Καλημέρα σε όλους και καλή σχολική χρονιά.
Δεν ξέρω αν αυτό το ζήτημα έχει ξανατεθεί
Θα ήθελα τη γνώμη σας, να συζητήσουμε την απάντηση στο ερώτημα:
Ποια είναι η δουλειά του φυσικού;
Όχι του καθηγητή της φυσικής.
Μέχρι στιγμής όποιον/αν έχω ρωτήσει που διδάχθηκε φυσική στο σχολείο, αλλά δεν έχει σχέση με επαγγελματική απασχόληση, δε μπορεί να απαντήσει και αιφνιδιάζεται.
Αν το αίτημα μου δεν αγνοηθεί και καταλήξουμε κάπου, νομίζω ότι οι συνάδελφοι έχουμε καθήκον να το εξηγούμε αυτό στους μαθητές, κάθε αρχή της χρονιάς.
η άποψή μου σε Word και σε pdf
Καλησπέρα Βασίλη.
Ωραίο το παράδειγμα που σας έλεγε ο Ρεσβάνης, αλλά αυτή δεν είναι η δουλειά του Φυσικού.
Είναι μια ικανότητα, μια δεξιότητα, που έχει αποκτήσει; Όπως θες πες το. Αλλά δουλειά δεν θα το έλεγα…
Αυτό βέβαια αν με την λέξη "δουλειά" αναφερόμαστε σε κάποια επαγγελματική απασχόληση.
Σίγουρα πάντως ένας φυσικός δεν πρέπει να απαντήσει στο γκαρσόνι, όπως ο φοιτητής στην εικόνα που πρόσθεσα στην κορυφή!
Αν το κάνει, δικαίως θα εισπράξει και ανάλογη απάντηση…
Καλησπέρα Διονύση.
Ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Όχι με τη λέξη δουλειά δεν αναφέρομαι σε κάποια απασχόληση, αλλά στο "αντικείμενο" εργασίας του, το οποίο και προσπαθώ να περιγράψω μετά.
Ελπίζω οι υπόλοιποι συνάδελφοι να βοηθήσουν με τις απόψεις τους να συμπληρώσουμε το αρχικό ερώτημα, το οποίο και θεωρώ αρκετά σημαντικό γι αυτό το χώρο ο οποίος υπηρετεί τη φυσική.
σε γενικά ερωτήματα, συνήθως καταφεύγω "στις γραφές"
ποια είναι η “δική μας δουλειά” ως φυσικών;
να παρακολουθούμε τη φύση να παίζει το δικό της «σκάκι» και να προσπαθούμε να μαντέψουμε τους κανόνες του. Και δεν τα έχουμε πάει άσχημα μέχρι τώρα. Σε ποιο προσωπικό επίπεδο, αν κάτι έμαθα στην πορεία είναι τούτο: την αξία της αμφιβολίας. Να κρατάς διαρκώς ανοικτό το ενδεχόμενο να έχεις κάνει λάθος και να μη διστάζεις να κάνεις τις αναγκαίες αναθεωρήσεις όταν το διαπιστώνεις.
όλη η φαντασμαγορική ποικιλία φαινομένων του φυσικού κόσμου –από τον ατομικό μικρόκοσμο έως το σύμπαν ολόκληρο– διέπεται από έναν ελάχιστο αριθμό θεμελιωδών νόμων που μπορούν να διατυπωθούν στην πυκνή γλώσσα των μαθηματικών σε λιγότερο από μία σελίδα. Η αναλογία με το σκάκι ίσως είναι χρήσιμη. Με ελάχιστους κανόνες μπορούν να «παιχτούν» σχεδόν άπειρες διαφορετικές παρτίδες
Τραχανάς
ποιες είναι οι τεχνολογίες αιχμής που μπορεί να συνεισφέρει η φυσική;
η φυσική, ιδίως η κβαντική φυσική, είναι η κινητήρια δύναμη της σύγχρονης τεχνολογίας. Αυτή που άλλαξε –και συνεχίζει να αλλάζει– τον κόσμο μας όσο τίποτε άλλο στην ανθρώπινη ιστορία μέχρι τώρα. Κι αν το όνειρο για την κατασκευή κβαντικών υπολογιστών γίνει σύντομα πραγματικότητα, τότε οι σημερινοί νέοι, όταν γίνουν κι αυτοί «ευπαθής ομάδα», θα βλέπουν τον τεχνολογικό πολιτισμό μας περίπου όπως βλέπουμε εμείς σήμερα τον τεχνολογικό πολιτισμό του προϊστορικού ανθρώπου.
τι περιμένουμε στη θεωρία;
σε επίπεδο θεμελιώδους φυσικής –κυρίως στο μέτωπο της κοσμολογίας– είναι σε πλήρη εξέλιξη μια επιστημονική επανάσταση σημασίας συγκρίσιμης με εκείνη των αρχών του περασμένου αιώνα που γέννησε την κβαντομηχανική και τη θεωρία της σχετικότητας και έθεσε σε κίνηση τη χιονοστιβάδα τεχνολογικών εξελίξεων που ακολούθησε. Τις επόμενες δύο ή τρεις δεκαετίες είναι βέβαιο ότι θα ζήσουμε μέρες μεγάλης επιστήμης
πάντα ο ίδιος
με τι μοιάζει τη φυσική;
εδώ, Φάινμαν
μη στραβώνεις με την αναλογία
δεν καταφεύγω σ' αυτόν για την “political correct” θεώρησή του, αλλά για το "ζουμί" της αντιστοίχισης
Καλησπέρα συνάδελφοι.
Βασίλη, ήταν σαφές από την αρχή τι εννοούσες με τη λέξη "δουλειά", απλά θεώρησα ότι θα έπρεπε να "προβοκάρω" λίγο, αφού στην καθημερινή γλώσσα, ο άλλος περιμένει να του πεις … πόσα θα βγάλει…
Κατά τα άλλα, δεν θα μπορούσε κάποιος να διαφωνήσει με τις θέσεις Τραχανά, που μας μετέφερε παραπάνω ο Γιώργος.
Μέχρι σήμερα η "δουλειά" του Φυσικού ήταν να βρίσκει μαθηματικές σχέσεις μεταξύ όλο και περισσότερων, διαφορετικών μεταξύ τους φαινομένων.
Καλημέρα σε όλους.
Γιώργο σε ευχαριστώ για το σχολιασμό "χείμαρρο", που έδωσε τόσες πληροφορίες.
Διονύση σε (ξανα)ευχαριστώ για τη "θετική" προβοκάτσια.
Ανδρέα σε ευχαριστώ, συμφωνώ ότι ένα κομμάτι της δουλειάς του φυσικού είναι να βρίσκει μαθηματικές σχέσεις για να περιγράφει καλύτερα τις έννοιες που έχει στο μυαλό του.
καλημέρα σε όλους
η γνώμη μου, δεν είδα τις άλλες τοποθετήσεις
η δουλειά, η επιστημονική, όχι το επάγγελμα του Φυσικού, κατά την άποψή μου είναι:
παρατηρεί προσεκτικά αυτά, τα αποτελέσματα, που συμβαίνουν γύρω του στη Φύση ή πειραματιζόμενος στο Εργαστήριο
τα μελετά και τα καταγράφει, όσο καλύτερα μπορεί, ποιοτικά και ποσοτικά
προσπαθεί να εντοπίσει τις αιτίες που τα δημιουργούν
προσπαθεί να διαπιστώσει πώς ποιοτικά και ποσοτικά αυτές οι αιτίες επηρεάζουν τα αποτελέσματά τους
προσπαθεί να βρει μαθηματικές σχέσεις-νόμους που συνδέουν τα αποτελέσματα με τις αιτίες που τα δημιούργησαν
(στον καιρό μου, Βασίλη, ο Λεωνίδας Ρεσβάνης και ο Σωτήρης Μουρίκης, αν θυμάμαι καλά τα ονόματα, ήταν επιμελητές στον Καίσαρα, κράτησα πολύ καλή γνώμη και για τους δύο, θεωρώ άξιζαν να προαχθούν)
Καλημέρα συνάδελφοι.
Διαβάζοντας το ερώτημά σου Βασίλη, θυμήθηκα έναν πολύ καλό και αγαπημένο μου καθηγητή στο πανεπιστήμιο Ιωαννίνων που σπούδαζα, τον Αγησίλαο Μπολοβίνο (εκλιπών σήμερα –αιωνία του η μνήμη). Μας έλεγε συχνά ότι υπάρχουν τρεις κατηγορίες φυσικών:
«Αυτοί που έχουν ως αντικείμενο να μαθαίνουν φυσική σε μαθητές της δευτεροβάθμιας (οι περισσότεροι),
Αυτοί που έχουν ως κύριο αντικείμενο να μαθαίνουν φυσική στους πρώτους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κάνοντας και έρευνα σε ήδη γνωστές θεωρίες της φυσικής (οι λιγότεροι)
και
Αυτοί που ανακαλύπτουν τους νόμους της φύσης και τους μαθαίνουν σε όλους τους παραπάνω (οι ελάχιστοι)».
Νομίζω πως αυτό πρέπει να πούμε στους μαθητές μας.
Καλημέρα Στάθη.
Τέλεια η αναφορά!!!
Φυσικός: ο άνθρωπος που διδάχτηκε την επιστήμη που αποτέλεσε σημείο αναφοράς για τις υπόλοιπες επιστήμες μέσω της επιστημονικής μεθοδολογίας, την επιστήμη της Φυσικής.
Η Φυσική έχει ευρύ φάσμα εφαρμογών σε όλη την τεχνολογική μας εξέλιξη, αλλά η φυσική επηρεάζει και τις λεγόμενες ανθρωπιστικές επιστήμες. Βοηθάει την αρχαιολογία, την φιλολογία, απαντάει ακόμα και σε φιλοσοφικά ερωτήματα ή θέτει τα δικά της ερωτήματα.
Η Φυσική επηρεάζει την ζωή των ανθρώπων γύρω μας περισσότερο από ποτέ και δίνει την γνώση και τα τεχνολογικά εργαλεία για να γίνει η ζωή του καθένα μας καλύτερη, άλλο το πώς ο καθένας χρησιμοποιεί τα εργαλεία αυτά.
Αυτός που σπουδάζει φυσική διδάσκεται τις βασικές αρχές από ένα ευρύ φάσμα και στη συνέχεια καλείται να ειδικευτεί σε κάποιο τομέα. Στην χώρα μας αν δεν το κάνει αυτό ο φυσικός μπορεί να ασχοληθεί με την εκπαίδευση. Αν τα πάει καλά κ αποκτήσει εμπειρία μπορεί μελλοντικά να γράψει στο ylikonet.
Κάτι που μου άρεσε:
Όλα είναι ενέργεια και αυτό είναι το μόνο που υπάρχει. Ταυτίστε τη συχνότητα της πραγματικότητας που θέλετε και δεν μπορείτε παρά να έχετε αυτήν την πραγματικότητα. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Αυτή δεν είναι φιλοσοφία. Αυτή είναι η φυσική.
Καλημέρα σε όλους.
Φυσικός θα λέγαμε είναι ένας άνθρωπος που με το μυαλό την φαντασία και με πράξεις (πειράματα) προσπαθεί να ανακρίνει την φύση για τα πως αρχικά και γιατί τελικά συμβαίνουν όσα βλέπουμ γύρω μας. Πάντα απορών και πάντα έτοιμος να ανασσκευάσει παλιές βεβαιότητες.
Νομίζω αυτά συμβαίνουν (ή θα πρέπει να συμβαύνουν), σε διαφορετική κλίμακα βέβαια, και στις τρεις κατηγορίες που ανέφερε ΄Στάθης-καλημέρα Σταθη-.
Καλησπέρα Βασίλη. Φυσικός είναι αυτός που ασχολείται με τη Φυσική. Αυτή είναι που θα ορίσει και θα καθορίσει την απάντηση στο ερώτημά σου.
Αν πάμε στην Αρχαία Ελλάδα ο Φυσικός αν και παρατηρούσε ή πειραματιζόταν, ήταν πολύ περισσότερο Φιλόσοφος.
Μετά ο Γαλιλαίος, ο Νεύτωνας και άλλοι, έδωσαν μια κλασσική μορφή στην έννοια Φυσικός, αφού έγινε ο άνθρωπος που πειραματίζεται και ανακαλύπτει φυσικούς νόμους, τους οποίους εκφράζει με την συμπαντική γλώσσα των Μαθηματικών.
Αργότερα ο Μπορ, ο Πλανκ, ο Αϊνστάιν, ο Χάιζενμπεργκ κ.λ.π. έδωσαν τη μοντέρνα μορφή στο "επάγγελμα".
Η απάντηση επίσης στο ερώτημά σου εξαρτάται από την εξειδίκευση.
Ο Θεωρητικός Φυσικός είναι ένας τύπος που γράφει χιλιόμετρα εξισώσεων, που ελάχιστοι καταλαβαίνουν και ίσως να μην μάθει ποτέ αν αυτά που λέει αποδεικνύονται πειραματικά…
Ο Αστροφυσικός παρατηρεί και προσπαθεί να ερμηνεύσει τις κινήσεις, ιδιότητες κ.λ.π. των γαλαξιών, άστρων, πλανητών κ.λ.π.
Ο Πυρηνικός Φυσικός …κ.λ.π.
Καλημέρα σε όλους.
Άρη, Κώστα, Στάθη, Βαγγέλη Αντρέα σας ευχαριστώ πολύ για το σχολιασμό.
Με τις παρατηρήσεις που έγιναν από όλους, νομίζω ότι το ερώτημα καλύφθηκε επαρκώς.
Αναφέρθηκε η ιστορική διάσταση, οι βαθμίδες των φυσικών, τα μαθηματικά, οι τομείς της φυσικής, οι αυθεντίες, η απορία, το πείραμα και η αναθεώρηση απόψεων.
Επομένως πιστεύω πως κάποιος που θα ενδιαφερθεί και θα διαβάσει τα παραπάνω, θα σχηματίσει μια ολοκληρωμένη εικόνα για τη "δουλειά του φυσικού".
Βασίλη, θα επιχειρήσω δυστυχώς κάτω απ’ το κλείσιμο που ήδη έκανες,
να περιγράψω το δικό μου “ίζημα” της συζήτησης με την ακόλουθη πυραμίδα σχετικά με το
«τι κάνουν οι φυσικοί»
οι λιγότεροι ασχολούνται με την παραγωγή νέας γνώσης (1),
περισσότεροι και συνήθως μετά από μεταπτυχιακές σπουδές, ως επαγγελματίες ασχολούνται παράλληλα και σε συνεργασία με τους μηχανικούς σε εφαρμογές των βασικών νόμων της φυσικής (2). Στη χώρα είναι λιγότεροι από τους αντίστοιχους στον άλλο κόσμο
οι περισσότεροι (3) είναι επαγγελματίες δάσκαλοι φοιτητών, προπτυχιακών και μεταπτυχιακών. Κυρίως όμως εργάζονται σε σχολεία και φροντιστήρια διδάσκοντας φυσική που απευθύνεται σε υποψήφιους επιστήμονες και εστιάζει σε ανταγωνιστικές εξετάσεις. Αυτή η κατηγορία διδασκόντων διαχειρίζεται εκ των πραγμάτων μια φορμαλιστική και αφηρημένη εκδοχή της φυσικής
είναι λιγότεροι όσοι ασχολούνται επαγγελματικά με τη φυσική στα πλαίσια της γενικής παιδείας του πληθυσμού (4)
αυτή κατανομή περιγράφει την επαγγελματική πυραμίδα της επαγγελματικής ενασχόλησης των φυσικών να εδράζεται σε στενά θεμέλια
κάποια σκέψη γι αυτό;
Καλημέρα Γιώργο.
Πολύ καλή η ταξινόμηση που έκανες στο παραπάνω θέμα το οποίο είναι πάντα ανοιχτό να προσθέσει κάποιος.
Συμφωνώ με τις τέσσερις περιπτώσεις που αναφέρεις ότι υπάρχουν σαν επαγγελματικές διέξοδοι.
Επίσης συμφωνώ ότι πλήθος 3 > πλήθος 2 > πλήθος 1, πλήθος 4, χωρίς να καταλαβαίνω αν έχεις διάταξη στα 1 και 4.
Και πάλι ευχαριστώ.