Μεγάλη αμαρτία να περικοπεί το στερεό τώρα που ήρθαν οι στρεφόμενοι αγωγοί και ο Ντόπλερ. Χάνουμε ασκήσεις σαν την :
Το κόκκινο είναι μεγάφωνο γνωστής μάζας. Αφού βρείτε την ολική ροπή αδράνειας θα βρείτε την θερμότητα που παράγεται στην αντίσταση αν σταθεροποιηθεί η γωνιακή ταχύτητα μετά από 20 στροφές.
Θα βρείτε και τη μεγιστη συχνότητα (γιατί όχι και την ελάχιστη) που ακούει ο μικρός.
Συμφωνώ απολύτως Διονύση και πολύ σωστά το θέτει το βιβλίο στη συγκεκριμένη παράγραφο. Το ερώτημα που υπονόησα είναι: τι θα πούμε του χρόνου στα παιδιά της Γ, αφού στη Β δε θα έχουν διδαχτεί τον νόμο Gauss ηλεκτρικό πεδίο; Δε θα έχουν δει ποτέ την παράγραφο 3-3, δε θα ξέρουν τι είναι γκαουσιανή επιφάνεια κλπ.
Είμαι σίγουρος ότι θα δοθεί το χρόνου γραπτή οδηγία στους θεματοδότες πανελληνίων να μην μπει υπερπαραγωγή για να φανεί επιτυχημένο το μεταβατικό πρόγραμμα γιατί τώρα ανακάλυψαν ότι και πάλι μπορούν ανμπούν υπερπαραγωγές. Εφάρμοσαν αποτυχημένα τι “πονάει δόντι κόψει κεφάλι” Τώρα για το Βασίλη(Μπάφα) που λέει ότι μπήκαν στα βιβλία κβαντική και σχετικότητα τυπώνονταν για 20 χρόνια (κρίμα το χαρτί) και δεν διδάχτηκαν να του θυμίσω ότι μπήκε πυρηνική και .. εξαφανίστηκε αν και διδάχτηκε στη Γενική παιδεία επί σειρά ετών και εξεταζόταν και πανελλαδικά στην αρχή υποχρεωτικά, μπήκαν στοιχεία στοιχειωδών σωματιδίων και δημιουργίας σύμπαντος στη Γενική παιδεία και διδάχτηκαν μόνο μία χρονιά, μπήκε η εντροπία κ.λ.π.. Να τα επαναφέρουμε και αυτά. Κρίμα είναι. Σίγουρα θα καταλάβουν περισσότερο τα παιδιά από τα πηγάδια δυναμικού. Ασε που η πυρηνική είναι της μόδας λόγω Ουκρανίας. Πάντως όλο αυτό το κόψε ράψε και μάλιστα κάθε χρόνο μου θυμίζει την βασική αρχή της χαοτικής δυναμικής: μια μικρή αλλαγή στα στελέχη (ή στη διάθεση τους) της σύνθεσης του ΙΕΠ ή οδηγεί σε μια μεγάλη αλλαγή στο τι θα διδαχτούν δεκάδες χιλιάδες ελληνόπουλα της επόμενης σχολικής χρονιάς(και στις αντίστοιχες σημειώσεις των καθηγητών). Είμαστε το μόνο ευρωπαικό κράτος που κόβονται παράγραφοι βιβλίων και παραλείπονται ασκήσεις. Δεν είδα επικήδειο για τα ρευστά που μας εγκαταλείπουν ελπίζω για λιγότερα από 35 χρόνια που μας άφησαν από το 1980 που κόπηκαν πρώτη φορά αλλά ξανήρθαν δριμύτερα για να ξαναφύγουν. Αν μη τι άλλο δεν μας αφήνουν να πλήξουμε αυτοί του ΙΕΠ. Όποιος δε επενδύσει σε σοβαρή δουλειά ανά κεφάλαιο… Γενικά πολλά κεφάλαια εκτελούν εξαναγκασμένες ταλαντώσεις στο έμπα έβγα μέχρι και ο ηλεκτρομαγνητισμός ολόκληρος.
Προφανώς ρητορικά ρωτάω Γιάννη. Δε νομίζω ότι είναι ζήτημα θεραπείας απέναντι στις υπερπαραγωγές. Είδαμε και τα δυο προηγούμενα χρόνια, με κουτσουρεμένη ύλη η φαντασία οργίασε.
Η λογική(;) είναι “βγάζω τη ροπή αδράνειας για να χωρέσει το φαινόμενο σήραγγας”, για παράδειγμα. Αν δεν επρόκειτο για εξεταστέα ύλη δε θα υπήρχε λόγος να αφαιρούν τέτοια κομμάτια. Με κάτι τέτοια κόψε-ράψε, καταλήξαμε στην ύλη-Φρανκενστάιν και τα λιονταρόγατα που λες.
Σοβαρά τώρα, τι περιμένει κανείς να καταλάβει ο μαθητής από τον νόμο του Gauss στο μαγνητικό πεδίο όταν δεν τον έχει διδαχτεί στο ηλεκτρικό; Αν είναι να μας μείνει μόνο η πρόταση “δεν υπάρχουν μαγνητικά μονόπολα”, ας την πούμε όπως είναι σκέτη και ας αφήσουμε στην ησυχία του τον Gauss και τις μεταξωτές περισκελίδες (που χρειάζονται ειδικές δεξιότητες, ως γνωστόν). Είναι βαθιά παρακμή η επικράτηση του φτηνού εντυπωσιασμού.
Ανασκουμπωθείτε όλοι.
Οι εν ενεργεία συνάδελφοι που πρέπει να γεμίσετε φυλλάδια.
Οι αναρτώντες στο υλικονέτ και αλλαχού, εν ενεργεία ή παροπλισθέντες.
Οι συγγραφείς βοηθημάτων.
Ετοιμάστε ασκήσεις.
Η κυκλική κίνηση ενός φορτίου δίνει ενδιαφέρουσες ασκήσεις που είναι περισσότερο ασκήσεις Γεωμετρίας. Μέχρι δύναμη σημείου ως προς κύκλο να πούμε.
Ο νόμος Μπιό-Σαβάρ επαναφέρει τον υπολογισμό του Β στην κορυφή κάποιου κώνου.
Οι σχετικές ταχύτητες είναι ένα χρυσωρυχείο ασκήσεων. Ων ουκ εστι αριθμός.
Το κέντρο μάζας με τη μαϊμού και τις μπανάνες. Με την ταλάντωση δύο σωμάτων συνδεδεμένων ελατηριακώς και την περίοδο της τάλάντωσης.
Με τις επαγωγικές ιδιότητες στρεφομένων αγωγών.
Με το άλλο ορυχείο, το κβαντομηχανικόν.
Ο νόμος του Αμπέρ; Εκεί να δεις ασκήσεις και Β΄ θεματα.
Ακόμα κάθεστε;
Αν μη τι άλλο δεν θα πλήξουμε στο υλικονέτ.
Τελευταία διόρθωση3 έτη πριν από Γιάννης Κυριακόπουλος
Νομίζω ότι οι Φυσικοί χρειάζεται να αναλάβουν τη διδασκαλία της λυκειακής Κβαντομηχανικής, διότι μέχρι τώρα στο Λύκειο οι Χημικοί διδάσκουν πιο προχωρημένη Κβαντομηχανική από όσο οι Φυσικοί.
Για παράδειγμα μπορούμε να διδάξουμε τη κβάντωση της ενέργειας σε πηγάδι δυναμικού απείρου βάθους, με δύο τρόπους:
Μέσω της εξίσωσης του de Broglie, χρησιμοποιώντας στάσιμα κύματα,
Χρησιμοποιώντας την αναλογία της εξίσωσης Schrodinger, με την εξίσωση που προκύπτει από το 2ο νόμο του Νεύτωνα στην περίπτωση της απλής αρμονικής ταλάντωσης, κάνοντας κατάλληλες αντιστοιχίσεις. (Με παρόμοιο τρόπο από τις εξισώσεις των μηχανικών ταλαντώσεων περνάμε στις εξισώσεις των ηλεκτρικών).
Σ’ αυτές τις περιπτώσεις δεν χρειάζεται οποιαδήποτε αναφορά σε διαφορικές εξισώσεις, όπως συμβαίνει και όταν διδάσκουμε το 2ο νόμο του Νεύτωνα.
Επίσης από την εξίσωση του de Broglie προκύπτει πολύ απλά η κβάντωση της στροφορμής στο άτομο του υδρογόνου κλπ.
Υποπτευόμαστε πόσα Β΄ θέματα μπαίνουν;
Από ζυγιζόμενες κλεψύδρες μέχρι θέματα σαν την ανάρτησή μου με την ιπταμενη σφαίρα.
Η Στατική αποκτά άλλη διάσταση πλέον.
Επίσης Ανδρέα μεταφραστής του Άρονς ήσουν εσύ και όχι εγώ.
Παραφράζοντάς τον, θα ασχοληθούν με πηγάδια άνθρωποι που δεν θα μπορούν να εξηγήσουν γιατί στο μπιλιάρδο δεν έχουμε ανταλλαγή ταχυτήτων μεταξύ ισόμαζων σφαιρών;
Που θεωρούν μέγα μυστήριο την αύξηση της γωνιακής ταχύτητας του μύλου της παιδικής χαράς όταν ο πιτσιρικάς πάει προς το κέντρο; Άλλο ένα πηγάδι που ξέχασα χτες.
και σχετικές ταχύτητες!!! ξεκινώ αμέσως : ένα μικρό σώμα (βάλε κιβώτιο για να μην έχει περιστροφή να έχεις ροπή αδράνειας που βγήκε από την ύλη) αμελητέων διαστάσεων αφήνεται στην κορυφή λείου ημισφαιρίου το οποίο βρίσκεται πάνω σε λείο οριζόντιο επίπεδο και μπορεί να κινείται. Βρείτε την γωνία που χάνει την επαφή με το ημισφαίριο.
Από τότε που γράφτηκε το βιβλιο, αν και πάρα πολλοί συνάδελφοι το δίδαξαν και εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές το μελέτησαν, αυτή η ανεκτίμητη εμπειρία ουδέποτε αξιοποιήθηκε για την αναμόρφωσή του.
Φοβάμαι ότι αυτό θα συμβεί και με τα νέα βιβλία. Γι’ αυτό πρέπει να εξασφαλιστεί η συνεχής αναμόρφωσή τους με βάση την εμπειρία που θα προκύπει από την διδασκαλία τους. Αυτό που χαρακτηρίζει τα επιτυχημένα διδακτικά εγχειρίδια είναι το πλήθος των επανεκδόσεών τους και όχι το πλήθος των επανεκτυπώσεών τους.
Το ξέχασα το Doppler Ανδρέα! 🙂
Μεγάλη αμαρτία να περικοπεί το στερεό τώρα που ήρθαν οι στρεφόμενοι αγωγοί και ο Ντόπλερ. Χάνουμε ασκήσεις σαν την :
Το κόκκινο είναι μεγάφωνο γνωστής μάζας. Αφού βρείτε την ολική ροπή αδράνειας θα βρείτε την θερμότητα που παράγεται στην αντίσταση αν σταθεροποιηθεί η γωνιακή ταχύτητα μετά από 20 στροφές.
Θα βρείτε και τη μεγιστη συχνότητα (γιατί όχι και την ελάχιστη) που ακούει ο μικρός.
Συμφωνώ απολύτως Διονύση και πολύ σωστά το θέτει το βιβλίο στη συγκεκριμένη παράγραφο. Το ερώτημα που υπονόησα είναι: τι θα πούμε του χρόνου στα παιδιά της Γ, αφού στη Β δε θα έχουν διδαχτεί τον νόμο Gauss ηλεκτρικό πεδίο; Δε θα έχουν δει ποτέ την παράγραφο 3-3, δε θα ξέρουν τι είναι γκαουσιανή επιφάνεια κλπ.
Γιάννη, για να μην έχουμε τέτοιες υπερπαραγωγές:
“Ξεδοντιάζουμε το λιοντάρι, του κόβουμε και τα νύχια και το κάνουμε γάτα”.
όπως λέει και ένας φίλος 🙂
Είμαι σίγουρος ότι θα δοθεί το χρόνου γραπτή οδηγία στους θεματοδότες πανελληνίων να μην μπει υπερπαραγωγή για να φανεί επιτυχημένο το μεταβατικό πρόγραμμα γιατί τώρα ανακάλυψαν ότι και πάλι μπορούν ανμπούν υπερπαραγωγές. Εφάρμοσαν αποτυχημένα τι “πονάει δόντι κόψει κεφάλι” Τώρα για το Βασίλη(Μπάφα) που λέει ότι μπήκαν στα βιβλία κβαντική και σχετικότητα τυπώνονταν για 20 χρόνια (κρίμα το χαρτί) και δεν διδάχτηκαν να του θυμίσω ότι μπήκε πυρηνική και .. εξαφανίστηκε αν και διδάχτηκε στη Γενική παιδεία επί σειρά ετών και εξεταζόταν και πανελλαδικά στην αρχή υποχρεωτικά, μπήκαν στοιχεία στοιχειωδών σωματιδίων και δημιουργίας σύμπαντος στη Γενική παιδεία και διδάχτηκαν μόνο μία χρονιά, μπήκε η εντροπία κ.λ.π.. Να τα επαναφέρουμε και αυτά. Κρίμα είναι. Σίγουρα θα καταλάβουν περισσότερο τα παιδιά από τα πηγάδια δυναμικού. Ασε που η πυρηνική είναι της μόδας λόγω Ουκρανίας. Πάντως όλο αυτό το κόψε ράψε και μάλιστα κάθε χρόνο μου θυμίζει την βασική αρχή της χαοτικής δυναμικής: μια μικρή αλλαγή στα στελέχη (ή στη διάθεση τους) της σύνθεσης του ΙΕΠ ή οδηγεί σε μια μεγάλη αλλαγή στο τι θα διδαχτούν δεκάδες χιλιάδες ελληνόπουλα της επόμενης σχολικής χρονιάς(και στις αντίστοιχες σημειώσεις των καθηγητών). Είμαστε το μόνο ευρωπαικό κράτος που κόβονται παράγραφοι βιβλίων και παραλείπονται ασκήσεις. Δεν είδα επικήδειο για τα ρευστά που μας εγκαταλείπουν ελπίζω για λιγότερα από 35 χρόνια που μας άφησαν από το 1980 που κόπηκαν πρώτη φορά αλλά ξανήρθαν δριμύτερα για να ξαναφύγουν. Αν μη τι άλλο δεν μας αφήνουν να πλήξουμε αυτοί του ΙΕΠ. Όποιος δε επενδύσει σε σοβαρή δουλειά ανά κεφάλαιο… Γενικά πολλά κεφάλαια εκτελούν εξαναγκασμένες ταλαντώσεις στο έμπα έβγα μέχρι και ο ηλεκτρομαγνητισμός ολόκληρος.
Προφανώς ρητορικά ρωτάω Γιάννη. Δε νομίζω ότι είναι ζήτημα θεραπείας απέναντι στις υπερπαραγωγές. Είδαμε και τα δυο προηγούμενα χρόνια, με κουτσουρεμένη ύλη η φαντασία οργίασε.
Η λογική(;) είναι “βγάζω τη ροπή αδράνειας για να χωρέσει το φαινόμενο σήραγγας”, για παράδειγμα. Αν δεν επρόκειτο για εξεταστέα ύλη δε θα υπήρχε λόγος να αφαιρούν τέτοια κομμάτια. Με κάτι τέτοια κόψε-ράψε, καταλήξαμε στην ύλη-Φρανκενστάιν και τα λιονταρόγατα που λες.
Σοβαρά τώρα, τι περιμένει κανείς να καταλάβει ο μαθητής από τον νόμο του Gauss στο μαγνητικό πεδίο όταν δεν τον έχει διδαχτεί στο ηλεκτρικό; Αν είναι να μας μείνει μόνο η πρόταση “δεν υπάρχουν μαγνητικά μονόπολα”, ας την πούμε όπως είναι σκέτη και ας αφήσουμε στην ησυχία του τον Gauss και τις μεταξωτές περισκελίδες (που χρειάζονται ειδικές δεξιότητες, ως γνωστόν). Είναι βαθιά παρακμή η επικράτηση του φτηνού εντυπωσιασμού.
Ξαναπές τα Παναγιώτη.
Ανασκουμπωθείτε όλοι.
Οι εν ενεργεία συνάδελφοι που πρέπει να γεμίσετε φυλλάδια.
Οι αναρτώντες στο υλικονέτ και αλλαχού, εν ενεργεία ή παροπλισθέντες.
Οι συγγραφείς βοηθημάτων.
Ετοιμάστε ασκήσεις.
Η κυκλική κίνηση ενός φορτίου δίνει ενδιαφέρουσες ασκήσεις που είναι περισσότερο ασκήσεις Γεωμετρίας. Μέχρι δύναμη σημείου ως προς κύκλο να πούμε.
Ο νόμος Μπιό-Σαβάρ επαναφέρει τον υπολογισμό του Β στην κορυφή κάποιου κώνου.
Οι σχετικές ταχύτητες είναι ένα χρυσωρυχείο ασκήσεων. Ων ουκ εστι αριθμός.
Το κέντρο μάζας με τη μαϊμού και τις μπανάνες. Με την ταλάντωση δύο σωμάτων συνδεδεμένων ελατηριακώς και την περίοδο της τάλάντωσης.
Με τις επαγωγικές ιδιότητες στρεφομένων αγωγών.
Με το άλλο ορυχείο, το κβαντομηχανικόν.
Ο νόμος του Αμπέρ; Εκεί να δεις ασκήσεις και Β΄ θεματα.
Ακόμα κάθεστε;
Αν μη τι άλλο δεν θα πλήξουμε στο υλικονέτ.
Γιάννη καλησπέρα.
Νομίζω ότι οι Φυσικοί χρειάζεται να αναλάβουν τη διδασκαλία της λυκειακής Κβαντομηχανικής, διότι μέχρι τώρα στο Λύκειο οι Χημικοί διδάσκουν πιο προχωρημένη Κβαντομηχανική από όσο οι Φυσικοί.
Για παράδειγμα μπορούμε να διδάξουμε τη κβάντωση της ενέργειας σε πηγάδι δυναμικού απείρου βάθους, με δύο τρόπους:
Σ’ αυτές τις περιπτώσεις δεν χρειάζεται οποιαδήποτε αναφορά σε διαφορικές εξισώσεις, όπως συμβαίνει και όταν διδάσκουμε το 2ο νόμο του Νεύτωνα.
Επίσης από την εξίσωση του de Broglie προκύπτει πολύ απλά η κβάντωση της στροφορμής στο άτομο του υδρογόνου κλπ.
Ρίξτε μια ματιά εδώ:
Υποπτευόμαστε πόσα Β΄ θέματα μπαίνουν;
Από ζυγιζόμενες κλεψύδρες μέχρι θέματα σαν την ανάρτησή μου με την ιπταμενη σφαίρα.
Η Στατική αποκτά άλλη διάσταση πλέον.
Από το ημέτερον “Και ξανά προς τη δόξα τραβά”:
Πας να πολέμήσεις την ασκησιολογία και την ενδυναμώνεις, ως νεος Αμβρόσιος.
Γιατί όχι Ανδρέα;
Γιατί όμως γράφτηκε έτσι το βιβλίο;
Επίσης Ανδρέα μεταφραστής του Άρονς ήσουν εσύ και όχι εγώ.
Παραφράζοντάς τον, θα ασχοληθούν με πηγάδια άνθρωποι που δεν θα μπορούν να εξηγήσουν γιατί στο μπιλιάρδο δεν έχουμε ανταλλαγή ταχυτήτων μεταξύ ισόμαζων σφαιρών;
Που θεωρούν μέγα μυστήριο την αύξηση της γωνιακής ταχύτητας του μύλου της παιδικής χαράς όταν ο πιτσιρικάς πάει προς το κέντρο;
Άλλο ένα πηγάδι που ξέχασα χτες.
και σχετικές ταχύτητες!!! ξεκινώ αμέσως : ένα μικρό σώμα (βάλε κιβώτιο για να μην έχει περιστροφή να έχεις ροπή αδράνειας που βγήκε από την ύλη) αμελητέων διαστάσεων αφήνεται στην κορυφή λείου ημισφαιρίου το οποίο βρίσκεται πάνω σε λείο οριζόντιο επίπεδο και μπορεί να κινείται. Βρείτε την γωνία που χάνει την επαφή με το ημισφαίριο.
Από τότε που γράφτηκε το βιβλιο, αν και πάρα πολλοί συνάδελφοι το δίδαξαν και εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές το μελέτησαν, αυτή η ανεκτίμητη εμπειρία ουδέποτε αξιοποιήθηκε για την αναμόρφωσή του.
Φοβάμαι ότι αυτό θα συμβεί και με τα νέα βιβλία. Γι’ αυτό πρέπει να εξασφαλιστεί η συνεχής αναμόρφωσή τους με βάση την εμπειρία που θα προκύπει από την διδασκαλία τους.
Αυτό που χαρακτηρίζει τα επιτυχημένα διδακτικά εγχειρίδια είναι το πλήθος των επανεκδόσεών τους και όχι το πλήθος των επανεκτυπώσεών τους.