web analytics

Μια κριτική στα θέματα Φυσικής 2021


Το φαινόμενο του λαϊκισμού στη φυσική επιστήμη
( Μία κριτική των φετινών θεμάτων των Πανελληνίων)

Α) Τι ονομάζουμε λαϊκισμό;
Τον ορισμό του λαϊκισμού όπως τον αντιλαμβάνομαι θα τον δώσω μέσα από ένα παράδειγμα.
Σ ένα σπίτι ο μπαμπάς μαγειρεύει. Η μαμά γράφει σημειώσεις στον υπολογιστή για το αυριανό μάθημα μέσω webex. Η γιαγιά βλέπει τηλεόραση και το παιδάκι κλαίει απαρηγόρητο γιατί δεν του δίνουν σοκολάτα. Μετά πολλά η γιαγιά υποχωρεί και το δίνει την πολυπόθητη σοκολάτα. Το παιδάκι ευτυχισμένο πλέον τρώει τη σοκολάτα του παίζοντας το πλέι στέσιον . Η γιαγιά χαρούμενη συνεχίζει να βλέπει το σήριαλ. Ο μπαμπάς ήρεμος πλέον συνεχίζει τη μαγειρική του. Και η μαμά απερίσπαστη πλέον μεγαλουργεί στον υπολογιστή της. Όλη η οικογένεια είναι ευτυχισμένη. Αυτό κατά τη γνώμη μου είναι ο λαϊκισμός.

Β) Τι σχέση έχει φυσική με το μάθημα της φυσικής του σχολείου;
Η φυσική που διδάσκεται στο Λύκειο έχει πάψει προ πολλού να έχει σχέση με την επιστήμη της φυσικής αφού:
1 δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση το σκαλί για την επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα, το πανεπιστήμιο, τουλάχιστον για τα παιδιά που θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους. Αυτό έχει δηλωθεί επανειλημμένως από τους πανεπιστημιακούς δασκάλους
2. δεν έχει σχέση με την ικανότητα των μαθητών να κατανοήσουν και τα πιο απλά φυσικά φαινόμενα που συμβαίνουν γύρω τους. Δεν μπορούν να καταλάβουν γιατί το χρώμα του ουρανού είναι μπλε γιατί το μπουκάλι το γεμάτο με νερό σπάει όταν το βάλουμε στην κατάψυξη, γιατί με τα γυαλιά που φοράνε παύουν να βλέπουν τον κόσμο θολά, γιατί ο ήλιος δεν ανατέλλει και δεν δύει στο ίδιο σημείο του ορίζοντα κατά τη διάρκεια του έτους, γιατί έχουμε πανσέληνο περίπου κάθε μήνα, γιατί φυσάμε τη σούπα μας για να κρυώσει κλπ κλπ
3. δεν έχει σχέση με τον γύρω τους τεχνολογικό κόσμο. Πως λειτουργεί η τηλεόραση; Πως λειτουργούν τα κινητά; Τι είναι το 5G που τόσος λόγος γίνεται; Πως καίγεται το κάρβουνο στην Μακεδονία και ζεσταίνεται ο θερμοσίφωνας στην Αθήνα; Πως πετάνε τα αεροπλανα; Πως λειτουργεί το καζανάκι; Πως λειτουργούν τα ακουστικά του υπολογιστή; Πως λειτουργεί το tv control; Ατελείωτος ο κατάλογος.
4. Δεν έχει σχέση με τα σύγχρονα προβλήματα που απασχολούν την ανθρωπότητα όπως της κλιματικής αλλαγής, της διαχείρισης των ενεργειακών πόρων, της απεξάρτησης από τους υδρογονάνθρακες, της τρύπας του όζοντος της αφαίρεσης του μολύβδου από τη βενζίνη, της ανάπτυξης των ΑΠΕ και της χρήσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, των πυρηνικών εργοστασίων κλπ κλπ

Πως μπορεί βέβαια αυτό που διδάσκονται η μαθητές της Γ΄Λυκείου να έχει σχέση με τη φυσική επιστήμη όταν περιορίζεται σε 3,5 κεφάλαια; Η άποψη ότι όσο λιγότερη η ύλη και περισσότερες οι ώρες διδασκαλίας τόσο μεγαλύτερο το πλήγμα για την παραπαιδεία, ενώ έχει διαψευστεί στην πράξη εδώ και χρόνια, συνεχίζει να επιζεί στα μυαλά των ιθυνόντων. Αλλά και αυτή η ελάχιστη ύλη διδάσκεται έτσι ώστε να δίνεται έμφαση στη λεπτομέρεια και στην ασκησιολογία και όχι στην ουσία των φυσικών φαινομένων που θα βοηθούσε την ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των μαθητών. Είναι δυνατό να διδάσκονται οι μαθητές όλες αυτές τις υπερπαραγωγές δημιουργίας ΗΕΔ από κινούμενη ράβδο ( αλήθεια υπάρχει φυσικός στον κόσμο που μπόρεσε να παράγει ηλεκτρική ενέργεια με την κίνηση ράβδου σε μαγνητικό πεδίο;) και να μην διδάσκεται η λειτουργία ηλεκτρογεννήτριας συνεχούς και εναλλασσόμενου ρεύματος; Η απόλυτη διαστροφή.

Γ)Τι σχέση έχει το φαινόμενο του λαϊκισμού με τα φετινά θέματα Φυσικής;
Τα φετινά θέματα φυσικής ήταν στο ίδιο μήκος κύματος και στην ίδια φιλοσοφία με τα θέματα προηγούμενων ετών. Δηλαδή δεν είχαν καμία σχέση με τη φυσική επιστήμη και με την πραγματικότητα. Και αυτό γιατί κανένα από τα προβλήματα Γ’ και Δ’ δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί σε ένα οποιοδήποτε εργαστήριο. Είναι διατάξεις πραγματοποιήσιμες σε έναν φανταστικό κόσμο χωρίς καμία σύνδεση, κανένα ενδιαφέρον και καμία χρησιμότητα για τον κόσμο μας. Η λύση των θεμάτων δεν απαιτούσε καμία σε βάθος γνώση της φυσικής επιστήμης αλλά τετριμμένες γνώσεις τεχνικών επίλυσης ασκήσεων που οι μαθητές μαθαίνουν στο σχολείο στο φροντιστήριο ή στο ιδιαίτερο. Από την άλλη ήταν θέματα που για να λυθούν απαιτούσαν πάρα πολύ χρόνο. Ο μοναδικός αντίπαλος ενός διαβασμένου μαθητή δεν ήταν η σε βάθος κατανόηση φυσικών νόμων και φαινομένων αλλά ο χρόνος. Ελάχιστοι μαθητές θεωρώ ότι μπόρεσαν να νικήσουν το χρόνο. Παρ’ όλα αυτά όλοι στο τέλος έμειναν ευχαριστημένοι.
Α) οι καθηγητές, οι φροντιστές και οι ιδιαιτεράδες, αφού όλα τα θέματα τα είχαν διδάξει στην κάθε τους λεπτομέρεια. Έτσι είχαν πραγματοποιήσει το έργο τους με επιτυχία
Β) οι μαθητές, αφού ακόμη και οι πιο αδύνατοι μπόρεσαν και τα πάλεψαν. Απλά δεν πρόλαβαν.
Γ) Οι γονείς, αφού τα παιδιά τους δεν αιφνιδιάστηκαν. Τα ήξεραν τα θέματα, αλλά απλά ήταν άτυχα. Δεν πρόλαβαν.
Δ) Το Υπουργείο αφού μπόρεσε και ικανοποίησε όλες τις παραπάνω ομάδες.

Όλα τα παραπάνω συνοψίζονται στην ανακοίνωση της Ε.Ε.Φ
Τα θέματα έχουν εκφωνήσεις διατυπωμένες με σαφήνεια. Είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας, καλύπτουν μεγάλο φάσμα της ύλης, με εκτενέστερη αναφορά στο κεφάλαιο του Ηλεκτρομαγνητισμού. Τα θέματα απαιτούν υπολογισμούς ευρείας έκτασης, οπωσδήποτε σε βάρος του διαθέσιμου χρόνου.

Κλείνοντας, πιστεύω ότι από τον κορονοιό σύντομα θ’ απαλλαγούμε ως κοινωνία. Από το μικρόβιο του λαϊκισμού φοβάμαι ότι θ’ αργήσουμε πολύ ν’ απαλλαγούμε.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
48 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιώργος Κομελίδης
24/06/2021 1:08 ΜΜ
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Καλησπέρα σε όλους. 42 χρόνια φροντιστής, πως όμως να διαφωνήσω με τον Πάνο; Συμφωνώ με όσα γράφει και προσυπογράφω. Ποιος ακούει όμως;
Σε ότι αφορά την έκφραση περί “παραπαιδείας”, δεν νομίζω ότι ο στόχος είναι το φροντιστήριο. Νομίζω ότι στοχεύει στον τρόπο σκέψης αυτών που παίρνουν τις αποφάσεις.

Τελευταία διόρθωση4 έτη πριν από Γιώργος Κομελίδης
Βασίλειος Μπάφας
24/06/2021 1:34 ΜΜ

Γειά σας και πάλι.
Είμαι από το 1987 σε ιδιαίτερα και φροντιστήρια.
Δεν αισθάνθηκα θιγμένος από τον Πάνο. Αφού τέθηκε όμως θέμα, ας το τακτοποιήσει με δυο κουβέντες.
Προσωπικά, παιδεία και διδασκαλία και συναδέλφους θεωρώ όσους διδάσκουμε αυτό το υπέροχο μάθημα, ανεξάρτητα από το χώρο, την εργασιακή σύμβαση, την εποχή ή ό,τι άλλο. Και θεωρώ τιμή μου που συνεργάζομαι με οποιονδήποτε συνάδελφο, με οποιοδήποτε τρόπο.
Να είστε όλοι καλά!

Κώστας Ψυλάκος
Αρχισυντάκτης
24/06/2021 3:53 ΜΜ

Καλησπερα σε ολη την ομαδα !

Διαβασα το αρθρο το πρωι ομως ειχα καποιες δουλειες οποτε τωρα που βρηκα το χρονο θελω να γραψω καποια πραγματα.

Κύριε Μουρουζη δεν θεωρω τον εαυτο μου ως την:

η γιαγιά που υποχωρεί και δίνει στο παιδι την πολυπόθητη σοκολάτα.”

Και μετα ζήσαν αυτοι καλα και εμεις καλυτερα !

Με την κεντρικη ιδεα του κειμενου σας δεν μπορει να διαφωνήσει κανείς αλλά καπου εκει προς το τελος μου τα χαλάσατε λιγο :

“Παρ’ όλα αυτά όλοι στο τέλος έμειναν ευχαριστημένοι.
Α) οι καθηγητές, οι φροντιστές και οι ιδιαιτεράδες, αφού όλα τα θέματα τα είχαν διδάξει στην κάθε τους λεπτομέρεια. Έτσι είχαν πραγματοποιήσει το έργο τους με επιτυχία”

Δεν σας κρύβω οτι με ενοχλησε !

Ειδα βέβαια πριν λιγο οτι ξεκαθαρίσατε τα πραγματα …..
Να σας θυμησω μονο οτι και εσεις ειστε ενα μέρος – μελος του ολου μηχανισμου με τον εναν ή τον αλλο τροπο .

Καποια στιγμη πρεπει να γινει κατανοητο οτι ειμαστε τοσοι πολλοι που μοιραια κάποιοι θα εργαστουν ως ελευθεροι επαγγελματιες . Δεν φτιάχνουμε εδω και τοσα χρονια έμεις την πολυπόθητη σοκολάτα! Αλλοι ειναι οι κατασκευαστες ……

Ας ειναι καλα όλες οι κυβερνήσεις που εχουν περασει και εφτιαξαν εδω και πολλα χρονια σχολες σε καθε ραχουλα και πλαγια μαλιστα προσφατα μεσα σε μικρο χρονικο διαστημα σχολες των ΤΕΙ γιναν ετσι ξαφνικα ΑΕΙ .
Τι σημαινουν ολα αυτα ….;;;;
Μα φυσικα ολα αυτα οδηγησαν σε μια απαξίωση στην έννοια της Πανεπιστημιακής Μόρφωσης . Στα ματια των περισσότερων εχει γινει μια βαθμιδα εκπαίδευσης υποχρεωτικη. Αυτο μοιάζει για καλο αλλα δεν ειναι τελικα . Υπαρχει μια παρακμη στην ολη κατασταση . Τον τελευταιο καιρο μαθαίνω οτι οι ιδιοι οι γονεις των φοιτητων ,μαλιστα σε υψολοβαθμες σχολες , να προσεγγίζουν συναδελφους για να περασουν το μαθημα του παιδιου τους οταν θα δινει εξετασεις μεσω ιντερνετ . Δεν θελουν βοηθεια για το μαθημα ….απλα για να το περασουν τιποτα αλλο ! Το ζηταν οι ιδιοι οι γονεις ! ΠΑΡΑΚΜΗ !

Τωρα οσον αφορα την υλη . Ναι πρεπει να αλλαξει και φυσικα να υποστηριχτεί η αλλαγη αυτη και απο τα καταλληλα βιβλια .
Μπορει να γινει αυτο ; Εννοω και τα δυο μαζι !

Ομως θα ηθελα στο σημειο αυτο να θυμισω οτι αρχικα οταν οι μαθητες εδιναν Πανελληνιες και στη Β λυκειου η υλη της Γ δεν ήταν και τοσο διαφορετικη απο οτι σημερα. Απλα τοτε ειχαμε τα κυκλωματα LC και τα Κυματα στην θεση των Ρευστων και του Ηλεκτρ/σμου. Ετσι το σχολειο κατα αρχην και μετα ολοι οι υπόλοιποι ηταν αναγκασμενο να κανει κατα γραμμα την υλη που οριζε το υπουργειο για την Β λυκειου. Κανενας τα χρονια εκεινα δεν εκανε την υλη της Γ λυκειου ενω ηταν στη Β. Ειναι προφανες οτι με αυτο τον τροπο τα μεγεθη αλλαζουν !
Μπορει να εχουμε κατι αναλογο απο το νεο σχολικο ετος αν αρχισει να μετρα ο βαθμος καθε ταξης και οι μαθητες τοσο της Α οσο και της Β λυκειου δινουν απο τραπεζα θεματων .

Θα ηθελα επισης να πω οτι δεν θα μου αρεσε να ¨ανοιξει” η υλη πολύ και να παμε σε μια λογικη εγκυκλοπαιδικης γνωσης της Φυσικης , καπου εκτιμω οτι χρειαζεται ενα μετρο .
Οι διαφορες αλλαγες που επιχειρούνται ολα αυτα τα χρονια παντα ακουω οτι εχουν ως στοχο να εξαλείψουν τα οποια φροντιστηρια .
Ο στοχος των αλλαγων θα πρεπει να ειναι ποσο καλυτερα μπορει το σχολειο να επιτελέσει το σκοπό του στην εκπαιδευση των παιδιων .
Απο εκει και περα επειδη ζουμε σε μια ελευθερη κοινωνια ο καθενας μπορει να θελει για το παιδι του το οτιδηποτε παραπανω , ειναι δικαιωμα του!

Καλη συνεχεια σας ευχομαι και καλα αποτελεσματα στους μαθητες σας !!!

Τελευταία διόρθωση4 έτη πριν από Κώστας Ψυλάκος
Χριστόφορος Κατσιλέρος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα συνάδελφοι.
Χαίρομαι για την αποσαφήνιση συνάδελφε Πάνο κι ακόμη περισσότερο για το ότι τα λεχθέντα δεν είναι δικές σου απόψεις…

1) Στο κείμενο δεν αναφέρεται πουθενά πως οι απόψεις παρουσιάστηκαν σε κάποιο συνέδριο ούτε πως είναι απόψεις κάποιου άλλου και δη του κ. Κασσωτάκη, συνεπώς…
2) Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει την προσωπική πορεία ενός εκάστου των υπολοίπων παρά μόνον εάν υπάρχει προσωπική γνωριμία ή και φιλία. Γι΄ αυτό και ο μόνος εκ των συζητητών που κατάλαβε είναι ο Γιάννης…Όπως ακριβώς κανείς εκ των συζητητών δεν μπορεί να γνωρίζει την δική μου πορεία…
3) Θεωρώ πως ελάχιστοι εδώ , στο υλικό , ξεκίνησαν την πορεία τους κάπως αλλιώς εκτός από “ιδιαιτεράδες” ή καθηγητές σε φροντιστήριο. Και το ένα και το άλλο για μένα, είναι τιμή.
4) Γνωρίζω αρκετές περιπτώσεις τέως φροντιστών που κάποια στιγμή διορίστηκαν στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και σχεδόν αμέσως (ή λίγο πιο μετά) άρχισαν να μας υβρίζουν μπροστά στα παιδιά – τους κοινούς μας μαθητές – και ουσιαστικά να φτύνουν τα φροντιστήρια, εκεί όπου δηλαδή έτρωγαν μέχρι πρότινος ψωμί…
5) Η λέξη παραπαιδεία είναι για μένα το λιγότερο κόκκινο πανί. Για να το θέσω όπως είναι στο μυαλό μου, είναι βρισιά. Κατά καιρούς μας έχουν αποκαλέσει με διαφόρους τρόπους…μέχρι και “καρκίνο του εκπαιδευτικού συστήματος” μας αποκάλεσε υπουργός προηγούμενης κυβέρνησης.

Δεν θεωρώ εαυτόν παρα – τίποτα. Θεωρώ εαυτόν Φυσικό και μετά δάσκαλο. Το πτυχίο μου λέει πως είμαι Φυσικός και η πορεία μου λέει πως είμαι και τα δυο. Εύχομαι να είμαι καλός και στα δυο…

Τελευταία διόρθωση4 έτη πριν από Χριστόφορος Κατσιλέρος
Κατσής Θανάσης
24/06/2021 7:46 ΜΜ

Με κάλυψες πλήρως Χριστόφορε.

Χριστόφορος Κατσιλέρος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Κατσής Θανάσης

Καλησπέρα Θανάση.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Με την παρεξήγηση λυμένη πλέον, απομένει το πνεύμα του σχολίου.
Ποια η σχέση της Φυσικής με το παρόν μάθημα Φυσικής;
Πόσο πρέπει να επεκταθεί η ύλη και προς τα που;
Είναι λαϊκισμός η επιδίωξη να μένουν ευχαριστημένοι όλοι με τα θέματα;
Η ραβδολογία (αλλά και άλλα μη ρεαλιστικά) πρέπει να παρακάμπτονται ή να παραμείνουν διότι κατανοώντας τα προσεγγίζεις καλύτερα τα ρεαλιστικά της Φυσικής;

Χριστόφορος Κατσιλέρος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Γιάννη.
1) Δυστυχώς όσο τα κεφάλαια λιγοστεύουν , τόσο μειώνεται η σχέση της Επιστήμης μας με το διδασκόμενο μάθημα. Θα περίμενε κανείς το αντίθετο…..Επιπρόσθετες ώρες για πείραμα……αλλά……..
2) Χαίρομαι να διαβάζω πως οι καθηγητές του Φυσικού και των Πολυτεχνικών σχολών ενδεχομένως, ζήτησαν και την αύξηση της ύλης και εφαρμογές διαφορικού και ολοκληρωτικού λογισμού. Είναι απαραίτητο. Λέω ναι στην διεύρυνση της ύλης. Π.χ. Συνεχές: ξανά τα χρονοκυκλώματα , Εναλλασσόμενο: ξανά R-L-C. Κυρίως όμως: Υποχρεωτική περαίωση των παραγράφων περί έργου και ενέργειας από την Α΄Λυκείου και αν αυτό δεν είναι εφικτό , με το ξεκίνημα της Β΄Λυκείου. Χωρίς ενέργεια δεν πας πουθενά. Κάποτε, στις δέσμες κάναμε σε ασκήσεις “ενεργειακές μετατροπές”. Τώρα το λες στο παιδί και σε κοιτάζει λες και ξέθαψες απολίθωμα από το τζουράσικ παρκ…
3) Ναι, είναιθ λαϊκισμός η επιδίωξη να μένουν όλοι ευχαριστημένοι με τα θέματα.
4) Ναι στην ραβδολογία. Και η ραβδολογία είναι Φυσική. Μη ρεαλιστικά;……..γιατί το…”…πάνω σε λεία επιφάνεια…” πόσο ρεαλιστικό ακούγεται; Δεν θα διδάξουμε τον δεύτερο Νόμο ΚΑΙ πάνω σε λεία επιφάνεια; προφανώς θα τον διδάξουμε. Όλα συμβάλουν στην κατανόηση της Φυσικής. Το πρόβλημά μου δεν είναι αυτό. Το πρόβλημά μου είναι μήπως θέλοντας να διδάξουμε Φυσική και μόνον Φυσική στα παιδιά , το παρακάνουμε με τα Μαθηματικά. Αυτό δεν το θέλω.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Καλησπέρα σε όλους.Τα ερωτηματα ετσι οπως τα συνοψιζει ο Γιάννης, το βρισκω πολυ δυσκολο να απαντηθουν μεθοδικα. Αυτο που πρακτικα μπορει να γινει ειναι με αφορμη αυτα τα ερωτηματα να ξεκινησει μια συζητηση η οποια θα αποκτησει πολλα παρακλαδια ,προς διαφορες κατευθυνσεις,και η οποια δεν θα τελειωσει ποτε, Αυτο βεβαια δεν σημαινει οτι θα ειναι ασκοπη.Κάθε αλλο.
1.Το παρον μαθημα Φυσικης ειναι Φυσικη δεν ειναι κατι αλλο,πατριδογνωσια ας πουμε και οι καταπληκτικες αναρτησεις με ωραιοτατα προβληματα που ανεβαζουν εδω ολοι οι συναδελφοι, και που γινονται στα πλαισια αυτου του μαθηματος,ειναι Φυσικη δεν ειναι κατι αλλο.
2.Κατα την γνωμη μου η υλη πρεπει να ειναι τοση ωστε να μπορει να καλυφθει χρονικα.Το αν πρεπει να επεκταθει σε ευρος και να μειωθει σε βαθος δεν το γνωριζω αλλα ουτε και με απασχολει ιδιαιτερα.
3.Είναι λαϊκισμός η επιδίωξη να μένουν ευχαριστημένοι όλοι με τα θέματα; Δεν γνωριζω.
4.Δεν εχω ξαναχρησιμοποιησει τον ορο ραβδολογια.Η πιο βασικη γνωση,πιο βασικη και απο την ραβδολογια,ειναι οτι υπαρχει μια οντοτητα,η οποια οφειλεται στα κινουμενα ηλεκτρικα φορτια,και η οποια ασκει δυναμεις πανω σε κινουμενα φορτια. Αυτη η οντοτητα λεγεται μαγνητικο πεδιο.Αν κανεις δεν ξεκινησει απο εκει,και δεν περασει στην συνεχεια σε στοιχειωδεις εφαρμογες,οπως η ραβδολογια, οπως γινεται σε ολα τα καλα και σωστα και διασημα βιβλια φυσικης,αλλα περασει κατ ευθειαν σε τεχνικες περιγραφες οπως οι τηλεορασεις,οι ηλεκτροκινητηρες κλπ.τοτε αυτο λεγεται ηλεκτροτεχνια δεν λεγεται φυσικη.Μην νομιζετε οτι διαφωνω με την ιδεα το αναλυτικο προγραμμα να ηταν κατασκευασμενο ετσι ωστε να δινει μεγαλυτερη εμφαση σε τεχνικες εφαρμογες.
Για μενα ομως το πιο σημαντικο εφοδιο που θα επρεπε να εχει αποκτησει ενας μαθητης ,ειναι η ικανοτητα να αυτενεργει,και να σκεφτεται.Δηλαδη να μπορει μονος οταν εχει καποιο ερωτημα,να ανοιξει δυο τρια βιβλια,να τα διαβασει και να βγαλει το ρεζουμε.
Ο πατερας μου ειναι χημικος. Εχει σπουδασει στο πανεπιστημιο του Erlangen στην Νυρεμβεργη.Οι καθηγητες του του ελεγαν οτι το πιο σημαντικο πραγμα που θα μαθουν οι φοιτητες κατα την διαρκεια των προπτυχικων σπουδων τους ειναι να χρησιμοποιουν τα βιβλια.Οταν τον ρωταγα κατι,κυριως χημεια,μου κατεβαζε τρια τεσσερα βιβλια απο την βιβλιοθηκη και μου ελεγε ψαξε βρες τα μονος σου.
Επισης η καλιεργεια της λογικης σκεψης ειναι πιο σημαντικη κατα την γνωμη μου απο την τεχνικη γνωση αυτη καθαυτη.Για παραδειγμα και με αφορμη ενα θεμα των εξετασεων, το να μπορει ενας μαθητης να καταλαβει την λογικη διαφορα μεταξυ των προτασεων,”Οταν η ροη ειναι μεγιστη,τοτε η επιφανεια ειναι καθετη στις δυναμικες γραμμες του πεδιου” και “Η ροη ειναι μεγιστη οταν
η επιφανεια ειναι καθετη στις δυναμικες γραμμες του πεδιου” ειναι πιο σημαντικο απο καποιες αλλες γνωσεις που μπορει να αποκτησει.Δεν θα τους κανουμε ολους σοφους στο Λυκειο,αυτα που χρειαζονται αναλογα με τον τομεα που θα διαλεξουν θα τα μαθουν οπως πρεπει στο Πανεπιστημιο.
Αυτες οι σκεψεις αφορουν το κομματι της μορφωσης που αποκτα κανεις στο Λυκειο και δεν εχουν σχεση με την προετοιμασια για τις γενικες εξετασεις και το συστημα επιλογης για τα οποια δεν εκφραζω αποψη και φυσικα περιμενω διαφωνια κατα 90 τοις εκατο και συμφωνια κατα 10 τοις εκατο.

Τελευταία διόρθωση4 έτη πριν από Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Κωτσιόπουλος Γιώργος

το να καταλάβουν οι μαθητές πως λειτουργει η τελεόραση το κινητό, το χρώμα του ουρανού, γιατί έχουμε πανσέληνο κάθε μήνα περίπου, θα έπρεπε οι μαθητές να έχουν διδαχθεί τόση ύλη που μόνο επιγραμματικά θα μπορούσαν (όπως στη φυσική γυμνασίου). Αυτό θα επέτεινε το πρόβλημα ακόμη περισσότερο. Δεν είναι λύση αλλά αντιλύση. Αυτό δεν σημαίνει ότι η ύλη δεν έχειι προβλήματα. Σίγουρα είναι χαζό να μην υπάρχουν οι γεννήτριες στο βιβλίο, οι αντλίες κτλ. Θα πρέπει λοιπόν να υπάρξει κάποια ύλη με βιβλία καλογραμμένα, να μην κόβουν και ράβουν το κάθε κεφάλαιο, να υπάρξουν μαζί με το βιβλίο και διαδραστικές εφαρμογές για την καλύτερη κατανόηση της ύλης. Επίσης να επανέλθουν οι επιπλέον ώρες της φυσικής που ήταν αφιερωμένες στο πείραμα. Όσο για τα θέματα οι θεματοδότες σε αυτή την ύλη έπρεπε να βγάλουν θέματα. Αν δεν είταν “υπερπαραγωγές” θα λέγαμε ότι είταν εύκολο. Αν ήταν “έξυπνα” θα λέγαμε ότι δεν μπορούσαν οι μαθητές να τα σκεφτούν. Ας σταματήσουμε να γκρινιάζουμε κάθε χρόνο και ας προτείνουμε λύσεις και όχι γενικεύσεις.
‘Αλλωστε ταα διαγωνίσματα προσομοίωσης που δημοσιεύθηκαν εδώ ήταν περισσότερο “υπερπαραγωγές” και μερικά καλώς ήταν

Χριστόφορος Κατσιλέρος
Αρχισυντάκτης

Να προσθέσω στην συζήτηση περί αύξηση της ύλης: Θεώρημα Ώθησης – Ορμής και βαρυτικό πεδίο. Δεν βοήθησε πουθενά το πετσόκομμά τους. Δυσκόλεψε.

Μανόλης Μαργαρίτης
25/06/2021 12:09 ΠΜ

Συμφωνώ Κωνσταντίνε
φυσικά και θα διδάσκουμε ράβδους και ας μη παράχθηκε ρεύμα ποτέ από αυτές
διότι πρέπει να διδάσκουμε τα φαινόμενα στη βάση τους , αν ήταν έτσι δεν θα έπρεπε να κάναμε τα σημειακά σώματα στην Α λυκείου γιατί δεν υπάρχουν.
Το μάθημα της φυσικής διδάσκεται με μοντέλα για να κατανοήσει ο μαθητής τα φαινόμενα και τους νόμους και δια μέσω αυτών να αναπτύξει τρόπο σκέψης και αναζήτησης της γνώσης. Δεν είναι δυνατόν να μιλαμε για εμβαδικα διανύσματα και ο μαθητης να μην έχει καταλάβει το στοιχειωδες της ροής και πότε είναι μέγιστη.
Το μάθημα δεν πρέπει να έχει σαν σκοπό ούτε το 5G ούτε πως δουλεύουν τα πάνελ της oled LG TV . Mε αυτά μπορεί να ασχοληθεί ένα μάθημα τεχνολογίας και είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει ένα τέτοιο μάθημα , αλλά η πολιτεία θεωρεί προτιμότερο να κάνει έξι ωρες αρχαία στην Α λυκείου .

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Συνάδελφε γράφεις:

Αν δεν είταν “υπερπαραγωγές” θα λέγαμε ότι είταν εύκολο. Αν ήταν “έξυπνα” θα λέγαμε ότι δεν μπορούσαν οι μαθητές να τα σκεφτούν. Ας σταματήσουμε να γκρινιάζουμε κάθε χρόνο και ας προτείνουμε λύσεις και όχι γενικεύσεις.
‘Αλλωστε ταα διαγωνίσματα προσομοίωσης που δημοσιεύθηκαν εδώ ήταν περισσότερο “υπερπαραγωγές” και μερικά καλώς ήταν”

-Θα ήθελες συνάδελφε να μας υποδείξεις ένα “έξυπνο” θέμα των τελευταίων
ετών, για το οποίο γράφτηκε στο ylikonet πως οι μαθητές αδικήθηκαν διότι
ήταν τόσο “έξυπνο” που δεν μπορούσαν να το σκεφτούν;

-Τα διαγωνίσματα προσομοίωσης που δημοσιεύονται είναι αυτό που λέει το όνομά τους….”προσομοίωση” των συνθηκών εξέτασης τις οποίες εκτιμά ο καθένας πως θα συναντήσουν οι μαθητές του….. και εκτιμά διότι τα τελευταία πολλά χρόνια το μοντέλο εξέτασης είναι “ψαρωτικές” στη πρώτη ματιά υπερπαραγωγές που μετατρέπονται σε συρραφή άνευρων ερωτημάτων… Ας αλλάξει το μοντέλο εξέτασης και θα δεις πως θα σταματήσουν οι προτεινόμενες υπερπαραγωγές

-Όσο για το “ας προτείνουμε λύσεις και όχι γενικεύσεις” νομίζω πως αναφέρεσαι σε λάθος ανθρώπους…… Εδώ ΜΟΝΟ προτάσεις διδασκαλίας άρα και εξέτασης υπάρχουν, με τις οποίες μπορείς να συμφωνείς ή να διαφωνείς….