Απευθύνονται σε μαθητές.
Όχι για να τους προκαλέσουν πανικό αν δεν τα ξέρουν. Για να τους μάθουν κάτι που ίσως δεν έχουν δει, με εύκολο τρόπο.
Επειδή το να μοιράζεσαι πράγματα, είναι καλό για όλους…
Απευθύνονται σε μαθητές.
Όχι για να τους προκαλέσουν πανικό αν δεν τα ξέρουν. Για να τους μάθουν κάτι που ίσως δεν έχουν δει, με εύκολο τρόπο.
Μπράβο Γιάννη, πολύ καλές!
Αν τεθούν σε εξετάσεις, θα κάνουν ζημιά, γιατί οι υποψήφιοι δεν είναι εκπαιδευμένοι σε τέτοια θέματα.
Να είσαι καλά.
Ευχαριστώ Πρόδρομε.
Εξαιρετικά Γιάννη
Γιάννη καλησπερα.Πολυ μου αρεσουν αυτου του τυπου οι ερωτησεις.Εχουμε τα ιδια γουστα. Προσθετω δυο διατυπωσεις,ετσι κουβεντα να γινεται.Στην πρωτη ασκηση με γνωσεις Γ Λυκειου,το κεντρο μαζας θα παραμενει συνεχως ακινητο. Αν δεν ταλαντωνοντουσαν σε συγχρονισμο τοτε την στιγμη που ακινητοποιειται το ενα,το αλλο θα ειχε ταχυτητα ,αρα και το κεντρο μαζας.
Στην τριτη ερωτηση.ειναι προφανες οτι ενας παρατηρητης που βρισκεται πανω στην πορτοκαλι σανιδα βλεπει μεταφορικη ταχυτητα 2υ για το σωμα. Τοση θα εβλεπε και αν το σωμα δεν ηταν κυλινδρος αλλα τετραγωνο κιβωτιο.Επειδη ομως βλεπει κυλιση ισχυει ω=2υ/R. Την ιδια γωνιακη ταχυτητα μετραει και ενας παρατηρητης στο εδαφος.
Ευχαριστώ Κωνσταντίνε.
Η πρώτη σου ιδέα με το κέντρο μάζας οδηγεί στον υπολογισμό της κοινής περιόδου εύκολα.
Το δεύτερο με τον παρατηρητή θα το ανέφερα μια άλλη χρονιά που τα παιδιά είχαν διδαχθεί σχετικές ταχύτητες.
Το βιβλίο της Γ’ παρουσιάζει στα Ντοπλερικά απόδειξη επικαλούμενη σχετική ταχύτητα. Δεν γνώριζαν όταν το έγραφαν ότι περικόπηκε από την Α’ Λυκείου.
Ευχαριστώ Μανόλη.
Εγω χωριζω το ελατηριο σε δυο ελατηρια σε σειρα,που ενωνονται στο κεντρο μαζας,και αφου το κεντρο μαζας ειναι ακινητο, βαζω ενα ακινητο τοιχο αναμεσα,τους ακριβως εκει που ειναι το κεντρο μαζας.Ετσι εχω δυο ανεξαρτητα υποσυστηματα. Τα μηκη τους βρισκονται ευκολα με ροπες.Ετσι υπολογιζω και τις σταθερες τους και μετα την περιοδο χωρις να εχω συζευξη.Αυτο το κολπο εννοεις?
Γιάννη καλησπέρα
Τα θέματα αυτά (ιδιαίτερα τα 1,2,4) καθώς και άλλα που έχεις αναρτήσει προηγουμενως αποτελούν υποδείγματα Β θεμάτων για τον επαναπροσδιορισμο της δομής αυτών των θεμάτων που τίθενται στις εξετάσεις.Τα πρώτα χρόνια του νέου συστήματος εξετάσεων τα Β θέματα δεν απαιτούσαν κριτική σκέψη για την επίλυσή τους και τα τελευταία χρόνια πριν ελάχιστων εξαιρέσεων κατάντησαν αγχωτικα προβλήματα αλγεβρικών παραστάσεων όπου εμπλέκονται μαθηματικες εκφράσεις φυσικών μεγεθών και δεν καταλαβαίνεις ποια κριτική σκέψη των υποψηφίων ελέγχουν.
Και αυτό Κωνσταντίνε αλλά και άλλη απόδειξη με εξισώσεις κάθε σώματος ως προς τι κέντρο μάζας.
Ευχαριστώ Παρμενίωνα.
Γιάννη όπως πάντα είναι πολύ “έξυπνα” τα θέματά σου.
Έχω 2 προβληματισμούς:
Καλημέρα Αντώνη.
Ευχαριστώ.
Το πεδίο έξω από το σωληνοειδές απείρου μήκους είναι θεωρητικά μηδενικό. Υπάρχει ασθενές πεδίο έξω από πηνίο πεπερασμένου μήκους. Ακόμα και τότε η προσέγγιση είναι καλή.
Δυστυχώς είναι δύσκολο το να πείσουμε μαθητή να μην εφαρμόζει τον νόμο μεταξύ Γ και Δ. Εμείς έχουμε κάνει τόσες και τόσες συζητήσεις πάνω στο θέμα αυτό. Δεν υπάρχει χρόνος να κλέψουμε από την προετοιμασία ενός μαθητή ώστε να του παρουσιάσουμε καλά το θέμα. Απλά μπορούμε να του επιστήσουμε την προσοχή.
Έπειτα ελπίζουμε να μην προκύψει τέτοια δυνατότητα (εσφαλμένης εφαρμογής) σε κάποιο πρόβλημα.
Καλημέρα σας κύριε Γιάννη , θα μπορούσατε να μου εξηγήσετε στο Θέμα 2 γιατί στην λύση δεν πήραμε Uε=V1 αλλά Uε=0; Και γιατί η πίεση στο Γ είναι ίση με Patm+ρgh. Απλά σχετικά με αυτό νόμιζα πως όταν το νερό ρέει την πίεση την βάζουμε σκέτο Pγ π.χ. Σας ευχαριστώ.
Καλημέρα Αποστολία και καλή επιτυχία στις Εξετάσεις σε κάθε μάθημα που θα δώσεις.
Λόγω συνεχείας η σχέση των ταχυτήτων είναι Α1.V1=S.υ.
Επειδή η Α1 είναι χιλιάδες φορές μεγαλύτερη από την S η V1 είναι χιλιάδες φορές μικρότερη. Στη σχέση Bernoulli υψώνονται οι ταχύτητες στο τετράγωνο, οπότε ο όρος 1/2ρ,V^2 είναι εκατομμύρια φορές μικρότερος και αμελείται.
Το κάνουμε και στην περίπτωση της απόδειξης του θεωρήματος Torricelli όταν λέμε ότι η ταχύτητα της επιφάνειας είναι αμελητέα. Το κάνουμε και εδώ.
Η πίεση στο Γ είναι τόση (όση του περιβάλλοντός του) διότι η φλέβα νερού που μπαίνει στο νερό δεν “φουσκώνει”. Μοία ζει περίεργο αλλά σκέψου ότι το κάνουμε και αυτό όταν μια βλέβα εξέρχεται από δοχείο στην ατμόσφαιρα. Λέμε ότι η πίεση εκεί είναι ίση με την ατμοσφαιρική, δηλαδή με την πίεση του περιβάλλοντος της φλέβας.
Όλα αυτά είναι κάπως περίεργα και θα απευχόμουν να συναντήσουν οι υποψήφιοι θέματα σαν αυτά που έγραψα ή γράφω κατά καιρούς.
Αν όμως τα συναντήσουν, μπορεί αυτά που έγραψα να σταθούν χρήσιμα.
Κάτι που γράφεται δεν είναι μόνο για σας τους υποψηφίους.
Έχω δει πολλές φορές να εφαρμόζεται ο νόμος Bernoulli από το Γ στην επιφάνεια σε αναρτήσεις και φυλλάδια.
Έτσι μια προειδοποίηση προς ένα συνάδελφο ότι καραδοκεί λάθος είναι (πιστεύω) χρήσιμη, ώστε να αποφύγει ένα τέτοιο θέμα.
Φαντάσου να υπάρξει θέμα τον Ιούνιο με εφαρμογή της σχέσης Bernoulli από το Γ στο Δ και να βγει ταχύτητα επιφάνειας 2 m/s!!
Μεγάλη φασαρία και μεγάλη ταραχή των υποψηφίων θα έχουμε.
Οι στροφές του περασμένου Καλοκαιριού θα ωχριούν μπροστά στην λανθασμένη ταχύτητα της επιφάνειας.
Όταν ο αείμνηστος Βαγγέλης Κορφιάτης έγραψε αυτό με τα νομίσματα προφανώς δεν το έκανε για να δώσει ένα θέμα σε υποψηφίους.
Αν όμως το είχε διαβάσει ένας έστω από τα μέλη της ΚΕΕ δεν θα έβαζαν το περυσινό θέμα με τις στροφές, οι οποίες δεν ήταν 7 αλλά 6,75.
Ούτε θα μπαλωνόταν η υπόθεση με την εντολή να εκληφθούν ως ορθές δύο λύσεις, η σωστή και η λανθασμένη.
Οι υποψήφιοι έχουν πολλές επιλογές θεμάτων τα οποία μπορούν να διαβάσουν στην “μαθητική” περιοχή του υλικονέτ.