Απολυτήριες Εξετάσεις Γ΄ Γυμνασίου 2023

ΘΕΜΑ 3

3α) Να διατυπώσετε τον νόμο του Coulomb που αφορά τη δύναμη μεταξύ δυο σημειακών ηλεκτρικών φορτίων. Να γράψετε τον σχετικό τύπο και να εξηγήσετε το νόημα των συμβόλων.

                                                                                                                                                                                   (3/3 μον.)  3β) Δύο θετικά σφαιρικά σημειακά φορτία q1 και q2, με q1>q2 βρίσκονται ακλόνητα στα σημεία Α και Β και απέχουν μεταξύ τους απόσταση r. Στο μέσο Μ, της μεταξύ τους απόστασης, τοποθετούμε ένα σημειακό φορτίο q3<0.

Μεταφέρετε το σχήμα στο φύλλο απαντήσεων.

3β.1) Σχεδιάστε τη δύναμη που δέχεται το φορτίο q3 από το φορτίο q1 και q2 αντίστοιχα.

(2/3 μον.)

3β.2) Αν αφήσουμε ελεύθερο το q3 τότε:

  1. i) Θα κινηθεί προς το σημείο Β
  2. ii) Θα ισορροπήσει και θα μείνει ακίνητο στο μέσο Μ.

iii) Θα κινηθεί προς το σημείο Α.

Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση και να δικαιολογήσετε την επιλογή σας .

                                                                                                                                                                                     (3/3 μον.)

 3γ) Δύο σημειακά φορτία έλκονται. H τιμή της δύναμης με την οποία αλληλεπιδρούν τα δύο σημειακά φορτία, αν τριπλασιάσουμε το ένα φορτίο και ταυτόχρονα τριπλασιάσουμε και τη μεταξύ τους απόσταση:

  1. i) Θα τριπλασιαστεί
  2. ii) Θα υποτριπλασιαστεί

iii) Θα παραμείνει η ίδια.

Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση και να δικαιολογήσετε την επιλογή σας .

                                                                                                                                                                                     (2/3 μον.)

Συνέχεια σε pdf ή σε word

Εισηγητές

Άννα Τζίμα

Χρήστος Αγριόδημας

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
12 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
14/06/2023 3:58 ΜΜ

Καλησπέρα Χρήστο.
Να ευχαριστήσω εσένα, καθώς και την συνάδελφο Άννα Τζίμα, για τα διαγωνίσματα του σχολείου σας, που μοιραστήκατε μαζί μας.
Να είσαστε καλά να μοιράζεστε πράγματα…

Ροντούλης Άρης
14/06/2023 8:40 ΜΜ

Χρήστο καλησπέρα.
Αφού σας ευχαριστήσω και τους δύο για το πραγματικά πολύ ωραίο διαγώνισμα θα ήθελα να κάνω δύο παρατηρήσεις. Εντυπωσιακά καλαίσθητο και με θέματα γεμάτα από φυσική.
Η πρώτη έχει να κάνει με μια προσθήκη που νομίζω ότι πρέπει να γίνει στο ΘΕΜΑ1)1α)4, ότι τα σώματα πρέπει να είναι ανόμοια φορτισμένα, εκτός αν μπει η λέξη “πάντα” για να είναι λάθος.
Η δεύτερη είναι πιο σημαντική. Υπηρετώ σε μεγάλο δημόσιο σχολείο της Λάρισας. Αν τολμήσω να βάλω διαγώνισμα αυτού του επιπέδου ακόμα και οι μαθητές που στα τετράμηνα έχουν 19 θα γράψουν πολύ κάτω από τη βάση. Έχουμε να κάνουμε με μαθητές που έχουν σοβαρότατα προβλήματα στα μαθηματικά (ακόμα και σε απλές πράξεις, άσε για δυνάμεις ούτε λόγος), σοβαρότατα τα προβλήματα κατανόησης της γλώσσας (δεν μιλάω για επιστημονική ορολογία),σοβαρότατα προβλήματα συγκέντρωσης σε ένα αντικείμενο πάνω από 30s, αδιαφορία που χτυπάει κόκκινο με μόνο σκοπό να περάσουν την τάξη (και αυτό χαριστικά), και άλλα πολλά.
Δεν επιχειρώ να σου στείλω το δικό μου διαγώνισμα εξετάσεων γιατί η σύγκριση μεταξύ τους πραγματικά “δεν θα υπάρχει”. Ακόμα και με αυτό το “φτωχό” διαγώνισμα (το δικό μου) οι περισσότεροι είναι κάτω από τη βάση.
Πραγματικά σας ζηλεύω Χρήστο που έχετε μαθητές που μπορούν να ανταπεξέλθουν σε αυτά τα θέματα. Δεν ξέρω μπορεί να φταίω και προσωπικά, όμως σε συζητήσεις με άλλους συναδέλφους εισπράττω την ίδια απογοήτευση. Τα πράγματα έγιναν πολύ χειρότερα με την πανδημία και δεν βλέπω τρόπο βελτίωσης.
Προσωπικό συμπέρασμα:
Δεν πρέπει να απορούμε που όλο και λιγότεροι μαθητές επιλέγουν τη φυσική ως μάθημα κατεύθυνσης. Δεν φταίνε, κατά την άποψή μου, ούτε οι “υπερπαραγωγές” των πανελληνίων, ούτε τα δύσκολα θέματα. Όσο εύκολα και να βάλουν το ίδιο θα συμβεί. Για τη συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών η Φυσική είναι (δεν έχει γίνει) ένα πάρα πολύ δύσκολο μάθημα. Χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να μπορέσει να ανταπεξέλθει κάποιος, πολύ χρόνο που όλο και λιγότεροι μαθητές διαθέτουν. Παλιότερα η φυσική ήταν το ίδιο δύσκολη, οι μαθητές ήταν διαφορετικοί. Υπάρχουν, τώρα, για αυτούς πολύ ευκολότερες διέξοδοι και με καλύτερες επαγγελματικές προοπτικές. Αν μου ζητήσεις τρόπο αντιστροφής αυτής της κατάστασης δεν έχω. Δυστυχώς για μας που αγαπάμε τη φυσική αλλά νομίζω ότι έτσι έχουν τα πράγματα.
Συγγνώμη για το μακροσκελές του σχολίου….

Άρης Γραμματικόπουλος

Στο 1β.1 υπάρχει σωστή απάντηση ανάμεσα στις προτεινόμενες; Η γ απορρίπτεται λόγω αρχής διατήρησης του φορτίου, η α και η β έχουν μεγαλύτερα φορτία από τα 6μC. Προσωπικά όλες λανθασμένες τις βρίσκω, δεν ξέρω αν μου διαφεύγει κάτι.

Βαγγέλης Κουντούρης

Άριστα ξανά!
και στους μαθητές σας που μπορούν να ανταποκριθούν ικανοποιητικά σε τέτοια, υψηλού επιπέδου, θέματα, (και χωρίς τυπολόγια που δόθηκαν στις Πανελλήνιες, ήμαρτον Κύριε!) και σε εσάς τους δύο, που προφανώς τα έχετε “προπονήσει” ανάλογα
(εν ενεργεία ων, η Γ Γυμνασίου μου “ακουμπούσε” τη Β Λυκείου)
2 πολύ μικρές παρατηρήσεις ως “δευτερομάτης”:
α. στο τέλος του β1, όχι “έχουν”, αλλά “μπορεί να έχουν”
β. το 6δ πήρε τη θέση του 6γ, ο γνωστός δαίμων…

Βαγγέλης Κουντούρης

αν θες, Άρη, δες το σχόλιο που έκανα λίγο πριν,
σου διαφεύγει ότι τα δύο σώματα μετά αποκτούν ίδιο δυναμικό και το φορτίο τους είναι ανάλογο με τη χωρητικότητά τους
άρα μπορεί (η λέξη “μπορεί” λείπει στην εκφώνηση, σωστή η β)

Χριστόπουλος Γιώργος

Τα διαγωνίσματα είναι πολύ καλά.
Όμως στους τελειόφοιτους της Γ γυμνασίου που θα γράψουν πολύ καλά σε αυτά με 3-4 εβδομάδες μάθημα στο έργο – ενέργεια είναι ετοιμοι να παρακολουθήσουν την Φυσική Γ Λυκείου.
Δεν νομίζω ότι μπορούν να απευθυνθούν στον μεγαλύτερο αριθμό των μαθητών μας.
Επίσης στο Γυμνάσιο πρέπει να δίνουμε σε μεγαλύτερο εύρος ,γνώσεις στη Φυσική και όχι ετεροπροσδιοριζόμενα από τις απαιτήσεις των Πανελλαδικών εξετάσεων.
Με τα πειράματα τι γίνεται; Πόσες ώρες αφιερώνονται;
Πως μπορεί να φτάσουν οι ώρες γτα όλα αυτα;
Μήπως με πολλές φροντιστηριακές ώρες το απόγευμα;

Γρηγόρης Καρίμαλης

Χρήστο έστω και καθυστερημένα (διορθώσεις φουλ!) θα ήθελα να σχολιάσω και να πω ότι τα θέματα μου άρεσαν, προφανώς υπάρχει υψηλό επίπεδο στο σχολείο που εισαι. Κάποιες ερωτήσεις.
Την διαίρεση 3:0.2 στην έκαναν όλοι οι μαθητές σου; Τι ακριβώς ήθελες να ελέγξεις με την ερώτηση για τα probe του πολυμετρου; Επισης επειδή και εγώ το παλεύω πειραματικά όσο μπορώ, πως εξηγείς την πολική τάση της πηγής,( φαντάζομαι σίγουρα μέτρησαν τάση μπαταρίας σε κλειστό και ανοικτό κύκλωμα και βρήκαν διαφορά) καθώς και την πτώση τάσης στα καλώδια; Θα με ενδιέφερε η μεθοδολογία που ακολουθείς. Εγώ ας πούμε το πρώτο βασικό εργαστηριακο μάθημα( δίωρο) το κάνω μετά την 2.2. Στην συνέχεια όταν αρχίζουμε δειλά δειλά να λύνουμε ασκήσεις τους λέω να φανταστούν μαγικά καλωδια (χωρίς απωλειες) και καταπληκτική μπαταρια (πάλι χωρίς απώλειες στο εσωτερικό της).

Γρηγόρης Καρίμαλης

Ευχαριστώ Χρήστο. Ευτυχώς φέτος είχα μια συνάδελφο στα τμηματα ,παράλληλης και με βοηθούσε στα μετωπικα πειραματα. Αν εξαιρέσεις ένα πολυμετρο που απεβίωσε η ασφάλεια των mA όλα καλά!!!