Ένα ποτήρι του καφέ σχήματος ορθογωνίου παραλληλεπιπέδου, περιέχει καφέ και βρίσκεται όρθιο σε αυτοκίνητο που επιταχύνεται με άγνωστη σταθερή επιτάχυνση α .Παρατηρούμε ότι η ελεύθερη επιφάνεια του καφέ, σχηματίζει γωνία φ με το οριζόντιο επίπεδο.
Αποδείξτε ότι η επιτάχυνση δίνεται από τη σχέση : α=εφφ∙g
Απάντηση εδώ σε word
κι εδώ σε pdf
καλό, Πρόδρομε
το έχω πραγματοποιήσει "ζωντανά" στο ΕΚΦΕ των Αγίων Αναργύρων, το έχω δημοσιεύσει και εδώ πριν μερικά χρόνια, αλλά (ως συνήθως…) δεν μπορώ να το ξαναβρώ
(η ελεύθερη επιφάνεια του υγρού είναι κάθετη στο "φαινόμενο" g)
Καλησπέρα Πρόδρομε, ένα πολύ καλό δεύτερο θέμα, δοσμένο με απλό και κατανοητό τρόπο.
Καλημέρα Βαγγέλη κι ε!
Η ιδέα της άσκησης προέκυψε από μια ερώτηση πολλαπλής επιλογής. Είπα να τη μελετήσω με "απλά υλικά" , δηλαδή Λυμε απλή Λυκειακή Φυσική .
Βέβαια πρέπει να σταθεροποιηθεί η μάζα του υγρού για να μπορέσεις να εφαρμόσεις αυτά που έγραψα. Αν το αυτοκίνητο ξεκινήσει από την ηρεμία ή κινούνταν αρχικά με κάποια σταθερή ταχύτητα , και μετά αρχίζει να επιταχύνεται, τότε θα έχουμε μια παλινδρόμηση της ελεύθερης επιφάνειας, και λόγω ιξώδους, θα σταθεροποιηθεί σε λίγο.
Επίσης , κάτι παραπλήσιο, είναι και ο δίσκος σερβιρίσματος του καφέ που είχαν οι καφετζήδες, όπου γινόταν μια ταλάντωση του δίσκου κατάλληλου πλάτους, που προέκυπτε από την εμπειρία τους, και ο καφές ταλαντώνονταν έτσι ώστε να μην υπερβαίνει το χείλος του φλυτζανιού!
Να είσαι καλά φίλε μου και
καλά Χριστούγεννα.
Καλησπέρα και από Πρόδρομε.
Θα συμφωνήσω με τον Στάθη.
Απλό και όμορφο!
Στάθη και Διονύση σας ευχαριστώ για το σχόλιό σας, καθώς και για το γεγονός ότι σας άρεσε η ιδέα μου!
Βαγγέλη , στο παραπάνω σχολικό μου, κόπηκαν κάτι λέξεις! Κι αυτό γιατί γράφω από το "έξυπνο" κινητό μου, που πριν συμπληρώσω μια λέξη, τη βάζει μόνο του. Για αυτό και στο ξαναγράφω:
Καλημέρα Βαγγέλη κι ευχαριστώ για το σχόλιο.
Η ιδέα της άσκησης προέκυψε από μια ερώτηση πολλαπλής επιλογής. Είπα να τη μελετήσω με "απλά υλικά" , δηλαδή με απλή Λυκειακή Φυσική .
Βέβαια πρέπει να σταθεροποιηθεί η μάζα του υγρού για να μπορέσεις να εφαρμόσεις αυτά που έγραψα. Αν το αυτοκίνητο ξεκινήσει από την ηρεμία ή κινούνταν αρχικά με κάποια σταθερή ταχύτητα , και μετά αρχίζει να επιταχύνεται, τότε θα έχουμε μια παλινδρόμηση της ελεύθερης επιφάνειας, και λόγω ιξώδους, θα σταθεροποιηθεί σε λίγο.
Επίσης , κάτι παραπλήσιο, είναι και ο δίσκος σερβιρίσματος του καφέ που είχαν οι καφετζήδες, όπου γινόταν μια ταλάντωση του δίσκου κατάλληλου πλάτους, που προέκυπτε από την εμπειρία τους, και ο καφές ταλαντώνονταν έτσι ώστε να μην υπερβαίνει το χείλος του φλυτζανιού!
Να είσαι καλά φίλε μου και
καλά Χριστούγεννα.
προφανώς χρειάζεται σταθερή επιτάχυνση, άρα διότι και συνισταμένη, Πρόδρομε, που επιτυγχάνεται με τη βοήθεια της μητέρας-φύσης, με "κρεμασμένο" σώμα δηλαδή, ώστε το (πλάγιο) "οριζόντιο" επίπεδο να είναι σταθερό
όποιος ενδιαφέρεται (εξακολουθώ να μην μπορώ να βρω την εδώ ανάρτηση, ίσως ο Διονύσης Μαρ, ή ο Γιάννης Κυρ. γνωρίζουν πώς) μπορεί να δει εδώ: https://ekountouris.blogspot.com/2012/03/blog-post_02.html
Πολύ όμορφη άσκηση κ.Πρόδρομε…….Συγχαρητήρια!
Δεν υπάρχει εδώ Βαγγέλη…
Βάλτην σε νέα ανάρτηση.
Πολύ καλή.
Κάποτε κάναμε ρευστά πριν τα ρευστά:
Δοχείο με νερό επιταχύνεται.
Σπύρο και Γιάννη σας ευχαριστώ.
Γιάννη δεν είχα υπόψιν αυτές που έβαλες στο λινκ. Του έδωσες και .. κατάλαβε. Μπράβο!!
Πρόδρομε καλησπέρα
Γνωστή περίπτωση αλλά πολύ ωραία λύση που μπορεί να την παρακολουθήσει ένας μαθητής.
Μπράβο.
Καλησπέρα Πρόδρομε.
Ωραία η μέθοδος και διδακτική…
Ευτυχώς και καπακώνουν συνήθως τα ποτήρια με τον fredo cappuccino ,γιατί στο μετρό ,όπου υποτίθεται ότι δεν επιτρέπεται η κατανάλωση ποτών, θα είχαμε συχνά ΄΄καφεχυσίες΄΄ από κορίτσια κυρίως, …θεριακλίδικα του καφέ.
Καλησπέρα Πρόδρομε. Κομψή λύση σε ένα θέμα, που οι μαθητές το μαθαίνουν και ως αποτέλεσμα της αδράνειας και το θεωρούν ως εφαρμογή του 1ου Νόμου Newton, αλλά η ανάλυσή σου θα τους βοηθήσει να το δουν πιο ολοκληρωμένα με τον 2ο Νόμο και τις πιεστικές δυνάμεις.
Θέλω να γράψω και κάτι στο Βαγγέλη, αν το διαβάσει.
Πολύ ωραίος πειραματικός υπολογισμός επιτάχυνσης, με το εκκρεμές και το αμαξίδιο. Όμως η τεχνολογία μας δίνει άλλες λύσεις.
Βάζεις στο κινητό σου τη δωρεάν εφαρμογή Google Science Journal. Eπιλέγεις "Επιταχυνσιόμετρο". Δένεις το κινητό στο αμαξάκι σου. Πατάς Record. Αφήνεις το αμαξάκι και έχεις έτοιμα, τιμές, διαγράμματα και ότι άλλο θέλεις.
Θέλεις να μετρήσεις το g; Κρατάς το κινητό όρθιο, ακίνητο και επιλέγεις μέτρηση μόνο στο άξονα ψ. Το άτιμο μετράει 9,8m/s^2.
Και έχει κι άλλα που μπορείς να μετρήσεις. Μαγνητικό πεδίο, Ένταση φωτός κ.λ.π. Σχετικό βίντεο.
Και όλες στα Ελληνικά…
Είναι όμως όλα αυτά ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ;
καλησπέρα Ανδρέα
όχι, είναι η απάντησή μου
(κάτι σαν αντιγραφή σε εξετάσεις, ναι…)
Χρήστο, Παντελή και Ανδρέα σας ευχαριστώ πολύ για το ότι σας άρεσε!!
Ανδρέα πολύ ωραίες οι εφαρμογές που έβαλες, θα τις βάλω κι εγώ στο κινητό μου.
Η τεχνολογία εν δράσει!
Αν δεν εντρυφήσει κάποιος και στα κλασσικά, όπως και η άσκηση που έβαλα, δεν θα μπορέσει να καταλάβει και την σύγχρονη κατασκευή τέτοιων προϊόντων. Όλα είναι σε συνέχεια, η αποσπασματική γνώση , μπορεί να σε κάνει ξεχωριστό για τον τομέα της, αλλά σου περιορίζει τον ορίζοντα πραγμάτων που συνέβησαν ή συμβαίνουν.
Καλό είναι να έχεις μια στοιχειώδη γνώση , σε τομείς που άπτονται και της δικής σου ενασχόλησης.
Καταλαβαίνεις έτσι καλύτερα τον Κόσμο.
Να είστε καλά και Καλά Χριστούγεννα.