web analytics

Περνάμε στην ορμή από την Α΄ Λυκείου

Μία ομάδα μαθητών πειραματίζεται με διάφορα σώματα αμελητέων διαστάσεων πάνω στον λείο οριζόντιο πάγκο του σχολικού τους εργαστηρίου. Αρχικά, οι μαθητές τοποθέτησαν ένα σώμα Σ1 μάζας m1=m στο άκρο Α του πάγκου και ενώ ήταν ακίνητο, του άσκησαν μία σταθερή οριζόντια δύναμη F με κατεύθυνση το άλλο του άκρο Β, όπως στο σχήμα. Όταν το σώμα έφθασε στο άκρο Β, είχε ορμή μέτρου p1=p.

Στη συνέχεια, οι μαθητές επανέλαβαν το πείραμα τοποθετώντας αυτή τη φορά ένα άλλο σώμα Σ2 στο άκρο Α του πάγκου, το οποίο είχε μάζα m2=2m. Το μέτρο της ορμής με την οποία το σώμα Σ2 θα φθάσει στο άκρο Β του πάγκου είναι ίσο με p2, για το οποίο ισχύει ότι:

α.             p2=p                     β.             p2=p√2                γ.        p2=2p

Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση, αιτιολογώντας την επιλογή σας.

Η συνέχεια εδώ.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
12 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Παύλος Αλεξόπουλος
16/11/2025 10:43 ΜΜ

Πολύ όμορφη άσκηση Μίλτο. Θα πρόσθετα και αλλα δύο ερωτήματα.
Να υπολογίσετε την απόσταση που θα έχει διανύσει το σώμα μάζα 2m όταν P2 = P και να συγκρινετε τον χρόνο κίνησης των δυο σωμάτων μέχρι να αποκτήσουν ίσες ορμές p1 = p2 = p.

Βαγγέλης Κουντούρης

καλησπέρα σε όλους
πολύ καλή Μίλτο,
αλλά επειδή υπήρξα και ΕΚΦΕτζής, μια μικρή πρακτική παρατήρηση: σταθερή οριζόντια δύναμη στο σώμα για να φτάσει από το Α στο άκρο Β, μπορεί να ασκηθεί, μόνο, με τη βοήθεια άλλου σώματος κρεμασμένου στο σώμα, μέσω τροχαλίας στο άκρο Β, άρα το ύψος του πάγκου πρέπει να είναι και να φαίνεται μεγαλύτερο από το μήκος του, ώστε το κρεμασμένο σώμα να μην έχει φτάσει στο δάπεδο

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
17/11/2025 7:02 ΠΜ

Καλημέρα Μίλτο, καλημέρα σε όλους.
Μίλτο δεν κατάλαβα το τίτλο. Γιατί περνάμε την ορμή στην Α΄τάξη; Βλέπω άσκηση Β…
Βαγγέλη, μην βλέπεις πίσω από κάθε διατίπωση, ένα πείραμα στο εργαστήριο.
Υπάρχουν και τα εικονικά πειράματα!
Αν ο Μίλτος που δίνει την άσκηση δίνει “σταθερή δύναμη”, αυτό είναι δεδομενο αναμφισβήτητο και δεν μας ενδιαφέρει το πώς και αν αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί εύκολα ή δύσκολα στο εργαστήριο.

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Μίλτο καλημέρα στην παρέα.
Όταν έχομε ‘’συγκριτικά’’ ερωτήματα δίδυμων εκτελέσεων μπορούμε, για συντόμευση, από τη μια εκτέλεση να βρούμε σχέση σχετική με το ερώτημα και να την κλωνοποιήσουμε για την δεύτερη εκτέλεση…
Αφού λοιπόν λυθεί ,όπως ο Μίλτος γεφύρωσε τις Α΄ και Β΄,
 ο της Β΄πλέον μπορεί και μέσω γενικευμένου 2ο νόμου:
comment image

Να πειράξω το Βαγγέλη γιατί τα θέλει …
στο εργαστήρι έχομε σώματα προσεγγίζοντας το αμελητέο στις διαστάσεις των;

Τελευταία διόρθωση10 ημέρες πριν από Παντελεήμων Παπαδάκης
Βαγγέλης Κουντούρης

καλημέρα σε όλους
(και Χρόνια Πολλά, λόγω της ημέρας
και αν έχει κάποια αξία ήμουν εκεί τότε, και νωρίτερα στη Νομική και ακόμη νωρίτερα στο Νέο Χημείο
και ανήκω στους πολλούς που δεν εξαργύρωσαν μετά την όποια, ακόμα και μηδενική, προσφορά τους
σήμερα, όμως, δεν θα είμαι εκεί, διότι θα πάω σε Νοσοκομείο του Περιστερίου για να μου πάρουν αίμα από αρτηρία, που είναι, κάτω από τη φλέβα, για να μετρήσουν το χαμηλό οξυγόνο μου, aiii…)
Διονύση, σωστά θα το έλεγες, αν ήταν άσκηση, όπου η εκφώνηση δεν αμφισβητείται, “η εκφώνηση είναι Ευαγγέλιο” έχω γράψει ο ίδιος, αλλά εδώ ο Μίλτος γράφει για πείραμα, που μάλιστα πραγματοποίησαν μαθητές στον εργαστηριακό πάγκο του Εργαστηρίου
Παλιοσείρα Παντελή, σωστός, και δεν χρειάζεται και το αμελητέο είναι πάντα σε σχέση με κάτι, π.χ. με το μήκος του εργαστηριακού πάγκου

Χριστόπουλος Γιώργος

Καλημέρα Μίλτο. Όμορφη! Αλλά για Β
Λυκειου
Σίγουρα είναι εικονικο πείραμα.Ομως από την στιγμή που δεν έχουμε λείο επιπεδο καλύτερα στην εκφώνηση τέτοιων ασκήσεων να αποφεύγεται ότι γίνεται πείραμα στο εργαστηριο.

Τελευταία διόρθωση10 ημέρες πριν από Χριστόπουλος Γιώργος
Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Μίλτο. Ωραίο το πρόβλημα. Όσον αφορά το τραπέζι του εργαστηρίου, ας θυμηθούμε την αεροτράπεζα, που δόθηκε στα Πολυκλαδικά Λύκεια, όπου οι τριβές είναι σχεδόν μηδέν. Που είναι αυτές οι τράπεζες τώρα; Αλλά μάλλον δεν τις χρειαζόμαστε. Έχουμε Τράπεζα θεμάτων και διαδραστικούς πίνακες. Έρχεται και η Τ.Ν.