web analytics

Ένα δεύτερο θέμα στα ρευστά. Ποιο το ύψος του νερού στον σωλήνα;

Μια δεξαμενή τροφοδοτεί μια άλλη όπως στο σχήμα. Ένας σωλήνας, μικρής διατομής σε σχέση με τις δεξαμενές αλλά σημαντικής ώστε να μην υπολογίζουμε την επίδραση του ιξώδους, γεμίζει με νερό μέχρι κάποιο ύψος.

Κάποια στιγμή το νερό στις δεξαμενές απεικονίζεται στο σχήμα.

Το ύψος h του νερού στον σωλήνα είναι:

  1. Ίσο με το h1.
  2. Ίσο με το h2.
  3. Έχει τιμή h :  h2 < h < h1.
  4. Είναι  h < h2.

Κάποιοι φίλοι διαφωνούν. Οι θέσεις τους:

Συνέχεια

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
106 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
01/03/2018 7:19 ΜΜ

Γιάννη 1ο εννοώ την πρώτη απάντηση στο κείμενό σου…

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
01/03/2018 7:22 ΜΜ

Στάθη επανέρχομαι για να ξεκαθαρίσω την προηγούμενη θέση μου.

Ο νόμος Bernoulli αποδείχτηκε για μια φλέβα και όχι για οποιαδήποτε σημεία σε ένα υγρό. Εφαρμόζεται λοιπόν τυπικά για σημεία μιας ρευματικής γραμμής ή για σημεία που  δεν ανήκουν στην ίδια ρευματική γραμμή, αλλά βρίσκονται μέσα στη φλέβα.

Ας πάρουμε λοιπόν το προηγούμενο σχήμα:

   

Και έστω δύο σημεία Α και Β της επιφάνειας που ξεκινούν δύο ρευματικές γραμμές που έχουν σχεδιαστεί.

Ας πάρουμε τώρα μια οριζόντια τομή του οριζόντιου σωλήνα, καθώς και την επιφάνεια του δοχείου σε κάτοψη:

Η ρευματική γραμμή που ξεκινά από το Α καταλήγει σ το Κ και αυτή από το Β στο Λ. Οι ταχύτητες ροής στα Κ και Λ είναι ίσες.

Εφαρμόζουμε Bernoulli μεταξύ των Α και Κ και βρίσκουμε:

Εφαρμόζουμε Bernoulli μεταξύ των Β και Λ και βρίσκουμε:

Προφανώς τα πρώτα μέλη είναι ίσα οπότε και τα δεύτερα…

Αλλά αν κάποιος πει ότι θα εφαρμόσει Bernoulli μεταξύ των Α και Λ τι θα πάρει; Προφανώς την (2), παρότι τα σημεία Α και Λ δεν βρίσκονται στην ίδια ρευματική γραμμή.

Άρα το να πούμε ότι ισχύει ο νόμος για δυο σημεία του πεδίου βολής που δεν ανήκουν στην ίδια ρευματική γραμμή, είναι σωστό. Αλλά αν τον εφαρμόσουμε για τα σημεία Α και Ρ του πρώτου σχήματος, προφανώς είναι λάθος, αφού το Ρ δεν βρίσκεται στο πεδίο ροής…

 

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
01/03/2018 8:08 ΜΜ

Συμφωνώ Γιάννη, ότι δεν μπαίνει θέμα μη μόνιμης ροής.

Αλλά ας περιμένουμε το Στάθη, να τελειώσει τη δουλειά…

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
01/03/2018 9:26 ΜΜ

Καλό βράδυ σε όλους.

Για να ξεκαθαρίσω την θέση μου σχετικά με τον Bernoulli (στην μόνιμη ροή) τώρα που τέλειωσα και γράφω με ηρεμία.. Συμφωνώ αρχικά ότι εφαρμόζεται μέσα στο πεδίο ροής, οπότε στο σχήμα σου Διονύση το Ρ είναι μετά τα σημεία αποκοπής στην βάση του λεπτού σωλήνα, άρα εκτός πεδίου ροής. Συνεπώς δεν εφαρμόζεται μεταξύ των σημείων Α και Ρ. Το αρχικό σχόλιό μου αφορούσε το πώς εφαρμόζεται η εξίσωση μέσα στο πεδίο της ροής, όπου αν είναι αστρόβιλη, ιδανική και μόνιμη δεν έχει σημασία το ποια σημεία θα επιλέξω. 

Όσον αφορά στην μονιμότητα της ροής στο συγκεκριμένο παράδειγμα. Οι στάθμες σε κάθε δοχείο μεταβάλλονται, άρα η ροή δεν είναι μόνιμη. Συμφωνώ ότι οι ταχύτητες στην επιφάνεια είναι μικρές αλλά στον οριζόντιο σωλήνα που ενώνει τα δοχεία μπορεί να γίνουν πολύ μεγάλες. Το ότι στιγμιαία θεωρούμε την ταχύτητα στην ελεύθερη επιφάνεια μηδέν, είναι μία προσέγγιση επίσης στιγμιαία. Σε διαφορετικές χρονικές στιγμές τα ύψη των επιφανειών διαφέρουν, και κάνουμε την προσέγγιση από την αρχή για να υπολογίσουμε για παράδειγμα την πίεση στην βάση του δοχείου 1. Το σχήμα Γιάννη διαφέρει γιατί εκεί χρησιμοποιεί μία εξωτερική παροχή για να καταστήσει την ροή μόνιμη στα σημεία μακριά από την είσοδο του νερού στο δοχείο 1 και  μακριά από την υπερχείλιση στο δοχείο 2. 

Τέλος για το ύψος της στάθμης h. Σύμφωνα με την εξίσωση της συνέχειας σε όλο το σύστημα,

Α1 dh1/dt – A dh/dt – A2 dh2/dt = 0 => dh1/dt – (A/A1) dh/dt – (A2/A1) dh2/dt = 0.

Αν υποθέσω από το σχήμα ότι Α<<Α1 τότε Α/Α1->0 και

dh1/dt = (A2/A1) dh2/dt.

Η τελευταία εξίσωση θα μου δώσει την χρονική μεταβολή της καθόδου της στάθμης στο δοχείο 1 και της ανόδου στο δοχείο 2 αν επιπλέον θέσω h1  = H1 – y και h2 = y. Όλο το νερό μεταβαίνει αρχικά από το δοχείο 1 στο δοχείο 2. 

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
01/03/2018 9:48 ΜΜ

Θα υπάρχει νερό στο Β, Γιάννη; Αν υπάρχει και ισορροπεί τότε όχι, τα σημεία στην βάση του λεπτού σωλήνα είναι σημεία αποκοπής, οπότε η ροή σταματά εκεί.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
01/03/2018 9:56 ΜΜ

Αν είναι λεπτός, μηδέν. Κάνω λάθος;

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
01/03/2018 10:03 ΜΜ

Εννοείς ότι οι στάθμες στον λεπτό σωλήνα και στο δοχείο 2 ανεβαίνουν ταυτόχρονα;