Πώς εξηγείται το είδος της Φυσικής που διδάσκεται…

Πώς εξηγείται το είδος της Φυσικής που διδάσκεται στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο;

“Είναι περιττό να προσποιούμαστε ότι θέτουμε ανώτερους πνευματικούς στόχους, ενώ στις εξετάσεις ζητάμε από τους σπουδαστές μόνο τα τελικά συμπεράσματα, το λεξιλόγιο και τα «γεγονότα» ή τις «πληροφορίες». Οι πραγματικοί στόχοι, βεβαίως. δεν προσδιορίζονται από το τι λέμε αλλά από το τι ζητάμε στις εξετάσεις. Οι σπουδαστές διαπιστώνουν γρήγορα ποιες είναι οι πραγματικές απαιτήσεις μιας σειράς μαθημάτων και κατευθύνουν τις προσπάθειές τους σύμφωνα με αυτές τις απαιτήσεις. Η προσοχή τους λοιπόν είναι δυνατό να εστιαστεί σε ανώτερες διανοητικές διαδικασίες και απαιτήσεις μόνο αν αυτά τα στοιχεία περιλαμβάνονται στις εξετάσεις και στις γραπτές εργασίες και παίξουν σημαντικό ρόλο στη αξιολόγηση των σπουδαστών.”

Αrnold Arons

Αν δεχτούμε τον παραπάνω ισχυρισμό, τότε το είδος της Φυσικής που διδάσκεται στο Γυμνάσιο και το Λύκειο μπορεί να εξηγηθεί ως εξής: Το είδος των εξετάσεων για την απόκτηση πτυχίου Φυσικού κατευθύνει τους φοιτητές στην απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων με τις οποίες, πλέον ως πτυχιούχοι, μπορούν να προσφέρουν το είδος της διδασκόμενης Φυσικής στο Γυμνάσιο και το Λύκειο.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
17 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
20/11/2021 12:56 ΜΜ

Καλημέρα Ανδρέα.
Οι σπουδαστές διαπιστώνουν γρήγορα ποιες είναι οι πραγματικές απαιτήσεις μιας σειράς μαθημάτων και κατευθύνουν τις προσπάθειές τους σύμφωνα με αυτές τις απαιτήσεις.”
Μόνο στους φοιτητές συμβαίνει αυτό;
Νομίζω ότι η μεγάλη επιβεβαίωση είναι η προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Τα θέματα των εξετάσεων καθορίζουν το τι θα διδαχθεί την επόμενη (ες) χρονιά και το τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι.
Ποιος ενδιαφέρεται για ανώτερους πνευματικούς στόχους και για άλλα … ουσιαστικά στοιχεία στην διδασκαλία;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γεια σας Ανδρέα και Διονύση.
Και το θυμάμαι καλά, και το έχω επικαλεστεί, και το προσυπογράφω με δύο χέρια.
Οι μαθητές μας δεν ασχολούνται με την απόδειξη του p=pατμ+ρ.g.h. Το μαθαίνουν χρησιμοποιώντας το σε ασκήσεις. Την ίδια τύχη έχει και ο νόμος Μπερνούλι.
Μαθαίνουν μια τεχνική στο στερεό και νομίζουμε ότι διδάξαμε κύλιση!

Σύντομα (αν μπει η Σχετικότητα) θα μάθουν να λύνουν ασκήσεις με μετασχηματισμούς Λόρεντζ αλλά δεν θα καταλάβουν λέξη από διαστολή χρόνου.
Σ’ αυτό συντελεί και το προτεινόμενο πρόγραμμα:
• Αδρανειακά συστήματα και μετασχηματισμοί του Γαλιλαίου
• To πείραμα των MichelsonMorley
• Τα αξιώματα της Ειδικής θεωρίας της σχετικότητας
• Μετασχηματισμοί Lorentz (μόνο περιγραφικά)
• Η συστολή του μήκους, η διαστολή του χρόνου και το σχετικιστικό φαινόμενο Doppler

-Γιατί παιδιά διαστέλλεται ο χρόνος;
-Γιατί έτσι λένε οι μετασχηματισμοι Λόρεντζ.

Θα δουν γραμμένο ένα από τα αξιωματα και θα το χαρακτηρίσουν Σου ή Λου!
Θα υπολογίσουν μια συχνότητα που αντιλαμβάνεται ένας παρατηρητής και θα νομίζουμε ότι διδάξαμε Σχετικότητα.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Το 2007 έγινε χαμός με το:
comment image

Τα παιδιά έβαζαν το μάτι να εκπέμπει ακτίνες, ως εάν ο δύτης ήταν η Μέδουσα ή ο Σούπερμαν!
Δεν είχαν καταλάβει την ουσία, είχαν μάθει να λύνουν ασκήσεις.

Έκτοτε τα θέματα προσαρμόστηκαν στην νοοτροπία αυτήν!!
Πράξεις και ξερό ψωμί:
comment image

Τα χειρότερα έπονται. Περιμένετε τα “εργαστηριακά” θέματα και θα δείτε την πλήρη αποβλάκωση συνοδευόμενη από εγκώμια:
-Επιτέλους! Η Φυσική είναι πειραματική επιστήμη.
(Μωρίας εγκώμιον).

Τελευταία διόρθωση2 έτη πριν από Γιάννης Κυριακόπουλος
Βασίλειος Παππάς
20/11/2021 2:24 ΜΜ

Οι πρωταρχικές ερμηνείες για τη φύση που έχουν τα παιδιά είναι “αριστοτελικές”. Οπότε καλά υπέθεσαν ότι οι ακτίνες του φωτός “βγαίνουν” από το μάτι!
Για να φθάσουμε στον Νεύτωνα χρειάστηκαν κάποιες εκατοντάδες χρόνια.
Τα αναλυτικά μας προγράμματα προφανώς δεν ασχολούνται με τέτοια ζητήματα . Αλλά πως θα πάρουμε το “ΘΜΚΕ” για την άσκηση κλπ.
΄Οταν διδάσκαμε το βιβλίο φυσικής γενικής παιδείας με τη σύμφωνη γνώμη της συμβούλου (γιατί κάποιοι συνάδελφοι αντιδρούσαν) στα θέματα του Ιουνίου δίναμε (ΓΕΛ Καλαμπάκας) τυπολόγιο όπως κάνουν στην Κύπρο , “πειράζοντας” λίγο τις εκφωνήσεις.
Ακόμη και με αυτόν τον τρόπο, που δίναμε τα εργαλεία, τα αποτελέσματα ήταν φτωχά!

Τίνα Νάντσου
20/11/2021 3:03 ΜΜ

Καλησπέρα Ανδρέα. Από ποιο βιβλίο είναι το παραπάνω κείμενο; Ευχαριστω

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Η εξαιρετική μετάφραση Τίνα είναι του Ανδρέα.

Διονύσης Μάργαρης
20/11/2021 5:09 ΜΜ

Καλό απόγευμα παιδιά.
Ανδρέα, δεν νομίζω ότι το μεγάλο πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι μάθαμε “κακή Φυσική” στο Πανεπιστήμιο και γι΄ αυτό και διδάσκουμε “κακή Φυσική” στο Λύκειο.
Διδάσκουμε αυτό που πρόκειται να ζητηθεί από τους μαθητές στις πανελλαδικές εξετάσεις. Αυτό που, χρόνια τώρα, μέσω των οδηγιών του ΙΕΠ, αλλά κυρίως μέσω του παραδείγματος των εξετάσεων, επιβάλλεται σαν το αντικείμενο των εξετάσεων.
Όταν κάποτε, το 1993, ο Δρης έβαλε θέματα άλλου ύφους και άλλου πνεύματος, το καλοκαίρι γράφτηκαν βιβλία ολόκληρα με “ερωτήσεις κρίσεως” προσπαθώντας να δώσουν “στην αγορά” ένα βιβλίο προσαρμοσμένο στα ζητούμενα των εξετάσεων. Όλοι οι διδάσκοντες δε, προσπάθησαν να φορέσουν αυτό το κουστουμάκι.
Αλλά τα θαύματα, ως γνωστόν, κρατούν 3 μέρες.
Την επόμενη χρονιά επιστρέψαμε στην πεπατημένη…

Τίνα Νάντσου
20/11/2021 5:47 ΜΜ
Απάντηση σε  Ανδρέας Βαλαδάκης

Ευχαριστω πολύ

Τίνα Νάντσου
20/11/2021 5:49 ΜΜ

Ευχαριστώ πολύ Γιάννη θα το ανεβάσω και εγώ

Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
20/11/2021 8:19 ΜΜ

Καλησπέρα σε όλους.

Λίγα σκόρπια για το τι και πώς να διδάσκουμε.

Είχα ξαναγράψει ότι άλλο είναι το να σου αρέσει ότι διδάσκεις και άλλο το να διδάσκεις ότι σου αρέσει.

Πρέπει να διδάσκουμε κατά κύριο λόγο ότι μπορούμε να στηρίξουμε λογικά – μαθηματικά ή πειραματικά αφού η αξία τους δεν βρίσκεται στο περιεχόμενο αλλά στη μεθοδολογία.

Διδάσκουμε στα πλαίσια κάποιου αναλυτικού προγράμματος Φυσικής; Με ποιο τρόπο θα διδαχθούν;

Υπάρχουν γνώσεις χρήσιμες αλλά  απλά δηλωτικές. Χαμηλού δηλαδή επιπέδου. Όπως οι διακηρύξεις ότι η γη είναι σφαιρική και στρέφεται περί τον άξονά της και περί τον ήλιο. Χρήσιμες αλλά δηλωτικές.

Θα πρέπει να προσφερθούν και αυτές οι γνώσεις φυσικά αλλά παρέα με τις άλλες που εκτός από πληροφορίες παρέχουν και καλλιέργεια.

-Πως ξέρουμε ότι ο άξονας της γης σχηματίζει γωνία ….. ;

-Πως ξέρουμε ότι στην περιοχή του ήλιου υπάρχει υδρογόνο;

Διότι φυσική κάνουμε απευθυνόμενοι σε πολλούς “χρήστες”. Μελλοντικούς Φυσικούς, υποψήφιους Μηχανικούς παιδιά που δεν θα χρησιμοποιήσουν την Φυσική αλλά πρέπει να καλλιεργηθούν λύνοντας προβλήματα κ.ά. Γι’ αυτό η πρόταση αναλυτικού προγράμματος είναι εξόχως δύσκολη υπόθεση.

Όταν οι προτάσεις μας “καινοτομούν” πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και να αναλογισθούμε συνέπειες.

Η (αναπόφευκτη) στρέβλωση που οι Εξετάσεις θα επιφέρουν στην ύλη μας είναι μία από αυτές.

 

Νομίζω ότι οι βασικοί στόχοι του σχολείου (θα έπρεπε να) είναι δύο,

1) Η διεύρυνση της γνώσης (γνωρίζω ότι …) και

2) η καλλιέργεια της επιστημονικής μεθοδολογίας και της κριτικής ικανότητας (δεδομένα, υποθέσεις, συμπερασμός, έλεγχος …).

Σημαντικοί ασφαλώς και οι δύο, αλλά ο 2ος στόχος είναι πιστεύω ο κρίσιμος για την ανάπτυξη της ευφυΐας και της προσωπικότητας του παιδιού καθώς και της πνευματικής του ολοκλήρωσης ως ενηλίκου.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Ανδρέα καλησπέρα, ελπίζοντας πως δεν αποπροσανατολίζω τη συζήτηση, να θέσω και εγώ ένα ερώτημα….

Τι ζητάει η πολιτεία από έναν καθηγητή Λυκείου που διδάσκει και σε τμήμα προσανατολισμού Γ Λυκείου; 

Ζητάει να είναι…καθηγητής τάξης γενικής παιδείας, καθηγητής-προγυμναστής προετοιμασίας μαθητών για πανελλαδικές, εργαστηριακός που θα δείξει στους μαθητές την “μαγεία” του πειράματος και της “ανάκρισης της φύσης” μέσω αυτού, high teck προγραμματιστής με  άνεση χρήσης διαφόρων-πολλών μέσων και παραγωγής ψηφιακού υλικού για ασύγχρονη εκπαίδευση, παιδαγωγός που θα στηρίζει ψυχολογικά τους μαθητές του….και πολλά άλλα γραφειοκρατικά…. που δεν χρειάζεται να αναφέρω….
 
Είναι όλα αυτά συμβατά; Ήταν έτσι πριν μερικά χρόνια;;;
Πότε το επίπεδο παροχής εκπαίδευσης-μόρφωσης ήταν καλύτερο;