Θα πέσει δε θα πέσει…

Οι ιδιοκτήτες δυο σπιτιών Σ1 και Σ2, επισκέφτηκαν έναν μηχανικό, με  σκοπό να τον συμβουλευτούν για το τι μπορεί να συμβεί σε έναν σεισμό. Ο μηχανικός παρατήρησε ότι τα δύο κτίρια έχουν ανεγερθεί πάνω σε σκληρό και μαλακό αντίστοιχα στρώμα εδάφους, όπως φαίνεται στην εικόνα. Το σπίτι Σ1 έχει ύψος h1 = 5m ενώ το σπίτι Σ2 είναι αρκετά ψηλότερο αφού έχει ύψος h2 = 15m.

i) Ο μηχανικός έβγαλε από το συρτάρι του, το διπλανό διάγραμμα, όπου φαίνεται πως μεταβάλλεται η συχνότητα συντονισμού ενός κτιρίου σε συνάρτηση με το ύψος του.

Συνέχεια (Word)

Συνέχεια (Pdf)

 

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
18 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
29/12/2020 1:08 ΜΜ

Καλό μεσημέρι Ανδρέα.
Δεν ξέρω τι θα “δηλώσουν” Πρόδρομος και Θοδωρής, αλλά εγώ να … προλάβω να πω, ότι διαβάζοντάς την μαθαίνω!
Να είσαι καλά, με υγεία το 2021, για να συνεχίσεις να μας προσφέρεις τέτοια θέματα…

Πρόδρομος Κορκίζογλου

Ανδρέα ευχαριστώ για την αφιέρωση, να είσαι καλά.
Φυσικά και ΣΥΜΦΩΝΩ !
Σε λίγες μέρες θα δεις στο s4exams θέμα Β που μοιάζει με το α ερώτημα!
Μάλλον είμαστε..συντονισμένοι!
Παρατήρησα ότι οι συχνότητες σεισμού που έβαλες, είναι κοντά στην πραγματικότητα.
Τα συμπεράσματα που εξάγεις είναι πολύ σημαντικά. Στο Θεσσαλικό κάμπο τα κτίρια είναι χαμηλά, λόγω του ότι το έδαφος είναι χωμάτινο, όχι πετρώδες.
Να είσαι καλά και να δημιουργείς θέματα κοντά στην πραγματικότητα, είναι και ελκυστικά στους μαθητές.
Καλή χρονιά με υγεία.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Ανδρέα πολύ ενδιαφέρον.
Τολμηρό βέβαια.
Δεν έχω γνώση του θέματος.

Χριστόφορος Κατσιλέρος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Ανδρέα, καλησπέρα σε όλη την παρέα.
Συγχαρητήρια. Εξαιρετική Ανδρέα. Πολύ ενδιαφέρουσα.
Το συμπέρασμα είναι “τα λεφτά τους πίσω” και ο πολιτικός μηχανικός σε μια κόλλα χαρτί.
Ούτε εγώ έχω γνώση του θέματος αν και καταλαβαίνω διαισθητικά πως με αλλαγή κατανομής μάζας, είναι δυνατόν να αλλάξει η ιδιοσυχνότητα του κτιρίου.
Γνωρίζω πως στην Ιαπωνία, οι ουρανοξύστες στο κέντρο των μεγάλων πόλεων έχουν στους ψηλούς ορόφους μεγάλα βαρίδια τα οποία μπορούν να κινούνται πάνω σε ράγες προς διάφορες κατευθύνσεις. Αυτά τα βαρίδια, είναι συνδεδεμένα με χοντρά συρματόσχοινα που καταλήγουν στα υπόγεια της οικοδομής, συνδεδεμένα με αισθητήρες και ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Μόλις αρχίσει ο σεισμός, γίνεται αντιληπτός από τους αισθητήρες και οι υπολογιστές, μετακινούν τα βαρίδια , ώστε να αλλάξει η ιδιοσυχνότητα του κτιρίου.

Να είσαι καλά Ανδρέα.

Χρήστος Αγριόδημας
Αρχισυντάκτης

Ανδρέα καλησπέρα.
Μπράβο για το θέμα πολύ μου άρεσε.
Σε μια παλιότερη εκπομπή που δεν θυμάμαι σε ποιο κανάλι ήταν από έρευνα του Μετσοβίου Πολυτεχνείου (παρεμπιπτόντως το τμήμα των πολιτικών μηχανικών είναι μέσα στην εξάδα της Ευρώπης) μια μικρή παρέμβαση και με μικρό κόστος είναι να χτιστεί η πιλοτή. Σε σεισμό η απορρόφηση ενέργειας είναι πάρα πολύ μεγάλη. Η τεχνολογία έχει προχωρήσει πολύ όπως να τοποθετούνται υαλονήματα στο σκυρόδεμα κτλ.

Αποστόλης Παπάζογλου
Διαχειριστής

Ενδιαφέρον Ανδρέα. Όπως λέει και το άσμα, είναι κακό στην άμμο να χτίζεις παλάτια. Προσοχή χρειάζεται το σχόλιο (β): έχει συζητηθεί αρκετές φορές εδώ, ότι με την αλλαγή μάζας δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τι θα συμβεί στο πλάτος ταλάντωσης. Δυατυχώς κυκλοφορούν πολλά τέτοια θέματα εκεί έξω…
Ως προς την εξάρτηση της ιδιοσυχνότητας από το ύψος, έψαξα λίγο και βρήκα κάτι ίσως σχετικό: http://pages.hmc.edu/dym/14-ASCE2007Frequencies.pdf

Τελευταία διόρθωση3 έτη πριν από Αποστόλης Παπάζογλου
Κώστας Παπαδάκης
30/12/2020 1:52 ΠΜ

Ωραίο το θέμα, Ανδρέα.
Δίνει πληροφορίες και συνδέει την Φυσική με την πραγματικότητα (έστω την προσομοίωση της πραγματικότητας που διδάσκεται στο λύκειο).
Θέλουμε περισσότερα θέματα που συνδέουν την Φυσική με τον κόσμο γύρω μας στις ασκήσεις του σχολείου και φυσικά καταλαβαίνω πόσο δύσκολο είναι αυτό.
Ελπίζω οι δημιουργοί των ασκήσεων (που έχει το ylikonet αρκετούς) να “εμπνευστούν” σχετικά και να κάνουν με μεράκι αυτό που ξέρουν καλύτερα, να … δημιουργούν.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Ανδρέα ευχαριστώ.
Καταρχήν μπράβο σου που τολμάς…
Σίγουρα ένα πρωτότυπο θέμα, με ένα σενάριο που εύχομαι
να μην χρειαστεί να ξαναζήσουμε…

Μήπως η περίοδος ταλάντωσης στο μαλακό έδαφος πρέπει να είναι 0,5sec
και όχι 4sec;

Μια ερώτηση: Στο αρμονικό ελαστικό κύμα η ταχύτητα διάδοσης εξαρτάται
από το μέσο διάδοσης. Αλλάζοντας το κύμα μέσο διάδοσης, αλλάζει η ταχύτητά του
και κατά συνέπεια το μήκος κύματος. Η συχνότητα της ταλάντωσης δεν εξαρτάται
από το μέσο, αφού συμπίπτει με αυτή του διεγέρτη
Πώς θα δικαιολογήσουμε τη διαφορετική περίοδο άρα και συχνότητα
του σεισμικού κύματος στα δύο διαφορετικά μέσα διάδοσης;

Και μια ερώτηση ακόμα: Στην εκφώνηση αναφέρεις “συχνότητα συντονισμού”
ενώ στη λύση “ιδιοσυχνότητα”…. Τις ταυτίζεις προφανώς…και καλά κάνεις κατά
τη γνώμη μου….σε επίπεδο Γ’ Λυκείου….

Αν όμως ο Πρόδρομος δεν είχε πάρει σύνταξη και έβαζε θέματα,
τα διαγράμματα στο σχήμα 1.28 θα εξέταζε….
Τι κάνουμε λοιπόν;;;;

Τώρα θα μου πεις εμείς τι κάνουμε; Το ΙΕΠ τι κάνει;;;;;;

Τελευταία διόρθωση3 έτη πριν από Θοδωρής Παπασγουρίδης
Πρόδρομος Κορκίζογλου

Καλημέρα σε όλους.
Θοδωρή θίγεις ένα θέμα που το έχουμε συζητήσει ξανά, γύρω από το σχήμα 1.28 του σχολικού βιβλίου.
Είναι στην εξεταστές ύλη, με τις παραλείψεις του, άρα μπορεί να τεθεί θέμα τύπου Α ή Β, που η απάντηση θα στηρίζεται και στο σχήμα και στα λεγόμενα της λεζάντας!
Το αν είναι πλήρης η ανάπτυξη είναι άλλο θέμα, και άλλο αν μπορεί να βγει ερώτημα με βάση αυτό.
Εγώ το δίδασκα όπως έχει, και έβγαζα ερωτήματα με βάση αυτό.
Δυστυχώς το σχολικό βιβλίο έχει αυτά, και από τις εφαρμογές του συντονισμού, το παράδειγμα με τη γέφυρα και τα κτίρια που κάνουν εξαναγκασμένη ταλάντωση εξαιτίας σεισμού.
Το θέμα του Ανδρέα άπτεται και διευρύνει το τοπίο, γι’αυτό και αξίζει να το διαβάσει κάποιος.
comment image

Τελευταία διόρθωση3 έτη πριν από Διονύσης Μάργαρης