web analytics

Στέφανος Τραχανάς: Το Μικρό Λεξικό της Ψευδοεπιστήμης

29 και 30 Νοεμβρίου 2019, στο Ηράκλειο της Κρήτης, οργανώθηκε διημερίδα με τίτλο: Ψευδοεπιστήμη και Ανορθολογισμός: Τροχοπέδη στην Επιστήμη και τη Λογική. Την εκδήλωση διοργάνωσε Ομάδα Φοιτητών του Τμήματος Βιολογίας Κρήτης, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης και τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. Στους εισηγητές συμπεριλαμβανόταν ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης Στέφανος Τραχανάς.
Με την άδεια του εισηγητή δημοσιεύω σχετικό κείμενό του, με τίτλο: Το Μικρό Λεξικό της Ψευδοεπιστήμης: 4 Βασικά Λήμματα.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
14 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Πρόδρομος Κορκίζογλου

Ευχαριστούμε Ανδρέα .

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΓΙΟΡΤΉ ΣΟΥ.

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
01/12/2019 2:10 ΜΜ

Καλησπέρα Ανδρέα.

Πολύ ωραίο το κείμενο που μετέφρασες!

Σε ευχαριστούμε…

Παναγιώτης Κουμαράς

Γεια σου Ανδρέα και Χρόνια Πολλά και για τη γιορτή σου. Με τα "ενδιαφέροντα και προκλητικά" με βάζεις σε δουλειά να διαβάσω περισσότερα.

 

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης

νομίζω ότι σ’ αυτή την φιλόξενη ανάρτηση που ισχυρίζεται ότι

«πώς κατασκευάζεται ένα ισχυρό επιχείρημα και πώς αντιμετωπίζεται ένα ασθενές; Σ’ αυτό το πλαίσιο η γεωμετρική απόδειξη είναι είδος λογικού επιχειρήματος που κατασκευάστηκε για να αντέξει ακόμη και στο πιο ισχυρό αντεπιχείρημα. Δηλαδή πρόκειται για την πιο ακραία μορφή ρητορικού λόγου»

μπορεί να κολλήσει –έστω καταχρηστικά-  και μια ακόμα παρέμβαση του Τραχανά, που έχει διαλογική μορφή, στα πατήματα του Γαλιλαίου

θυμίζω

οι περίφημοι «Διάλογοι σχετικά με τα δύο κύρια συστήματα του κόσμου», το πτολεμαϊκό και το κοπερνίκειο εκδόθηκαν το 1632 και είναι γραμμένοι στα ιταλικά

τα γαλιλαϊκά πρόσωπα

ο Salviati, ένας γνωστός του Γαλιλαίου που είχε πεθάνει στην Ισπανία το 1614, επιχειρηματολογεί υπέρ του κοπερνίκειου συστήματος. Την αριστοτελική άποψη υπερασπίζεται ο Σιμπλίκιος. Υπήρξε νεοπλατωνικός φιλόσοφος του 6ου μ.Χ αιώνα και έγκυρος σχολιαστής του Αριστοτέλη. Τέλος, ο Sagredo εμφανιζόταν ως ο μη ειδικός, που ζητά διευκρινήσεις

στο ακόλουθο βίντεο από το 30:30 και για είκοσι λεπτά, θα απολαύσεις έναν διάλογο για

«τα μαθηματικά ως την γλώσσα της φύσης»

εδώ τα πρόσωπα είναι δύο. Τα αρχετυπικά δάσκαλος και μαθητής

όπως ακριβώς είναι και τα κεντρικά πρόσωπα στον βίο του Γαλιλαίου του Μπ. Μρεχτ

η πίστη του Τραχανά ότι «δάσκαλος είναι ένας παραμυθάς που θέλει να διηγηθεί ότι αγάπησε», εδώ υλοποιείται με τρόπο παραδειγματικό με διάλογους ζουμερούς και όχι σοβαροφανείς, διανθισμένους με διαβρωτικό χιούμορ και κυρίως, απαλλαγμένους από την τυπική ρητορεία των διαλέξεων

καλή απόλαυση!

 

Βασίλειος Μπάφας
02/12/2019 12:00 ΠΜ

«Επιστήμη είναι η πίστη στην άγνοια των ειδικών» Richard Feynman

Ευχαριστούμε Αντρέα, για την ενημέρωση. Αυτό του Feynman μου αρέσει πολύ και είπα να το μοιραστώ. 

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Ανδρέας Βαλαδάκης

Ίσως Ανδρέα:

-Επιστήμη  είναι η πεποίθηση ότι οι ειδικοί έχουν άγνοια.

Το να ερευνάς τα πάντα χωρίς να αρκείσαι στην καθιερωμένη άποψη;

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης

ο Φέινμαν και οι “αυθεντίες”

συμμερίζομαι την προσέγγιση του Γιάννη

μια αδιαμφισβήτητη αυθεντία ορίζει τα όρια του σεβασμού στην συνομοταξία που τον εντάσσει η ιστορία της επιστήμης

τι επικαλέστηκε;

η μέτρηση  φορτίου του ηλεκτρονίου από τον Millikan απέδωσε μια αρχική τιμή, που δεν επιβεβαιωνόταν από πλειάδα ερευνητών. Συνήθως την έβρισκαν μεγαλύτερη. Τότε ανακάλυπταν αβεβαιότητες στις μετρήσεις τους ώστε αυτές να βρίσκονται στην “περιοχή Millikan”

ο Φέινμαν ανέδειξε αυτή την ιστορία ως περίπτωση πνευματικής δειλίας, όσων σκούπισαν τις αποκλίνουσες από την εκτίμηση Millikan μετρήσεις κάτω από το χαλί,

υποτασσόμενοι στην "αυθεντία" αλλά ίσως και στην ισχυρότατη επιρροή του Millikan (υπήρξε ιδρυτής και πρόεδρος του Caltech από το 1921 ως το 1953)     

Παναγιώτης Κουμαράς

Ανδρέα δεν ξέρω τι εννοεί ο Feynman. Μου άρεσαν οι απόψεις του Stuart Firestein συγγραφέα του βιβλίου 'Άγνοια:  Πώς οδηγεί την επιστήμη" (κυκλοφορεί από τις εκδόσεις "Ροπή").

Κατά τον  συγγραφέα υπάρχουν δυο είδη άγνοιας. Το πρώτο είναι αυτό που χαρακτηρίζει πολλούς πολιτικούς. Το δεύτερο αυτό που χαρακτηρίζει τους επιστήμονες. Κατά τη γνώμη του η επιστήμη αφορά «μία μαύρη γάτα σε σκοτεινό δωμάτιο» και μάλιστα χωρίς καμιά βεβαιότητα ότι υπάρχει κιόλας γάτα. Η επιστήμη δηλ. είναι ένα ένα διαρκές ψάξιμο  στα σκοτεινά.  Ο επιστήμονας αναζητά το καινούργιο, για να το αναζητήσει πρέπει να ξέρει τι ξέρει και τι δεν ξέρει. Τελικά ο μόνος που δεν μαθαίνει τίποτα είναι αυτός που τα ξέρει όλα.

Προσωπικά έχω την καταλήξει στην  παρακάτω καμπύλη,

Συνήθως κάποιος που δεν ξέρει τίποτα για κάτι, νομίζει πώς κάτι ξέρει. Όταν διαβάσει μερικά βιβλία πιστεύει ότι ξέρει πάρα πολλά. Πολλοί σταματάνε εδώ. Αν συνεχίσει και διαβάζει αρχίζει να πέφτει η  καμπύλη κάποιοι μπορεί να φτάσουν στο "ένα ξέρω ότι δεν ξέρω τίποτα". Συνήθως η καμπύλη μένει κάπου χαμηλά.

Γιώργος Φασουλόπουλος
Αρχισυντάκτης

παρακολουθώντας την ενδιαφέρουσα συζήτηση, έμαθα απ’ τον Παναγιώτη για τις απόψεις του Stuart Firestein σχετικά με τον ρόλο της διερευνητικής άγνοιας στην επιστήμη

συνοπτικά οι απόψεις του από τον ίδιο, με ελληνική μετάφραση

Βασίλειος Μπάφας
03/12/2019 12:25 ΠΜ

Χαίρομαι που ο Feynman μας έδωσε… ώθηση.

Μία θεωρία σύμφωνα με τον Πόπερ για να είναι επιστημονική, πρέπει να είναι διαψεύσιμη, δηλαδή να μπορεί να ελεγχθεί και να αποδειχτεί λανθασμένη

Το πηλίκο της γνώσης μας προς την άγνοιά μας δε νομίζω να το προσδιορίσουμε ποτέ, γιατί πώς να γνωρίζουμε τι δεν ξέρουμε.

Ειδικοί θεωρούμαστε πάντα σε σε σχέση με κάποιον που ξέρει λιγότερα.

Πίστη σε αυθεντίες δε χρειαζόμαστε, μόνο τις προτάσεις τους για έλεγχο. 

Δεδομένο δεν μπορεί να είναι τίποτε, ούτε καν και η μέθοδος έρευνας.

Το μόνο που μας μένει είναι το ανοιχτό μυαλό και το πάθος να γνωρίζουμε 

Και η ομαδικότητα