web analytics

«προπατορικά αμαρτήματα»

Η συγγραφή διδακτικών βιβλίων φυσικής ακολουθεί κατάλληλους μετασχηματισμούς εκείνου του σώματος γνώσης που έγινε αποδεκτό μετά από ενδελεχή, συστηματική και διαχρονική κρίση απ’ την επιστημονική κοινότητα των φυσικών. Στόχος αυτών των διδακτικών μετασχηματισμών είναι η διευκόλυνση των μαθητών και πρωτοετών φοιτητών να προσεγγίσουν τις βασικές αρχές και τις ερμηνείες των φυσικών φαινομένων με προτάσεις χαμηλότερης αφαίρεσης απ’ τις διατυπώσεις στα επιστημονικά περιοδικά, τα συνέδρια και τις μονογραφίες επιστημόνων εγνωσμένου κύρους, με τη χρήση πρόσφορων αναλογιών & μεταφορών, με μαθηματική επεξεργασία συναφή με τις δυνατότητές των αναγνωστών και εύληπτα όσο και εύστοχα παραδείγματα ώστε το επιστημονικό περιεχόμενο να καταστεί συμβατό με τους νοητικούς περιορισμούς της ηλικίας, τα ενδιαφέροντα και τις προϋπάρχουσες γνώσεις των μαθητευόμενων.

Ο Παναγιώτης Κουμαράς στο νέο βιβλίο του, συνοψίζει κάποιες προβληματικές εκδοχές αυτών των μετασχηματισμών και τις χαρακτηρίζει ως «προπατορικά αμαρτήματα» των βιβλίων φυσικής, αφού δεν αποτελούν απλές παρανοήσεις αλλά εδράζονται στην ιστορική εξέλιξη των επιστημονικών μοντέλων με τα οποία πραγματεύτηκαν τα φυσικά φαινόμενα οι επιστήμονες του παρελθόντος, ιδίως εκείνα που πέτυχαν ευρεία αποδοχή στην εποχή τους. Όποιοι έχουν παρακολουθήσει την πορεία του στη διδακτική της φυσικής, γνωρίζουν τη διαχρονική ενασχόλησή του με την εργαστηριακή αναπαραγωγή ιστορικών πειραμάτων και την ανασυγκρότηση των εννοιολογικών πραγματεύσεων που επιχείρησαν οι «πρώτοι διδάξαντες» στην επιστήμη, καθώς και την επίδραση που είχαν οι προσεγγίσεις τους στα διδακτικά βιβλία των εποχών που ακολούθησαν.

1

Η συστηματική επανάληψη αυτών των “αμαρτημάτων” στα διδακτικά βιβλία φυσικής, ξεκινώντας απ’ το Δημοτικό και φτάνοντας μέχρι και τα εισαγωγικά πανεπιστημιακά εγχειρίδια φυσικής θα μπορούσαν να αποδοθούν, πάντα μιλώντας αναλογικά, και ως «γενετικά λάθη» στη συγγραφή διδακτικών βιβλίων αφού η απλή αναφορά σ’ αυτά δεν αρκεί για να εξαλειφθούν σε επόμενες εκδόσεις, ούτε τα εμπόδισε να αναπαραχθούν από κάποιους συγγραφείς επόμενων γενεών.

Το περιεχόμενο του βιβλίου μπορεί να κατηγοριοποιηθεί στις ακόλουθες προβληματικές καταστάσεις:

Όταν εισάγονται φυσικά μεγέθη μέσω της νευτώνειας δύναμης

Εδώ συζητούνται η εισαγωγή της έννοιας πίεση σε περιβάλλοντα στερεών, ως κατανομή της πιεστικής δύναμης στις προβαλλόμενες επιφάνειες. Αυτή η επιλογή δημιουργεί την αντίληψη πως η πίεση αποτελεί μια περίπτωση έκφρασης της δύναμης.

Π.χ. αποδίδεται διανυσματικός χαρακτήρας στην πίεση ακόμα και σε δημοφιλές αμερικάνικο πανεπιστημιακό εγχειρίδιο που έχει μεταφραστεί και στα ελληνικά, ενισχύοντας έτσι τις καταγεγραμμένες παρανοήσεις των μαθητών γι’ αυτό το φυσικό μέγεθος.

Στην ίδια κατηγορία εντάσσεται κι’ η εισαγωγή της ενέργειας, πάλι μέσω της νευτώνειας δύναμης, «ως η δυνατότητα παραγωγής έργου». Αυτή η επιλογή διαψεύδεται απ’ τον Δεύτερο Θερμοδυναμικό Νόμο για ενεργειακές καταστάσεις που λόγω μεγάλης εντροπίας αποκλείουν την δυνατότητα παραγωγής έργου.

Αναφορές σε πειράματα που δεν ελέγχθηκαν εργαστηριακά απ’ τους συγγραφείς

Εδώ εντάσσεται η επίδειξη με τις φλέβες του νερού που εκρέουν από διαφορετικές πλευρικές θέσεις ενός δοχείου στην ίδια κατακόρυφο αλλά από διαφορετικά ύψη. Αυτή η πειραματική επίδειξη δεν επιβεβαιώνει με γενικότητα τον ισχυρισμό πως οι φλέβες που βρίσκονται χαμηλότερα απ’ την ελεύθερη επιφάνεια του νερού παρότι εκρέουν με μεγαλύτερη ταχύτητα έχουν μεγαλύτερο βεληνεκές.

Το ίδιο ισχύει και για την τιτλοδότηση του στέμματος του Ιέρωνα. Η αφήγηση του Βιτρούβιου αναφέρεται στο θριαμβευτικό «εύρηκα» της επιστήμης που αναδύθηκε απ’ την μπανιέρα του Αρχιμήδη. Οι υπολογισμοί που παρατίθενται απ’ τον Κουμαρά αναδεικνύουν την δυσκολία να διακριθούν οι όγκοι ενός γνήσιου κι’ ενός νοθευμένου  στέμματος που έχουν ίσα βάρη, απ’ την μικρή μεταβολή της στάθμης του εκτοπιζόμενου υγρού, με την συγκεκριμένη μέθοδο και τα όργανα της εποχής. Πρόκειται για μια περίπτωση δημοφιλούς και με μεγάλη διάχυση επιστημονικού αφηγήματος που μάλλον θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως νοητικό πείραμα. Το βιβλίο παραθέτει την συνθετότερη μέθοδο που μπορεί να το αναπαράγει με αποδεκτή ακρίβεια.

Ερμηνείες για καταστάσεις με απλό αλλά προβληματικό μοντέλο διαχείρισης

Για την περιγραφή της συμπεριφοράς των υγρών παρ’ ότι δεν αρκεί, το μοντέλο των ιδανικών αερίων επιμένει να παρεισφρέει και εκεί που δεν θα όφειλε . Η μικροσκοπική περιγραφή των υγρών απαιτεί και την υπόθεση επίδρασης δυνάμεων μεταξύ των μορίων.

Π.χ. Η διατήρηση της πιεστικής κατάστασης ενός υγρού που συλλέγεται σε μεγάλο βάθος μέσα σε άκαμπτο δοχείο, όταν το δοχείο μεταφερθεί στην επιφάνεια δοκιμάζει την υπόθεση για το ασυμπίεστο των υγρών.

Οι προβληματικές ερμηνείες της συμπεριφοράς στερεών επιφανειών μέσα σε ρεύματα αέρα, αλλά και η λειτουργία του σίφωνα επίσης απαιτούν τη συνδρομή των μοριακών δυνάμεων στα αέρια και τα υγρά, είτε μεταξύ τους είτε με τις στερεές επιφάνειες που εφάπτονται σ’ αυτά.

Επίσης, οι γνωστές μικροσκοπικές περιγραφές της μετάδοσης της ενέργειας σε ηλεκτρικό κύκλωμα εξυπηρετούν επαρκώς τις έννοιες ηλεκτρικό ρεύμα και ηλεκτρική αντίσταση, ενώ απουσιάζει απ’ τα σχολικά βιβλία μια αντίστοιχη μικροσκοπική περιγραφή για τη διαφορά δυναμικού. Ο συγγραφέας δεν προτείνει ότι αυτή η περιγραφή θα πρέπει να ενταχθεί στη διδασκαλία. Επισημαίνει όμως ότι είναι καλό να την έχουν υπόψη τους οι διδάσκοντες.

Το βιβλίο αποδίδει την επανάληψη αυτών των λαθών, κυρίως σε τρεις παράγοντες

Αποτελούν άτυπη δέσμευση για τους συγγραφείς διδακτικών εγχειριδίων χαμηλότερων εκπαιδευτικών βαθμίδων οι τρόποι που πραγματεύονται τα επίμαχα προβληματικά ζητήματα πανεπιστημιακά εγχειρίδια εισαγωγικής φυσικής. Ιδιαίτερη επίδραση έχουν εκείνα τα εγχειρίδια που πέτυχαν διαχρονική αποδοχή και διεθνή εκδοτική επιτυχία. Ακόμα μεγαλύτερη βαρύτητα τους αποδίδουν οι καθηγητές που μπαίνουν στις τάξεις και προσφεύγουν σ’ αυτά για να διευκρινίσουν απορίες τους.

Ένας ενδιαφέρων παράγοντας αφορά την διαφορετική συμπεριφορά του επιστήμονα – ερευνητή από εκείνη του συγγραφέα διδακτικών εγχειριδίων. Αυτή η διάσταση γίνεται πιο χαρακτηριστική όταν επιστήμονας και συγγραφέας είναι το ίδιο πρόσωπο. Με την πρώτη του ιδιότητα ο ερευνητής – συγγραφέας λογοδοτεί στην κοινότητα των ερευνητών με βάση τα αυστηρά κριτήρια που έχει επιβάλλει η επιστημονική παράδοση. Με την ιδιότητα του συγγραφέα υπακούει σε διαφοροποιημένους κανόνες σύμφωνα με τους οποίους το συγγραφικό προϊόν επιδιώκει ισορροπία μεταξύ της επιστημονικής ακρίβειας και της διδακτικής του εμβέλειας. Δηλαδή της αποτελεσματικότητας και της αποδοχής που θα συναντήσει η διδακτική του πρόταση μέσα στις τάξεις.

Επιπλέον, καταγράφεται χαμηλή επικοινωνία μεταξύ των συγγραφέων εγχειριδίων επιστήμης με θητεία στην έρευνα, με τα πορίσματα της διδακτικής των επιστημών. Προφανώς κάποια ευθύνη θα έχει κι’ η διδακτική σ’ αυτή την μάλλον ψυχρή σχέση.

Ο Κουμαράς αναζήτησε τα ιστορικά ίχνη των «προπατορικών αμαρτημάτων» που σχολιάζει και τα αφηγείται με τρόπο που θυμίζει εννοιολογικό θρίλερ με εντάσεις κι ανατροπές.

Επιλέγω ως παράδειγμα την ερμηνεία λειτουργίας του σίφωνα. Αυτή ξεκινά πριν δυο χιλιετηρίδες, εμπνέει αεικίνητα και αυτά τα αεικίνητα επανέρχονται ακάθεκτα τον 17ο αιώνα. Τον 18ο ερμηνεύουν τον σίφωνα λανθασμένα με τις εξισώσεις της υδροστατικής. Αυτοί οι υδροστατικοί χειρισμοί κατορθώνουν να χωρέσουν ακόμα και σε διδακτικά βιβλία του 20ου αιώνα. Ακολουθούν οι συνεπέστερες υδροδυναμικές ερμηνείες που αντικαθιστούν τις προηγούμενες υδροστατικές στα σχολικά βιβλία. Ο Ήρωνας του 2ο π.Χ. αιώνα απέδωσε τη λειτουργία του σίφωνα στη συμπεριφορά του νερού ως συνεχούς μέσου. Αυτή την άποψη έθεσαν τον 20ο αιώνα σε πειραματική δοκιμασία με εφόδιο την μικροσκοπική θεώρηση της ύλης. Αφαίρεσαν τον ατμοσφαιρικό αέρα και χρησιμοποιώντας ιοντικά υγρά με χαμηλή τάση ατμών διαπίστωσαν πως και χωρίς ατμοσφαιρική πίεση δούλεψαν οι σιφωνισμοί. Η παραμονή των υγρών στις δύο στήλες του σίφωνα παρά την απουσία ατμοσφαιρικής πίεσης αποδόθηκε στις δυνάμεις συνοχής & συνάφειας.  Αυτό το μοντέλο πέρασε στα εγχειρίδια μέσω της αναλογίας της μεταλλικής αλυσίδας με ασύμμετρα σκέλη και στον δικό μας Αλεξόπουλο.

Ο συγγραφέας του βιβλίου πραγματοποίησε αρκετούς ελέγχους στο εργαστήριο και προτείνει, μαζί με την εννοιολογική πραγμάτευση και πειραματικές επιδείξεις που μπορούν να αναιρέσουν τα λάθη που σχολιάζει. Σε αρκετές περιπτώσεις μας συστήνει τρόπους που αυτά τα λάθη θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως γόνιμες διδακτικές αφορμές. Σίγουρα δεν τα αντιμετωπίζει ως σκανδαλιστικές περιπτώσεις επιστημόνων που ως δάσκαλοι και αυτοί «την πατάνε», αλλά ως ένα «προπατορικό αμάρτημα» με παρελθόν και ενδεχομένως και μέλλον.

Οι επισκέπτες του ylikonet ίσως είναι εξοικειωμένοι με κάποιες απ’ τις παλαιότερες εκδοχές των περιεχομένων του βιβλίου αφού ο Παναγιώτης, δικαιωματικά ως μέλος του, επέλεξε τον ιστότοπο που μας φιλοξενεί για να προκαλέσει συζητήσεις και να εξασφαλίσει αναδράσεις για τις ιδέες και τα συμπεράσματά του.

Αυτή η έκδοση αντιμετωπίζει τις περιπτώσεις των λαθών στα βιβλία φυσικής ως ενιαίο διαχρονικό πρόβλημα και γι’ αυτό προσφέρεται στη συναγωγή συμπερασμάτων σχετικά με τις αιτίες που αυτά τα λάθη επανέρχονται. Σίγουρα αφορά εκείνους που αυτή την περίοδο καταγίνονται με τη συγγραφή των νέων διδακτικών βιβλίων επιστήμης και όσους θα αποτελέσουν μέλη των επιτροπών κρίσης. Κυρίως όμως με έμφαση επισημαίνει την υποχρέωση να  αντιμετωπίζουμε τις προτεινόμενες διδακτικές προτάσεις με κριτική διάθεση και να μην επιχειρηματολογούμε με αποκλειστική αναφορά σε αυθεντίες, εδώ συγγραφικές.

Οι διακόσιες σελίδες του βιβλίου προσφέρονται ταυτόχρονα και για ενημερωτικό διάβασμα στην πολυθρόνα αλλά και στο τραπέζι, δίπλα στο υπολογιστή, όταν επιχειρείς τα δικά σου μικρά ή και μεγαλύτερα συγγραφικά εγχειρήματα.

Αξίζει να έχει την καλή υποδοχή που επιφυλάχθηκε στο προηγούμενο βιβλίο του συγγραφέα, «Οδηγός διδασκαλίας των φυσικών επιστημών με πειράματα», μαζί με τον Θοδωρή Πιεράττο, πάλι απ’ τις εκδόσεις Ροπή.

2

 

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
15 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Αποστόλης Παπάζογλου
Διαχειριστής

Καλημέρα Γιώργο. Τα βιβλία του δάσκαλου Κουμαρά σε θέματα διδακτικής μας έχουν κάνει καλύτερους και προσεκτικότερους. Καλοτάξιδο και αυτό το πόνημα!

Τίνα Νάντσου
04/11/2024 10:34 ΠΜ

Είναι κρίμα που το βιβλίο βγηκε τώρα που εχουν ήδη γραφεί και κριθεί τα νεα σχολικά βιβλία φυσικής που θα κυκλοφορήσουν του χρόνου. Θα μπορουσε πιθανον να βοηθήσει τους συγγραφείς των νεων σχολικών βιβλιων. Ευχομαι καλή επιτυχία.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλοτάξιδο.
Το διαβάζω τώρα.
Διαβάζεται με οποιαδήποτε σειρά, κάτι που κάνει βολική την ανάγνωση.
Προφυλάσσει κάθε διδάσκοντα από λάθη (βλ στέμμα Ιέρωνα, τρύπες στο δοχείο, νόμος Μπερνούλι), λάθη που είναι αναπόφευκτο να γίνουν μια και μεταφέρουμε στην τάξη κάτι που διαβάσαμε κάπου χωρίς να σκεφτούμε τις λεπτομέρειες και συνήθως χωρίς να κάνουμε το πείραμα ή έστω να πιάσουμε χαρτί και μολύβι.
Η συμβολή του Παναγιώτη στο να εξαιρεθούν πρόσφατα κάποιοι μπερνουλισμοί από την ύλη ήταν καθοριστική.
Φοβάμαι επαναφορά τους και εύχομαι οι συγγραφείς των νέων βιβλίων να προσέξουν τα συγκεκριμένα θέματα.
Ας θυμίσω ότι η συζήτηση για το δοχείο με το νερό που μετακομίζει από τα βάθη των ωκεανών στην επιφάνεια ήταν προϊόν ερώτησης του Παναγιώτη Κουμαρά.

Στο βιβλίο θα δούμε και το ερώτημα με τη σύγκρουση δύο αυτοκινήτων. Δηλαδή είναι προτιμότερο να πέσεις με 100 σε τοίχο ή να συγκρουστείς μετωπικά με άλλο όμοιο όχημα που τρέχει με ίδια ταχύτητα;
Το ότι η σχετική ταχύτητα είναι 200 μας μπερδεύει και επιλέγουμε τον τοίχο ως βολικότερο αντίπαλο.
Τότε (θύμα και εγώ της σχετικής ταχύτητας) για να βρω τη διαφορά έφτιαξα προσομοίωση καλής ακρίβειας η οποία με εξέπληξε. Το ίδιο είναι!!!!
Πιάσαμε τότε χαρτί και μολύβι και επιβεβαιώθηκε.
Ο Παναγιώτης παρεμβαίνοντας έδωσε αφοπλιστικά απλή απάντηση:
Εκεί που τρακάρουν βάζουμε ένα χαρτί, που προφανώς μένει ακίνητο.
Τα θύματα νομίζουν ότι το χαρτί είναι τοίχος.

Εντυπωσιάζει η ακρίβεια των σχημάτων του βιβλίου. Στο κομμάτι με τις τρύπες και τις φλέβες νερού είναι εξαιρετική, κάτι που πιστοποίησα με το Geogebra και τους κύκλους που έχουν διάμετρο το ύψος του νερού.

Αξίζει.

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από Γιάννης Κυριακόπουλος
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Ας έρθω σε ένα από αυτά του βιβλίου.
Τι κάνει ο διδάσκων;
Ανοίγει τρύπες σε ένα δοχείο με νερό. Το στήνει στην άκρη της έδρας για να μην την βρέξει. Οι φλέβες πέφτουν στο πάτωμα:
comment image
Φυσικά πιο μακριά θα πάει η φλέβα ΝΤ. Γιατί;
Ο διδάσκων αντί να πει ότι θα πάει πιο μακριά διότι η ΝΠ είναι μεγαλύτερη από την ΛΞ και (ΖΡ)=2(ΛΞ) και (ΖΤ)=2(ΝΠ) :
comment image
Λέει ότι πάει πιο μακριά λόγω μεγαλύτερης πίεσης.

Αν όμως το πείραμα το έκανε στην έδρα;
Η έδρα είναι η εστιγμένη γραμμμή.
Βλέπουμε ότι η φλέβα που νικάει στο πάτωμα χάνει στην έδρα!

Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
04/11/2024 4:28 ΜΜ

Η συμβολή του Παναγιώτη Κουμαρά στη διδακτική των φυσικών επιστημών ήταν καθοριστική όχι μόνο για τα μέλη ΔΕΠ και τους φοιτητές του ΑΠΘ όπου δίδαξε για δεκαετίες, αλλά πιστεύω  γενικότερα σε όλη την κοινότητα των φυσικών της Ελλάδας και μέσω των επιστημονικών του άρθρων σε διεθνή περιοδικά  και την συμμετοχή του σε διεθνή συνέδρια ευρύτερα. Η ταπεινή μου άποψη είναι ότι πρόκειται για έναν τίμιο εργάτη του πνεύματος και της επιστήμης.

Ξαναδιάβασα ήδη κάποια από τα συγκεκριμένα θέματα του βιβλίου με πρώτο αυτό που αφορά τα της διαφοράς δυναμικού και του ηλεκτρικού πεδίου μέσα σε ρευματοφόρο αγωγό αλλά και τα σχετικά με το σιφώνιο, το νερό που μετακομίζει από τα βάθη των ωκεανών στην επιφάνεια, τη σύγκρουση δύο αυτοκινήτων σε σχέση με το να πέσεις σε τοίχο. Θέματα που και όταν τα πρωτοέβαλε ο Παναγιώτης  στο ylikonet έκαναν νομίζω τεράστια απήχηση.

Παρόλο λοιπόν που όπως και άλλοι  μέλη ή επισκέπτες του ylikonet είμαι εξοικειωμένος με κάποιες απ’ τις  εκδοχές των περιεχομένων του βιβλίου νομίζω ότι ενταγμένες σε ένα σύνολο παίρνουν μια άλλη σημασία.

Και τούτο διότι τα εντάσσει σε ένα  γενικότερο πλαίσιο, δηλαδή την δυσκολία ή κάποιες φορές την προχειρότητα ή το «ρουτινιάρικο»  τρόπο με τον οποίο διάφοροι συγγραφείς προσπαθούν να πετύχουν τον διδακτικό μετασχηματισμό εννοιών και φαινομένων με προτάσεις χαμηλότερης αφαίρεσης της επιστήμης σε σχέση με τις αντίστοιχες διαπραγματεύσεις στα επιστημονικά περιοδικά και τα συνέδρια. Το αποτέλεσμα είναι πολλές φορές να έχουμε διαχρονικά και σε παγκόσμια κλίμακα προβληματικές εκδοχές αυτών των μετασχηματισμών, όπως δείχνει το συγκεκριμένο βιβλίο.

Η άλλη εντυπωσιακή διαπίστωση του βιβλίου είναι ότι παρόλο  που  κάποιες διαπραγματεύσεις ενός θέματος αποδείχνονται με άρθρα σε διεθνή περιοδικά λανθασμένες, ελάχιστες φορές  οι σωστές εκδοχές εμφανίζονται σε επανεκδόσεις των συγκεκριμένων, έγκριτων κατά τα άλλα,  βιβλίων και συγγραφέων.

Μια άλλη σημαντική πρόταση του συγγραφέα είναι  μαζί με την εννοιολογική πραγμάτευση των θεμάτων φυσικής  και πειραματικές επιδείξεις που μπορούν να αναιρέσουν τα λάθη που σχολιάζει ή και γενικότερα.

Τελικά η ειλικρινής  γνώμη μου είναι ότι το βιβλίο είναι ένα πολύ χρήσιμο βοήθημα για κάθε φυσικό.

Για τα νεώτερα μέλη του ylikonet  να συστήσω ότι εδώ θα  βρουν συζητήσεις που ξεκίνησαν στο ylikonet  από  άρθρα του Παναγιώτη

 Επίσης για όσους δεν το ξέρουν υπάρχουν πέρα από το συγκεκριμένο βιβλίο του Παναγιώτη και τα

 

Παναγιώτης Κουμαράς,  Διδάσκοντας Φυσική αύριο,  Εκδόσεις Gutenberg.

comment image

Παναγιώτη Κουμαρά & Θοδωρή Πιερράτου,  Οδηγός διδασκαλίας των φυσικών επιστημών με πειράματα, Εκδόσεις  ΡΟΠΗ

comment image

Αμφότερα εξαιρετικά και πολύ χρηστικά.

Παναγιώτη να σε ευχαριστήσω επίσης για την ευγενική προσφορά σου.

ΚΑΛΟΤΑΞΙΔΟ.

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
04/11/2024 6:33 ΜΜ

Καλησπέρα Γιώργο, καλησπέρα Παναγιώτη, καλησπέρα σε όλους.

Γιώργο θα συμφωνήσω με την ματιά σου και τα γραφόμενά σου, πάνω στο νέο βιβλίο του Παναγιώτη Κουμαρά, όπως θα συμφωνήσω με τις τοποθετήσεις τόσο του Γιάννη, όσο και του Άρη.

Τα θέματα διαπραγμάτευσης μάλλον γνωστά, αφού ο Παναγιώτης τα είχε παρουσιάσει θέτοντάς τα σε συζήτηση, κατά το παρελθόν και στο δίκτυό μας.

Όμως το γενικότερο θέμα, με το τι γράφουν και επαναλαμβάνουν τα επιστημονικά συγγράμματα και κατά προέκταση τα σχολικά βιβλία, είναι ένα σοβαρό ζήτημα, το οποίο δύσκολα προβλέπω να αλλάζει στο ορατό μέλλον.

Καλοτάξιδο Παναγιώτη και αυτό το βιβλίο σου, χρήσιμο για κάθε συνάδελφο που διδάσκει Φυσική, αλλά και από καρδιάς ευχαριστίες για την ευγενική προσφορά του.

Ανδρέας Βαλαδάκης
05/11/2024 5:33 ΠΜ

Η Τίνα στο σχόλιό της γράφει: “Είναι κρίμα που το βιβλίο βγήκε τώρα που έχουν ήδη γραφεί και κριθεί τα νεα σχολικά βιβλία φυσικής που θα κυκλοφορήσουν του χρόνου. Θα μπορούσε πιθανόν να βοηθήσει τους συγγραφείς των νέων σχολικών βιβλίων.
Πράγματι ένα βιβλίο όπως του Παναγιώτη Κουμαρά θα είχε βοηθήσει.
Ωστόσο η συγγραφή ενός βιβλίου δεν τελειώνει με την έκδοσή του. Ίσα – ίσα: τότε αρχίζει. Γράφεται και ξαναγράφεται. Αυτό μαρτυρούν π.χ. οι 12 εκδόσεις του Halliday-Resnick.
Άρα ένα βιβλίο όπως αυτό του Παναγιώτη Κουμαρά θα είναι πάντα χρήσιμο και χρηστικό δηλαδή ένας “Χρηστός” για την απαλλαγή των Φυσικών από κάποια προπατορικά τους αμαρτήματα.

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

H συνειδητή αγάπη και ο μόχθος της μελέτης του Δασκάλου,
για της επιστήμης την αλήθεια, γεννά συγγραφικά και …διορθώνει!
Ευχαριστώ κι εγώ τον καθηγητή Κουμαρά για την ευγενική προσφορά
και την Άννα Κουμαρά για την όποια συμμετοχή της στο πόνημα.
Επίσης ευχαριστώ τον φίλο Γιώργο.
Καλοτάξιδο να είναι!
Καλημέρα σε όλους

Τίνα Νάντσου
05/11/2024 6:24 ΜΜ

Αγαπητέ Ανδρέα, καλησπέρα.
Ελπίζω να είναι εφικτό να πραγματοποιηθούν μελλοντικα διορθώσεις στα σχολικά βιβλία – μέχρι στιγμής, αυτό νομίζω οτι δεν έχει γίνει ποτέ με τα γνωστά αποτελέσματα. Γνωρίζω συγγραφείς που προσπάθησαν στο παρελθον να προχωρήσουν σε αλλαγές/διορθώσεις, αλλά, δυστυχώς, δεν τα κατάφεραν. Οι αμοιβές δε που έχουν καταβληθεί για τη συγγραφή των νέων βιβλίων είναι εξαιρετικά χαμηλές, δύσκολα μπορεί να φανταστεί κανείς ότι θα καταβληθεί τέτοιος κόπος από τους συγγραφείς για να διορθωθούν εκ των υστέρων πιθανά λάθη.
ΥΓ: Η σύγκριση με τα βιβλία των Halliday-Resnick, προσωπικά, μου προκαλεί θλίψη. Δεν νομίζω ότι θα μπορέσουμε να έχουμε ποτέ βιβλία τέτοιου επιπέδου στη χώρα μας, τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον. Με αμοιβές ψίχουλα ουδείς θα ασχοληθεί full time για να γράψει υψηλού επιπέδου βιβλία. Χιλιες φορές να κάνουμε μεταφράσεις ξένων βιβλίων για τα παιδιά μας. Το αξίζουν.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γράφονται τα νέα βιβλία.
Υπάρχουν και οδηγίες:
comment image

Οι συντάκτες γνωρίζουν όσα έχει γράψει (σε παλιότερα πονήματα) ο Παναγιώτης;
Τα αεροπλάνα με επίπεδες πτέρυγες θα πάψουν να πετάνε;
Τα ακροβατικά με αεροπλάνα θα απαγορευτούν;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Και για να μην κατηγορούμε μόνο τους ημετέρους, από βιβλίο του Μπακαλωρέατος:
comment image

Το προπατορικό αμάρτημα που λέει ο Παναγιώτης.

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από Γιάννης Κυριακόπουλος
Βαγγέλης Κουντούρης

καλημέρα σε όλους
το λάθος σε κάθε βιβλίο είναι λάθος,
αλλά μεγαλύτερο λάθος είναι το να μην διορθώνεται αυτό το λάθος, ιδιαίτερα αν εχει επισημανθεί και η διόρθωση είμαι μια σύντομη τροποποίηση
https://ekountouris.blogspot.com/2022/03/blog-post_3.html
Γιάννη, αν το πείραμα με τις τρύπες γινόταν στην έδρα, καλύτερα η τρύπα Ν ήταν στο κατώτατο σημείο, οπότε το βεληνεκές θα ήταν 0

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Βαγγέλη.
Ακριβώς. Θα ήταν μηδέν.

Βασίλειος Παππάς
09/11/2024 10:14 ΜΜ

Σε διάφορες συνάξεις ο Παναγιώτη Κουμαράς απευθυνόμενος στους ακροατές του έλεγε: “Τούτη τη στιγμή παραβρίσκεστε εδώ οι υποψιασμένοι. Εγώ θέλω τους άλλους τους απόντες”. Πράγματι και στο yliko η συζήτηση είναι για τους υποψιασμένους.
Επιτυχία θα είναι οι πειραματικές δραστηριότητες που εξηγούν αλλά και ανατρέπουν φυσικές παρανοήσεις και “αμαρτήματα” να πραγματοποιηθούν στους φυσικούς τους χώρους, τα ΕΚΦΕ (ακούει ο Θ.Π.?). Τότε και μόνον τότε θα ανανήψουμε από τα προπατορικά αμαρτήματα.
Φαντάζεσθε στις Πανελλήνιες εξετάσεις ένα θέμα όπως η σύγκρουση των δύο αυτοκινήτων με τις αντιτιθέμενες ταχύτητες? και μάλιστα με εκφώνηση όπως το παρακάτω κείμενο από τους 4Τ???
Σημ. (4 Τροχοί, τ. 419, 2005). “Εδώ, ας προσπαθήσουμε να ανασκευάσουμε μια αποδεκτή από πολλούς άποψη που λέει ότι: αν δύο ίδια αυτοκίνητα που κινούνται με αντίθετες ταχύτητες, ας πούμε 90 χλμ./ώρα, συγκρουστούν μετωπικά, είναι σαν να συγκρούεται με τον τοίχο το καθένα από αυτά, με 180 χλμ./ώρα. Το σωστό είναι ότι αυτή η σύγκρουση ισοδυναμεί με ξεχωριστές συγκρούσεις με τοίχο δύο αυτοκινήτων που κινούνται με 90 χλμ./ώρα, όπως δείχνει το παρακάτω σχήμα”.
Δεν αρκούν οι ευχές και οι αναφορές στα νέα βιβλία. Θα εκπλήξουν πολλούς όταν θα ανακαλύψουν ότι στα νέα βιβλία πειραματικές δραστηριότητες όπως παρουσιάζονται στα βιβλία του Π.Κ. εκλείπουν, δίνοντας προβάδισμα σε ψηφιακές δραστηριότητες.

Παναγιώτης Κουμαράς

Γιώργο σε ευχαριστώ πολύ για την παρουσίαση του βιβλίου μου. Ευχαριστώ επίσης τους συναδέλφους για τα καλά του λόγια.
Κάτι για το Γιάννη: “Καληνύχτα Γιάννη, αυτός ο κόσμος δε θα αλλάξει ποτέ
Καληνύχτα…” , λες;