Η ανάκλαση εγκάρσιου αρμονικού κύματος στη λυκειακή φυσική
Κάθε φορά που ένα κύμα αλλάζει μέσο διάδοσης, στο σημείο – σύνορο των δύο μέσων συμβαίνει ανάκλαση ενός τμήματος του κύματος. Οι ταχύτητες διάδοσης του κύματος στα δύο μέσα είναι διαφορετικές και εξαρτώνται από την γραμμική πυκνότητα (μ=dm/dx) των δύο μέσων, δηλαδή τη μάζα ανά μονάδα μήκους του μέσου καθόσον τα μέσα που θα μας απασχολήσουν θεωρούνται γραμμικά
Στην αποδεικτική διαδικασία που θα ακολουθήσει χρειάζεται η σχέση που συνδέει την κατακόρυφη (εγκάρσια) δύναμη σ’ ένα σημείο μιας χορδής που είναι υπό την επίδραση του κύματος μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή,…
Ξενοφώντα καλημέρα
Για μια στιγμή πίστεψα ότι θα είναι αρκετά ζόρικη η ανάγνωσή του άρθρου. Τελικά με πολύ απλό και κατανοητό τρόπο δίνεις μια άρτια εξήγηση στο τι συμβαίνει στο σύνορο και τι σχέση έχουν τα κύματα μεταξύ τους. Θυμάμαι μια αναφορά όσον αφορά τι γίνεται στο κύμα που μεταβαίνει στο δεύτερο μέσο και το ανακλώμενο κάνει στο γίνεται στο βιβλίο του Δρυ. Εσύ βέβαια το αποδεικνύεις κιόλας .
Καλό μεσημέρι, Χρήστο η προσέγγιση του θέματος έγινε όπως αναφέρεται και στον τίτλο με στόχο να γίνει κατανοητό από μαθητές , άρα έπρεπε να χρησιμοποιηθούν σχέσεις γνωστές στους μαθητές.Οι σχέσεις Τθy/θx και υ=sqrtΤ/μ δίνονται και η διαδικασία απολοποιείται.
Σ' ευχαριστώ.
Ξενοφώντα είσαι περιοδικό φαινόμενο.
Μεγάλης έντασης πάντοτε.
Καλησπέρα Ξενοφώντα.
Βλέπω ότι "σαν έτοιμος από καιρό", πήρες τη μπαλιά από το θέμα του ψηφιακού και έδωσες μια πολύ κατατοπιστική (και με …απλά υλικά) λύση, την οποία μπορεί να αντιληφθεί και ένας μαθητής. (Αρκεί βέβαια να ήταν στην ύλη του η διάθλαση…)
Να είσαι καλά!
Ξενοφώντα σου βγάζω το καπέλο!!!!!!
Επειδή πρόσφατα μας απασχόλησε το θέμα με αφορμή την ερώτηση που είχα εισηγηθεί στο study4exams, και έχοντας την εντύπωση ότι το θέμα προσεγγίζεται μόνο με διαφορικές εξισώσεις, έμεινα κατάπληκτος από την απλή λύση με Λυκειακή φυσική!!!
Να'σαι καλά φίλε μου, και να μας δίνεις πράγματα που έχουν τη σφραγίδα σου, και που την είδαμε πολλές φορές στα θέματα που αναρτάται!!!
Καλησπέρα σε όλους, Γιάννη, Διονύση ,Πρόδρομε σας ευχαριστώ, αλλά νομίζω ότι υπερθεματίζεται.Στην αρχή της ανάρτησης γράφω κάπου "κατ΄οικονομίαν" ( ο όρος χρησιμοποιείται εκκλησιαστικά για να δηλώσει την παρέκκλιση από το Κανονικό Δίκαιο λόγω αδήριτης ανάγκης)η σχέση Τθy/θx μπορεί να δοθεί χωρίς απόδειξη".Είχα έναν ενδοιασμό , αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που οι μαθητές καλούνται να χρησιμοποιήσουν μια σχέση που δεν έχει αποδειχθεί("πλάτος" φθίνουσας, πλάτος σύνθετης ταλάντωσης κ.λ.π).
Νομίζω ότι στο μέλλον δεν θα χρειάζονται τέτοιες παρεμβάσεις για την απλοποίηση κάποιων θεμάτων προς όφελος του μαθητή, διότι θα απλοποιηθεί η διαδικασία…Ως τότε, ας ανταλλάσουμε οι παλαιότεροι την όποια εμπειρία μας για λόγους αυτοσυντήρησης. και για κάποιους νεώτερους χομπίστες.
Να είστε όλοι καλά.
Εντυπωσιακή παρουσίαση Ξενοφώντα. Με τέτοια θέματα το χόμπυ μας γίνεται όλο και πιό ευχάριστο.
Για το τελευταίο σχόλιό σου περί συνέχειας συναρτήσεων στο σύνορο, σκέφτομαι πώς θα παρουσιαζόταν σε υποψήφιους γιατρούς (και όχι μόνο).
Να είσαι καλά.
Πραγματικά μια ανάρτηση που διαπραγματευεται ένα δύσκολο θέμα με ένα ομολογουμένως πολύ απλό τρόπο Ξενοφών. Καλό βράδυ και πάντα τέτοια.
"Όλως παραδόξως στα πλαίσια της εν Ελλάδι λυκειακής φυσικής" υπάρχουν ακόμα
δάσκαλοι φυσικής με το μεράκι του Ξενοφώντα…
Σε ευχαριστούμε Ξενοφώντα,για την εξαιρετική προσέγγιση σε ένα θέμα
που πριν λίγο έγραψα στον Πρόδρομο, πως δεν γνώριζα..
Μόνο σύμπτωση ή και κάτι ακόμα;;;
Καλησπέρα Αποστόλη και Τάσο, σας ευχαριστώ.Αποστόλη είμαι βέβαιος ότι αν τα μαθηματικά εξακολουθούσαν να αποτελούν εξεταζόμενο μάθημα , η σύνθεση των επιτυχόντων στην ιατρική των δύο τελευταίων ετών θα ήταν εντελώς διαφορετική.Αλλά…
Καλησπέρα Θοδωρή, τώρα είδα το σχόλιό σου, σ΄ευχαριστώ , η αφορμή ήταν όντως η ανάρτηση για την οποία έγραψε ο Πρόδρομος,όσο για την σύμπτωση κατά βάθος όλοι είμαστε ΑΕΚ.Ελπίζω να κοιμούνται οι συντοπίτες μου.
Καλό βράδυ.
Εξαιρετική δουλειά Ξενοφώντα!
Καλημέρα Βαγγέλη, σ'ευχαριστώ να είσαι καλά.
Καλή συνέχεια.
Συγχαρητήρια και απο μένα Ξενοφώντα.
Ούτε και γω περίμενα ότι το συγκεκριμένο θέμα θα μπορούσε να δοθεί με τόση διαύγεια στο επίπεδο του λυκείου.
Πάντα τέτοια.
Καλό μεσημέρι, Σπύρο σ΄ευχαριστώ, η ανάρτησή σου σε σχέση με το θέμα ήταν η αφορμή για να προκύψει η συγκεκριμένη απόδειξη στα πλαίσια μιας όσον το δυνατό απλής , άρα και προσιτής στο μαθητή διαδικασίας.Όλοι όσοι διδάσκουμε φυσική στο λύκειο, κατά καιρούς, αλλά σταθερά, "εισπράτουμε" τη δυσφορία των μαθητών που θέλουν να καταλαβαίνουν τι μαθαίνουν,όταν τους ζητάμε να δεχθούν πράγματα που δεν καταλαβαίνουν ως "θέσφατα".Προσωπικά μου είναι ότι χειρότερο, αλλά όπως έγραψα κάποια πράγματα γίνονται "κατ΄οικονομίαν".
Να είσαι καλά.