Στο διπλανό κύκλωμα, με το διακόπτη δ κλειστό το ιδανικό βολτόμετρο δείχνει ένδειξη V1=0,75Ε, όπου Ε η ΗΕΔ της πηγής, ενώ στο σημείο Μ, στο μέσον του σωληνοειδούς, η ένταση του μαγνητικού πεδίου έχει μέτρο Β1.
Ανοίγουμε το διακόπτη και η ένδειξη του βολτομέτρου σταθεροποιείται στην τιμή V2=0,8 Ε ενώ στο σημείο Μ η ένταση του πεδίου γίνεται Β2.
- Να σχεδιάσετε το διάνυσμα της έντασης του μαγνητικού πεδίου Β1 στο σημείο Μ.
- Για τα μέτρα των δύο παραπάνω εντάσεων του μαγνητικού πεδίου στο σημείο Μ, ισχύει:

Να δικαιολογήσετε τις απαντήσεις.
ή
Το σωληνοειδές και ο διακόπτης
Το σωληνοειδές και ο διακόπτης
![]()
πολύ καλή, Διονύση,
και αρκετά “ζόρικη” θα έλεγα, αλλά Γ΄ Λυκείου, “κουτσού” κεφαλαίου…
(το είδα ότι χρησιμοποίησες τον λεβέντη δεξιόστροφο κοχλία, σίγουρα καλύτερος για το σωληνοειδές)
Καλησπέρα Διονύση και Βαγγέλη.
Να συμφωνήσω με τον Βαγγέλη.
Μια παρατήρηση μόνο. Λες με τον διακόπτη κλειστό έχω το κύκλωμα, όπου φαίνεται ότι η R απουσιάζει. Ο μαθητής πιθανόν να αναρωτηθεί γιατί.
Εγώ θα έβαζα ρεύμα και στην R και στον αγωγό που είναι ο διακόπτης.
Vδ= Iδ*0=0 =Vαντιστ =Ι*R Άρα Ι=0 δηλ από R δεν διέρχεται ρεύμα δηλ σαν να μην υπάρχει
Καλησπέρα Βαγγέλη και Γιώργο, σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Γιώργο, η αλήθεια είναι ότι προβληματίστηκα, μη ξέροντας πόσο διδάσκεται το βραχυκύκλωμα τα τελευταία χρόνια, οπότε αποφάσισα να το αφήσω στο τέλος, για να το αναδείξω σε σχόλιο.
Αλλά επειδή δεν γράφτηκε μια και έξω, αλλά τμηματικά, … το ξέχασα..
Κάνω την προσθήκη.
Καλησπέρα Διονύση. Πολύ καλή άσκηση! Δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στον Ηλεκτρισμό της Β΄. Με κλειστό διακόπτη, μειώνεται η αντίσταση αυξάνεται το ρεύμα και σε σχέση με τον ανοιχτό, περιμένουμε πιο ισχυρό Β, στο πηνίο.
Το βραχυκύκλωμα είναι εντός ύλης, πρέπει να γίνεται στην τάξη και αν τύχει σε εξετάσεις, δε χρειάζεται ιδιαίτερη επεξήγηση – αν και εσύ μας έχεις συνηθίσει σε πλήρεις λύσεις και την έκανες!
Επειδή είναι εκτεταμένο β΄θέμα, άνετα με λίγα νούμερα μεταμορφώνεται και σε άσκηση.
Να είσαι καλά!
Καλησπέρα Ανδρέα, σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Νομίζω ότι τον Ιούνιο δόθηκε το μήνυμα, ότι εξετάζεται η θεωρία του συνεχούς ρεύματος που έχει διδαχθεί στην Β΄ τάξη, με το ερώτημα για την παράλληλη σύνδεση αντιστάσεων.
Άλλωστε τόσα χρόνια, κανείς δεν αμφισβήτησε την έμμεση εξέταση της μηχανικής της Α΄ Λυκείου, όταν χρειαζόταν οι εξισώσεις κίνησης σε ευθύγραμμη κίνηση ή το ΘΜΚΕ ή οι γνώσεις δυναμικής, τριβής…
Στη λογική αυτή και η μελέτη κυκλώματος, νομίζω ότι είναι ένα απαραίτητο προαπαιτούμενο που ο μαθητής οφείλει να γνωρίζει.
Και αν πέρσι υπήρξε μια αυτοσυγκράτηση και ένας αυτοπεριορισμός, φέτος δεν μπορεί να ακολουθηθεί η ανάλογη πορεία. Οι μαθητές το γνώριζαν και μπορούσαν να προσέξουν τη φυσική γενικής παιδείας της Β΄ τάξης, αφού θα τους χρειαζόταν στη διδασκαλία του ηλεκτρομαγνητισμού…
Πολύ καλό Β θέμα, και με .. κρυμμένο άσσο στο μανίκι!
Δηλαδή, πρέπει ο υποψήφιος να παράξει σκέψη και να θέσει ότι το σωληνοειδές έχει αντίσταση.
Επίσης πρέπει να γνωρίζει καλά το βραχυκύκλωμα καθώς και την επίλυση απλών κυκλωμάτων.
Εύγε!!!
Διονύση καλησπέρα.
Θα συμφωνήσω. Πολύ καλό θέμα με αρκετή δουλειά που όπως συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια στα β θέματα είναι μακροσκελή.
Προσωπικά θεωρώ πολύ σημαντικό το σχόλιο στο τέλος και ο ς προκύπτει η ισοδύναμη μηδενική αντίσταση. Δεν το είχα σκεφτεί να το κάνω έτσι ποτέ. Αυτό πείθει. Έβαζα πάντα μια αντίσταση R1=100Ω και άλλη μία παράλληλα R2=0.5Ω και η ισοδύναμη ήταν πολύ μικρή όπου πρακτικά έλεγα μηδέν.
επανέρχομαι διότι την ξαναμελέτησα
επειδή Πειραματικός, και άρα με νοιάζει πρώτα η ποιότητα και μετά η ποσότητα, θεωρώ πολύ καλή την άσκηση και διότι κατευθύνει τον λύτη να εμπεδώσει ότι όταν η εξωτερική αντίσταση κυκλώματος αυξάνεται η ένταση του ρεύματος μειώνεται, άρα η πολική τάση της πηγής αυξάνεται
μάλιστα
Διονύση, εφόσον ξεκινάς γράφοντας
"Στο διπλανό κύκλωμα, με το διακόπτη δ κλειστό το ιδανικό βολτόμετρο δείχνει ένδειξη V1=0,75Ε….."
στη συνέχεια δεν γίνεται να
"Κλείνουμε το διακόπτη και η ένδειξη του βολτομέτρου σταθεροποιείται στην τιμή V2=0,8 Ε"
Εννοείς πως ανοίγουμε το διακόπτη….
Πάντως αν στην εκφώνηση πρέπει να υπάρχει ένα μόνο σχήμα, εγώ θα έβαζα αυτό που χρονικά προηγείται,
δηλαδή αυτό με το διακόπτη κλειστό….
Γιατί τόση ώρα βλέπω το σχήμα, διαβάζω πως "κλείνουμε το διακόπτη" και σπάω το κεφάλι μου να καταλάβω
πώς αυξάνεται η πολική τάση…..
Όχι τίποτα άλλο, αλλά έχει προηγηθεί σχόλιο του Βαγγέλη, οπότε λογικά αποκλείεται κάτι να έχει ξεφύγει…
Εδώ βλέπει τα διπλά ==
ε, χμ, δίκιο ο Θοδωρής,
habemus νέο παρατηρητή
καλορίζικος βρε!
Κάλφας Βαγγέλη, κάλφας του Βαγγέλη….μέχρι εκεί
Καλημέρα Πρόδρομε, Χρήστο, Βαγγέλη και Θοδωρή.
Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Βαγγέλη "habemus νέο παρατηρητή", λες;
Τον… άνοιξα!!!
καλημέρα σε όλους
βλέπω να μένω άνεργος, Διονύση, και ως παρατηρητής, θα μου πάρει το σκαλπ ο καινούριος, σωστός πάντως,
γι αυτό κάνω απελπισμένη ρελάνς: στην εκφώνηση γράφεται “στο διπλανό” σχήμα, εγώ σχήμα δίπλα δεν βλέπω, από πάνω ίσως υπάρχει κάτι, αλλά αυτό με αφήνει παγερά αδιάφορο, η άσκηση πάσχει, άρα, σοβαρά, και να επανέλθει με τον κηδεμόνα της please, τα δε W και w δεν τα κοιτάζω καν, κάνω πολύ σκληρή αντίσταση εναντίον των Αγγλοαμερικάνων που δεν μαζεύουν την Τουρκία, όπως τότε ντε, στην 7ετία, που κάποιοι έδιναν πολύ σκληρούς αγώνες εναντίον της Χούντας, με δηλώσεις στο σαλόνι τους στο Παρίσι ή ψαρεύοντας με καλάμι σολομούς στα ποτάμια του Καναδά, και γι αυτό αμείφθησαν αργότερα, το πολύ ξύλο, όμως, έπεφτε εδώ, οδός Μπουμπουλίνας, Κάνιγγος, Νομική, Πολυτεχνείο, αν έχετε ακουστά, άλλο αυτό όμως…
Καλημέρα Βαγγέλη.
Έβαλες πολλά, αλλά ας μείνω στην παρατήρηση για το "στο διπλανό σχήμα".
Στο αρχείο που έχω ανεβάσει το σχήμα είναι δίπλα, δεν είναι πάνω.
Στο δίκτυο όμως, η εικόνα μπαίνει στην κορυφή και μετά το κείμενο!
Αν λοιπόν πάρεις το κείμενο από το αρχείο Word και το μεταφέρεις, πρέπει να παρέμβεις για να αλλάξεις το "διπλανό με το "πάνω"…
Θα μου πεις τόσο δύσκολο; Όχι δεν είναι, αλλά δεν νομίζω ότι μπερδεύτηκε και κανένας…
μα ούτε εγώ μπερδεύτηκα, Διονύση, χιούμορ κάνω, όλη η τοποθέτηση χιούμορ είναι, μη χάσω και αυτή τη θέση…, άλλωστε το πάτησα το W και το είδα ότι το σχήμα ήταν πράγματι δίπλα, (και στο δικό μου blog του κεφαλιού του κάνει, με παιδεύει να βάλλω την εικόνα εκεί που θέλω…)