασίζουν… αν εξαιρέσουμε αυτό, καθώς και την έκφραση του αποτελέσματος συναρτήσει της υΓ και όχι του h-που νομίζω ότι ήταν και η πρώτη κίνηση που έκανε κανείς στις αντικαταστάσεις, μετά έβλεπε τα αποτελέσματα και τα «γύριζε» σε σχέση με τη υΓ-, πρόκειται για ένα ερώτημα που εξέταζε αρκετά.

Θέμα Γ: 

Κλασική ταλάντωση με ένα και δύο ελατήρια, εύκολη πλαστική κρούση… το ντόπλερ φιλοδοξούσε να κάνει το θέμα πιο δύσκολο ως συνδυαστικό… ζητώντας την απόδειξη της ΑΑΤ για το συσσωμάτωμα ήταν απαραίτητη η πλαστική κρούση, διαφορετικά θα μπορούσαν να έχουν ελαστική κρούση και να γυρίζει το ένα πίσω… το τελευταίο ερώτημα μού φάνηκε ξεκομμένο από το όλο σκηνικό, ίσως θα έπρεπε να ζητάνε πάλι κάτι σε σχέση και με το ντόπλερ…

Θέμα Δ: 

Η πρώτη μου σκέψη ήταν «έλεος»…

Κακόγουστο σχήμα, πώς αλλιώς θα μπορούσε να είναι, αφού είναι συρραφή δύο ανεξάρτητων ασκήσεων… τρία ερωτήματα υπολογιστικά, με το κατιτίς του το καθένα (Steiner, προσοχή στον τριγωνομετρικό αριθμό για τη ροπή του βάρους, προσοχή στο ύψος για το έργο του βάρους ή για τις δυναμικές ενέργειες)… 

Και ερχόμαστε στο Δ4…

Από τη μοριοδότηση των 8 μορίων για την επιτάχυνση και των 3 μορίων για την ταχύτητα διαφαίνεται και ο τρόπος λύσης που είχαν στο μυαλό τους οι θεματοδότες, δηλαδή: εξισώσεις περιστροφής και μεταφοράς για τον κύλινδρο, εξίσωση περιστροφής για την τροχαλία, σύνδεσμοι κινηματικής και λύση συστήματος… γι’ αυτό και τα 8 μόρια… και μετά άλλα 3 μόρια για τις εξισώσεις της ΕΟΜΚ για την ταχύτητα…

Για μένα ήταν ουσιαστικό το ερώτημα, σε ένα φαινόμενο που θα μπορούσε πάνω του να στηθεί, εμπλουτισμένο και με άλλα ερωτήματα, ολόκληρο το Δ θέμα… 

Προκύπτει όμως και ένα άλλο ζήτημα: γιατί δηλώνονταν πώς θα μοιραστούν τα 11 μόρια του ερωτήματος; Ήταν μοναδικός ο τρόπος λύσης που ήθελε την περισσότερη δουλειά για την επιτάχυνση και τη λιγότερη για την ταχύτητα;

Μαθήτρια, κόρη συναδέλφου, μου είπε το εξής:

Ξεκίνησε να βρει πρώτα την ταχύτητα, εφαρμόζοντας ΘΜΚΕ για τα σώματα: τα έργα των δύο τάσεων είναι αντίθετα, το (συνολικό) έργο της τριβής είναι μηδέν, άρα μένει το έργο της Bx και οι κινητικές ενέργειες των δύο στερεών… η ω του κυλίνδρου λόγω της κύλισης χωρίς ολίσθηση είναι ω=υ/R, η ω' της τροχαλίας προκύπτει ω'=υγρ/R=2υ/R (καθώς τα σημεία της περιφέρειας έχουν ίδια ταχύτητα με… κ.λπ.)… Προχωρά σε αντικατάσταση, κάνει λάθος στις πράξεις, δεν προλαβαίνει να το ξαναδεί, συνεχίζει το ερώτημα, γράφει τις εξισώσεις της ΕΟΜΚ για να βρει την επιτάχυνση, δεν έχει άλλο χρόνο για αντικατάσταση, το αφήνει με τις σχέσεις μόνο…

Το θέμα λοιπόν που θέτω, κυρίως προς τους βαθμολογητές, είναι: 

Η λύση που είχαν κατά νου οι θεματοδότες έδινε 8 μόρια στην επιτάχυνση με την προϋπόθεση ότι θα γράφονταν όλα όσα έπρεπε, μέρος των οποίων (οι κινηματικοί σύνδεσμοι) γράφηκαν και στην ενεργειακή μελέτη για την ταχύτητα (των 3 μορίων!).

Πέρα από το πόσο θα κόψουμε για τις πράξεις που δεν έγιναν, θα τηρήσουμε το 8+3 της εκφώνησης; 

Κατά τη γνώμη μου δεν πρέπει να το τηρήσουμε, γιατί δεν έπρεπε να μοιραστούν τα μόρια, αλλά να δοθούν 11 ενιαία στο ερώτημα, μιας και δεν υπήρχε μοναδικός τρόπος λύσης… Ποια η δική σας γνώμη; 

Νίκος Κορδατζάκης
14/06/2018 5:04 ΠΜ
Απάντηση σε  Βασίλης Δουκατζής

Βασίλη ευχαριστώ για την παρέμβαση, διότι δεν είχα τρόπο να διορθώσω, παρά ότι έστειλα μεειλ στο Διονύση  με τη σωστή επιλογή απάντησης, στα επόμενα 10 λεπτά από το αρχικό mail.

N

Δημήτρης Αγαλόπουλος

Καλημέρα σε όλους τους φίλους! Δεν ξέρω αν πρόκειται για σύμπτωση αλλά δουλεύω το συγκεκριμένο θέμα του Δ4 από το 2007 που το έφτιαξα σε διάφορες παραλλαγές και με πολύ όμορφα ερωτήματα που μπορούν να στηθούν. Αρχικα στη διπλή τροχαλια στον έξω δίσκο κρέμεται κατακορυφα (Διονυση Μητροπουλεwink) σώμα και ολο το συστημα ισορροπεί. Μάλιστα στα πρώτα ερωτήματα ζητώ τη μάζα που κρέμεται και  τη δύναμη στον άξονα περιστροφής της τροχαλιας.Κατόπιν αντικαθιστώ τη μάζα με βαρύτερη ή ελαφρύτερη και εκεί ξεκινά το ντόμινο των επιταχυνσεων και των ενεργειών! Για να μην βγει πολύ σκληρό γία το μαθητή το συστημα είναι καλύτερα να δωθεί   μια επιτάχυνση και να ξεκλειδώσει πιο εύκολα το θέμα. Ζηταμε ενδιάμεσα τη γωνιακή της διπλής τροχαλιας και κατόπιν τη νέα μάζα που κρεμασαμε!Μετά λέμε όταν η διπλή τροχαλια έχει τυλίξει ή ξετυλιξει ορισμένο μηκος νήματος, ποιο ποσοστό της προσφερομενης ενέργειας στο σύστημα αντιστοιχεί στην αύξηση της κινητική της διπλής τροχαλιας και τέλος ζητάμε να δειξουν ότι για ολόκληρο το συστημα ισχύει η διατηρηση της μηχανικής ενέργειας! Αρχικα στην ισορροπία το κέντρο μάζας του κυλίνδρου και της σημειακής μάζας στον έξω δίσκο είναι στο ίδιο οριζόντιο επίπεδο, για ευκολία…

Ελευθερία, smiley έχεις απόλυτο δίκιο αφού όχι μόνο με θμκε λύνεται αλλά και με αδμε που προκύπτει αν αθροιστικά τα θμκε για κάθε σώμα και λάβεις τους κινηματικους συνδέσμους!Φεύγουν τα έργα των τάσεων των νημάτων και της στατικής τριβης και μένουν κινητικές και βαρυτικο δυναμικές ενεργειες!Τελος θέλω να πω ότι ισορροπία, συνθέτη ,στροφικη,μεταφορικη κίνηση, κινηματικοι σύνδεσμοι,και μεταφορές-μετατροπές ενέργειας είναι σε ένα θέμα που βοηθά το μαθητή και τον κάνει να αντιληφθεί αρκετά σημεία φυσικής σκέψης…Τα Δ1 ,Δ2,Δ3..άλλο θέμα ,καλό αλλά μόνο του το καθένα! 

Πρόδρομος Κορκίζογλου

Βαγγέλη έχεις δίκιο, το διόρθωσα.

Υ.Γ. Δεν σου ξεφεύγει τίποτα!!!

Βασίλης Δουκατζής
Διαχειριστής
14/06/2018 8:35 ΠΜ

Ελευθερία καλημέρα!
Να πάρουμε ΑΔΜΕ ή ΘΜΚΕ συμφωνώ για να βρούμε την ταχύτητα.
Στην συνέχεια όμως για να πάρουμε τον τύπο s = ½ αcmt2 δεν θα πρέπει να δείξουμε ότι η επιτάχυνση είναι σταθερή; αυτό πως το εξασφαλίζουμε; 
Μία σκέψη κάνω ας μας πει την γνώμη του και κάποιος διορθωτής

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Ελευθερία.

Προφανώς οι βαθμολογητές θα αποφασίσουν (υποθέτω και μετά από σχετική συζήτηση μεταξύ τους και με το συντονιστή). Ας πω και εγώ τη γνώμη μου βαθμολογώντας εικονικά (αλλά με βάση πολύχρονη εμπειρία)το γραπτό που περιγράφεις,νομίζω αναλυτικά αλλά και γενικότερα την ενεργειακή λύση που θα ολοκληρώσει ο…υποψήφιος

1) Αν υπολογίσει την υcm ενεργειακά και ορθά θα πάρει το (+3) και εφ'όσον υπολογίσει ορθά την αcm θα πάρει +8

Λάθος σε πράξεις αριθμητικές (-1)

2) Για το γραπτό που λες τώρα

Γράφει ορθά την ενεργειακή εξίσωση με τα ω=υcm/R  και ω΄=2υcm/R βγάζει τελική σχέση για την υcm αλλά κάνει λάθος σε πράξη και καταλήγει σε λάθος αποτέλεσμα αριθμητικό . Θα πάρει (3-1=2)

Για τον υπολογισμό της αcm ,γράφει τις εξισώσεις S=…  και  υcm=…    σωστά και σταματά 

1η σκέψη: Μοιράζω τα 8 μόρια (για αυτή τη λύση)  3 για κάθε εξίσωση ,+1 για την συμβολική λύση ,+1 για τις πράξεις . Άρα για το γραπτό μας : 3+3=6

Σύνολο λοιπόν:  6+2=8 χωρίς αντιστροφή της από την ΚΕΕ μοριοδότησης όπως ορθά λέει και ο Διονύσης

(Κρίνοντας  την όλη εικόνα του γραπτού και αξιολογώντας θετική την ενεργειακή λύση πιθανόν +1 )

Δεν γράφω 2η σκέψη νομίζοντας ορθή την προαναφερθείσα.

Έκαμες καλά που έθιξες το θέμα. Καλή επιτυχία σε ότι κάνεις

Υ.Γ.

Ίσως σε λίγο να ανεβάσω την ενεργειακή λύση