Η ισορροπία και η κίνηση μιας ράβδου

Στο σχήμα βλέπετε μια οριζόντια ομογενή ράβδο ΑΒ μήκους 2m και βάρους 100Ν, όπου το άκρο της Α στηρίζεται σε κεκλιμένο επίπεδο, κλίσεως θ (ημθ=0,8), ενώ το άλλο της άκρο Β είναι δεμένο στο κάτω άκρο κατακόρυφου, μη εκτατού νήματος.

i) Υποστηρίζεται ότι αν το επίπεδο είναι λείο, η εικόνα δείχνει μια ράβδο σε ισορροπία. Να εξετάσετε αν αυτό μπορεί να συμβαίνει.

ii) Αν το επίπεδο δεν είναι λείο και η ράβδος ισορροπεί, να υπολογιστεί η τριβή που ασκείται στη ράβδο.

iii) Αν η ράβδος έχει αφεθεί να κινηθεί, σε επαφή με το επίπεδο και τη στιγμή που η ράβδος βρίσκεται στη θέση του σχήματος το άκρο της Β έχει ταχύτητα μέτρου υ1=3m/s, με το νήμα τεντωμένο, ζητούνται για την θέση αυτή:

α) Ποια η διεύθυνση της ταχύτητας του Β;

β) Να υπολογιστεί η ταχύτητα του άκρου Α της ράβδου.

γ) Η ταχύτητα  (υcm)  του μέσου Κ της ράβδου καθώς και η γωνιακή ταχύτητα περιστροφής της.

Απάντηση:

ή

%ce%b1%ce%b1%ce%b1%ce%b11 Η ισορροπία και η κίνηση μιας ράβδου
%ce%b1%ce%b1%ce%b1%ce%b13 Η ισορροπία και η κίνηση μιας ράβδου

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
22 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Βασίλειος Μπάφας
23/03/2021 1:02 ΜΜ

Καλημέρα Διονύση.
Πολύ καλή άσκηση.
Η δυσκολία αυξάνει …. εκθετικά!!!

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Πολύ όμορφα και το στατικό σκέλος και το κινηματικό.
Είναι κρίμα που ένα κακογραμμένο βιβλίο σε αναγκάζει να αυτοπεριορίζεσαι.

Ας σκεφτούν οι νέοι συγγραφείς των γραφησομένων βιβλίων ότι με εντολές του τύπου:
-Αυτό το γράφετε, αυτό όχι.
δεν βάφονται αυγά.
Δεν είναι λογικό ένας μαθητής της δεκαετίας του 70 να ξέρει “το σημείο εφαρμογής της συνισταμένης παραλλήλων δυνάμεων” και ο σημερινός όχι.
Δεν επιτρέπεται να μην διδάσκεται σήμερα η σχετική κίνηση και να αναγκάζεται ο μαθητής να επικαλείται το κέντρο μάζας σε θέματα σύνθετης κίνησης.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Αν δεν είχαν λογοκριθεί τα βιβλία Φυσικής, θα έστεκε η λύση:
comment image

Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
23/03/2021 2:14 ΜΜ

Καλημέρα Διονύση.
Χρήσιμη και διδακτική η δουλειά σου.

Θα ξαφνιάσει, νομίζω, το   ιιι)  γιατί ξέρουν να δουλεύουν  δίσκο που κυλίεται με βάση το «αν ένα σώμα κάνει σύνθετη κίνηση η ταχύτητα κάθε σημείου είναι το άθροισμα της ταχύτητας του κέντρου μάζας συν την γραμμική ταχύτητα ως προς το κέντρο μάζας» αλλά για  ράβδο….  Αλλά δεν φταίει η άσκηση γι΄αυτό.

Παρεμπιπτόντως στο iii β) η σχέση uA=u1/συνθ μπορεί να προκύψει απλά αν συνειδητοποιήσει ο μαθητής ότι η uA έχει την διεύθυνση του κεκλιμένου και η uAx έχει ίδια τιμή με την ταχύτητα του Β  u1=3m/s  αφού στην διεύθυνση της ράβδου όλα τα σημεία έχουν την ίδια ταχύτητα.

Χριστόφορος Κατσιλέρος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Διονύση. Καλησπέρα στην παρέα.
Υπέροχη Διονύση. Από τις ωραιότερες που έχω δει.

Αποστόλης Παπάζογλου
Διαχειριστής

Γειά σου Διονύση. Διδακτικότατη. Οι εναλλακτικές λύσεις για τις ταχύτητες είναι γρήγορες και τις προτιμώ, αλλά το βιβλίο…

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Καλησπέρα Διονύση.
Δεν είναι το ίδιο τα ολοκληρώματα. Είναι μια προχωρημένη μαθηματική γνώση.
Δεν τα διδάχτηκα. Διδάχτηκα παραγώγους, όμως δεν χρησιμοποιήθηκαν σε ασκήσεις Φυσικής τότε.
Όμως διδάχτηκα σχετικές κινήσεις. Διδάχτηκα φανταστικές δυνάμεις. Διδάχτηκα εύρεση σημείου εφαρμογής συνισταμένης παραλλήλων δυνάμεων. Συνάντησα ασκήσεις με ισορροπία μη ομοεπίπεδων δυνάμεων. Περιορίζομαι στη Μηχανική.
Τώρα οι μαθητές δεν διδάσκονται ότι διδασκόταν πριν 47 χρόνια.
Τότε τα μαθητικά βιβλία είχαν μια πληρότητα. Τώρα γράφονται με προδιαγραφές.

Αυτό με τη σύνθετη κίνηση και το κέντρο μάζας δεν χωνεύεται, όσες προσπάθειες και να κάνω.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Τα θέματα των Εξετάσεων δεν χρειάζεται να απαιτούν εμβάθυνση αν η ύλη είναι εκτεταμένη.
Και τότε υπήρχαν θέματα σε βιβλία, που απαιτούσαν εμβάθυνση.
Αυτά, ιδίως όσα δεν λύσαμε, μας έμαθαν κάτι παραπάνω.

Παντελεήμων Παπαδάκης
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Διονύση.
Την κοίταζα από χθες και μέχρι και το iii)β) (μου βγήκε όπως του Άρη η σκέψη) κύλησε ομαλά μπορώ να πω ,αλλά το iii)γ) με βρήκε μπόσικο και με αιφνιδίασε ,όμως …τέλος καλό…
Να είσαι καλά να αιφνιδιάζεις θετικά

Πρόδρομος Κορκίζογλου

Καλημέρα Διονύση.
Τί έκανες πάλι!!! Αριστούργημα!!
Σαν παππούς που είσαι, όπως κάνεις με τον εγγονό σου, παίρνεις τον υποψήφιο από το χέρι, και περπατάς από ομαλά μονοπάτια, παρακάμπτοντας τα ολισθηρά τμήματά του, τον οδηγείς σε ξέφωτο ψηλά στο βουνό, και βλέπετε την πεδιάδα της Φυσικής χάρμα οφθαλμών!
Είσαι μεγάλος Δάσκαλος!!!

Κώστας Χατζηκωνσταντίνου

Γεια σας κι από μένα.
Βλέπω ότι το αποτέλεσμα στη λύση του Γιάννη Κυριακόπουλου δεν είναι ίδιο με αυτό του Διονύση. Υπάρχει κάπου λάθος που δεν βλέπω;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Κώστα.
Δεν αποκλείεται να έκανα κάποιο λάθος σε πράξεις.
Βιαστικά την έγραψα τη λύση.