web analytics

Απορία στην επαγωγή

Καλημέρα σε όλους
Μια απορία (αν εχει συζητηθεί ξανά δεν το θυμάμαι, οπότε ζητώ προκαταβολικά συγγνώμη)
Νόμος της επαγωγής
5.1 Ένας κυκλικός βρόχος βρίσκεται μέσα στο ομογενές μαγνητικό πεδίο που δημιουργεί ένας ηλεκτρομαγνήτης. Βρείτε τι προσανατολισμό πρέπει να έχει ο βρόχος ώστε η μαγνητική ροή που τον διαπερνά να είναι α) μέγιστη, β) ελάχιστη.
απάντηση:
5.1 α) Πρέπει να είναι κάθετος στο μαγνητικό πεδίο, τότε Φ = BA.
β) Να είναι παράλληλος στο μαγνητικό πεδίο ( Φ = 0 ).

Η απορία
αν κάποιος πει:
α) Πρέπει να είναι κάθετος στο μαγνητικό πεδίο, τότε Φ = BA.
β) Να στραφεί μετά κατά 1800 οπότε Φ=-ΒΑ (ελάχιστη)
Γιατί είναι λάθος;
Ευχαριστώ!

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
21 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Χαράλαμπος Κασωτάκης

Εξαρτάται τι ζητάται. Αν ζητάται να είναι ελάχιστη η απόλυτη τιμή της μαγνητικής ροής τότε είναι σωστό το μηδέν. Αν ζητάται να είναι ελάχιστη η αλγεβρική τιμή της μαγνητικής ροής τότε είναι σωστό το – ΒΑ. Επιπλέον το μέγιστο ή ελάχιστο εξαρτάται από τη φορά που έχει επιλεγεί ως θετική στη δεύτερη περίπτωση.

Μίλτος Καδιλτζόγλου

Καλημέρα Βασίλη, καλημέρα σε όλους!
Υπάρχει δεδικασμένο…Πανελλαδικές Ημερησίων 2021
comment image
Σωστή επιλογή εδώ η γ.

Φυσικά εδώ οι άλλες είναι προφανώς λανθασμένες, αλλά σε κάθε περίπτωση θα ήταν καλύτερο να αναφέρει την απόλυτη τιμή.

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
17/10/2023 10:11 ΠΜ

Καλημέρα Βασίλη, καλημέρα σε όλους.
Θα συμφωνήσω με τον Χαράλαμπο και τον Μίλτο στις τοποθετήσεις τους. Πράγματι το θέμα είναι τι ακριβώς ζητάμε και, καλό θα ήταν η ερώτηση να μίλαγε για απόλυτο τιμή. Αλλά…
Αλλά στην πράξη όταν μιλάμε για μεγαλύτερη ροή από ένα πλαίσιο, ασχολούμαστε με το ποια φορά της κάθετης θα οριστεί ως θετική;
Είναι σαν να λέμε ότι σε ένα ευθύγραμμο δρόμο κινούνται αντίθετα δυο αυτοκίνητα με ταχύτητες 100 km/h και 60km/h.
Ποιο έχει μεγαλύτερη ταχύτητα;
Αυτό που έχει ταχύτητα με μεγαλύτερο μέτρο (100km/h) ή αυτό που κινείται προς την θετική κατεύθυνση ενός προσανατολισμένου άξονα;

Γεώργιος Βουμβάκης
17/10/2023 11:58 ΠΜ

Καλημέρα Χαράλαμπε, Μίλτο, Διονύση! Δεν θα διαφωνήσω με όσα είπατε. Θα προσθέσω μόνο ότι η μαγνητική ροή ορίζεται ως εσωτερικό γινόμενο…. Οπότε μπορεί να να πάρει και θετικές και αρνητικές τιμές και την τιμή 0. Απο εκεί και πέρα απομένει να δώσουμε τη δέουσα φυσική σημασία στο κάθε αποτέλεσμα. Έχει να κάνει με τη φορά των δ.γ. του Μ.Π. σε σχέση με το διάνυσμα το κάθετο στην επιφάνεια.Στο δια ταύτα η κάθε ερώτηση είναι χρήσιμο να διατυπώνεται κατά τρόπο που δεν δημιουργεί παρανοήσεις.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
17/10/2023 2:33 ΜΜ
Απάντηση σε  Βασίλειος Μπάφας

Καλησπέρα Βασίλη, χωρίς ουσιαστικά να διαφωνώ με τα προλεχθέντα, να τονίσω πως υπάρχει μια ουσιαστική διαφορά μεταξύ ταχύτητας και ροής: η πρώτη είναι διανυσματικό μέγεθος και η δεύτερη μονόμετρο
Στα διανύσματα έχει νόημα να συγκρίνεις μόνο τα μέτρα τους, άρα η ταχύτητα -60 είναι μεγαλύτερη από την ταχύτητα +30.
Για την θερμοκρασία ως μονόμετρο μέγεθος, η -60 είναι μικρότερη από την +30.
Για την ροή;
Στην δική μου αισθητική, μικρότερη είναι στο μηδέν.

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Βασίλη. Έχω διαβάσει και χειρότερη διατύπωση.
+ΒS = μέγιστη θετική
-BS = μέγιστη αρνητική

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
17/10/2023 3:39 ΜΜ
Απάντηση σε  Στάθης Λεβέτας

Καλό μεσημέρι Στάθη.
Και στην μαγνητική ροή, εμπλέκονται διανύσματα και η αυθαίρετη θετική κατευθυνση της κάθετης στο πλαίσιο, όπως και στην ταχύτητα ορίζεται αυθαίρετα η θετική κατεύθυνση.
Θέλω να πω ότι για να προκύψει (+) ή (-) στην τιμή της μαγνητικής ροής, πρέπει πρώτα εμείς αυθαίρετα να ορίσουμε την κάθετη στο πλαίσιο.
Αυτό όμως είναι υποκειμενικό και ο απέναντι συνομιλητής, θα μπορούσε να ορίσει αντίθετα την κατεύθυνση της κάθετης και έτσι να είναι αλλιώς γι΄αυτόν τα πρόσημα. Πράγμα που σημαίνει ότι για να συνενοηθούμε, πρέπει να ξεχάσουμε τα πρόσημα που προκύπτουν από ένα εσωτερικό γινόμενο διανυσμάτων.
Στην θερμοκρασία δεν έχουμε κάτι αντίστοιχο και το πρόσημο, όπου και αν ορισθεί το μηδέν της κλίμακας, πάντα θα δίνει θερμοκρασία +20> -30… (μονάδες).

Παρμενίων Μανδραβέλης

Συναδελφοι καλησπερα η μαγνητικη ροη περιγραφει τα επαγωγικα φαινομενα. Εαν αρχικα το πλαισιο τοποθετηθει καθετα στις δυναμικες γραμμες και στη συνεχεια στραφει κατα 180 μοιρες, το επαγωγικο ρευμα (κατα LENZ) θα εχει σταθερη φορα. Επομενως η μαγνητικη ροη λαμβανεται ως συνεχως μειουμενη στην εξελιξη του φαινομενου και ετσι η ελαχιστη τιμη της ροης ειναι -ΒΑ

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
17/10/2023 8:57 ΜΜ
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Καλησπέρα Διονύση,
Συμφωνώ, η ροή δεν έχει νόημα να μπεί σε μία κλίμακα, όπως η θερμοκρασία.
Στο σχολικό βιβλίο όμως παρουσιάζεται ως ένα μονόμετρο μέγεθος, χωρίς περαιτέρω συζήτηση, οπότε εικάζω πως πολλοί συνάδελφοι θα διαφωνήσουν. Για αυτό ανέφερα την “αισθητική” μου στο σχόλιό μου.

Κώστας Παπαδάκης
17/10/2023 11:32 ΜΜ

Η θετική ή η αρνητική μαγνητική ροή (για γωνία < ή > από π / 2) εκφράζει την πυκνότητα των μαγνητικών δυναμικών γραμμών που «εξέρχονται» από μια αυθαίρετη επιφάνεια ή «εισέρχονται» σε αυτήν. 

Μέγιστη τιμή έχει όταν η αυθαίρετη επιφάνεια είναι κάθετη στο μαγνητικό πεδίο (άρα η κάθετη στην επιφάνεια είναι παράλληλη στο πεδίο), ελάχιστη τιμή έχει όταν η επιφάνεια είναι παράλληλη στο μαγνητικό πεδίο (άρα η κάθετη στην επιφάνεια είναι κάθετη στο πεδίο).

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Κώστας Παπαδάκης
Μίλτος Καδιλτζόγλου
Απάντηση σε  Βασίλειος Μπάφας

Καλημέρα Βασίλη.
Η σύμβαση του προσήμου, αν και σύμβαση, είναι λογική και αναδεικνύει τον μηδενισμό της συνολικής ροής που διέρχεται από μία κλειστή επιφάνεια (ποιοτικά φαίνεται και από όσα σημειώνει ο Κώστας παραπάνω).

Κάτι αντίστοιχο έχουμε και για το φορτίο. Αν και θα μπορούσαμε τα δύο διαφορετικά είδη φορτίου να τα αποκαλούμε π.χ. “Κώστας” και “Ελένη” η επιλογή του προσήμου αναδεικνύει το γεγονός ότι για να προσδιορίσουμε το συνολικό φορτίο ενός συστήματος φορτισμένων σωματιδίων αθροίζουμε αλγεβρικά το φορτίο του κάθε σώματος.