Νέο Έργο: Ο Αϊνστάιν «Ρατσιστής»

800px-Einstein_in_Japan_1922_bw

Από το CNN Greece, αλλά και σχετικό άρθρο του Τhe Guardian:

Το άρθρο

Οι μεταφράσεις των ημερολογίων του μεγάλου φυσικού Άλμπερτ Αϊνστάιν αποκαλύπτουν σοκαριστικά σχόλια ρατσιστικής και ξενοφοβικής φύσεως που έκανε ο περίφημος επιστήμονας κατά την διάρκεια των ταξιδιών του στην Κίνα και σε άλλες χώρες της Ασίας κατά την περίοδο 1922-1923.

Ο ίδιος ο Αϊνστάιν είχε χαρακτηρίσει τον ρατσισμό ως «αρρώστια των λευκών ανθρώπων», αλλά φαίνεται να έπασχε και ο ίδιος από τις προκαταλήψεις που κατέκρινε. Τα ημερολόγιά του προδίδουν ιδιαίτερα έντονη προκατάληψη απέναντι στους Κινέζους, τους οποίους χαρακτηρίζει ως «εργατικούς, βρωμιάρηδες και αργόστροφους». Περιγράφει ακόμα τον τρόπο με τον οποίο τρώνε σχολιάζοντας ότι, όταν τρώνε, «κάθονται στις φτέρνες τους όπως κάνουν οι Ευρωπαίοι όταν θέλουν να ανακουφίσουν τις ανάγκες τους στα φυλλώδη δάση».

Για τα παιδιά των Κινέζων, έγραφε ότι «είναι άψυχα και αργόστροφα» ενώ σχολίασε ότι οι Κινέζοι έχουν «πληθώρα απογόνων» κάτι που τον έκανε να ανησυχεί ότι πιθανώς να αντικαταστήσουν όλες τις άλλες φυλές, προσθέτοντας ότι «για ανθρώπους σαν εμάς η σκέψη μόνο [του να συμβεί κάτι τέτοιο] είναι εξαιρετικά βαρετή». Σε άλλο σημείο, παρατηρώντας τους Κινέζους να δουλεύουν σχολίασε ότι «μοιάζουν περισσότερο με αυτόματα παρά με ανθρώπους».

Αυτό, όμως, που τον εξέπληξε περισσότερο από κάθε άλλο ήταν η εμφάνιση των γυναικών. Στο ημερολόγιό του έγραφε: «παρατήρησα πόσο μικρή διαφορά υπάρχει μεταξύ των ανδρών και των γυναικών, δεν καταλαβαίνω τι είδους μοιραία έλξη ασκούν οι Κινέζες γυναίκες στους άνδρες σε τέτοιο βαθμό ώστε να μην μπορούν να αντισταθούν στην έξοχη ευλογία της τεκνοποίησης μαζί τους».

Τα σχόλια του Αϊνστάιν, όμως, δεν περιορίζονται στους Κινέζους. Σε επίσκεψή του την Σρι Λάνκα, ο Αϊνστάιν γράφει για τους ντόπιος ότι «ζουν σε απίστευτη βρώμα και μπόχα» ενώ προσθέτει ακόμα ότι «κάνουν λίγα και χρειάζονται λίγα. Ο απλός οικονομικός κύκλος της ζωής».

Αντίθετα για τους Ιάπωνες, ο Αϊνστάιν φαίνεται να είχε λίγο καλύτερη άποψη λέγοντας ότι οι άνθρωποι αυτοί «δεν είναι επιδειξιομανείς, είναι σεμνοί και γενικά ενδιαφέροντες». Αναφέρεται στην Ιαπωνία λέγοντας ότι «πρέπει κανείς να αγαπά και να σέβεται τη χώρα αυτή», παρόλο που πιστεύει ότι «οι διανοητικές ανάγκες τους φαίνεται να είναι πιο αδύναμες από τις καλλιτεχνικές τους- πιθανώς λόγω βιολογικής προδιάθεσης;».

Ο Ζέεβ Ρόζενκραντς, ο οποίος είναι ο αναπληρωτής διευθυντής του Προγράμματος για το Αρχείο Αϊνστάιν στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνια, δήλωσε στην εφημερίδα The Guardian: «Νομίζω ότι πολλά από τα σχόλια του μας φαίνονται ιδιαίτερα δυσάρεστα, ιδιαίτερα όσα λέει για τους Κινέζους. Αντιπαρατίθενται στην δημόσια αντίληψή του ως ένα μεγάλο ανθρωπιστικό σύμβολο. Νομίζω ότι είναι μεγάλο σοκ το να διαβάζει κανείς τα σχόλια αυτά, τα οποία δεν προορίζονταν για δημοσίευση, και να τα αντιπαραθέτει με τις δημόσιες δηλώσεις του Αϊνστάιν».

Ο Ρόζενκραντς έχει επιμεληθεί και μεταφράσει τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Άλμπερτ Αϊνστάιν, τα οποία μόλις εκδόθηκαν για πρώτη φορά από το Princeton University Press. Καθώς μέχρι τώρα τα ημερολόγια είχαν εκδοθεί μόνο στα γερμανικά, η νέα έκδοση δίνει για πρώτη φορά την δυνατότητα στο ευρύ κοινό να έχει πρόσβαση στα προσωπικά ημερολόγια του Αϊνστάιν.

Τα ημερολόγια αυτά του Αϊνστάιν δεν προορίζονταν προς δημοσίευση, καθώς οι ειδικοί πιστεύουν ότι τα έγραφε με σκοπό να τα διαβάσουν οι κόρες της συζύγου του, οι οποίες βρίσκονταν στο Βερολίνο.

Κατά τον Ρόζενκραντς, το γεγονός ότι ο Αϊνστάιν χαρακτήριζε ορισμένες Ασιατικές φυλές, όπως οι Κινέζοι μεταξύ άλλων, ως κατώτερες καθώς και η πεποίθησή του ότι άλλες φυλές μπορούσαν να αποτελέσουν απειλή (όπως φαίνεται να πίστευε για τους Κινέζους και τον κίνδυνο να αντικαταστήσουν τις υπόλοιπες φυλές), καθιστούν τα σχόλια του ξεκάθαρα ρατσιστικά και ξενοφοβικά.

Οι αποκαλύψεις αυτές έχουν προκαλέσει σύγχυση διεθνώς, καθώς ο Αϊνστάιν και οι δηλώσεις του έχουν αποτελέσει ανθρωπιστικά σλόγκαν και σύμβολα εδώ και χρόνια.

Περί τίνος πρόκειται;

Για μια πιπεράτη διαφήμιση του βιβλίου The Travel Diaries of Albert Einstein The Far East, Palestine, and Spain, 1922 – 1923, μετάφραση από τα Γερμανικά στα Αγγλικά και επιμέλεια από τον Ze’ev Rosenkranz.

Ο Αϊνστάιν μαζί με την μετέπειτα δεύτερη γυναίκα του Έλσα έκανε ένα ταξίδι πεντέμισι μηνών στην Ανατολή με δύο σύντομους σταθμούς σε Χονγκ Κονγκ και Σιγκαπούρη, δυο μικρές στάσεις στην Κίνα, διαλέξεις έξι εβδομάδων στην Ιαπωνία, δωδεκαήμερη επίσκεψη στην Παλαιστίνη και επίσκεψη τριών βδομάδων στην Ισπανία.

Στη διάρκεια του ταξιδιού κράτησε ημερολόγιο, στο οποίο κατέγραψε τις αυθόρμητες εντυπώσεις του για τους καινούργιους τόπους, την ομιλία του για την ίδρυση του Εβραϊκού Πανεπιστήμιου της Ιερουσαλήμ, στο οποίο κληροδότησε τα πνευματικά του δικαιώματα, το γκάρντεν πάρτι που έδωσε προς τιμήν του ο Ιάπωνας Αυτοκράτορας και τις συναντήσεις του με επώνυμους των χωρών που επισκέφτηκε, όπως ο Βασιλιάς της Ισπανίας. Μέσα σ’ αυτές τις σημειώσεις υπάρχουν και οι μη ορθές πολιτικά απόψεις του για τους κινέζους και για την –Αϊνστάιν είν’ αυτός– θηλυκότητα των γυναικών στην Κίνα. Και όλα αυτά να σκάνε μύτη ανάμεσα στις εικασίες του για το πρόβλημα βαρύτητας – ηλεκτρομαγνητισμού που επανέρχεται ξανά και ξανά ή εικονογραφήσεις του καπνίζοντος δευτερεύοντος ηφαιστείου του Στρόμπολι, όπως αυτό φαίνεται από τη θάλασσα, αλλά και ευάρεσκα σχόλια για ένα βιβλίο που του είχε προτείνει ο Οπενχάιμερ.

Ας μην πάρει ιδιαίτερη έκταση, αυτή την περίοδο με τα αυξημένα πατριωτικά ανακλαστικά μας, το ακόλουθο απόσπασμα κατά τον περίπλου της Σικελίας, που διατύπωσε στο ημερολόγιο παρατηρώντας το δομημένο περιβάλλον:

«μια αποτίμηση: Ανατολή. Η θερμοκρασία ανεβαίνει αδυσώπητα. Υποθέτω ότι οι Αρχαίοι Έλληνες και Εβραίοι ζούσαν σε πιο ήπια ατμόσφαιρα. Δεν υπάρχει σύγκλιση ότι η νοήμων ζωή έχει μετατοπιστεί στα βόρεια».

Αντίθετα, ας προβληθεί η εικόνα της Κρήτης από το καράβι:

«Η ατμόσφαιρα απόλυτα διαφανής. Επτάμισι το πρωί, ορατά τα βραχώδη κρητικά όρη, πέφτουν απότομα στη θάλασσα».

Το κεφάλαιο που διάβασα και σχολιάζω σε pfd εδώ.

Συμπέρασμα

Οι επιφανείς προσωπικότητες οφείλουν να ενδοσκοπούν και στον ύπνο και στον ξύπνιο μέσα στα πλαίσια της πολιτικής ορθότητας. Και να μην αφήνουν γραπτά τεκμήρια!

(Visited 885 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
17 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Εμμανουήλ Λαμπράκης

Καλησπέρα Γιώργο 

Εξαιρετικά ενδιαφέρον.

Πολλές φορές όταν τα εν οίκω προσωπικοτήτων καθίστανται και εν δήμω εκπλήσσουν.

Κώστας Παπαδάκης

Ενδιαφέρον σίγουρα γιατί αφορά τον διασημότερο Φυσικό,

το πρόσωπο που είναι συνώνυμο του επιστήμονα.

Δεν γνώριζα τις απόψεις του για τους ασιάτες, όπως δεν γνώριζα το ότι η πρώτη σύζυγος του 

ήταν ξαδέρφη του και διάφορα άλλα.

Μας επηρεάζει στην εικόνα που έχουμε για τον άνθρωπο Einstein ?

Πιθανά αλλά είναι άσχετη με το έργο του.

Ο άνθρωπος βέβαια έχει το ελαφρυντικό ότι πέρασε χρόνια στη Γερμανία,

την χώρα όπου για τον μέσο Γερμανό ο Γερμανικός ποιμενικός του (το λυκόσκυλο του)

αξίζει περισσότερο χρόνο από το παιδί του. Γιατί (μου έχουν αναφέρει προσωπικά

Γερμανοί) το παιδί θα μεγαλώσει και θα φύγει, το σκυλί θα είναι πιστό μέχρι το τέλος.

Σίγουρα η άποψη κάποιων δεν μπορεί να γενικευτεί αλλά γεγονός είναι ότι τα ζώα στα

πάρκα σε όλη την Γερμανία χαίρουν περισσότερης ελευθερίας από τις χώρες του νότου

της Ευρωζώνης.

🙂

 

 

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Αδυνατώ να παρακολουθήσω εξελίξεις της γλώσσας και των εννοιών.

Η λέξη "ρατσιστής" σήμαινε κάτι σαν τον Τζωρτζ Ουάλας (πριν τον τραυματισμό του).

Σήμερα αποδίδεται ακόμα και σε όσους λένε ανέκδοτα για ξανθιές ή πληθυσμιακές ομάδες και λαούς. Πες ότι οι γυναίκες είναι καλύτερες ή χειρότερες από τους άνδρες και κέρδισες τον τίτλο του ρατσιστή.

Διαπίστωσε "φωναχτά" ότι στην τάδε περιοχή η τάδε ομάδα παρουσιάζει αυξημένη εγκληματικότητα και θα ακούσεις τα ίδια.

Διαβάζω για τον αείμνηστο:

Σε επίσκεψή του την Σρι Λάνκα, ο Αϊνστάιν γράφει για τους ντόπιος ότι «ζουν σε απίστευτη βρώμα και μπόχα» ενώ προσθέτει ακόμα ότι «κάνουν λίγα και χρειάζονται λίγα. Ο απλός οικονομικός κύκλος της ζωής».

Αυτό το λέω "διαπίστωση". Εσφαλμένη ή ορθή. 

Ένας θα μπορούσε να διαπιστώσει ότι ο λαός Χ είναι πιο έξυπνος από τον Ψ. Θα τον πούμε ρατσιστή;

Θα με πείτε ρατσιστή επειδή αποφεύγω το μαθητές/τριες;

Η πολιτική ορθότητα αποτελεί μια από τις μεγάλες πληγές της εποχής.

Αποστόλης Παπάζογλου
Αρχισυντάκτης

Και δύο ταινίες, οι οποίες (με τις όποιες αδυναμίες τους) μεταφέρουν το κλίμα της εποχής:

Το πρόσφατο (2015) Selma σε σκηνοθεσία της Ava DuVernay

Το παλαιότερο (1988) Mississippi Burning σε σκηνοθεσία του Alan Parker

Αλλά επειδή η ανάρτηση έχει θέμα τον Albert Einstein και το καλοκαίρι υπάρχει περισσότερος χρόνος, ας θυμηθούμε και την παραγωγή του National Geographic (2017) Genius

 

Κώστας Παπαδάκης

Δεν ήξερα ότι η μελέτη του εγκέφαλου του Einstein έγινε μετά την κλοπή του, η συζήτηση είναι διδακτική.

Τα site (ηλεκτρονικές σελίδες, διαδικτυακοί κόμβοι, χώροι στο cloud, πληροφορίες που καταλαμβάνουν χώρο στο server μιας εταιρίας) που αποκαλούνται "site ενημέρωσης" ακολουθούν την ίδια "στρατηγική" : γίνεται συνεχή ροή και τροφοδοσία του διαδικτύου με "ειδήσεις". Όσο αυξάνει η ροή, θα ικανοποιείται τουλάχιστον ένα από τα κριτήρια της google μέσω του αλγόριθμου αναζήτησης της εταιρίας. Το site και η δημιουργοί του θα προβληθούν σε υψηλότερη θέση κατά την διάρκεια της επόμενης αναζήτησης που θα κάνει ο κάθε χρήστης (που μιλάει την ελληνική γλώσσα).
Δεν υπάρχει ο χρόνος να επιβεβαιωθεί η κάθε είδηση. Fast Food Νέα. Μαζική αλλά όχι ποιοτική παραγωγή.

 

    

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Μια εποχή που ο ρατσισμός ήταν ρατσισμός, αρκετές κινηματογραφικές ταινίες παρουσίαζαν το πρόβλημα.

Ας θυμηθούμε:

Η ιστορία ενός εγκλήματος

Μάντεψε ποιος θα ' ρθει το βράδυ.

Στον κύριό μας με αγάπη.

(όλες με τον Σίντνεϋ Πουατιέ).

Οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν δυο διαφορετικοί κόσμοι.Άλλο η Νέα Υόρκη και άλλο οι Πολιτείες του Νότου.

Σύμφωνα με την ταινία "Introducing Dorothy Dandridge" όταν η Ντόροθυ πήγε να κολυμπήσει στην πισίνα του ξενοδοχείου, της είπαν να φύγει. Βούτηξε το πόδι της , σοκαρίστηκαν οι λευκές λουόμενες και το προσωπικό άδειασε την πισίνα. Και μυθοπλασία της ταινίας να είναι είναι ενδεικτικό.

Σήμερα φαίνεται ότι κάποιοι τροποποιούν την έννοια. Ταυτίζοντας με τον ρατσισμό θέσεις πολύ απέχουσες από αυτόν, τον εξωραΐζουν τελικά. Αν πω ότι οι μαύροι υπερτερούν στους δρόμους ταχύτητας αλλά υστερούν στην άρση βαρών κέρδισα επαξίως τον τίτλο του ρατσιστή.

Μάλλον αυτό έπαθε και ο Αϊνστάιν. Δε βαριέσαι….

 

Γιώργος Κόμης
4 έτη πριν

Καλησπέρα.

Γνώρισα τον Αινστάιν ως επιστήμονα,  φοιτητής μέσα από τις θεωρίες της ειδικής και γενικής σχετικότητας.

Ως άνρωπο με ιδιαίτερες ευαισθησίες τον γνώρισα από το αρθρο του

Γιατί σοσιαλισμός το οποίο θεωρώ ότι μάλλον το εμπέδωσα καλύτερα.

Πρόσφατα διάβασα ότι είχε ταχθεί υπέρ φοιτητών που είχαν διωχθεί από το Πολυτεχνείο με βάση το ιδιώνυμο του Βενιζέλου.

Τώρα ως ιδιαιτέρως ευφυής που ήταν δεν θα μπορούσε να ήταν και ρατσιστής. Δηλαδή περνώντας με την σύζυγο από μια γειτονιά με κινεζούλες αντί να πει μα τι χαριτωμένες προτίμησε  σχόλιο ανώδυνο.

Πάντως εγώ θα τον θυμάμαι  από το έργο του  και τον δημόσιο λόγο του κι όχι από προσωπικές σημειώσεις που ούτε ο ίδιος πολύ πιθανόν θα ήθελε σε κοινή θέα.

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής

Κάτι που βρήκα στο cnn.gr

Πριν από μερικές μέρες, η δημοσίευση αποσπασμάτων από τα ταξιδιωτικά ημερολόγια τουΆλμπερτ Άινσταϊν σχετικά με τα ταξίδια του στην Ασία προκάλεσαν θύελλα αντιδράσεων καθώς πολλοί τα χαρακτήρισαν ως ρατσιστικά και ξενοφοβικά. Τώρα όμως, στα κινέζικα μέσα δικτύωσης, πολλοί Κινέζοι έχουν σπεύσει προς υπεράσπιση του κορυφαίου επιστήμονα. 

Στο Weibo, ένας χρήστης σχολίασε ότι «ο Άινσταϊν ταξίδεψε στην Κίνα την λάθος εποχή». Περιέγραψε την απελπιστική κατάσταση όπου επικρατούσαν «λιμός, πόλεμος και φτώχια» και αναρωτήθηκε, «πώς θα μπορούσαν οι Κινέζοι της εποχής εκείνης να κερδίσουν τον σεβασμό του Άινσταϊν;»

Σύμφωνα με την εφημερίδα The Guardian, πολλοί από τους υποστηρικτές του διάσημου φυσικού τον παρομοίασαν με τον πατέρα της σύγχρονης κινέζικης λογοτεχνίαςΛου Σούν, ο οποίος είναι περίφημος για τον τρόπο με τον οποίο σατίριζε την κινέζικη κοινωνία του 20ου αιώνα.

Η περίοδος που προηγείται της εγκαθίδρυσης του κομουνιστικού κόμματος της Κίνας το 1949 περιγράφεται συχνά ως μια περίοδος χάους και αναρχίας στην ιστορία της χώρας.

Η κινέζικη εφημερίδα Global Times, επαίνεσε την στάση των πολιτών της Κίνας και ο δημοσιογράφος που έγραψε το άρθρο αναρωτήθηκε πως θα αντιδρούσε ο Άινσταϊν αν ήξερε ότι οι Κινέζοι σήμερα εκλαμβάνουν τα σχόλια του με αυτό τον τρόπο.

Ανάμεσα στα 2.000 σχόλια που ενέπνευσε το άρθρο, ένας χρήστης έγραψε: «την αξιοπρέπεια πρέπει να την κερδίσει κανείς, όχι να περιμένει να του την αναγνωρίσουν οι άλλοι.»

Παρόλα αυτά, υπήρχαν σαφώς και αυτοί που δεν συμμερίστηκαν τον κατανοητικό αυτό τόνο απέναντι στα σχόλια του επιστήμονα. Ένας από τους χρήστες σχολίασε: «Αυτό είναι απλά ρατσιστικό. Βλέπουμε ότι ο Άινσταϊν ήταν καλός στην φυσική αλλά δεν καταλάβαινε καθόλου τους συνανθρώπους του».