web analytics

Ρεύμα κόρου

2025-03-22-092127

Σε μια διάταξη φωτοηλεκτρικού φαινομένου μια δέσμη ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας μήκους κύματος λ=100nm και ισχύος 5mW προσκρούει στην κάθοδο του μετάλλου. Η απόδοση της ακτινοβολίας στην εξαγωγή φωτοηλεκτρονίων είναι 2%.

Δίνεται η σταθερά του Planck 20/3·10 -34J·s και c=3·108m/s.

i) Να υπολογίσετε τον αριθμό των φωτονίων που προσκρούουν στην κάθοδο κάθε δευτερόλεπτο.

ii) Να εξηγήσετε γιατί καθώς αυξάνεται η εφαρμοζόμενη τάση V αυξάνεται η ένδειξη του αμπερομέτρου.

iii) Να υπολογίσετε το ρεύμα κόρου.

iv) Κάποιος ισχυρίζεται ότι για σταθερή ένταση ακτινοβολίας καθώς μειώνεται η συχνότητα της ακτινοβολίας αυξάνεται ο αριθμός εξαγωγής των φωτοηλεκτρονίων ανά δευτερόλεπτο.

Να απαντήσετε συμβουλευόμενοι τα διαγράμματα του σχήματος 2, που παριστάνουν την ένταση του φωτορεύματος συναρτήσει της εφαρμοζόμενης τάσης για διάφορα μήκη κύματος και διάφορες εντάσεις ακτινοβολίας όπως προκύπτουν πειραματικά για υλικό καθόδου νατρίου. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;

Screenshot-2-900x385

Απάντηση σε word ή σε pdf

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
15 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Παύλος Αλεξόπουλος
22/03/2025 11:14 ΠΜ

Γεια σου Χρήστο, πολύ όμορφη ανάρτηση και με πολύ χρήσιμα συμπεράσματα.

Μίλτος Καδιλτζόγλου

Καλημέρα Χρήστο και καλό Σαββατοκύριακο. Διδακτική ανάρτηση! Θα συμφωνήσω με τον Παύλο και για τη χρησιμότητα (καλημέρα Παύλο!).

Άλλαξε το “προσκρούσει στην κάθοδο του μετάλλου” σε “προσκρούει στο μέταλλο της καθόδου“.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γεια σας παιδιά.
Χρήστο μου άρεσε.
Αν μου ζητούσαν απλοϊκή εξήγηση θα έλεγα ότι η πιθανότητα απελευθέρωσης αυξάνεται με την αύξηση της ενέργειας κάθε φωτονίου.
comment image
Ένα δραστικότερο φωτόνιο “σκάβει πιο βαθιά” στο εικονιζόμενο πηγάδι, για να μη λέω πολλά λόγια.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Χρήστο δεν σκέφτηκα σωματιδιακό χαρακτήρα αλλά το ότι:
comment image
Το δεξί φωτόνιο ελευθερώνει ηλεκτρόνια από πιο πολλές ενεργειακές στάθμες.

Αποστόλης Παπάζογλου
Διαχειριστής

Γεια σας παιδιά. Ωραίο θέμα Χρήστο, που χτυπάει το καμπανάκι: προσοχή όταν φτιάχνουμε θέματα στο κεφάλαιο αυτό!

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
22/03/2025 5:26 ΜΜ

Καλό απόγευμα Χρήστο, καλό απόγευμα σε όλους.
Ωραία ανάρτηση που αξίζει να προσεχθεί.
Να τονίσω ότι μιλώντας για ένταση, εννοείς την ισχύ ανά μονάδα επιφάνειας, όπως ορίζεται και στο βιβλίο και δεν αναφέρεται σε ίσο αριθμό φωτονίων (νομίζω χρησιμοποιείται και με αυτήν την ένοια στη βιβλιογραφία).
Να δώσω και ένα απόσπασμα από εργασία του καθηγητή Δρη, πάνω στο θέμα του ρεύματος κόρου, με αλλαγή της συχνότητας:
comment image
Το άρθρο εδώ.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Καλησπέρα Χρήστο, καλησπέρα στη νησίδα, πολύ διδακτική ανάρτηση
που απευθύνεται όμως αποκλειστικά σε καθηγητές και ειδικά σε όσους
φιλοδοξούν να κατασκευάσουν ασκήσεις κοντά στο σωστό.

Η θεματολογία του ερωτήματος (iv) είναι ξεκάθαρα εκτός ύλης

Το 2023 είχε γίνει μεγάλη κουβέντα στο δίκτυο που ανάγκασε τον τότε
υπεύθυνο ΙΕΠ Σαράντο Οικονομίδη να στείλει κάπου τον Μάρτιο συμπληρωματική
οδηγία που έλεγε ό,τι λέει και η φετινή:

“Να μην διδαχθεί το ερώτημα 7.6 (β)”

comment image

Δεν καταλαβαίνω γιατί επαναφέρουμε ερωτήματα που μόνο αγχώνουν και μπερδεύουν τους μαθητές, οι οποίοι ανεβαίνουν έναν Γολγοθά, αφού
πρέπει να ταξινομήσουν στη σκέψη τους διάσπαρτες και πάρα πολλές πληροφορίες.

Αν επίσης θυμάμαι καλά, ο Στέφανος Τραχανάς είχε παροτρύνει να μην κατασκευάζουμε ασκήσεις πάνω στο διάγραμμα i=f(V)

Θα δεχόμουν κάθε τέτοια ανάρτηση αλλά με σαφή υπόδειξη πως δεν απευθύνεται
σε μαθητές

Ο μαθητής θα εξεταστεί σε αυτό που υπονοεί εμμέσως πλην σαφώς το σχολικό:

Κάθε φωτόνιο με ενέργεια μεγαλύτερη, ίση του έργου εξαγωγής προκαλεί έξοδο ηλεκτρονίου

Αυτοί που θα διδαχθούν μετακλασική φυσική ως φοιτητές θα μάθουν και τα υπόλοιπα…. αυτοί που δεν θα διδαχθούν θα έχουν τουλάχιστον αντιληφθεί
την μη συνεχή απορρόφηση ακτινοβολίας από την ύλη και γιατί δεν “μαυρίζουν”
δίπλα στα κινητά

Ας σεβαστούμε την αγωνία τους και ας μην τους φορτώνουμε παραπανίσια….

Τελευταία διόρθωση8 μήνες πριν από Θοδωρής Παπασγουρίδης
Θοδωρής Παπασγουρίδης

Χρήστο, το συγκεκριμένο ερώτημα έχει ήδη αφαιρεθεί και κατά τη γνώμη μου
δεν ωφελεί σε κάτι να το επαναφέρουμε….

Ένας συνάδελφος που θα διαβάσει την ανάρτηση και τα σχόλια
που την ακολουθούν, πιθανά θα θελήσει να την κάνει στους μαθητές του
ή ακόμα χειρότερα να φτιάξει μια ανάλογη

Η ένταση της προσπίπτουσας ακτινοβολίας αναφέρεται στο σχολικό
μόνο σε σταθερή συχνότητα f και διαφορετική φωτονική ροή N/Δt

Ας συγκρατηθούμε για λίγα χρόνια ακόμα….τα νέα ΠΣ προβλέπουν
στη Γ’ Λυκείου οι μισές ώρες διδασκαλίας να είναι κβαντική φυσική….

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα παιδιά.
Θοδωρή στάλθηκε η οδηγία και καλά έκανε ο Σαράντος.
Όμως έχω βαρεθεί να βλέπω σε βιβλία και αναρτήσεις ασκήσεις στις οποίες αυξάνουμε τη συχνότητα (με ίδια ένταση) και μειώνεται ο αριθμός των εκπεμπομένων ηλεκτρονίων. Έτσι η φασαρία κάνει καλό.
Τα ρευστά “διορθώθηκαν” μετά από φασαρία.
Το κράξιμο για τις υπερπαραγωγές έγινε αφού προηγήθηκε φασαρία.

Οι αηδίες με το κέντρο μάζας στην Κινηματική στερεού δεν διορθώθηκαν ακόμα παρά τη φασαρία.
Αύριο τα όποια λάθη των νέων βιβλίων φασαρία θα τα διορθώσει.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Γιάννη, 10 αναρτήσεις κάθε μέρα αρκεί να έχουν σαφή ένδειξη

“Το ερώτημα τάδε δεν είναι συμβατό με την εξεταστέα ύλη” των εξετάσεων 2025

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Ναι φυσικά δεν είναι συμβατό.
Είναι καμπανάκι για συναδέλφους.