Στο χώρο αυτό μπορούν να γραφούν σχόλια, απορίες και τελικά κάθε είδους κριτική και τοποθέτηση πάνω στα θέματα των εξετάσεων στη Χημεία του 2019.
Δείτε και από εδώ τα θέματα:
Θέματα πανελλαδικών εξετάσεων στη Χημεία 2019.
ή με κλικ εδώ.
Τα θέματα εσπερινών Λυκείων με κλικ εδώ.
Μια πρώτη εκτίμηση.
Εκφωνήσεις στριφνές, δυσνόητες, φορτωμένες με ένα σωρό άχρηστες πληροφορίες που αποπροσανατολίζουν τους μαθητές.
Πολλά από αυτά θα ήταν ωραία για ΠΜΔΧ αλλά δεν έχουν σχέση με το επίπεδο εξετάσεων της Γ Λυκείου.
Με τέτεια θέματα αδικούνται οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές καθώς θα μπερδευτούν σε κάποια "θολή" εκφώνηση..
Η τάση να συνδέονται (και καλά..) τα ερωτήματα με την καθημερινή ζωή είναι άνευ ουσίας σε μια τόσο κρίσιμη εξέταση και τελικά μπερδεύει τους μαθητές. Φέτος το παρα… το παρακάνανε..
Στο Α3 με το έλκος στομάχου .. τι πρέπει να καταλάβει ο μαθητής;
Στο Β1 , όπως και πέρυσι, μετατόπιση Ι.Ι (δεν υπάρχει στα σχολικά βιβλία!!). και μάλιστα στην ασπιρίνη!
Στο Β2, συσχέτιση Ei,1 του Β με Ei,2 του C !! Που το αναφέρει αυτό το σχολικό βιβλίο;
Στο διάγραμμα στο Β3, δώστε και τα tv για να είναι εμφανές ότι αλλάζει και η ταχύτητα..
Β4 α Ανύπαρκτη η χημική σκέψη..
β. Καλή η ιδέα, αλλά με το ισότοπο Ο δημιουργεί σύγχηση ..
Γ1, αντε πάλι ένωση με 2 χαρακτηριστικά ..
Γ2 καλό για ΠΜΔΧ
Γ3 το οξαλικό νάτριο εικάζουμε ότι καταλήγει σε οξαλικό οξύ..
Δ1 συνπλήρωση συντελεστών σε αντιδράσεις που δεν είναι μέσα σε αυτά που διδάσκονται οι μαθητές (η (1) δηλαδή)!!
Αν δεν κανεις την ισοσταθμιση θα χάσεις και στο Δ2 παρακάτω..
Δ5 σωστή η παρατήρηση του Δήμου για τις υψηλές C.
Δεν μπορώ να καταλάβω. Μήπως έπρεπε τα παιδιά να ασχοληθούν πρώτα με το θέμα Α μετά με τα θέματα Γ και Δ και τέλος να δώσουν το τετράδιο απαντήσεων;;;;;;
Στο Γ1, η Λ ένωση είναι κετο-εστέρας, όχι υδροξυ-εστέρας.
Στην αντίδραση Γ1β, το φελίγγειο υγρό περιέχει ΝαΟΗ, άρα θα μπορούσε να δώσει ταυτόχρονα και αντίδραση υποκατάστασης -Br από -ΟΗ.
Διδάσκω μόνο χημεία σαν φροντιστής περίπου 25 χρόνια….
Τα φετινά θέματα απομακρύνονται πολύ από το βασικό νόημα της χημείας….
Εξαιρετικά δυσνόητο το Β θέμα χρειαζόσουν προσεκτικό και επαναλαμβανόμενο διάβασμα για να καταλάβεις τι ζητάει ο ποιητής.
Το Β1 παραπλανητικό Εύκολα μπορεί ο μαθητής να υποθέσει οτι το αλκαλικό περιβάλλον εξουδετερώνει το οξύ και το καταναλώνει…
Το Β2 λάθος κύριοι θεματοδότες στην Α λυκείου διδάσκετε ότι τα ιόντα δεν έχουν ατομική ακτίνα και ιόντα με ατόμα τα συγκρίνουμε ως μέγεθος.
Το Β3 καλό.
Το Β4α μαθηματικό περισσοτέρο το Β4β κακοδιατυπωμένο.
Γ1α υπερβολικό γράψιμο.. χωρίς ουσία.
Γ1β οκ αλλά πάλι πολύ γράψιμο χωρίς λόγο.
Γ1γ οκ
Γ1δ Πάντα κάνω το ΗΟCH2COOH και το θεωρώ υπερβολικό …. πόσο μάλλον ο αντίστοιχος σιδηρόδρομος.
Γ2 Στην Α λυκείου τεινούμε να καταργήσουμε τις περιεκτικότητες.. Απορώ τι νόημα έχει να τις επαναφέρουμε στη Γ.
Ογκομέτρηση είναι οκ κλασσικό θέμα
Γ3 επίσης οκ όμως όλα μαζί υπερβολικά πολλά.. για τριτο θέμα.
Δ1 μπλα μπλα μπλα μόνο και μόνο να το διαβάσεις για να βάλεις συντελεστές και να πάρεις 3 μόρια είναι ένα τραγικό χάσιμο χρόνου.
Δ2 απίστευτα κακή διάταξη μπρος πίσω μπρος πίσω…. Έλεος. Δε μπορούσαν να μπούν στην ίδια σελίδα; Κάκιστα διατυπωμένο και σε διαφορετικές σελίδες.
Δ3 οκ
Δ4 οκ
Δ5 οκ
Συνολικά άλλο ένα τεράστιο Θέμα..
Προσωπικά τα θέματα μου άρεσαν, όμως ήταν μη διαχειρίσιμα στο 3ωρο.
Θεωρώ ότι απέχουν πολύ από αυτό που διδάσκουν τα σχολικά βιβλία….και από τις οδηγίες του υπουργείου.
Ευχαριστώ για την υπομονή σας να το διαβάσετε.
Νίκος Καχριμάνης
Χημικός.
Στο Β4.β συνάδελφοι δεν επηρεάζει ότι η ισορροπία είναι δυναμική;
Άρα θα εμφανιστεί σε όλα τα οξείδια.
Τελικά συνάδελφοι που "χάνεται" η ασπιρίνη;
Έτσι όπως θέτουν το ερώτημα στο στομάχι.
Αλλά κανονικά μάλλον απορροφάται στο έντερο.
Μάλλον θα ρώτησαν κάποιον Ιατρό και ίσως δεν κατάλαβαν τι τους είπε.
Ίσως η απάντηση να στάλθηκε μέσω instagramm.χαχαχα….
Άλλη μια φορά για το Β4.β.: Η ποσότητα του Pb*O εισάγεται σε δοχείο που ήδη έχει αποκατασταθεί η ισορροπία. Η εισαγωγή μικρής ποσότητας στερεού Pb*O δεν μετατοπίζει την ισορροπία – οι συγκεντρώσεις των CO(g) και CO2(g) μένουν αμετάβλητες και εξακολουθούν να ικανοποιούν το νόμο της Χ.Ι..
Άρα το επισημασμένο *Ο παραμένει όλο στο οξείδιο του μολύβδου.
Αυτή είναι η γνώμη μου. Να δούμε και τις "επίσημες" λύσεις.
Να δώσω κάτι για να γελάσουμε;
Το θέμα είναι αν τα άλλα οξυγόνα, τα "καλά" (αυτά που συμμετέχουν ήδη στην ισορροπία) αφήσουν τα "κακά" οξυγόνα (*Ο)
να τους πάρουν τη θέση……
Ανελέητος αγώνας επιβίωσης…
Δήμο,
αφου οι 2 αντιδράσεις συνεχίζονται (με ίδο ρυθμό βέβαια) δεν θα περάσει το ισότοπο Ο σε όλα; Κι ας εχουν σταθερή C.
Επίσης μέχρι τώρα έχω πιει δύο ασπιρίνες…
Η μία μάλλον έκατσε στο στομάχι και η άλλη προχώρησε προς το έντερο..
Για β4
Η θεση της ΧΙ δεν επηρεαζεται.
Ειναι δυναμικη κατασταση ομως.
Οι αντιδρασεις δουλευουν
Αρα σημασμενο οξυγονο σε ολα τα οξειδια
Προφανώς η Χ.Ι. δε θα μετατοπιστεί αλλά αυτό δε σημαίνει ότι οι δύο αντίστροφες αντιδράσεις δε θα συνεχίσουν να πραγματοποιούνται (με την ίδια ταχύτητα) αφού η ισορροπία είναι μία δυναμική κι όχι στατική κατάσταση όπως αναφέρει το βιβλίο.
Βρήκα σχετικά αυτό:
Gastrointestinal Factors in Aspirin Absorption: A Quantitative Study
Journal of Pharmaceutical Sciences
Volume 53, Issue 2, February 1964, Pages 129-134
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022354915342921
Three gastrointestinal factors influencing aspirin absorption have been selectively adjusted for quantitative measurement of their effect on the rate of salicylate absorption in humans and dogs. These are (a) gastric emptying, (b) aspirin dissolution rate, and (c) intragastric pH. Other factors such as tablet disintegration time, aspirin particle size, and intersubject variability have been eliminated or reduced where possible. The major portion of the salicylate in the blood during the first 20 minutes comes from the stomach. Impedance of gastric emptying by the use of atropine and placing the subjects in a left lateral position did not eliminate the higher plasma salicylate levels produced by the inclusion of the buffer antacids in aspirin tablets. The major effect of these antacids appears to be an acceleration of aspirin dissolution. This has been confirmed in this study by an in vivo demonstration of more rapid absorption from solutions of aspirin than from tablets. Aspirin in solution has a lower pH alone than with the inclusion of buffering antacids. Selective adjustment of the degree of aspirin and sodium salicylate ionization through the use of various buffers provided a method of study of the influence of intragastric pH on the rate of aspirin absorption. Support was obtained from dog and human studies in favor of the pH partition hypothesis that salicylates are absorbed more rapidly at low pH values.
Εγώ θέλω να μου πουν οι θεματοδότες πότε διδάχθηκαν οι σημερινοί υποψήφιοι την έννοια του ισοτόπου.
Και μη μου πείτε στην Α' Λυκείου γιατί τα ισότοπα ήταν εντός ύλης το σχολικό έτος 2015-2016 όταν οι σημερινοί υποψήφιοι ήταν μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου…
Δημήτρη,
τώρα που το ξανασκέφτομαι, μάλλον έχεις δίκαιο.
Οι ποσότητες των CO και CO2 δεν μεταβάλλονται. Όμως οι αντιδράσεις συνεχίζονται – με ίσες ταχύτητες. Άρα μέρος του *O θα περάσει στα οξείδια του άνθρακα.