Καθώς περιμένουμε μια μεταρρύθμιση στην παιδεία, είναι λογικό να αναμένουμε η μεταρρύθμιση να αγκαλιάσει και τον τρόπο διδασκαλίας των ΦΕ και ειδικά της φυσικής, με εισαγωγή περισσότερης εργαστηριακής διδασκαλίας. Αυτό όμως που πρέπει να συζητηθεί είναι το είδος της εργαστηριακής διδασκαλίας: Μετωπικά πειράματα ή πειράματα επίδειξης;
Οι προσπάθειες που είχαν γίνει στο παρελθόν για την εισαγωγή της εργαστηριακής διδασκαλίας ήταν αξιόλογες: Ιδρύθηκαν τα ΕΚΦΕ που λειτουργούν μέχρι σήμερα και θα συνεχίσουν να λειτουργούν. Καθιερώθηκε το 3-ωρο εργαστηριακής απασχόλησης έναντι διδακτικής από τους υπευθύνους εργαστηρίων ΦΕ. Δόθηκαν πολλά εκατομμύρια (δραχμές εννοώ, αυτό ήταν τότε το νόμισμα) για αγορά εργαστηριακού εξοπλισμού (PSCC, ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ). Με λίγα λόγια τέθηκαν οι βάσεις, αλλά δυστυχώς δεν καρποφόρησαν.
Προβλέφθηκε μάλιστα τα πειράματα να γίνονται μετωπικά, δηλαδή να χωρίζονται οι μαθητές σε ομάδες των τριών και κάθε ομάδα να εκτελεί το πείραμα το οποίο είχε ήδη προετοιμάσει ο ΥΣΕΦΕ (σημ. Υπεύθυνος Εργαστηρίου) για άσκηση των μαθητών την ώρα εκείνη. Στο πρόγραμμα ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ μάλιστα τα υλικά του κάθε πειράματος ήταν σε βαλιτσάκια, οκτώ συνήθως, γιατί τόσες ομάδες προβλέπονταν να δουλεύουν σε κάθε πείραμα.
Γιατί όμως, ενώ τα πράγματα ήταν τόσο καλά οργανωμένα, δεν καρποφόρησαν;
Ένας από τους λόγους ήταν ότι τα πράγματα δεν ήταν τόσο καλά οργανωμένα όσο εκ πρώτης όψεως φαινόταν.
Καθιερώθηκαν υποχρεωτικά πειράματα Φυσικής Χημείας και Βιολογίας. Για να εκτελεστούν αυτά τα πειράματα μετωπικά, έπρεπε οι ΥΣΕΦΕ να κάνουν φύλα εργασίας συμβουλευόμενοι τον Εργαστηριακό Οδηγό.
Αλλά οι μέθοδοι του εργαστηριακού οδηγού ήταν χρονοβόρες. Έτσι, στα 45’ της διδακτικής ώρας ήταν αδύνατον οι μαθητές να μεταφερθούν από την αίθουσα διδασκαλίας στο εργαστήριο, να χωριστούν σε ομάδες, να μελετήσουν τα φύλλα εργασίας, να λύσουν τυχόν απορίες μέσω τους ενός και μοναδικού επιβλέποντα στο εργαστήριο, να εξοικειωθούν με τα όργανα, να πάρουν μετρήσεις (συνήθως πολλές) και να τις αναλύσουν. Συχνά η ανάλυση μπορεί να φάει μια διδακτική ώρα από μόνη της (σκεφτείτε πόσο χρόνο θέλει μια γραφική παράσταση).
Επί πλέον τα εργαστήρια παρουσίαζαν ελλείψεις. Γιατί μπορεί 1100 λύκεια να είχαν τον εξοπλισμό του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ, αλλά συνήθως τα υποχρεωτικά πειράματα έπρεπε να εκτελεστούν ακολουθώντας τον Εργαστηριακό Οδηγό ο οποίος ζητούσε το πείραμα να γίνει με υλικά άλλα από αυτά που υπήρχαν στα βαλιτσάκια του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ. Πολλά πειράματα της Α΄ λυκείου, για παράδειγμα, απαιτούσαν αμαξίδια, χρονομετρητές, χαρτοταινίες κλπ. που δεν υπήρχαν στα βαλιτσάκια του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ. Έτσι ήταν δύσκολο για τον ΥΣΕΦΕ να βρεί 8 αμαξίδια, 8 χαρτοταινίες, 8 χρονομετρητές και πολλά άλλα πράγματα που απαιτούσε το πείραμα.
Ένα άλλο από τα μείζονα προβλήματα είναι η έλλειψη τεχνικού προσωπικού. Γιατί είναι σχεδόν αδύνατο να γίνει ένα μετωπικό πείραμα και να μην χαλάσει τουλάχιστον μια συσκευή. Γιατί όλοι ξέρουμε ότι οι μαθητές είναι άπειροι και δεν είναι αρκούντως προσεκτικοί.
Όταν χαλάσει μια συσκευή μετά από μετωπικό πείραμα, και η βλάβη είναι επισκευάσιμη, δεν υπάρχει τεχνικός στο σχολείο να την επισκευάσει. Έτσι ο ΥΣΕΦΕ θα τη στείλει στο ΕΚΦΕ της περιοχής του.
Συνήθως το ΕΚΦΕ έχει μόνο ένα υπεύθυνο που είναι φυσικός ή χημικός ή βιολόγος. Σε μερικά ΕΚΦΕ υπάρχει και συνεργάτης που ενδέχεται, εκτός από φυσικός ή χημικός ή βιολόγος να είναι δάσκαλος ή ηλεκτρολόγος ΤΕΙ. Ένας φυσικός, χημικός, βιολόγος ή δάσκαλος είναι απίθανο να έχει την ευχέρεια να επισκευάζει βλάβες. Μόνο ηλεκτρολόγος ΤΕΙ μπορεί να το κάνει και υπό την προϋπόθεση ότι έχει πείρα στην επισκευή βλαβών. Εν ολίγοις: αν σου χαλάσει το τροφοδοτικό DC στο πείραμα, είναι απίθανο να στο φτιάξουν. Αλλά, ακόμα κι αν εντοπίσει ο Υπ. ΕΚΦΕ τη βλάβη, θα χρειαστεί ένα εξάρτημα για να αντικαταστήσει το χαλασμένο και η αναζήτησή του είναι συχνά προβληματική.
Βλέπουμε δηλαδή ότι δεν είμαστε ακόμα τόσο καλά οργανωμένοι για να εισάγουμε το μετωπικό πείραμα στα σχολεία. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα η κατάσταση επιδεινώθηκε γιατί χάθηκε το 3-ωρο των ΥΣΕΦΕ και, επί πλέον, όλοι έχουμε φορτωθεί 2 διδακτικές ώρες παραπάνω απ΄ όσες είχαμε πριν 6 χρόνια, και δεν έχουν οι ΥΣΕΦΕ τον απαιτούμενο χρόνο και ενέργεια να ετοιμάζουν μετωπικά πειράματα.
Θεωρώ λοιπόν ότι, ναι μεν πρέπει να εισαχθεί η εργαστηριακή διδασκαλία στα σχολεία, αλλά αυτό να γίνει μέσω πειραμάτων επίδειξης. Τα πειράματα επίδειξης απαιτούν λίγα μέσα, γίνονται κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας (ενώ τα μετωπικά πειράματα δεν γίνονται κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας: απαιτούν μια επί πλέον ώρα), και δεν απαιτούν παρά μόνο την προσοχή του μαθητή. Στο τέλος του πειράματος ο μαθητής βγαίνει έξω ικανοποιημένος και μορφωμένος συνάμα.
Καλημέρα Νίκο.
Πολύ σημαντικό το θέμα που βάζεις σε συζήτηση και περιμένω να διαβάσω τοποθετήσεις των φίλων,
Προς το παρόν, το μόνο που θα ήθελα να προσθέσω είναι το εξής:
Οι εργαστηριακοί οδηγοί που κυκλοφορούν, προτείνουν πειράματα στη λογική των εργαστηριακών ασκήσεων του Πανεπιστημίου. Νομίζω πλήρης αποτυχία…
Καλημέρα παιδιά.
Η εισήγηση Πιερράτου.
Πέραν του ότι ήταν καλή, θα βοηθήσει στη συζήτηση.
Καλημέρα Διονύση και Γιάννη.
Οι Εργαστηριακοί οδηγοί είναι κάτι προχειρογραμμένα δευτέρια που γράφτηκαν βεβιασμένα στις αρχές του 21ου αιώνα για να καλύψουν τις υποχρεωτικές εργαστηριακές ασκήσεις. Τις υποχρεωτικές εργαστηριακές ασκήσεις που, όπως πολλά άλλα πράγματα σ΄ αυτή τη χώρα, υπήρχαν μόνο στα χαρτιά. Ευτυχώς πέρυσι δεν ζήτησαν από τους ΥΣΕΦΕ να δώσουν αναφορά για τις εργαστηριακές ασκήσεις που «έκαναν» και εύχομαι να μη τους ξαναζητήσουν.
Η γνώμη μου είναι ότι πρέπει να τελειώνουμε με αυτούς τους συγκεκριμένους εργαστηριακούς οδηγούς, και με τα υποχρεωτικά πειράματα. Δε λέω να τελειώνουμε και με τα μετωπικά πειράματα, αλλά βρισκόμαστε σε μια φάση που οι υποδομές μας υστερούν για μετωπικά πειράματα. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι τα εργαστήριά μας διαθέτουν βαρύ εξοπλισμό μετωπικών πειραμάτων, το ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ, καθώς επίσης και το multilog, ένα πολύ ισχυρό πειραματικό εργαλείο. Έστω κι αν τα πειράματα του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ δεν εντάσσονται στα υποχρεωτικά, πρέπει να ενθαρρύνουμε τους συναδέλφους μας να τα κάνουν στα εργαστήριά τους. Αν καταργηθούν τα υποχρεωτικά πειράματα, οι συνάδελφοι θα νιώθουν πιο ελεύθεροι να χρησιμοποιήσουν αυτόν τον εξοπλισμό.
Πέρα από τα πολλά άλλα προβλήματα, πάσχουμε κι από έλλειψη πειραματικής κουλτούρας. Αν θέλουμε να πάμε μπροστά πρέπει να καλλιεργήσουμε πειραματική κουλτούρα στα παιδιά μας από πολύ νεαρές ηλικίες.
Καλησπέρα Νίκο.
Νομίζω ότι βάζεις πολλά πράγματα στο τραπέζι σε ένα πρόβλημα που είναι, έτσι και αλλιώς, πολυπαραγοντικό.
Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι έχουμε κατάλληλα υλικά ώστε να πραγματοποιήσουμε ένα μετωπικό εργαστήριο σε ομάδες.
Ας υποθέσουμε επίσης, ότι οι νέοι εργαστηριακοί οδηγοί, είναι πιο προσεγμένοι, έχουν αποφύγει τις ακρότητες, κινούμενοι στη λογική των εργαστηριακών ασκήσεων που κάναμε (κάποτε…) στο Φυσικό.
Διονύση, θα βγουν κερδισμένοι οι μαθητές, αλλά χρειάζονται επιπλέον υποδομές. Εκ των ουκ άνευ είναι εισαγωγή 2-ώρου και δεύτερου επιβλέποντα σε κάθε μετωπικό πείραμα. Επίσης τεχνικό προσωπικό και στοκ ανταλλακτικών σε κάθε ΕΚΦΕ. Εννοείται ότι πρέπει να επανέλθει να επανέλθει το 3-ωρο στους ΥΣΕΦΕ γιατί το στήσιμο μετωπικού πειράματος θέλει πολύ δουλειά. Επί πλέον πρέπει στον προυπολογισμό της σχολικής επιτροπής να υπάρχει κωδικός για αγορά και επισκευή εργαστηριακού υλικού και, φυσικά, για αναλώσιμα εργαστηρίου.
Τα πάντα από κει και πέρα εξαρτώνται από τη διάθεση των μαθητών και των καθηγητών. Ένας ρεαλιστής και χωρίς αυταπάτες υπεύθυνος ΕΚΦΕ εκτιμά ότι η ως άνω διάθεση δεν υφίσταται σε ποσοστό άνω του 10% σε καθηγητές και άνω του 5% σε μαθητές.
Για πολλοστή φορά θα εκφράσω τις απόψεις μου για το θέμα χωρίς αυτό να σημαίνει ότι απαραίτητα είναι και σωστές.
Τα φύλλα εργασίας της σελίδας της ΠΑΝΕΚΦΕ νομίζω ότι είναι στο σωστό δρόμο.
https://drive.google.com/drive/folders/0Bxcx3Ed4MUg5ZWZkVnRCTXoyNXM
Αυτά προς το παρόν ως απάντηση στο φίλο μου το Νίκο.
Εύχομαι να μην καταστρέψω την συζήτηση παρεμβάλλοντας το:
"Η μέτρηση της γωνιακής ταχύτητας του ωροδείκτη".
Κάτι πολύ παλιό.
Πάνο καλησπέρα. Τα όσα γράφεις για τη σπουδαιότητα των μετωπικών πειραμάτων είναι πολύ καλά. Και το να βάλεις τους μαθητές να δουλέψουν σε ομάδες για να αποδείξουν πειραματικά το πυθαγόρειο θεώρημα είναι πολύ πιο εποικοδομητικό από μια ώρα πληκτικών ασκήσεων κυματικής. Το θέμα όμως είναι ότι, για να κάνεις το "Πυθαγόρειο" μετωπικό πείραμα, πρέπει να κλέψεις μια ώρα φυσικής στην οποία θα κάνεις κάτι που δεν είναι φυσική. Πόσες φορές μπορείς να το κάνεις αυτό μέσα στη χρονιά;
Νομίζω ότι η συζήτηση πρέπει να επικεντρωθεί στα μετωπικά πειράματα που υπάρχουν στους Εργαστηριακούς Οδηγούς και ίσως να επεκταθεί και στα εκτός Ε.Ο. μετωπικά πειράματα τα οποία όμως να είναι στην ύλη φυσικής του Λυκείου. Νομίζω συμφωνούμε ότι αυτά δεν μπορούν να ολοκληρωθούν σε 45'. Έχω επίσης αναφερθεί και στα προβλήματα υποδομών. Αλλά υπάρχουν κι άλλα προβλήματα.
Έστω ότι διδάσκεις τον Β΄ Νόμο του Νεύτωνα κι αυτός προβλέπεται να διδαχθεί σε 2 διδακτικές ώρες. Αυτές πρέπει να είναι δύο ώρες διδασκαλίας στον πίνακα. Επομένως, αν εσύ θέλεις να κάνεις και μετωπικό πείραμα σ΄ αυτό το μάθημα, θα χρειαστείς άλλη μια ώρα υπό την προυπόθεση ότι εσύ και οι μαθητές σου είστε πρωταθλητές στο χρόνο διεξαγωγής πειραμάτων. Θα αυξηθεί δηλ. ο χρόνος διδασκαλίας κατά 50%. Αυτή η αύξηση του χρόνου θα είχε αποφευχθεί αν το πείραμα το έκανες δια της μεθόδου επίδειξης, αφού τότε το πείραμα θα γινόταν παράλληλα με το μάθημα.
Τα πειράματα επιδειξης υπερτερούν σαφώς των μετωπικών πειραμάτων γιατί οι απαιτήσεις τους είναι μικρές σε σχέση με αυτό που προσφέρουν.
Αγαπητέ Νίκο
Θα διαφωνήσω απόλυτα ότι το Πυθαγόρειο θεώρημα δεν είναι φυσική. Το Πυθαγόρειο εμείς οι Φυσικοί το λέμε νόμο του Παραλληλογράμμου και είναι ίσως ο σπουδαιότερος νόμος της φυσικής, αφού με τον ίδιο τρόπο που προστίθενται τα διανύσματα θέσης προστίθενται και όλα τα διανυσματικά μεγέθη.
http://physcool.web.auth.gr/images/teyxos_3/Mourouzis%2021-28.pdf
Θα συμφωνήσω απόλυτα ότι οι περισσότερες υποχρεωτικές εργαστηριακές ασκήσεις δεν βγαίνουν σε μία διδακτική ώρα. Θέλουν μετατροπές ή πλήρη αντικατάσταση
Αγαπητέ Γιάννη (Κυριακόπουλε)
Ο μαθητής σου ο Γιαννάκης μου έθεσε ένα ερώτημα το οποίο όμως για να γίνει κατανοητό θα πρέπει να ετοιμάσω το σχετικό βίντεο. Λίγο υπομονή.
Ο Γιαννάκης: Κε Γιάννη έλυσα όλες τις ασκήσεις του στερεού. Λίγο πολύπλοκες αλλά τα κατάφερα. Χθες το βράδυ όμως ήρθε στο σπίτι ένας φίλος του πατέρα μου ( σαν τον Αγιο Βασίλη έμοιαζε) και με ρώτησε αν στο σχολείο κάνουμε πειράματα. Φεύγοντας μου έβαλε ένα πρόβλημα https://youtu.be/2XPokdOPLiA και δεν μπόρεσα να βρω την απάντηση. Μπορείτε να με βοηθήσετε;
Σημ: το πρόβλημα είναι αφιερωμένο εξαιρετικά στον Παναγιώτη το Λάζο που μου το παρουσίασε το Σαββατοκύριακο στην εκδήλωση "Η Φυσική Μαγεύει"
το λινκ λειτουργεί εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=2XPokdOPLiA&feature=youtu.be
Πάνο είναι όμορφο πρόβλημα.
Αρχικά ας παρατηρήσουμε ότι στο σημείο που πατάμε έχουμε "ανάποδο φάλτσο" ενώ στην άλλη πλευρά έχουμε κανονικό φάλτσο. Στο ανώτερο σημείο (όπου περιμένουμε να εμφανισθεί το σημάδι σε κάποια θέση) η ταχύτητα έχει μικρότερη τιμή από αυτήν της ταχύτητας στο άλλο ανώτερο σημείο. Η μικρότερη ταχύτητα μας επιτρέπει να δούμε το σημάδι όταν αυτό έρθει στην επιφάνεια.
Πως βλέπουμε καθαρά τις ακτίνες τροχού ποδηλάτου που πηγαίνουν στο έδαφος και θολά τις άλλες που πηγαίνουν στο ανώτερο σημείο (μεγαλύτερης ταχύτητας); Κάτι ανάλογο.
Για αυτό που είδα στο λινκ του Πάνου:
συντάσσομαι με την εξήγηση του Κυρ …αν σωστά καταλαβαίνω το σχόλιο του
(Το 'καμα με μπαταρία)
Γιαυτό δίνω αυτό που καταλαβαίνω, σχηματικά υποθέτοντας ότι λέει την πραγματικότητα
(Τα κόκκινα ανύσματα αφορούν την κόκκινη στροφική περί τον εγκάρσιο άξονα ο οποίος στρέφεται περί τον κατακόρυφο άξονα, μπλέ φορές)
Το θέμα με τις ακτίνες τροχού έχει μπεί νομίζω στον «Αριστοτέλη»
Παντελή αυτό εννοώ.
Οι εκφράσεις "ανάποδο φάλτσο" και "κανονικό φάλτσο" γράφτηκαν για λόγους συντομίας της απάντησης.
Ωραία Γιάννη.
Θέλει κάμποση φαντασία "τρισδιάστατη" για την κατανόηση.
Καλό βράδυ