Η στροφορμή ενός υλικού σημείου μάζας m ως προς σημείο Ο, ορίζεται ανεξάρτητα από το είδος της κίνησης του υλικού σημείου. Αν κάποια στιγμή το υλικό σημείο μάζας m έχει ταχύτητα και Ο είναι κάποιο σημείο του χώρου, τότε η διεύθυνση (ε) της ταχύτητας του υλικού σημείου και το σημείο Ο ορίζουν ένα επίπεδο (Ε).
«Στροφορμή του υλικού σημείου μάζας m, ως προς το σημείο Ο, ονομάζεται το διανυσματικό μέγεθος , κάθετο στο επίπεδο (Ε), με σημείο εφαρμογής το Ο, φορά που καθορίζεται από τον κανόνα του δεξιού χεριού και μέτρο L=m·υ·r όπου r η απόσταση του φορέα της ταχύτητας από το Ο».
Προκύπτει αυτό από τη θεωρία του σχολικού βιβλίου;
Το σχολικό βιβλίο ορίζει τη στροφορμή υλικού σημείου αποκλειστικά και μόνο όταν το υλικό σημείο εκτελεί κυκλική κίνηση. Όμως με απλούς συλλογισμούς μπορούμε να φθάσουμε και να επιβεβαιώσουμε τον ορισμό που αναφέραμε πιο πάνω και στον οποίο η στροφορμή θεωρείται ως η ροπή της ορμής του υλικού σημείου ως προς το σημείο Ο .
Το υλικό σημείο μάζας m δεμένο στο άκρο νήματος διαγράφει την οριζόντια κυκλική τροχιά του σχήματος και τη στιγμή που διέρχεται από το σημείο Α, το νήμα κόβεται. Τι θα κάνει στη συνέχεια; Προφανώς θα κινηθεί ευθύγραμμα
Πόση είναι η στροφορμή του ως προς το σημείο Ο, ελάχιστα πριν κοπεί το νήμα και πόση αμέσως μετά; Πόση είναι η στροφορμή του ως προς το σημείο Ο, τη στιγμή που περνά από το σημείο Β;
Ασκήθηκε κάποια ροπή στο σώμα που του άλλαξε τη στροφορμή στη θέση Α; Προφανώς όχι.
Οπότε αν, πριν κοπεί το νήμα το υλικό σημείο έχει στροφορμή ως προς το σημείο Ο, κάθετη στο επίπεδο του σχήματος με φορά προς τον αναγνώστη και μέτρο L=mυr, τότε και μετά το κόψιμο του νήματος και στη θέση Β, θα έχει την ίδια στροφορμή.
Στροφορμή υλικού σημείου-Στροφορμή στερεού – Διατήρηση
Διδάσκοντας ξανά τη στροφορμή μετά από τρία χρόνια ένιωσα την ανάγκη να οργανώσω σε μορφή φυλλαδίου θεωρίας κάποια από αυτά που σκόρπια λέμε στην τάξη. Η ανάγκη προήλθε από το γεγονός πως μετά από τρία χρόνια κάποια που είχαμε συνηθίσει, τώρα φαίνονται πιο σκόρπια….
Ελπίζοντας να μην έχει ξεφύγει κάτι ….
Αν χρησιμοποιηθεί, θα παρακαλούσα να μείνει η πηγή, δηλαδή το ylikonet
Και εγώ εξάλλου, αναρτήσεις των Μάργαρη, Μητρόπουλου, Κυριακόπουλου
χρησιμοποίησα… ελπίζοντας σε κάτι διδακτικά ωφέλιμο
Στην πολύ προσεκτική δουλειά του Θοδωρή παρουσιάζονται οι αποδείξεις δύο προτάσεων, που είναι χρήσιμες στη επίλυση ασκήσεων:
Όταν ένα υλικό σημείο κινείται ευθύγραμμα, έχει στροφορμή.
Όταν ένα στερεό σώμα εκτελεί σύνθετη κίνηση, δεν έχει στροφορμή μόνο λόγω της στροφικής κίνησής του γύρω από το κέντρο μάζας.
Ερώτημα: Για να ανταποκριθούν οι μαθητές στις εξετάσεις τους, τους βοηθά να γνωρίζουν τις αποδείξεις των προτάσεων που χρησιμοποιούν;
Πολύ καλή παρουσίαση.
Ανδρέα, Γιάννη ευχαριστώ.
Μετά από τρία χρόνια, μια ταξινόμηση νομίζω είναι αναγκαία.
Ανδρέα, η απάντηση στο αν τους βοηθά είναι προφανέστατα “Ναι”
Η απάντηση αν τους χρειάζεται είναι πάλι “Όχι”
Θυμάσαι φαντάζομαι το μαθητή που σε ρώταγε πριν 3 μήνες γιατί
“σώμα που κινείται ευθύγραμμα έχει στροφορμή…..”
Άριστο συμμάζεμα Θοδωρή!
Γεια σου Θοδωρή,
Κατ’αρχάς !!!
Καλημέρα Θοδωρή.
Θα συμφωνήσω με όλους. Πολύ καλή παρουσίαση και πολύ χρήσιμη.
Σε τι βοηθούν οι αποδείξεις;
Στο να τον πείσεις ότι αυτό που του λες είναι η συνέχεια και λογική συνέπεια των όσων θα έπρεπε να λέει το βιβλίο του…..
ή αν προτιμάς…..
είναι ο “διάδρομος” που βγαίνεις και τραβάς κορδέλες δεμένες σε καρούλια ιδιοκατασκευής…..
Ευχαριστώ παιδιά….δύσκολη έννοια η στροφορμή για να περάσει σωστά
Δεν ήταν σήμερα ο ημιμαραθώνιος ή οι αθλητές του υλικονετ
ασχολούνται μόνο με το μεγάλο μαραθώνιο, τον original;;;
Οι μαθητές λοιπόν δεν χρειάζεται να πειστούν για τη λογική συνέπεια όσων λέει το σχολικό βιβλίο;
Είναι όμως αβανταδόρικη σε διάφορες όμορφες περιπτώσεις…

Η αλήθεια για τον ημιμαραθώνιο είναι πως τους θυμάμαι τους δρομείς μας
και έριχνα κλεφτά ματιές στο γυαλί ,παρακολουθώντας το παγκόσμιο κλειστού στίβου
Δεν χρειάζεται για να λύσουν την άσκηση, αφού θα είναι
ένα από τα 20 άλλα ερωτήματα που θα πρέπει να απαντήσουν
σε διαδικασίες fast forword…..
Σε κάθε περίπτωση με αθλητές ασχολείσαι Παντελή….
Ομολογώ πως δεν γνώριζα για την Παπαδάκη…
Σε τι βοηθούν οι αποδείξεις;
Ας δούμε παλιό θέμα:
Ένα παιδί που δεν έπιανε χαρτί και μολύβι να κάνει τις αποδείξεις του σχολικού βιβλίου, χάνει σε ένα τέτοιο θέμα.
Τα Β΄ θέματα θα έπρεπε να είναι και τέτοια. Κατάντησαν ασκήσεις χωρίς νούμερα και από την συμπαιγνία αυτήν ικανοποιούνται όσοι δεν διδάσκουν αποδείξεις (να οι τυποι, πάμε ασκήσεις) και οι μαθητές που λύνουν μηχανικά ασκήσεις χωρίς να έχουν καταλάβει κάτι.
Θα μου άρεσε θέμα:
Γιατί διατηρείται σε κάθε περίπτωση η στροφορμή ως προς το Κ αλλά δεν διατηρείται η ορμή;
Θα έστελνε αδιάβαστους όσους “μεθοδολογούν”:
-Όταν έχουμε άρθρωση Αδουσού και όταν δεν έχουμε Αδώ και Αδουσού ως προς το κέντρο μάζας.
Πρέπει να υπάρξουν θέματα που θα επιβραβεύσουν όσους διαβάζουν αποδείξεις. Άλλο παράδειγμα:
Είναι η κρούση ελαστική;
Ας επιβραβευτεί το παιδί που διάβασε και έπιασε χαρτί και μολύβι στην απόδειξη, μια και θα απαντήσει σε περίπου 20 δευτερόλεπτα.
Ο άλλος ας χάσει χρόνο κάνοντας πράξεις.
Όμως στην πραγματικότητα δεν τα θέλουμε αυτά.