ΘΕΜΑ Β
Μια μπάλα εκτοξεύεται οριζόντια, από την ταράτσα μιας πολυκατοικίας ύψους Η, με αρχική ταχύτητα υ0 = 30 m/s. Σε οριζόντια απόσταση d = 90 m από την πολυκατοικία βρίσκεται ένας κατακόρυφος στύλος που στηρίζεται στο έδαφος, ο οποίος έχει ύψος h = 50 m. Δίνεται η επιτάχυνση της βαρύτητας g = 10 m/s2, ενώ η αντίσταση του αέρα θεωρείται αμελητέα.
Β1. Παίρνοντας σύστημα αξόνων x, y όπως στο σχήμα (και με τον καθορισμένο προσανατολισμό), να γράψετε τις εξισώσεις x = x(t) και y = y(t) για τις συντεταγμένες θέσης της μπάλας.
Β2. Ποιο το ύψος της πολυκατοικίας, ώστε η μπάλα να περάσει εφαπτομενικά πάνω από το στύλο;
Β3. Ποιο το μέτρο της ταχύτητας της μπάλας όταν περνά πάνω από το στύλο;
Β4. Αν η πολυκατοικία έχει ύψος H = 70 m, ποιο το μέτρο της αρχικής ταχύτητας της μπάλας, ώστε να περάσει εφαπτομενικά πάνω από τον ίδιο στύλο;
Μονάδες 10 + 20 + 20 + 20 = 70
Γραπτή εξέταση στην οριζόντια βολή 2018-19
Καλησπέρα Θοδωρή.
Το θέμα Α εξετάζει ουσιαστικές γνώσεις στην οριζόντια βολή. Πρώτα ο μαθητής πρέπει να έχει κατανοήσει αυτά.
Στο Β παρατηρώ ότι κυρίως δουλεύεις με μετατοπίσεις και όχι με εξισώσεις θέσης. Ίσως έτσι περνά η λύση πιο εύκολα στους μαθητές. Δεν έχω κατασταλαγμένη άποψη. Εγώ θα έγραφα εξισώσεις θέσης. Θα το δώσω στους μαθητές μου να το γράψουν σπίτι και θα δω αν δεν υπάρχει η έξωθεν βοήθεια πως θα το δουλέψουν.
Θοδωρή καλησπέρα
Ωραίο τεστ και ουσιαστικό. Σαν τελευταίο ερώτημα θα έβαζα ΄΄Ποιες οι επιτρεπτές τιμές της ταχύτητας εκτόξευσης ώστε η μπάλα να χτυπήσει τον στύλο΄΄
Στο τέλος διόρθωσε την μονάδα μέτρησης της ταχύτητας που σου έχει ξεφύγει.
Αν προσέξατε τα τμήματα θα είδατε Βθ4… Τελευταία στιγμή έγιναν 82 τα παιδιά
της θετικής, ανοίξαμε 4ο τμήμα και εγώ γλίτωσα τον καλοκαιρινό εφιάλτη,
τη βιολογία…. ΄(Το χρωστάω βέβαια και στην Παναγιώτα που δέχθηκε να κρατήσει
εκείνη το ένα τμήμα που έπρεπε να πάρουμε ως 2η ανάθεση)
Όμως από τα 82 παιδιά, η μεγάλη πλειοψηφία του χρόνου θα πάνε οικονομικά
Καταλαβαίνετε πως δεν είναι εφικτό να ανέβει πολύ το επίπεδο διδασκαλίας
Οι στόχοι προσαρμόζονται στις δυνατότητες της τάξης
Έχω δύο χρόνια να κάνω συνάντηση στην οριζόντια βολή, δουλεύοντας με εξισώσεις θέσης
Νομίζω Γιώργο, πως πράγματι οι μετατοπίσεις είναι πιο εφικτές
Ευχαριστώ Χρήστο, η ταχύτητα βρήκε τη μονάδα της
Καλησπέρα Θοδωρή.
Το "πυροβολικό" έχει την τιμητική του αυτές τις μέρες .
Ωραίες ασκήσεις με στόχους κοντινούς που πρέπει όλοι να πετυχαίνουν και ποιό μακρινούς για όσους είναι ρέκτες των απαιτητικών.
Καλό βράδυ
Να' σαι καλά Παντελή
Εσύ με το Γιάννη, "στοχεύετε" σε στόχους μακρινούς και απαιτητικούς,
εμείς σε πιο κοντινούς και ρεαλιστικούς…
Μακάρι το πραγματικό πυροβολικό να είχε στόχους σαν αυτούς των σχολικών τάξεων
Καλημέρα Θοδωρή.
Προσγειωμένο και μετρημένο το διαγώνισμά σου, ελπίζω να έχεις και καλά αποτελέσματα.
Όσον αφορά το θέμα της θέσης ή της μετατόπισης που βάζει ο Γιώργος, το τελευταίο διάστημα έχει μπει σε συζήτηση και για την Α΄τάξη.
Οι προσωπικές μου αναρτήσεις στηρίζονται στις μετατοπίσεις, αφού νομίζω ότι δύσκολα μπορεί ένας μέσος μαθητής της Α΄Λυκείου, κάνοντας τα πρώτα του βήματα στη λυκειακή φυσική, μπορεί να δουλέψει με θέσεις.
Αλλά:
Αλλά νομίζω ότι το αντίθετο πρέπει να επιδιωχθεί με τη διδασκαλία της οριζόντιας βολής. Είναι μια ευκαιρία να γίνει το επόμενο βήμα, διδάσκεται σε τμήμα προσανατολισμού (έστω και αν είναι μαθητές που θα πάνε οικονομικά, μαθηματικά θα δώσουν και το να εξασκηθούν να δουλέψουν σε άξονες x, y καλό θα τους κάνει…. μένει βέβαια να πειστούν!), αλλά κυρίως υποτίθεται ότι έχουν προχωρήσει σε σχέση με πριν ένα χρόνο… Αν δεν εξασκηθούν εδώ να δουλέψουν με συντεταγμένες, πότε θα το κάνουν;
Καλημέρα Θοδωρή, μου άρεσε το τεστ αλλά κυρίως μου άρεσε η επιλογή των θεμάτων σε συνδυασμό με το υλικό που έχεις. Το θεωρώ τρομερά σημαντικό. Και κάτι δικό μας ΠΆΜΕ ΓΕΡΑ
Συμφωνώ Διονύση με όσα γράφεις, αλλά…..τα χρόνια που λείπεις από την τάξη
τα πράγματα άλλαξαν πολύ…
Επιπλέον σε 4-5 διδακτικές ώρες στην οριζόντια βολή, θα πρέπει να τους εισάγεις στη
λογική της επαλληλίας ανεξάρτητων κινήσεων, να τους πείσεις πως η φυσική δεν
είναι απομνημόνευση τύπων, να τους δείξεις ενεργειακές εφαρμογές, να τους πείσεις
πως οι σχέσεις αναφέρονται σε μετατοπίσεις Δχ και Δy και πως με αυτές μπορείς
να καταλήξεις σε εξισώσεις θέσεις, να λύσετε ασκήσεις…..
Και όλα αυτά σε μαθητές που στην πλειοψηφία τους θεωρούν τη φυσική αναγκαίο κακό,
γιατί στη Β' Λυκείου θα πρέπει να προετοιμάζονται στο ΑΟΘ και στην ΑΕΠΠ….
Τάσο, αν δεν προσπαθήσουμε να κρατήσουμε "ζωντανούς και ενεργούς" όσους
περισσότερους γίνεται, η μπάλα θα χαθεί ανεπιστρεπτί….
Πάντα "Πάμε Γερά" γιατί…..