web analytics

Μια κριτική στα θέματα Φυσικής 2021


Το φαινόμενο του λαϊκισμού στη φυσική επιστήμη
( Μία κριτική των φετινών θεμάτων των Πανελληνίων)

Α) Τι ονομάζουμε λαϊκισμό;
Τον ορισμό του λαϊκισμού όπως τον αντιλαμβάνομαι θα τον δώσω μέσα από ένα παράδειγμα.
Σ ένα σπίτι ο μπαμπάς μαγειρεύει. Η μαμά γράφει σημειώσεις στον υπολογιστή για το αυριανό μάθημα μέσω webex. Η γιαγιά βλέπει τηλεόραση και το παιδάκι κλαίει απαρηγόρητο γιατί δεν του δίνουν σοκολάτα. Μετά πολλά η γιαγιά υποχωρεί και το δίνει την πολυπόθητη σοκολάτα. Το παιδάκι ευτυχισμένο πλέον τρώει τη σοκολάτα του παίζοντας το πλέι στέσιον . Η γιαγιά χαρούμενη συνεχίζει να βλέπει το σήριαλ. Ο μπαμπάς ήρεμος πλέον συνεχίζει τη μαγειρική του. Και η μαμά απερίσπαστη πλέον μεγαλουργεί στον υπολογιστή της. Όλη η οικογένεια είναι ευτυχισμένη. Αυτό κατά τη γνώμη μου είναι ο λαϊκισμός.

Β) Τι σχέση έχει φυσική με το μάθημα της φυσικής του σχολείου;
Η φυσική που διδάσκεται στο Λύκειο έχει πάψει προ πολλού να έχει σχέση με την επιστήμη της φυσικής αφού:
1 δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση το σκαλί για την επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα, το πανεπιστήμιο, τουλάχιστον για τα παιδιά που θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους. Αυτό έχει δηλωθεί επανειλημμένως από τους πανεπιστημιακούς δασκάλους
2. δεν έχει σχέση με την ικανότητα των μαθητών να κατανοήσουν και τα πιο απλά φυσικά φαινόμενα που συμβαίνουν γύρω τους. Δεν μπορούν να καταλάβουν γιατί το χρώμα του ουρανού είναι μπλε γιατί το μπουκάλι το γεμάτο με νερό σπάει όταν το βάλουμε στην κατάψυξη, γιατί με τα γυαλιά που φοράνε παύουν να βλέπουν τον κόσμο θολά, γιατί ο ήλιος δεν ανατέλλει και δεν δύει στο ίδιο σημείο του ορίζοντα κατά τη διάρκεια του έτους, γιατί έχουμε πανσέληνο περίπου κάθε μήνα, γιατί φυσάμε τη σούπα μας για να κρυώσει κλπ κλπ
3. δεν έχει σχέση με τον γύρω τους τεχνολογικό κόσμο. Πως λειτουργεί η τηλεόραση; Πως λειτουργούν τα κινητά; Τι είναι το 5G που τόσος λόγος γίνεται; Πως καίγεται το κάρβουνο στην Μακεδονία και ζεσταίνεται ο θερμοσίφωνας στην Αθήνα; Πως πετάνε τα αεροπλανα; Πως λειτουργεί το καζανάκι; Πως λειτουργούν τα ακουστικά του υπολογιστή; Πως λειτουργεί το tv control; Ατελείωτος ο κατάλογος.
4. Δεν έχει σχέση με τα σύγχρονα προβλήματα που απασχολούν την ανθρωπότητα όπως της κλιματικής αλλαγής, της διαχείρισης των ενεργειακών πόρων, της απεξάρτησης από τους υδρογονάνθρακες, της τρύπας του όζοντος της αφαίρεσης του μολύβδου από τη βενζίνη, της ανάπτυξης των ΑΠΕ και της χρήσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, των πυρηνικών εργοστασίων κλπ κλπ

Πως μπορεί βέβαια αυτό που διδάσκονται η μαθητές της Γ΄Λυκείου να έχει σχέση με τη φυσική επιστήμη όταν περιορίζεται σε 3,5 κεφάλαια; Η άποψη ότι όσο λιγότερη η ύλη και περισσότερες οι ώρες διδασκαλίας τόσο μεγαλύτερο το πλήγμα για την παραπαιδεία, ενώ έχει διαψευστεί στην πράξη εδώ και χρόνια, συνεχίζει να επιζεί στα μυαλά των ιθυνόντων. Αλλά και αυτή η ελάχιστη ύλη διδάσκεται έτσι ώστε να δίνεται έμφαση στη λεπτομέρεια και στην ασκησιολογία και όχι στην ουσία των φυσικών φαινομένων που θα βοηθούσε την ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των μαθητών. Είναι δυνατό να διδάσκονται οι μαθητές όλες αυτές τις υπερπαραγωγές δημιουργίας ΗΕΔ από κινούμενη ράβδο ( αλήθεια υπάρχει φυσικός στον κόσμο που μπόρεσε να παράγει ηλεκτρική ενέργεια με την κίνηση ράβδου σε μαγνητικό πεδίο;) και να μην διδάσκεται η λειτουργία ηλεκτρογεννήτριας συνεχούς και εναλλασσόμενου ρεύματος; Η απόλυτη διαστροφή.

Γ)Τι σχέση έχει το φαινόμενο του λαϊκισμού με τα φετινά θέματα Φυσικής;
Τα φετινά θέματα φυσικής ήταν στο ίδιο μήκος κύματος και στην ίδια φιλοσοφία με τα θέματα προηγούμενων ετών. Δηλαδή δεν είχαν καμία σχέση με τη φυσική επιστήμη και με την πραγματικότητα. Και αυτό γιατί κανένα από τα προβλήματα Γ’ και Δ’ δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί σε ένα οποιοδήποτε εργαστήριο. Είναι διατάξεις πραγματοποιήσιμες σε έναν φανταστικό κόσμο χωρίς καμία σύνδεση, κανένα ενδιαφέρον και καμία χρησιμότητα για τον κόσμο μας. Η λύση των θεμάτων δεν απαιτούσε καμία σε βάθος γνώση της φυσικής επιστήμης αλλά τετριμμένες γνώσεις τεχνικών επίλυσης ασκήσεων που οι μαθητές μαθαίνουν στο σχολείο στο φροντιστήριο ή στο ιδιαίτερο. Από την άλλη ήταν θέματα που για να λυθούν απαιτούσαν πάρα πολύ χρόνο. Ο μοναδικός αντίπαλος ενός διαβασμένου μαθητή δεν ήταν η σε βάθος κατανόηση φυσικών νόμων και φαινομένων αλλά ο χρόνος. Ελάχιστοι μαθητές θεωρώ ότι μπόρεσαν να νικήσουν το χρόνο. Παρ’ όλα αυτά όλοι στο τέλος έμειναν ευχαριστημένοι.
Α) οι καθηγητές, οι φροντιστές και οι ιδιαιτεράδες, αφού όλα τα θέματα τα είχαν διδάξει στην κάθε τους λεπτομέρεια. Έτσι είχαν πραγματοποιήσει το έργο τους με επιτυχία
Β) οι μαθητές, αφού ακόμη και οι πιο αδύνατοι μπόρεσαν και τα πάλεψαν. Απλά δεν πρόλαβαν.
Γ) Οι γονείς, αφού τα παιδιά τους δεν αιφνιδιάστηκαν. Τα ήξεραν τα θέματα, αλλά απλά ήταν άτυχα. Δεν πρόλαβαν.
Δ) Το Υπουργείο αφού μπόρεσε και ικανοποίησε όλες τις παραπάνω ομάδες.

Όλα τα παραπάνω συνοψίζονται στην ανακοίνωση της Ε.Ε.Φ
Τα θέματα έχουν εκφωνήσεις διατυπωμένες με σαφήνεια. Είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας, καλύπτουν μεγάλο φάσμα της ύλης, με εκτενέστερη αναφορά στο κεφάλαιο του Ηλεκτρομαγνητισμού. Τα θέματα απαιτούν υπολογισμούς ευρείας έκτασης, οπωσδήποτε σε βάρος του διαθέσιμου χρόνου.

Κλείνοντας, πιστεύω ότι από τον κορονοιό σύντομα θ’ απαλλαγούμε ως κοινωνία. Από το μικρόβιο του λαϊκισμού φοβάμαι ότι θ’ αργήσουμε πολύ ν’ απαλλαγούμε.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
48 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
25/06/2021 7:44 ΠΜ

Καλημέρα Πάνο, καλημέρα σε όλους.
Μια τοποθέτηση και από μένα, επί της ουσίας, όπως ζήτησε ο Γιάννης.
Προσυπογράφω προφανώς την αύξηση της ύλης! Δεν είναι δυνατόν η διδασκαλία από 3 ώρες τη βδομάδα να πηγαίνει στις 6 ώρες και η ύλη να μένει ίδια ή και να μειώνεται…
Διαβάζοντας όμως τις προστάσεις σου Πάνο, δεν μπορώ να συμφωνήσω με το πνεύμα που αποπνέει το κείμενο.

  1. Η Φυσική δεν είναι μόνο αυτό που μπορεί να μελετηθεί με το πείραμα. Είναι αυτό ακριβώς το κριτήριο για την διδασκαλία της Φυσικής της Α΄ Γυμνασίου. Είναι πετυχημένο και πόσο; Ας το πουν οι συνάδελφοι που το διδάσκουν τα χρόνια αυτά. Αν είναι, ας δοκιμασθεί η επέκτασή του και στις άλλες τάξεις του Γυμνασίου, πριν φτάσουμε να λέμε ότι αυτό θα πρέπει να γίνει στην Φυσική που οι μαθητές θα εξετασθούν αποφοιτώντας από το Λύκειο.
  2. Είναι άλλο πράγμα εντάσσω το πείραμα στη διδασκαλία σε κάποιο βαθμό και άλλο πράγμα, καθίσταται  μοναδικός αυτοσκοπός και φίλτρο επιλογής διδακτέας ύλης. Όσον αφορά την εξέταση πειραματικών θεμάτων, δεν είμαι αντίθετος να υπάρχει και ένα πειραματικό θέμα, αλλά ας μην τρέφουμε αυταπάτες. Απλά θα διδαχτούν οι μαθητές σε σχολεία και φροντιστήρια μια ακόμη τεχνική. Θα κάνεις το γράφημα, θα προκύψει παιδί μου μια ευθεία (συνήθως…) και από την κλίση της θα υπολογίσεις αυτό και από το εμβαδόν εκείνο. Και αν αυτό γίνει, τι ακριβώς θα έχουμε κατακτήσει; Μια ακόμη τεχνική επίλυσης…
  3. Αν κριτήριο της ύλης που πρέπει να διδαχτεί είναι οι εφαρμογές της στην καθημερινή ζωή ή οι γενικές γνώσεις, τότε δεν θα διδάσκεται Φυσική αλλά ένα άλλο εγκυκλοπαιδικό μάθημα. Πληροφορίες από μια εγκυκλοπαίδεια, όπως αυτές που έχουν περάσει σήμερα σε αχρηστία. Αν γράψει κάποιος μαθητής στο Google μια πρόταση μπορεί να έχει όσες πληροφορίες θέλει για το 5G ή για το πώς πετάνε τα αεροπλάνα (έστω και αν οι ερμηνείες μπορεί να είναι και λανθασμένες…). Το ζήτημα της εκπαίδευσής μας είναι η μειωμένη μεταφορά γνώσεων και πληροφοριών; Πρέπει το μάθημα να αποσκοπεί στην μεταφορά χρήσιμων πληροφοριών; Είναι άλλο πράγμα το μάθημα να εμπλουτισθεί (δευτερευόντως) με κάποιες εφαρμογές, για να γίνει συνείδηση στο μαθητής ότι αυτά που μελετά συνδέονται με την καθημερινότητά του και τις τεχνολογικές εφαρμογές που χρησιμοποιεί και δεν αφορούν μόνο έναν Πλατωνικό κόσμο και άλλο να είναι ο κεντρικός άξονας της ύλης.
  4. Τέλος ας αναφερθώ και στην ραβδολογία. Το έχω ξανακάνει, κόντρα στον όρο και στην λογική που παραπέμπει. Διαφωνώ ότι ο μαθητής πρέπει να διδαχτεί την λειτουργία της γεννήτριας και του κινητήρα, χωρίς να διδαχτεί και να ασχοληθεί με τις κινούμενες ράβδους σε σιδηροτροχιές. Αν έχει αμφιβολία, ας ρίξει μια ματιά στο σχολικό βιβλίο. Υπάρχουν οι αντίστοιχες παράγραφοι. Ο μαθητής απλά δεν θα μάθει ΤΙΠΟΤΑ. Θα μάθει την πληροφορία ότι όταν στρέφεται ένα πηνίο σε μαγνητικό πεδίο ή ένα μαγνήτης δίπλα σε ένα πηνίο παράγεται ρεύμα. Αυτό και τέρμα… Είναι κάποιο σπουδαίο διδακτικό εργαλείο αυτό; Μπορεί να «δουλευτεί» ο μαθητής να μάθει να σκέπτεται, με αυτό το θέμα; Μπορεί να δει τι συμβαίνει με τις δυνάμεις, με τις ενέργειες; Μπορεί να διαπιστώσει ενεργειακές μεταβολές; Προφανώς δεν παράγουμε ρεύμα με τον κινούμενο αγωγό, αλλά υπάρχει καλύτερο διδακτικό παράδειγμα από τον αγωγό σε συνδυασμό με την πηγή; Και με την ευκαιρία, οι σοφές κεφαλές της εκπαιδευτικής μας πολιτικής αφαίρεσαν το κομμάτι που είχε πηγή, για να μην δυσκολέψουν τα πράγματα. Κανείς δεν σκέφτηκε ότι το μοντέλο μελετά τον κινητήρα. Το κριτήριο ήταν οι ασκήσεις που έπρεπε να βγουν…
Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Καλημέρα Μανόλη συμφωνώ.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα παιδιά.
Πάνο ξεφύλλισα το πρόγραμμα. Γνωρίζουμε πότε θα αρχίσει η εφαρμογή του;
Θα καλυφθεί από τα υπάρχοντα βιβλία;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Θα συμφωνήσω με τον Διονύση γράφοντα:
 Όσον αφορά την εξέταση πειραματικών θεμάτων, δεν είμαι αντίθετος να υπάρχει και ένα πειραματικό θέμα, αλλά ας μην τρέφουμε αυταπάτες. Απλά θα διδαχτούν οι μαθητές σε σχολεία και φροντιστήρια μια ακόμη τεχνική. Θα κάνεις το γράφημα, θα προκύψει παιδί μου μια ευθεία (συνήθως…) και από την κλίση της θα υπολογίσεις αυτό και από το εμβαδόν εκείνο. Και αν αυτό γίνει, τι ακριβώς θα έχουμε κατακτήσει; Μια ακόμη τεχνική επίλυσης…
Έτσι δεν μου αρέσουν τέτοια θέματα.
Φυσικά έχουν θέση θέματα του τύπου:
-Περιγράψατε ένα πείραμα μέτρησης του ….

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
25/06/2021 12:39 ΜΜ

Καλησπέρα Πάνο. Δε νομίζω ότι υπάρχει ενεργός Φυσικός – σε δημόσιο, ιδιωτικό ή ελεύθερος επαγγελματίας – που δε συμφωνεί με το πνεύμα, όσων γράφεις.
Προσωπικά όταν γράφω μια ανάρτηση, προσπαθώ, όπου γίνεται, να την συνδέσω με την καθημερινή ζωή, ώστε ακόμα και στη Γ΄ Τάξη οι μαθητές να δουν ότι η Φυσική προάγει τον Πολιτισμό, αρχικά λίγο αφηρημένα ως ιδέα ή θεωρία και στη συνέχεια – με την πολύτιμη βοήθεια των μηχανικών – ως πράξη.
Μάλιστα δε θα το έκανα αν δεν έβλεπα το ενδιαφέρον των μαθητών, έντονο όταν η άσκηση έχει ως σχόλιο μια πρακτική εφαρμογή.
Στην ύλη τα εναλλασσόμενα σταματούν, ακριβώς πριν τη γεννήτρια! Τι θα τους πείραζε μια παράγραφος ακόμα;
(Αλλά αυτό είναι πταίσμα αν σκεφτούμε ότι έκοψαν το Biot-Savart, τη δύναμη Lorentz, έχουν το στρεφόμενο πλαίσιο στην ύλη αλλά απαγόρεψαν τα εισερχόμενα σε ΜΠ πλαίσια, τη στρεφόμενη ράβδο, την αμοιβαία επαγωγή, αυτεπαγωγή και την ενέργεια μαγνητικού πεδίου!)
Τα εργαστήρια “δεξιοτήτων” είναι πλέον εδώ…, ενώ τα Εργαστήρια Φυσικών Επιστημών, έχουν σχεδόν απαξιωθεί, εκτός από τις εργαστηριακές ασκήσεις επί χάρτου, στους διαγωνισμούς…
Και φταίνε και οι συνάδελφοι των δημοσίων σχολείων, που έχουν αράξει στον μη έλεγχο και δεν κάνουν κανένα πείραμα, προκαλώντας εκείνους που προσπαθούν…
Όσο για την Ένωση Φυσικών τι να πει κανείς. Έβγαλε και ο Θοδωρής τι λέγανε πριν τις εξετάσεις και τι μετά…
Μια βελτίωση στην κατάσταση, που είναι εφικτή και δεν έχει οικονομικό κόστος θα μπορούσε να είναι: Όλη η ύλη του Λυκείου εξεταστέα στις Πανελλαδικές. Έτσι αντί να είναι υπερπαραγωγές τα θέματα θα περιείχαν Βαρύτητα, Θερμοδυναμική, σωμάτια σε Ηλεκτρικά πεδία κ.λ.π. και δε θα χρειαζόταν τόση πια φαντασία και πανάκριβα σκηνικά ο σκηνοθέτης…

Βασίλειος Μπάφας
25/06/2021 12:41 ΜΜ

Καλημέρα σε όλους
Καθώς παρακολουθώ την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση για τα θέματα, δίνω και εγώ το στίγμα μου καταθέτοντας την ταπεινή μου γνώμη.
Είναι μια γνώμη, γιατί πιστεύω ότι το όλο θέμα της διδασκαλίας της φυσικής και των θεμάτων των εξετάσεων, προϋποθέτει εκτός από την εμπειρία στη διδασκαλία και οργανωμένη μελέτη και άλλων εκπαιδευτικών συστημάτων, καλύτερες γνώσεις παιδαγωγικής και ψυχολογίας για τη συγκεκριμένη ηλικία κ.λ.π.
Είναι πολύ δύσκολο να ισορροπείς ανάμεσα στην ισότητα και τη δικαιοσύνη, αφού ο Αριστοτέλης σωστά είπε ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερη αδικία από το να αντιμετωπίζεις με ίσο τρόπο τους άνισους.
Δεν αναφέρομαι σε «καλούς και κακούς» μαθητές, αλλά στη δυσκολία παροχών σε νησιωτικά και ακριτικά μέρη.
Θα προσπαθήσω να αναλύσω ότι ειπώθηκε.
Είναι λαϊκισμός η επιδίωξη να μένουν ευχαριστημένοι όλοι με τα θέματα;
Όλοι δε θα είναι ποτέ ευχαριστημένοι. Ίσως όλες οι ομάδες. Το έχουμε κατά νου, δεν είναι απόλυτα καθοριστικό. Επίσης όροι όπως λαϊκισμός είναι πολιτικής υφής και δεν είναι κάτι που ασχολούμαι η πολιτική.
Η επιστήμη μας είναι επιστήμη λογικής σκέψης και ενοποίησης. Επομένως η τεχνική γνώση αυτή καθαυτή δεν είναι για πέταμα, αλλά αφορά πολυτεχνικές σχολές. Δίνονται παραδείγματα με στόχο την καλύτερη κατανόηση της μεθόδου που χρησιμοποιούμε, αλλά ο σκοπός παραμένει.
Σημαντικό εφόδιο που θα έπρεπε να έχει αποκτήσει ένας μαθητής, είναι η ικανότητα να αυτενεργεί, και να σκέφτεται. Συμφωνώ. Φυσικά αφού προσπαθήσει και φτάσει σε ένα συμπέρασμα θα πρέπει ο επιβλέπων συνάδελφος να το ελέγχει και αν είναι λάθος να του παρουσιάζει το σωστό.
Η ύλη πρέπει να είναι τόση ώστε να μπορεί να καλυφτεί χρονικά. Σωστή παρατήρηση και νομίζω πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τα του ιού αλλά και οι καταλήψεις ακόμη, αν θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές.
Το πείραμα και η παρατήρηση είναι ο μπούσουλας των φυσικών επιστημών. Αυτό θα πρέπει με κάποιο τρόπο να περάσει και στην εκπαίδευση, άρα κάπως θα πρέπει να εξετάζεται. 
Η κριτική στα θέματα. Θα πρέπει καλοπροαίρετα να γίνεται. Χωρίς κρίση και έλεγχο ξεφεύγει ο οποιοσδήποτε και οτιδήποτε.
Το διοικητικό μέρος
Δε νομίζω πως είναι σωστό να συγκρουστούμε με άλλες ειδικότητες και να ζητάμε ώρες κρίνοντας ότι δε χρειάζεται το …….. μάθημα ή να περιοριστούν οι ώρες του. Ας αξιοποιήσουμε πρώτα τις υπάρχουσες.
Έχουμε διοικητικό θέμα σα φυσικοί. Δεν κατηγορώ αυτή τη στιγμή την Ε.Ε.Φ, αλλά πολύ απέχουμε από εκεί.
Στο υλικό, έχω απέναντί μου καταπληκτικούς φυσικούς και δασκάλους, αλλά δεν έχει δικαιώματα διοικητικής παρέμβασης.
Άρα δεν έχουμε συλλογικό όργανο που θα προτείνει, λαμβάνοντας με δημοκρατικές διαδικασίες τη γνώμη όλων. Θα πρέπει να το δούμε και αυτό.
Σας ευχαριστώ πολύ όλους.

Χαράλαμπος Κασωτάκης
  1. Με 6 ώρες διδασκαλία και μόνο αυτή την ύλη αναγκαστικά θα να στραφούμε και στη Ραβδολογία. Εδώ στράφηκαν τα προηγούμενα χρόνια με πολύ περισσότερη ύλη. Όσον αφορά τα θέματα υπάρχουν δύο απόψεις: α) θέλουμε στα πανεπιστήμια ανθρώπους να παράγουν πολλή δουλειά β) θέλουμε στα πανεπιστήμια ανθρώπους με πρωτότυπη δουλειά. Δεν είμαι σίγουρος αν η παγκόσμια τάση είναι για το δεύτερο. Έχουν γραφτεί πολλά σε διεθνή περιοδικά Φυσικής. Ο Νομπελίστας Higgs λίγο έλειψε να απολυθεί ως καθηγητής στο πανεπιστήμιο που δίδασκε επειδή δεν παρήγαγε νέες δημοσιεύσεις από μια ηλικία και μετά και επειδή δεν είχε μεγάλο αριθμό δημοσιεύσεων. Στην Ευρώπη το πρόβλημα είναι πολύ χειρότερο από την Αμερική όπως αναφέρει ο Χριστοδούλου.
  2. Τώρα είμαι υπέρ της αύξησης της ύλης όχι όμως και της εισαγωγής απειροστικού λογισμού. Διδασκόμενος ως μαθητής τις εξισώσεις του Maxwell ήταν απλά μια παπαγαλία, και χειρίστου είδους παπαγαλία συμβόλων, χωρίς τις έννοιες των επιφανειακών και των επικαμπύλιων ολοκληρωμάτων. Στο Πανεπιστήμιο με τις ίδιες εξισώσεις κατάλαβα …..άλλα πράγματα. Στις ελάχιστες ευρωπαϊκές χώρες που έχει εφαρμοστεί δεν έχω δει να κάνει καμιά διαφορά σε μαθητές που δεν έχουν χωνέψει σε άλλο μάθημα, στα μαθηματικά , τον απειροστικό λογισμό πρώτα. Εκτός αν διδάσκονται απειροστικό λογισμό στα μαθηματικά … Β Λυκείου. Διαφορετικά είναι απομνημόνευση συναρτήσεων/κανόνων παραγώγισης και ολοκλήρωσης.
  3. Θα συμφωνούσα η ύλη να επεκταθεί στα επίπεδα της Κύπρου διαφορετικά το βρίσκω λογικό ο πολύς χρόνος των μαθητών να στραφεί στις κλίσεις των λέξεων “μεθοδολογία ασκήσεων” κυρίως στην κλητική “Ω μεθοδολογία” και στη Ραβδολογία, πολυσωματοστερεονηματολογία κ.λ.π. Το πρόγραμμα σπουδών που αναφέρθηκε είναι νομίζω του 2015 και γράφτηκε απλά για να μην χαθούν τα λεφτά του ΕΣΠΑ τότε. Πολύ αμφιβάλλω αν θα εφαρμοστεί ή αν τα νέα βιβλία θα στηριχθούν στοιχειωδώς σε αυτό. Το έργο το έχουμε ξαναδεί. Ακόμα και πολλαπλά βιβλία θα υπάρξουν όπως προαναγγέλθηκε πομπωδώς χωρίς να ληφθούν υπ’ όψιν:

α) ότι έχει ξαναεφαρμοστεί το πολλαπλό βιβλίο και αποσύρθηκε σε ένα χρόνο.
β) το αρχαίο ρητό “το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού”.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
25/06/2021 7:41 ΜΜ

Καλησπέρα Πάνο, προσωπικές υποθέσεις με ανάγκασαν να απέχω για λίγο από τον διάλογο, ζητώ συγγνώμη.
Αρχικά να τονίσω ότι όσον αφορά εμένα, δεν χρειάζεται να ζητήσεις συγγνώμη για το «παραπαιδεία. Αναφέρομαι στο «…Ζητώ συγνώμη αν κάποιοι από σας λάβανε τον χαρακτηρισμό “παραπαιδεία” ως δική μου θέση και αντίληψη…»,. Η αλήθεια είναι ότι από το αρχικό σου κείμενο, δεν ήταν δυνατόν να αντιληφθώ ότι
«…Στο κείμενό μου απλά μετέφερα τα λόγια του αρχιερέα του δόγματος της ελαττωμένης ύλης, του κου Κασσωτάκη στις συναντήσεις των πολλαπλασιαστών στο Ίδρυμα Ευγενίδη το 1998….»,
κάτι που ήταν προφανές στο Γιάννη Κυριακόπουλο, ξέρει περισσότερα από εμένα για το θέμα.
Ακόμη όμως και αν πίστευες στα περί «παραπαιδείας», δεν θα σου ζητούσα ποτέ τον λόγο, έχω συνηθίσει και την κατηγορία, και να την αψηφώ. Φυσικά χαίρομαι για την θέση σου.

Όσον αφορά στην κριτική των θεμάτων που είναι το ουσιώδες:
Θα απαντήσω με μία πραγματική ιστορία. Το 2000 βρισκόμουν σε ένα συνέδριο στερεάς κατάστασης στο Μόναχο. Ένας καθηγητής, εκ των διοργανωτών, με ρωτούσε σε ένα διάλειμμα για το επίπεδο των φοιτητών στην Ελλάδα, όσον αφορά την Φυσική. Όταν του είπα ότι, κατά κύριο λόγο (κατά πλειοψηφία), οι προπτυχιακοί έλληνες μαθητές που διδάσκει , είναι αυτοί που έχουν αποτύχει μία ή δύο φορές στις ελληνικές πανελλήνιες εξετάσεις, δεν με πίστευε. Συγκεκριμένα με ρώτησε «αυτοί που πέρασαν στο ελληνικό πανεπιστήμιο, πόσες γνώσεις είχαν;». Άρα κάτι καλό έχουν ή είχαν οι εξετάσεις στην Ελλάδα, τουλάχιστον πριν λίγα χρόνια.
Αναφέρω αυτήν την ιστορία, για να αναδείξω ότι το τι πρέπει να γίνει με το σύστημα των εξετάσεων, είναι γνωστό: Να γυρίσει αρχικά στην περίοδο των δεσμών, να αυξηθεί η ύλη και μαζί το επίπεδο των θεμάτων (το επίπεδο της φυσικής, όχι της ασκησιολογίας).
Στην συνέχεια μπορούμε να ασχοληθούμε με την σύνδεση της φυσικής με την καθημερινότητα.
Στο σημείο αυτό να πω ότι, κατά την γνώμη μου, αν κάποιος αναζητά την σύνδεση φυσικής και πραγματικότητας, μέσω επεξήγησης της τεχνολογίας 5G, της λειτουργίας των κινητών τηλεφώνων ή της τεχνολογίας των τηλεοράσεων κ.λπ.,
και όχι μέσω του τι έχει να πει η σύγχρονη φυσική για την Δημιουργία του Κόσμου, την ελεύθερη βούληση των ανθρώπων, την τεχνητή νοημοσύνη,
θα συνεχίσει να έχει αδιάφορους μαθητές.
Επίσης θέλω να τονίσω κλείνοντας, ότι κάποιοι συνάδελφοι πρέπει να σταματήσουν να μπλέκουν τα πολιτικά τους «πιστεύω» με τις εξετάσεις των παιδειών μας και να σταματήσουν να βλέπουν «παραπαιδείες» που πρέπει να πληγούν (ποιοι θα πλήξουν και ποιος τους έδωσε άραγε το δικαίωμα να πλήττουν;), αναφέρομαι στο
«…Η άποψη ότι όσο λιγότερη η ύλη και περισσότερες οι ώρες διδασκαλίας τόσο μεγαλύτερο το πλήγμα για την παραπαιδεία,…».
Νά ΄σαι καλά.
 

Τελευταία διόρθωση4 έτη πριν από Στάθης Λεβέτας
Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
25/06/2021 7:46 ΜΜ
Απάντηση σε  Κατσής Θανάσης

Καλησπέρα Θανάση. Μακάρι να ήταν όπως τα λές…

Κωτσιόπουλος Γιώργος

συνάδελφε ξεκινάς ” η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα?” οι υπερπαραγωγές των θεματοδοτών πυροδότησαν τους συναδέλφους να φτιάχνουν υπερπαραγωγές ή και το αντίστροφο. Πιστεύω και τα δύο συμβαίνουν και βρίσκονται σε διαλεκτική σχέση. Οι θεματοδότες είναι άνθρωποι της κοινωνίας και καλώς ή κακώς επηρεάζονται από αυτήν. Φυσικά αν αλλάξει το μοντέλλο εξέτασεις θα αλλάξουν και τα θέματα που βάζουν οι θεματοδότες και αυτά επίσης που προτείνονται από εμάς. Όσο για το  “έξυπνο” θέμα που δεν καταδικάσατε, δεν αναφέρομαι σε κανένα προσωπικά ή σε κανένα site. Θα έπρεπε να κάνω κάποια έρευνα γι αυτό, που δεν έχει και τόση σημασία τώρα. Μιλάω για την ‘λογική ” της κοινωνίας- πάλι κάψανε τα παιδιά!. Ή μήπως δεν το έχεις ακούσει- συγνώμη για τον ενικό-.
Οι προτάσεις πήγαινε στο να προτείνουμε ποιά πρέπει να είναι η διδακτέα ύλη, πως αυτή θα διδαχθεί, με τι άλλα εφόδια- προσομοιώσεις πειράματα και κλπ. Όταν έπερνα τον προτζεκτορα από το γραφείο του δ/ντη, το λαπτοπ μου και την μπαλαντέζα το έκανα συνειδητά, τέτοιες προτάσεις εννοώ όπως και άλλες.
μια άλλη πρόταση θα είναι: Πως επιλέγονται οι θεματοδότες, από ποιά δεξαμενή? Η πρόταση η δική μου είναι:
Με κλήρωση από όλους τους δημόσιους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν το μάθημα τα 5 τελευταία χρόνια. Ο συντονιστής τς ομάδας πχ των φυσικών να εκλέγεται μετά από φηφοφορία , αφού ο καθένας παρουσιάσει τον εαυτό του. Κάθε μέλος δεν μπορεί να ξαναεκλέγεται για 5 ή 10 χρόνια. Ο πρόεδρος του “οργανισμού” αυτού να επιλέγεται από την κυβέρνηση- είναι και δική της ευθύνη η ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων- χωρίς φυσικά να μπορεί να παρέμβει στους θεματοδότες. Η πρόταση είναι αναπεξέργαστη, έχει αδύνατα σημεία αλλά μποπρεί να διορθωθούν. Αυτά εννοούσα προτάσεις.
Εδώ ΜΟΝΟ προτάσεις διδασκαλίας άρα και εξέτασης υπάρχουν- δεν θα διαφωνήσω ότι υπάρχουν ή τείνουν προς τη σωστή κατεύθυνση- σε ύλη που προϋπάρχει-όπως υπάρχουν και θέματα έξυπνα δύσκολα περίεργα και κτλ. εξαρτάται από ποιον δημοσιεύονται και πως τα εκλαμβάνει ο καθένας και καλώς γίνονται- δημοκρατία. .
Εδώ ΜΟΝΟ πρόσεξε πως μπορεί να εκληφθεί: αλλού όχι?
Τέλος δεν θα μπορούσασ να μην απαντήσω σε ένα άρθρο που λέει ότι αυτά που διδάσκοναι στο λύκειο δεν έχουν καμιά αξία για τα πανέπιστήμια.
Φαντάζομαι ένα φοιτητή πρωτοετή του Πολ/χνείου που ξεκινάει τον Η/Μ με παραγώγους και ολοκληρώματα, πως θα ένοιωθε αν δεν τα είχε μάθει στο λύκειο.
επίσης με ενοχλεί η ισοπέδωση του δημόσιου σχολείου, ίσως να αποβλέπει κάπου αλλού. Κριτική ναι ισοπέδωση όχι.
Τέλος επειδή νομίζω ότι αυτή η συζήτηση πέρνει προσωπικό χαρακτήρα, δεν νομίζω να την συνεχίσω.

Τελευταία διόρθωση4 έτη πριν από Κωτσιόπουλος Γιώργος
Κατσής Θανάσης
25/06/2021 9:05 ΜΜ
Απάντηση σε  Στάθης Λεβέτας

Καλησπέρα Στάθη, εγώ μπορεί να τα λέω, αλλά το άρθρο ανέβηκε και στον άλφα βήτα που το διαβάζουν τόσοι και το μόνο που άλλαξε ήταν ότι μπήκαν εισαγωγικά στην παραπαιδεία. Ουφ εντάξει διορθώθηκε το ζήτημα.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
25/06/2021 10:12 ΜΜ
Απάντηση σε  Κατσής Θανάσης

Τώρα το είδα Θανάση. Είναι λυπηρό…