web analytics

“Πλάτος” στη φθίνουσα ταλάντωση

Άκουσα και εγώ τις «οδηγίες» και έδωσα διαγώνισμα σε ηλεκτρονική μορφή… Και για να είμαι ‘’by the book” προτίμησα το S4E …..ήταν και του Βασίλη….
Θέμα στη φθίνουσα

Δίνεται η ταχύτητα στη θέση χ=0…..
Δεν αναφέρει τίποτα για μέγιστη….όλα ωραία και καλά….
Καθαρό το ζητούμενο….έργο δύναμης αντίστασης από….. μέχρι…..
Μαθητής μου……αν και έχει ακούσει …….αμέτρητες φορές πως στη χ=0 η ταχύτητα
δεν είναι μέγιστη, το αντιμετωπίζει με λογική ΑΑΤ…..μιλά για μέγιστη ταχύτητα,
για πλάτος (προφανώς υπονοεί αυτό που θα είχε ο ταλαντωτής αν εκείνη τη στιγμή σταματούσε να επιδρά η δύναμη αντίστασης) για ενέργεια ταλάντωσης μέσω του υποτιθέμενου πλάτους….και βρίσκει σωστό αποτέλεσμα….

 

Πέρα από τα 2 μόρια της επιλογής, πόσο θα βαθμολογούσαμε την αιτιολόγηση στις πανελλαδικές;

Προφανώς, στην “τάξη” εξήγησα για άλλη μια φορά το λάθος και πρότεινα τη λύση που προτείνει
και ο Βασίλης….

Στις πραγματικές όμως εξετάσεις τι θα κάναμε;

Γι αυτό και ενέργεια ταλάντωσης στη φθίνουσα πρέπει να ζητάμε μόνο σε θέση μέγιστης
θετικής απομάκρυνσης όπου χ=Ακ και υ=0…

Κάθε τι άλλο, να αποφεύγεται…

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
72 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Νίκος Ανδρεάδης
Αρχισυντάκτης
06/05/2020 3:35 ΠΜ

Αν είναι Β θέμα με 6+2 μόρια:
θα πάρει τα 2 κάλπικα μόρια, 2 μόρια για τον υπολογισμό της Ε0
και 1 μόριο για τη σχέση Ε1-Ε0.
Με απλά λόγια αν και ο μαθητής είναι εκτός τόπου και χρόνου, θα λάβει 5 από τα 8 μόρια.

Όλοι γνωρίζουμε ότι πολλοί μαθητές μόλις δουν σώμα δεμένο σε ελατήριο εφαρμόζουν όσα ισχύουν στην ΑΑΤ,
οπότε πρέπει να φροντίζουμε ώστε να μη λαμβάνουν με λάθος συλλογισμούς τα 2 κάλπικα μόρια.

Ακόμα στα Β θέματα, κάποια στιγμή πρέπει να σταματήσει η κοροιδία:
α) Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση.       Μονάδες 2
β) Να δικαιολογήσετε την επιλογή σας.   Μονάδες 6

Δηλαδή ο μαθητής πρέπει:
α) πρώτα να μαντέψει και
β) μετά να δικαιολογήσει

Διαφορετικά προτείνω να προστεθεί και μια γ) επιλογή:
γ) Αφού παίξετε το Α Μπε Μπα Μπλομ, να επιλέξετε τη σωστή απάντηση.    Μονάδες 8

Νίκος Ανδρεάδης
Αρχισυντάκτης
06/05/2020 3:56 ΠΜ

 

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
06/05/2020 8:31 ΠΜ

Καλημέρα Θοδωρή, καλημέρα Νίκο.

Διαβάζω από την Βικιπαίδεια:

Αυτοεκπληρούμενη προφητεία είναι μια πρόβλεψη που άμεσα ή έμμεσα προκαλεί η ίδια την πραγμάτωσή της, λόγω  θετικής ανάδρασης μεταξύ πεποίθησης και συμπεριφοράς.

Στη συνέχεια γράφει παράδειγμα.

Εγω θα έλεγα παράδειγμα; Το θέμα εδώ.

Θεοί και δαίμονες (ΙΕΠ , σύμβουλοι, καθηγητές, φροντιστές…) όλο το χρόνο, με όλους τους τρόπους αγωνίζονται ώστε να μην διδαχτούν ασκήσεις και προβλήματα  στις φθίνουσες και εξαναγκασμένες!!!

Και αφού γίνει  αυτό επί ένα χρόνο, έρχεσαι εσύ βάζεις διαγώνισμα και επιβεβαιώνεις ότι οι μαθητές δεν μπορούν να γράψουν… άρα δεν πρέπει να ζητηθεί τίποτα… Αυτό λέγεται
Αυτοεκπληρούμενη προφητεία !
 

Διονύσης Μητρόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα σε όλους,

Θοδωρή καλά έκανες και ανασύρεις ένα … πονεμένο θέμα.

Θα κάνω όμως παιδιά τον … δικηγόρο του διαβόλου, παίρνοντας ως αφορμή αυτό που έγραψες κι εσύ Θοδωρή, για το τί σημαίνει "πλάτος" στη φθίνουσα.

Συμφωνούμε όλοι υποθέτω ότι η ενέργεια της φθίνουσας είναι κάθε στιγμή:

Ε = Κ + U = 1/2  kx^2 + 1/2mυ^2

Ας υποθέσουμε ότι τη δεδομένη στιγμή καταργείται ακαριαία η Fαποσβ.

Προφανώς η Ε δεν πρόλαβε να αλλάξει και η κίνηση μετατρέπεται στη συνέχεια σε ΑΑΤ σταθερού πλάτους Α.

Δεν θα ισχύει για το σταθερό αυτό πλάτος ότι:

1/2kA^2 = 1/2kx^2 + 1/2mυ^2   ??

Ή ότι:  υ^2 = ωο^2(Α^2 – x^2)  ??

Προσοχή, δεν ισχυρίζομαι ότι η τιμή αυτή του Α θα ικανοποιεί την εκθετική Α = Ao e^(-Λt) !

 Αυτό θα συμβαίνει μόνο τις στιγμές που μηδενίζεται η ταχύτητα.

Σαν σχέση όμως είναι σωστή (αν βέβαια θεωρούμε ως "πλάτος" αυτό που θα έχει στη συνέχεια η ΑΑΤ μετά την κατάργηση της απόσβεσης).

Επίσης, η σχέση Wαποσβ = ΔΕ ισχύει πάντα, αφού οι μη συντηρητικές δυνάμεις μεταβάλλουν τη μηχανική ενέργεια.

Έτσι, η λύση του μαθητή ήταν "σωστή", παρόλο που ίσως να μην … ήξερε γιατί!

Το σώμα βρισκόταν στη θέση x=0. Επομένως η μηχανική του ενέργεια ήταν Ε = Κ + U = K. Αν καταργούσαμε  ακαριαία την απόσβεση τότε αυτή θα ήταν η Kmax.

Δεν υπήρχε βέβαια λόγος να υπολογίσει "πλάτος" αφού γνώριζε ήδη την Ε, αλλά πάντως οι υπολογισμοί του ήταν σωστοί.

 

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα παιδιά.

Από τον Θρασύβουλο:

Screenshot-1

Μερικές σελίδες πιο κάτω:

Screenshot-2

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Οπότε ξαναδιαβάζουμε το σχόλιο του Διονύση.

Βασίλης Δουκατζής
Διαχειριστής
06/05/2020 11:08 ΠΜ

Καλημέρα Θοδωρή!

Καλημέρα και σε όλους!!!

Καταρχήν θα συμφωνήσω με τον Νίκο παραπάνω για ως προς την βαθμολόγηση και γω 3 θα του 'δινα, ίσως και 4 αφού αν κάναμε καταμερισμό των μονάδων μάλλον θα δίναμε 2 μόρια για την εύρεση της Ε0, αφού από κει και μετά χρειάζεται να βρούμε την Ε1 και μετά μία αφαίρεση φτάνουμε στο τέλος.

Επίσης ο Διονύσης (Μητρ) τα είπε όλα για το πως βγαίνει κατά λάθος το αποτέλεσμα, οπότε …

Υ.Γ. Να πω επίσης ότι το θέμα είναι μία διασκευή του θέματος των πανελληνίων με τις ηλεκτρικές ταλαντώσεις (Β1 2013).

Νίκος Ανδρεάδης
Αρχισυντάκτης
06/05/2020 3:41 ΜΜ

Βασίλη δυστυχώς συμφωνώ μαζί σου, τα 4+2=6 μόρια είναι το πιθανότερο.
Διονύση για 8 μόρια το βλέπω λίγο δύσκολο, αλλά όχι απίθανο!!!
Βέβαια αν έγραφε το σκεπτικό σου θα λάμβανε σίγουρα 8 μόρια.
Εδώ όμως έχουμε μαθητή που δεν ξέρει τι γράφει.
Χρησιμοποιεί σχέσεις της ΑΑΤ σε μια φθίνουσα, χωρίς εξηγήσεις.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Εγώ παιδιά δεν κατάλαβα τι λέτε.

Πως γίνεται να συμφωνείτε διαφωνούντες με τον Διονύση;

Εγώ συμφωνώ συμφωνώντας με τον Διονύση.

Νίκος Ανδρεάδης
Αρχισυντάκτης
06/05/2020 5:12 ΜΜ

Γιάννη το ερώτημα είναι:
Πόσα μόρια θα λαβει ομαθητής;
Εσύ και οι Διονύσηδες αν και εμπειρότεροι δεν έχετε δώσει ακόμα αριθμητική απάντηση blush

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
06/05/2020 5:38 ΜΜ

Γεια σου Νίκο.

Δεν πήρα θέση …για να μην εκτεθώ!

Αφού ξέρουμε όλοι πώς γίνεται η βαθμολόγηση και ότι τα 6 μόρια που λες παραπάνω είναι σίγουρα. Παραπάνω ναι, λιγότερα όχι!

Δυστυχώς υπάρχει η τάση, εδώ και χρόνια, όλα να τα θεωρούμε σωστά… Ή περίπου σωστά.

Όλα τα δικαιολογούμε με το επιχείρημα… τα καημένα τα παιδιά… και πού να το ξέρουν ή …κάτι είπε!

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Νίκος Ανδρεάδης

Πόσα μόρια θα πάρει;

Καταλαβαίνεις ότι η πιθανότητα να πέσει σε βαθμολογητή που θα εντοπίσει πρόβλημα είναι πολύ μικρή.

Θα πάρει όλα τα μόρια μόνο και μόνο από αυτό.

Ο δειγματόχωρος "Φυσικοί βαθμολογητές" είναι πολύ μεγαλύτερος του "Φυσικοί εισερχόμενοι στο υλικονέτ".

Πόσοι από το σύνολο "Φυσικοί εισερχόμενοι στο υλικονέτ" έχουν διαβάσει τις συζητήσεις του σήριαλ του 2009;

Πόσοι από αυτούς που διάβασαν θυμούνται και ενστερνίζονται όλα αυτά;

 

Πάμε τώρα στο άλλο:

Πως γίνεται να συμφωνεί κάποιος με τον Διονύση από τη μια και να μιλά για απώλεια μορίων από την άλλη;

Εκτός αν εγώ δεν κατάλαβα το σχόλιο του Διονύση, οπότε περιμένω κάποιον να μου εξηγήσει.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Διονύση θυμήσου το ανέκδοτο με τον γρύλο.

Βασίλης Δουκατζής
Διαχειριστής
06/05/2020 7:47 ΜΜ

Γιάννη καλησπέρα!

Με τον Διονύση συμφωνούμε ως προς τα λεγόμενα του. Δηλαδή με όλη αυτή την ανάλυση που κάνει για την ενέργεια της ταλάντωσης και το πλάτος. Επίσης συμφωνούμε πως αν κάποιος μαθητής έκανε την λύση του Διονύση, θα έπρεπε να πάρει όλα τα μόρια. Διαφωνούμε με την λύση του μαθητή, που βρίσκεται αλλού για αλλού, αλλά παρόλη την ασχετοσύνη του θα κέρδιζε από το τίποτα μισό θέμα (ίσως και παραπάνω), άσε που ίσως και να μίλαγε για άσχετους εξεταστές που τον σφάξαν!!!.

Γιάννη το 2013 με το αντίστοιχο ηλεκτρικό θέμα όπως γράφω παραπάνω είχαμε τίποτα παρατράγουδα;

Με λυπεί πάντως το γεγονός που λες για τους διορθωτές φυσικούς ως προς τις γκρίζες ζώνες – που λέει και ο Θοδωρής (γεια σου Θοδωρή) – ότι μετά από 20 χρόνια βρίσκονται στο … 2000 ακόμη.

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
06/05/2020 7:48 ΜΜ

Καλησπέρα Γιάννη.

Τον γρύλο… τον θυμάμαι, οπότε ας κάνω μια προσπάθεια να εξηγήσω, γιατί ο μαθητής που γράφει τη λύση του Θοδωρή κάνει λάθος, αν και η λύση του Διονύση είναι σωστή.

Ο μαθητής λύνει πρόβλημα φθίνουσας ταλάντωσης χρησιμοποιώντας την θεωρία της ΑΑΤ. Δεν καταλαβαίνει ότι έχει πρόβλημα φθίνουσας και ότι η φθίνουσα δεν είναι ΑΑΤ.

Ο Διονύσης λέει:

"Ας υποθέσουμε ότι τη δεδομένη στιγμή καταργείται ακαριαία η Fαποσβ.

Προφανώς η Ε δεν πρόλαβε να αλλάξει και η κίνηση μετατρέπεται στη συνέχεια σε ΑΑΤ σταθερού πλάτους Α."

Οι δύο παραπάνω γραμμές, είναι όλη η ουσία. Ο Διονύσης σταματά τη δύναμη απόσβεσης, οπότε ΕΧΕΙ πλέον μια ΑΑΤ και σε αυτήν την ΑΑΤ παίρνει διατήρηση ενέργειας. Δεν εφαρμόζει τις εξισώσεις της ΑΑΤ στην προηγούμενη κίνηση, που ήταν φθίνουσα, αλλά στην νέα κίνηση που είναι ΑΑΤ…