
Μία ομάδα μαθητών πειραματίζεται με διάφορα σώματα αμελητέων διαστάσεων πάνω στον λείο οριζόντιο πάγκο του σχολικού τους εργαστηρίου. Αρχικά, οι μαθητές τοποθέτησαν ένα σώμα Σ1 μάζας m1=m στο άκρο Α του πάγκου και ενώ ήταν ακίνητο, του άσκησαν μία σταθερή οριζόντια δύναμη F με κατεύθυνση το άλλο του άκρο Β, όπως στο σχήμα. Όταν το σώμα έφθασε στο άκρο Β, είχε ορμή μέτρου p1=p.
Στη συνέχεια, οι μαθητές επανέλαβαν το πείραμα τοποθετώντας αυτή τη φορά ένα άλλο σώμα Σ2 στο άκρο Α του πάγκου, το οποίο είχε μάζα m2=2m. Το μέτρο της ορμής με την οποία το σώμα Σ2 θα φθάσει στο άκρο Β του πάγκου είναι ίσο με p2, για το οποίο ισχύει ότι:
α. p2=p β. p2=p√2 γ. p2=2p
Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση, αιτιολογώντας την επιλογή σας.
Η συνέχεια εδώ.
![]()
Πολύ όμορφη άσκηση Μίλτο. Θα πρόσθετα και αλλα δύο ερωτήματα.
Να υπολογίσετε την απόσταση που θα έχει διανύσει το σώμα μάζα 2m όταν P2 = P και να συγκρινετε τον χρόνο κίνησης των δυο σωμάτων μέχρι να αποκτήσουν ίσες ορμές p1 = p2 = p.
καλησπέρα σε όλους
πολύ καλή Μίλτο,
αλλά επειδή υπήρξα και ΕΚΦΕτζής, μια μικρή πρακτική παρατήρηση: σταθερή οριζόντια δύναμη στο σώμα για να φτάσει από το Α στο άκρο Β, μπορεί να ασκηθεί, μόνο, με τη βοήθεια άλλου σώματος κρεμασμένου στο σώμα, μέσω τροχαλίας στο άκρο Β, άρα το ύψος του πάγκου πρέπει να είναι και να φαίνεται μεγαλύτερο από το μήκος του, ώστε το κρεμασμένο σώμα να μην έχει φτάσει στο δάπεδο
Καλημέρα Παύλο, καλημέρα Βαγγέλη. Ευχαριστώ για το σχολιασμό και χαίρομαι που σας άρεσε!
Σίγουρα Παύλο επιδέχεται προεκτάσεις η άσκηση, ακόμη και σύνδεση με την οριζόντια βολή. Προσπάθησα απλά να αποφύγω την κινηματική.
Ευχαριστώ πάρα πολύ Βαγγέλη για την ουσιαστική σου παρατήρηση, αναφορικά με την εκτέλεση των όσων περιγράφω. Να είσαι καλά.
Καλημέρα Μίλτο, καλημέρα σε όλους.
Μίλτο δεν κατάλαβα το τίτλο. Γιατί περνάμε την ορμή στην Α΄τάξη; Βλέπω άσκηση Β…
Βαγγέλη, μην βλέπεις πίσω από κάθε διατίπωση, ένα πείραμα στο εργαστήριο.
Υπάρχουν και τα εικονικά πειράματα!
Αν ο Μίλτος που δίνει την άσκηση δίνει “σταθερή δύναμη”, αυτό είναι δεδομενο αναμφισβήτητο και δεν μας ενδιαφέρει το πώς και αν αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί εύκολα ή δύσκολα στο εργαστήριο.
Καλημέρα Διονύση.
Όχι, δεν διδάσκουμε την ορμή στην Α Λυκείου! Συγκρίνουμε απλά ορμές με εργαλεία της Α Λυκείου.
Καλημέρα Μίλτο καλημέρα στην παρέα.

Όταν έχομε ‘’συγκριτικά’’ ερωτήματα δίδυμων εκτελέσεων μπορούμε, για συντόμευση, από τη μια εκτέλεση να βρούμε σχέση σχετική με το ερώτημα και να την κλωνοποιήσουμε για την δεύτερη εκτέλεση…
Αφού λοιπόν λυθεί ,όπως ο Μίλτος γεφύρωσε τις Α΄ και Β΄,
ο της Β΄πλέον μπορεί και μέσω γενικευμένου 2ο νόμου:
Να πειράξω το Βαγγέλη γιατί τα θέλει …
στο εργαστήρι έχομε σώματα προσεγγίζοντας το αμελητέο στις διαστάσεις των;
Καλημέρα Παντελή. Πάντως, αν και ο πάγκος δεν θα είναι απολύτως λείος, τη σταθερή συνισταμένη δύναμη μπορούμε να την πετύχουμε!
Ευχαριστώ και για τη δική σου προσέγγιση. Σε κάθε περίπτωση βέβαια φαίνεται ότι το τετράγωνο της ορμής που αποκτά το σώμα είναι ανάλογο της μάζας του.
καλημέρα σε όλους
(και Χρόνια Πολλά, λόγω της ημέρας
και αν έχει κάποια αξία ήμουν εκεί τότε, και νωρίτερα στη Νομική και ακόμη νωρίτερα στο Νέο Χημείο
και ανήκω στους πολλούς που δεν εξαργύρωσαν μετά την όποια, ακόμα και μηδενική, προσφορά τους
σήμερα, όμως, δεν θα είμαι εκεί, διότι θα πάω σε Νοσοκομείο του Περιστερίου για να μου πάρουν αίμα από αρτηρία, που είναι, κάτω από τη φλέβα, για να μετρήσουν το χαμηλό οξυγόνο μου, aiii…)
Διονύση, σωστά θα το έλεγες, αν ήταν άσκηση, όπου η εκφώνηση δεν αμφισβητείται, “η εκφώνηση είναι Ευαγγέλιο” έχω γράψει ο ίδιος, αλλά εδώ ο Μίλτος γράφει για πείραμα, που μάλιστα πραγματοποίησαν μαθητές στον εργαστηριακό πάγκο του Εργαστηρίου
Παλιοσείρα Παντελή, σωστός, και δεν χρειάζεται και το αμελητέο είναι πάντα σε σχέση με κάτι, π.χ. με το μήκος του εργαστηριακού πάγκου
Καλημέρα Μίλτο. Όμορφη! Αλλά για Β
Λυκειου
Σίγουρα είναι εικονικο πείραμα.Ομως από την στιγμή που δεν έχουμε λείο επιπεδο καλύτερα στην εκφώνηση τέτοιων ασκήσεων να αποφεύγεται ότι γίνεται πείραμα στο εργαστηριο.
Καλημέρα Γιώργο και σε ευχαριστώ. Φυσικά και δεν προτείνω την άσκηση για την Α, αλλά για τη Β Λυκείου.
Θα συμφωνήσω τόσο με τον Βαγγέλη, όσο και μαζί σου Γιώργο, ότι δεν χρειαζόταν ο «εκμοντερνισμός» της εκφώνησης που προσπάθησα να κάνω…
Καλησπέρα Μίλτο. Ωραίο το πρόβλημα. Όσον αφορά το τραπέζι του εργαστηρίου, ας θυμηθούμε την αεροτράπεζα, που δόθηκε στα Πολυκλαδικά Λύκεια, όπου οι τριβές είναι σχεδόν μηδέν. Που είναι αυτές οι τράπεζες τώρα; Αλλά μάλλον δεν τις χρειαζόμαστε. Έχουμε Τράπεζα θεμάτων και διαδραστικούς πίνακες. Έρχεται και η Τ.Ν.
Γεια σου Ανδρέα. Ευχαριστώ για το σχόλιο.