web analytics

Ένα ελεύθερο στερεό

Στο παραπάνω σχήμα, το σώμα Α, βρίσκεται μακριά από κάθε ουράνιο σώμα και κάποια στιγμή δέχεται μια δύναμη F στο κέντρο μάζας του.

Το σώμα Β είναι ένας κύλινδρος σε οριζόντιο επίπεδο, που κάποια στιγμή δέχεται μια δύναμη στο κέντρο μάζας του.

Ελεύθερο στερεό είναι:

α) το σώμα Α,   β) Το σώμα Β,   γ) και τα δυο σώματα είναι ελεύθερα στερεά.

Τι λέτε συνάδελφοι;

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
56 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
13/06/2019 1:42 ΜΜ

Καλησπέρα. Θεωρώ ότι ένα σώμα είναι ελεύθερο αν και μόνον αν μπορεί να κινηθεί αν του ασκηθεί οποιαδήποτε δύναμη, οποιασδήποτε διεύθυνσης σε οποιοδήποτε σημείο  του. Προφανώς μόνον το α έχει αυτήν την ιδιότητα.

Τζίκας Γεώργιος
13/06/2019 2:21 ΜΜ

Διονύση,προσπάθησα να απαντήσω  στην ερώτησή σου,με οδηγό το σχολικό βιβλίο,γιαυτό και λέω οτι το ελεύθερο στερεό μπορεί να εκτελέσει οποιαδήποτε κίνηση,επομένως αρκεί η…απουσία ακλόνητοι άξονα.Δεν άσκησα κριτική στο ερώτημα Α5ε των εξετάσεων,το οποίο θεωρώ επιστημονικά ορθό.(Παρεπιπτόντως,η μόνη κριτική στη θέματος οσία κατά τη γνώμη μου,έχει να κάνει με το χρόνο,ο οποίος οριακά επαρκούσε για τους μαθητές κι αυτό όμως ξεπερνιέται σαν πρόβλημα,αν κανείς σκεφθεί οτι είναι διαγωνισμός για την κατάληψη συγκεκριμένου αριθμού  θέσεων και όλοι γράφουν επί ίσοις όροις)

Γιάννης Μήτσης
Αρχισυντάκτης
13/06/2019 2:36 ΜΜ

Έστω ότι το σώμα Α δεν βρίσκεται στο κενό αλλά σε περιβάλλον ατμοσφαιρικού αέρα.

Το σώμα Α είναι αρχικά ελεύθερο. Αν όμως του ασκήσουμε κάποια δύναμη στο cm και κινηθεί, είναι πιθανό να περιστραφεί λόγω μη συμμετρικής αντίστασης αέρα.

Παρόλα αυτά ο ισχυρισμός πως το θέμα Α5 θα μπορούσε να απαντηθεί και ως "Λάθος" είναι υπερβολή.

Κώστας Ψυλάκος
Αρχισυντάκτης
13/06/2019 3:01 ΜΜ

Σε συνεχεια της αρχικης τοποθετησης του Διονυση βαζω και το υπολοιπο κομματι της παραγραφου του σχολικου βιβλιου .Το μολυβι πανω στο τραπεζι ειναι ενα ελευθερο στερεο ; Τι ειναι τελικα το ελευθερο στερεο ;

Στο βιβλιο της ομαδας Δρη που το εψαξα δεν βρηκα καμμια αντιστοιχη αναφορα με αυτη που εχει το σχολικο βιβλιο . Επισης και σε καποια βιβλια ξενογλωσσα που εχω σε ηλεκτρονικη μορφη δεν υπαρχει τετοιου ειδους προσδιορισμος . Γινεται μονο μια αναφορα στα ειδη των κινησεων που μπορει κανεις να συναντησει παρακατω απο το βιβλιο του Hibbeler :

Στο παραδειγμα του μολυβιου πανω στο τραπεζι εφοσον δεν υπαρχει σταθερος αξονας και η δυναμη που ασκουμε δεν διερχεται απο το cm θα κανει την γνωστη επιπεδη κινηση οπου το επιπεδο της κινησης ειναι στην ουσια το επιπεδο του τραπεζιου . Ομως το τραπεζι ειναι ενα φυσικο συνορο ειτε ασκει τριβες ειτε οχι . Αν το μολυβι ηταν στο χωρο απουσια βαρυτητας και το ασκουσαμε μια ομοια δυναμη με πριν τοτε θα ειχαμε το ιδιο αποτελεσμα δηλαδη μια επιπεδη κινηση με το επιπεδο της παραλληλο στο επιπεδο που αντιπροσωπευει η νοητη υπαρξη του τραπεζιου. Τοτε θα ειχαμε ενα ελευθερο στερεο . Αν ειχαμε μια αλλη δυναμη θα προκαλουσε μια αλλη επιπεδη κινηση το επιπεδο της οποιας θα ηταν παραλληλο ως προς ενα νεο νοητο επιπεδο .

Αρα θα πρεπει το στερεο να μην εχει σταθερο αξονα περιστροφης και να μην υποκειται σε δεσμους – δυναμεις που υπαρχουν λογω φυσικων συνορων . Το μολυβι στο χωρο υπο την επιδραση του βαρους και μονο θα κανει μονο μεταφορικη κινηση , ειναι ενα ελευθερο στερεο .

 

Βαγγέλης Κουντούρης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

τότε Διονύση, αν με τριβές σωστή η α), αν χωρίς τριβές σωστή η γ)

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα παιδιά.

Όταν διάβασα το θέμα σκέφτηκα ένα σώμα στο κενό και εκτός κάθε πεδίου, ακόμα και βαρυτικού.

Σκέφτηκα ότι στόχος της ερώτησης ήταν να διαπιστώσει αν ο εξεταζόμενος γνωρίζει ότι για να περιστραφεί απαιτείται ροπή ως προς το κέντρο μάζας του.

Βέβαια σε ομογενές βαρυτικό πεδίο και το βάρος στερείται ροπής. 

Θανάσης Καράμπελας

Γεια σας και από μένα λίγο πριν φύγω για την συνάντηση στο βαθμολογικό. Η συζήτησή σας μου δημιούργησε την εξής απορία:

Κρατάμε μια ομογενή ράβδο οριζόντια από το ένα άκρο της και κάποια στιγμή την αφήνουμε ελεύθερη να κινηθεί στο κενό υπό την επίδραση μόνο του βάρους της. Η συνισταμένη δύναμη-το βάρος της δηλαδή- διέρχεται από το κέντρο μάζας της. Η κίνηση είναι μεταφορική; Η ράβδος είναι ελεύθερο στερεό; Οι αρχικές συνθήκες παίζουν ρόλο;

Τζίκας Γεώργιος
13/06/2019 5:17 ΜΜ

κ.Θανάση,κατά τη γνώμη μου,ναί είναι ελεύθερο στερεό και θα κινηθεί μόνον μεταφορικά,εκτελώντας ελεύθερη πτώση.

Θανάσης Καράμπελας
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Διονύση συμφωνώ. Οι αρχικές συνθήκες λοιπόν παίζουν ρόλο και καλώς υπήρξε η προσθήκη "σε αρχικά ακίνητο στερεό", φράση που το σχολικό βιβλίο δεν την αναφέρει (λέει απλά σε"ελεύθερο στερεό") άρα το θέμα είναι απροβλημάτιστο. Ευχαριστώ.

Βερανούδης Σωτήρης

Συμφωνώ απόλυτα με τον Διονύση. Ελεύθερο στερεό δεν είναι αυτό που ξαφνικά, εκτός από την ασκούμενη δύναμη, δέχεται και μια 2η ως αντίδραση εξαιτίας άλλων παραγόντων.

Θα πρέπει να αποφασίσουμε: ή θα μιλάμε για μια δύναμη μόνο, της οποίας ο φορέας περνάει από το κέντρο, ή για δυο δυνάμεις που προκαλούν ροπή αλλά ο φορέας της συνισταμένης τους δεν περνάει από το κέντρο.

Δηλαδή σκεφτείτε ως απάντηση να έλεγε κάποιος ότι το σώμα "ήθελε" να κινηθεί μεταφορικά, αλλά κάπου σκάλωσε και δυστυχώς περιστρέφεται!

Τζίκας Γεώργιος
13/06/2019 6:51 ΜΜ

Διονύση,θεωρώ οτι και η σφαίρα στο πηγάδι είναι ελεύθερο στερεό,(πάντα σύμφωνα με το σχολικό βιβλίο,αλλά και τις σημειώσεις στο study4exams),αφού είναι δυνατόν με την επίδραση κατάλληλης δύναμης να εκτελέσει σύνθετη κίνηση,αφού λείπει ο ακλόνητος άξονας.

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα σε όλους,

Προσθέτω κι εγώ τη γνώμη μου, αν και πιστεύω ότι με τις προηγούμενες τοποθετήσεις των συναδέλφων έχει καλυφθεί το θέμα.

Νομίζω ότι όταν αναφερόμαστε σε "ελεύθερο στερεό" εννοούμε στερεό ελεύθερο δεσμών, ελεύθερο κινηματικών περιορισμών. Δεν υπάρχουν δηλαδή σύνδεσμοι που θα μπορούσαν να αντιδράσουν σε όποια κίνησή του και να την τροποποιήσουν (τοίχοι, δάπεδα, άξονες, εμπόδια, …). Δεν επιδρούν στο στερεό δεσμικές δυνάμεις.

Αν σε ένα τέτοιο στερεό ασκηθεί κάποια επιβεβλημένη δύναμη F τότε θα ισχύει:

F = dp/dt   και   F×rcm = dLcm/dt

Αν επομένως ήταν αρχικά ακίνητο και ο φορέας της F περνάει από το CM, τότε θα απόκτήσει μόνο ορμή στην κατεύθυνση της F και θα κάνει μεταφορική κίνηση.