Την Τρίτη 21 Ιουλίου 2020 απέστειλα στον Κο Ραυτόπουλο, το μοναδικό Φυσικό της Επιστημονικής Επιτροπής Φυσικών Επιστημών του ΙΕΠ, την παρακάτω επιστολή.
Γεια σας κύριε Ραυτόπουλε.
Ονομάζομαι Ανδρέας Ριζόπουλος και έχω διδάξει Φυσική στο Δημόσιο Γενικό Λύκειο 20 έτη και άλλα 10 περίπου στον Ιδιωτικό τομέα. ΄Εχω οργανική θέση στο 12ο ΓΕΛ Πάτρας.
Το σχολικό έτος 2019-2020 ήταν κομβικό για τη διδασκαλία της Φυσικής στο Λύκειο, αφού επανήλθε επιτέλους ο Ηλεκτρομαγνητισμός και καθιερώθηκε το επτάωρο στη Γ΄ τάξη – που το επερχόμενο σχολικό έτος φαίνεται να κόβεται αν και βοήθησε πολύ το Δημόσιο Σχολείο να επιτελέσει το ρόλο του και τους διδάσκοντες να δώσουν στους μαθητές αυτά που μπορούν…
Η παρουσία του Ηλεκτρομαγνητισμού θα οδηγήσει αυτόματα και στην αναβάθμιση του μαθήματος Γενικής Παιδείας στη Β΄Λυκείου, όπως διαπιστώσαμε και έμπρακτα με το Γ΄θέμα των Πανελλαδικών εξετάσεων, όπου χρειάστηκε η παράλληλη σύνδεση αντιστάσεων και η έννοια της διαφοράς δυναμικού, όπως και στο Β3 που αναβαθμίζει τις Βολές της Β΄Θετικής Κατεύθυνσης.
Παρατήρησα ότι είστε στην επιστημονική ομάδα Φυσικών Επιστημών του ΙΕΠ, ο μοναδικός Φυσικός. Έτσι φαντάζομαι ότι είστε αρμόδιος να μου λύσετε κάποιες απορίες.
α) Γιατί δεν είναι στην ύλη ο Νόμος Biot-Savart; Ένα ρευματοφόρο ημικυκλικό σύρμα για παράδειγμα, δεν παράγει μαγνητικό πεδίο; Ή ξεπερνά τις δυνατότητες των υποψηφίων;
β) Στο φαινόμενο της επαγωγής, δεν ανήκει ο στρεφόμενος αγωγός, η αυτεπαγωγή, η αμοιβαία επαγωγή και η ενέργεια μαγνητικού πεδίου; Γιατί τα βγάλατε εκτός;
γ) Γιατί επιλέχτηκε ως βιβλίο Κατεύθυνσης, κάποιο – πολύ καλό ομολογουμένως – αλλά γραμμένο ως βιβλίο Γενικής Παιδείας;
δ) Γιατί στον Ηλεκτρισμό της Β΄αφαιρείτε τον 2ο Κανόνα Kirchhoff;
ε) Γιατί δεν υπάρχει στην ύλη Α΄και Β΄τάξης το ιδανικό ελατήριο και εμφανίζεται ως δια μαγείας 2 χρόνια αργότερα, στις Ταλαντώσεις; Δεδομένης της «ελατηρολογίας», που βομβαρδίζονται οι μαθητές, στείλατε ποτέ οδηγία για την επιπλέον διδασκαλία του;
στ) Πότε ακριβώς διδάσκεται το έργο δύναμης μεταβλητού μέτρου; Η δύναμη ελατηρίου δεν είναι σε αυτήν την κατηγορία;
ζ) Γιατί οι εφαρμογές της κεντρομόλου δύναμης είναι εκτός ύλης; Στη Γ΄τάξη η δύναμη που ασκεί η άρθρωση σε μια στρεφόμενη ράβδο, δεν απαιτεί τη γνώση των εφαρμογών της κεντρομόλου;
η) Γιατί δεν γράφετε ένα παρόραμα με τα λάθη των σχολικών βιβλίων της Γ΄Λυκείου; Αν δεν τα έχετε δει, μπορείτε να βρείτε μερικά στη συζήτηση ΕΔΩ. Δε νομίζετε ότι ένα σχολικό βιβλίο θα πρέπει να είναι βέλτιστο; Πως θα γίνει αυτό αν δεν επιδέχεται διορθώσεις;
θ) Πιστεύετε ότι οι 2 ώρες στην Α΄Λυκείου είναι αρκετές για να διδαχτεί η Μηχανική και να γίνουν οι αντίστοιχες εργαστηριακές ασκήσεις;
ι) Τώρα που ο Ηλεκτρομαγνητισμός είναι στην ύλη, δεν πρέπει να επαναφέρετε τις Ηλεκτρικές Ταλαντώσεις;
ια) Γιατί επιμένετε σε μια τόσο μικρή ύλη Φυσικής στη Γ΄τάξη, αναγκάζοντας τους διδάσκοντες να κατασκευάζουν, τους μαθητές να εκπαιδεύονται και τους θεματοδότες να βάζουν εκτρώματα ασκήσεις – συρραφές, που δεν έχουν καμιά παιδαγωγική αξία και είναι συνήθως αδύνατο να πραγματοποιηθούν σε εργαστήριο; Αν δε θέλετε να προσθέσετε κεφάλαια – ήδη κόψατε τα Κύματα – γιατί να μην είναι όλη η ύλη του Λυκείου στις Πανελλαδικές εξετάσεις και επίσημα;
Γιατί δεν παίρνετε το παράδειγμα από τους Κύπριους, που έχουν μέχρι και σύγχρονη Φυσική;
Η συζήτησή μας δεν είναι ιδιωτική αφού τις ίδιες απορίες, έχει ένα μεγάλο πλήθος συναδέλφων που αγωνιούν για τους στόχους της Φυσικής στο Σχολείο. Ως εκ τούτου την απάντησή σας, αν δεν έχετε αντίρρηση, θα την δημοσιοποιήσω στον ιστότοπο Yikonet.gr στο οποίο έχω την τιμή να είμαι μέλος. Αν δεν είστε εσείς αρμόδιος να απαντήσετε, παρακαλώ να μου υποδείξετε έναν αρμόδιο.
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.
Ανδρέας Ριζόπουλος
Φυσικός
Σήμερα 6 Αυγούστου 17 ημέρες αργότερα ο Κος Ραυτόπουλος δε βρήκε το χρόνο να δώσει κάποια απάντηση σε ένα έστω από τα 11 ερωτήματα. Παρά τη ζέστη, φαίνεται ότι το αυτί των αρμοδίων δεν ιδρώνει με τίποτα…
Ίσως είναι απασχολημένοι με το σχέδιο της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και δεν υπάρχει χρόνος για ήσσονος σημασίας θέματα, όπως αυτά…
Γεια σου Ανδρέα.
Με τόση ζέστη και … δεν ιδρώνει;;;
Δεν μας σώζει τίποτα…
Καλησπέρα Διονύση. Ίσως πάλι βιώνουμε το φαινόμενο της διαστολής του χρόνου. Για το ΙΕΠ πέρασε 1 ώρα, ενώ για μας 17 ημέρες. Ας αντικαταστήσουμε στον σχετικό τύπο να βρούμε με τι ταχύτητα κινείται…
Καλημέρα Ανδρέα, καλημέρα Διονύση
Στο ΙΕΠ υπάρχουν αλλαγές Δείτε στο τέλος της σελίδας 2
Σύμβουλος Α ΠΕ04-01 ο κ. Ιωάννης Χιωτέλης
Μάλιστα Ανδρέα, προέρχεται από την Πάτρα
Να του ευχηθούμε καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο που αναλαμβάνει
Καλημέρα
Ανδρέα συγχαρητήρια.
Μόνο 17 ημέρες ; Για κάποια από τα ερωτήματά σου μάλλον 17 χρόνια δεν φτάνουν.
Εγώ Ανδρέα εύχομαι να είναι αυτή η επιστολή σου τυχερή και να συμβάλλει αποφασιστικά σε όσους προσπαθούν ακόμα να ξεκουνήσουν το ΙΕΠ….
Καλό Καλοκαίρι .
Μπράβο Ανδρέα, καλά έκανες και έστειλες την πολύ καλή επιστολή!!
Έπρεπε αυτό να το είχε κάνει κάποιος επίσημος φορέας, αλλά φευ…
Προτείνω να την ξαναστείλεις στον Κο Χιωτέλη, είναι και πατριώτης σου, έεεε, δεν είναι δυνατόν να μη σου απαντήσει!!
Καίριες οι παρατηρήσεις σου, εγκρίνω και με τα δύο μου χέρια.
Να είσαι καλά.
Έχω γράψει ένα σχόλιο σε διπλανή συζήτηση, αλλά περιμένει "έγκριση"
μάλλον επειδή περιέχει πολλούς συνδέσμους
Αν μπορεί κάποιος ας το κάνει
Γεια σου Θοδωρή. Σε ευχαριστώ για την ενημέρωση. Τον γνωρίζω, από το βαθμολογικό. Του εύχομαι και εγώ καλή επιτυχία. Θα ανακατευθύνω την επιστολή εντός έδρας.
Δημήτρη σε ευχαριστώ για την αποδοχή. Μακάρι ο συντοπίτης μου να βοηθήσει προς τη σωστή κατεύθυνση.
Η επιστολή προφανώς και δεν ήταν επί του προσωπικού στον Κο Ραυτόπουλο, αλλά προς εκείνους που έχουν λόγο στη διαμόρφωση της πρότασης για τη διδασκαλία της Φυσικής.
Όπως διαβάζω όμως στο esos.gr τo IEΠ ασχολείται αυτή τη στιγμή με επιμορφωτικό υλικό, για επιμόρφωση εκπαιδευτικών, ώστε ο εκπαιδευτικός να αξιοποιεί τη μελέτη σεναρίων, τεχνικές αντεστραμμένης τάξης(τι είναι;), διερευνητικής μάθησης, συνεργατικής επίλυσης προβλήματος, μάθησης μέσω (ερευνητικού) σχεδιασμού, κ.ά., ενώ προβλέπεται αξιολόγηση όλων όσοι συμμετέχουν στο εγχείρημα"…
Ευχαριστώ Πρόδρομε. Έγραψα και στο Θοδωρή, ότι θα ανακατευθύνω την επιστολή στον πατριώτη. Μήπως εντός έδρας βάλουμε και κανένα γκολ, αλλά χλωμό το βλέπω…
Ανδρέα η επιστολή σου είναι πολύ εύστοχη. Συνηγορώ σε όλα. Θα μπορούσαμε να την προωθήσουμε και πιο μαζικά μέσω των διαφόρων Επιστημονικών Ενώσεων.