Subscribe
Ειδοποίηση για
33 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
14 ημέρες πριν

Καλημέρα Γιάννη.
Για τον ίδιο λόγο που δεν πέφτει το ποδήλατο 🙂
Παλιά λέγαμε “λόγω διατήρησης της στροφορμής”…

Διονύσης Μάργαρης
Διαχειριστής
14 ημέρες πριν

Καλημέρα Γιάννη.
Έγραψα “παλιά”, για να δείξω ότι έχω αλλάξει άποψη μετά την παλιά συζήτηση εδώ.
Ναι, για τα γυροσκοπικά φαινόμενα που συνδέονται με την στροφορμή των τροχών. Αυτή νομίζω ότι ήταν η βασική ερμηνεία.
Δεν την βλέπω πια να στέκεται καλά, οπότε …δεν γράφω άλλο 🙂

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
14 ημέρες πριν

Καλημέρα Γιάννη.
Υπάρχει ένα φοβερό βίντεο από το veritasium πάνω στο θέμα. Στρίβεις πάντα για πολύ λίγο… ανάποδα πριν πάρεις την στροφή. Για παράδειγμα, λίγο δεξιά αν θες να στρίψεις αριστερά (στο βίντεο από το 2:14 και μετά). Είναι πράγματι εντυπωσιακό.

Τελευταία διόρθωση14 ημέρες πριν από Στάθης Λεβέτας
Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
14 ημέρες πριν

Ναι Γιάννη, προσπάθησα να βάλω τον σύνδεσμο από το κινητό και δεν μπόρεσα.
Τώρα πρέπει να είναι εντάξει.

Τελευταία διόρθωση14 ημέρες πριν από Στάθης Λεβέτας
Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
14 ημέρες πριν

Ίσως είναι συνδυασμός της συνιστωσας του βάρους από την πλευρά που κλίνει το ποδήλατο (πρώτη στροφή αντίθετα από εκεί που θες να στρίψεις) και κεντρομόλου από την πλευρά που στρίβει η ρόδα την δεύτερη φορά. Ίσως έτσι εξηγείται και το γιατί χρειάζεται ταχύτητα.
Με παρόμοιο τρόπο εξηγελι και την ισορροπία και όταν πάς ευθεία, με μικροδιορθώσεις του τιμονιού.

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Γιάννη, καλημέρα στην παρέα.
Ίσως έχει ενδιαφέρον και τούτο , συμπληρωματικά στο ωραίο του Στάθη.
Εν τω μεταξύ θυμήθηκα και κατέβασα από το ράφι ένα βιβλίο του Ρόμπερτ Πεν
(δημοσιογράφος φανατικός ποδηλάτης του πλανήτη) με τίτλο ” Όλα για το ποδήλατο”
στο οποίο κάπου αναφέρει…,
”Έχει συχνά γραφτεί ότι η γυροσκοπική κεκτημένη ταχύτητα των τροχών ποδηλάτου που περιστρέφονται αρκεί για να υποστηρίξει ένα ποδήλατο χωρίς αναβάτη, όπως μια σβούρα. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Το γυροσκοπικό φαινόμενο είναι μία από τις πολλές λεπτές έννοιες που ,μαζί με τη γεωμετρία και την κατανομή μάζας, βρίσκονται πίσω από ένα όχημα που ισορροπεί μόνο του”
Και λίγο πριν γράφει…, “Ένα ποδήλατο χωρίς αναβάτη μπορεί να κάνει αυτόματα τις μικρές κινήσεις πηδαλιούχησης για να ισιώσει έπειτα από μια ενόχληση κάποιου είδους. Αυτό οι φυσικοί το αποκαλούν <<εγγενή σταθερότητα>>
Καλή Κυριακή

Μουρούζης Παναγιώτης
14 ημέρες πριν

https://users.sch.gr/dtsaousis/arthra/isoropia%20podilatou.pdf

παίρνω την πρωτοβουλία γιατί ο Δημήτρης μπορεί να μην μας διαβάζει. Μαζεύει ξύλα απ’ ότι ξέρω γιατί ο χειμώνας στα Γιάννενα είναι βαρύς. Τούπα να ξεχειμωνιάσει στην Κέρκυρα αλλά έχει πολύ υγρασία μου λέει. Είναι μόνο για καλοκαίρι.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
14 ημέρες πριν

Γιάννη αν γύρει απλά χωρίς να στρίψει η ρόδα, γιατί θα στρίψει το πατίνι; Νομίζω πως δεν θα προλάβει και θα πέσει. Πρέπει να στρίψει και η ρόδα μαζί, αλλά προς ποια κατεύθυνση;

Χρήστος Αγριόδημας
Αρχισυντάκτης
14 ημέρες πριν

Καλησπέρα σε όλους.
Ένα ερώτημα που έχει απασχολήσει πολλούς χωρίς ποτέ να βρεθεί η ακριβής εξήγηση.
Την πληρέστερη μελέτη έχει κάνει ο καθηγητής Jim Papadopoulos λάτρης ο ίδιος του ποδηλάτου ο οποίος καταρρίπτει τις συνήθεις εξηγήσεις και το γυροσκοπικό φαινόμενο και δεν καταλήγει κάπου.
Από την εφημερίδα Το ΒΗΜΑ
Από τη σελίδα sela.gr

Παραθέτω τον ακόλουθο σύνδεμο που μπορεί κάποιος να κατεβάσει το άρθρο του Jim Papadopoulos και των συνεργατών.

A Bicycle Can Be Self-Stable Without Gyroscopic or Caster Effects

Επιπλέον κάποιες πιο παλιές μελέτες του ίδιου στους ακόλουθους συνδλεσμους.
Historical Review of Thoughts on Bicycle Self-Stability

Bicycle Steering

Τελευταία διόρθωση14 ημέρες πριν από Χρήστος Αγριόδημας
Χαράλαμπος Κασωτάκης
14 ημέρες πριν

Μια ιστορική αναφορά στο ποδήλατο και στο τέλος τα αποτελέσματα μιας σχετικά πρόσφατης(2007) δημοσίευσης που προσπαθεί να απαντήσει στο ερώτημα “γιατί δεν πέφτει το ποδήλατο”

https://www.explainthatstuff.com/bicycles.html

Τελευταία διόρθωση14 ημέρες πριν από Χαράλαμπος Κασωτάκης
Δημήτρης Τσαούσης
14 ημέρες πριν

Γιάννη καλησπέρα,
Είδα που ασχολείστε με την ισορροπία του πατινιού και θυμήθηκα ένα άρθρο που είχα φτιάξει για την ισορροπία του ποδηλάτου και το οποίο όπως είδα σας το έστειλε ο Πάνος Μουρούζης.
Το ερώτημα με είχε απασχολήσει κάμποσο καιρό και κατέληξα ότι η στροφορμή, που με απασχόλησε κι αυτή κάμποσο καιρό, δεν παίζει στην ισορροπία του ποδηλάτου.
Στο άρθρο έχω και μια φωτογραφία μου να ισορροπώ ένα καλάμι στον δείκτη του χεριού μου. Είναι ένα παιχνίδι που έπαιζα όταν ήμουν παιδί.
Το ποδήλατο ισορροπεί για τον ίδιο λόγο με το καλάμι.
Όταν βέβαια τρέχει, η ορμή του βοηθάει περισσότερο στην ευστάθειά του, αλλά το ποδήλατο ισορροπεί και όταν δεν έχει ορμή.
Στο τέλος παραθέτω ένα σύνδεσμο από ένα βίντεο από το ποδήλατο μου σε ένα ρόλλερ που έφτιαξα για τις ανάγκες της μελέτης της ισορροπίας του ποδηλάτου. Ο αναβάτης είναι ο Peter, ένας καλός μου φίλος που δυστυχώς τον έχασα πέρισυ.
Στο ρολλερ το ποδήλατο ισορροπεί χωρίς να έχει ορμή λόγω μεταφοράς.
Εδώ το ποδήλατο και το καλάμι ισορροπούν για τον ίδιο λόγο.
Ελπίζω να βοήθησα στη λύση του προβλήματος.
Καλό βράδυ
Φιλικά
Δημήτρης
https://youtu.be/SoiyKXLE1zQ

Τελευταία διόρθωση13 ημέρες πριν από Διονύσης Μάργαρης
Δημήτρης Τσαούσης
13 ημέρες πριν

Γιάννη καλημέρα,
Όχι τόσο παλιά.
Κάπου το 1997 νε είχε απασχολήσει ο τρόπος που στρίβει το ποδήλατο.
Μετά από χρόνια, γύρω στο 2013 άρχισα να ασχολούμαι με την ισορροπία του.
Το 2015 έκανα την τελευταία μου παρουσίαση σε συνέδριο της ΕΕΦ, Όπου ήρθα σε αντίθεση με την ένωση επειδή έφερα αντίρρηση στην αναγνώριση της ευρεσιτεχνίας για ανέξοδη παραγωγή ενέργειας από νερό.
Φέτος το καλοκαίρι πέρασα μερικές όμορφες μέρες στην Κέρκυρα με τον Μουρούζη και άλλους κοινούς μας φίλους.
Χαίρομαι να βλέπω τις αναρτήσεις σου.
Καλημέρα,
 Η Ισορροπία του ποδηλάτου, 16ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ε.Ε.Φ., Αίγινα, 13-14 Φεβρουαρίου 2015.  

Δημήτρης Τσαούσης
11 ημέρες πριν

Γιάννη καλημέρα,
Το άρθρο που θυμάσαι στον φυσικό κόσμο είναι ένα άλλο με τίτλο 《 ο τροχός και η συμπεριφορά του στον δρόμο》που το είχα γράψει το 1994 στον φυσικό κόσμο.
Σε αυτό είχα επικεντρώσει το ενδιαφέρον στον τρόπο με τον οποίο στρίβουν τα τροχοφόρα και μεταξύ αυτών και το ποδήλατο. Είχα προχωρήσει μάλιστα και για τα τρένα, που στρίβουν και αυτά με σνα απλούστατο διαφορικό.
Το άρθρο αυτό μπορείς να το βρεις στην πιο κάτω διεύθυνση .
Καλημέρα

http://users.sch.gr/dtsaousis/arthra/20troxos.doc

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Δημήτρης Τσαούσης

Καλημέρα κύριε Τσαούση.
Μια και διαθέτω σχεδόν όλα τα τεύχη του ΦΚ ,έψαξα στα τεύχη 143 έως 147 (Ιανουάριος 1994 -Δεκέμβριος 1994 ,όμως δεν είδα κάπου το άρθρο στο οποίο αναφέρεστε .(Στο τεύχος 143 υπάρχει άρθρο σας για την “προσθετική ιδιότητα της ενέργειας”).
Επίσης ο παραπάνω σύνδεσμος δεν λειτουργεί …σ’εμένα.

Δημήτρης Τσαούσης
11 ημέρες πριν

Κύριε Παπαδάκη

7) Ο τροχός και η συμπεριφορά του στο δρόμο, Φυσικός Κόσμος, 151, 1998

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
14 ημέρες πριν

Γιάννη ως προς ποιο σημείο; Έχεις γράψει κάτι;

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
12 ημέρες πριν

Καλησπέρα
Ο μαθητευόμενος στο καλλιτεχνικό πατινάζ ξέρει βεβαίως ότι αν είναι ακίνητος και σηκώσει το ένα πέδιλο … πέφτει. Αν όμως σηκώσει λίγο το ένα πέδιλο καθώς κινείται και γύρει λίγο απλά … στρίβει. Απομένει να μάθει να ελέγχει την κλίση του ως προς την κατακόρυφη ανάλογα με την ταχύτητα του και την καμπυλότητα που επιδιώκει. .
Τα καταφερε σε ελάχιστο χρόνο γιατί είχε ήδη εξοιειωθεί με το πατίνι του.
…..
Δεν ξέρω αν ο Γαλιλαίος ήταν εξοικειωμένος με πατίνια ή παγοπέδιλα .
Όταν πάντως τον ρώτησαν: “Γιατί η Σελήνη δεν πέφτει στη γη;” αυτός απάντησε: ” Μα πέφτει. Απλά ταυτόχρονα κινείται στην κάθετη διεύθυνση … και κάνει κύκλο γύρω από την γη.”

Θυμούνται ίσως κάποιοι ότι στα αυτοσχέδια πατίνια της δεκαετίας του 50 μπορούσαν κάποι να ιορροπούν όρθιοι αν και μόνο αν η κατασκευή τους είχε προβλέψει την δυνατότητα στροφής δεξιά η αριστρερά .

Ναι Γιάννη μπορούμε και να σκεφτούμε με στροφορμή υλικού σημείου ως προς Σ.
Η κλίση του πατινιού σου προς τον αναγνώστη θα επιφέρει μια μικρή ροπή και άρα μια μεταβολή της στροφορμής προς τον αναγνώστη . Ο οδηγός απλά θα στρίψει προς τον αναγνώστη το πατίνι σε καμπύλη τροχιά.
Όσο πιο μεγάλη η ταχύτητα τόσο μικρότερες αποκλίσεις από την ευθεία τροχιά σου απαιτούνται για την ισορροπία. Αν χρειάζεται όμως να οδηγήσεις πατίνι ή ποδήλατο ή απλά να τρέξεις πάνω σε μια ευθεία ράγα τρένου χρειάζεσαι όχι μόνο μεγάλη ταχύτητα αλλά και επιδέξιο … ( τα μεταξωτά εδώ δεν βοηθάνε 🙂 )

Καλό ξημέρωμα

Τελευταία διόρθωση12 ημέρες πριν από Δημήτρης Γκενές
Βασίλειος Μπάφας
12 ημέρες πριν

Καλημέρα σε όλους.
Γιάννη ενδιαφέρον ερώτημα.
Να πω μια σκέψη που μου ήρθε μήπως προσφέρει κάτι.
Σκεπτόμενος ισορροπία το μυαλό μου πάει σε δυνάμεις.
Μήπως όταν είναι ακίνητο δεν υπάρχει δύναμη από το έδαφος παράλληλη σε αυτό (το έδαφος), ενώ όταν αρχίζει η κίνηση η δύναμη παράλληλα στο έδαφος που αναπτύσσεται κάνει τη διαφορά;

Βασίλειος Μπάφας
11 ημέρες πριν

Γειά σου Γιάννη και πάλι.
Σε ευχαριστώ για την απάντηση. Αναφερόμουν σε ευθύγραμμη ομαλή κίνηση.