Η ομογενής ράβδος ΑΒ μήκους l=1m και μάζας Μ=3kg, μπορεί να στρέφεται γύρω από οριζόντιο άξονα ο οποίος περνά από το άκρο της Α και ισορροπεί σε κατακόρυφη θέση, όπως στο σχήμα.
i) Σε μια στιγμή ασκούμε στην ράβδο μια δύναμη F, κάθετη σε αυτήν στο σημείο Γ, όπου (ΑΓ)=x. Να βρεθεί η οριζόντια δύναμη που θα ασκηθεί στην ράβδο από τον άξονα περιστροφής, αμέσως μετά, σε συνάρτηση με το x και να την σχεδιάσετε στο σχήμα στις περιπτώσεις όπου:
α) x= l/3, β) x= 2l/3 και γ) x=l.
ii) Μια σφαίρα μάζας m=1kg συγκρούεται ελαστικά με την ράβδο, στο άκρο της Β, έχοντας ελάχιστα πριν την κρούση, οριζόντια ταχύτητα μέτρου υ0=2m/s.
α) Σας λένε ότι κατά την κρούση αυτή, η ορμή του συστήματος δεν παραμένει σταθερή. Αφού εξηγήσετε γιατί ισχύει αυτό, μπορείτε να προβλέψετε αν συνολικά η ορμή θα αυξηθεί ή θα μειωθεί στη διάρκεια της κρούσης; Να δώσετε μια σύντομη δικαιολόγηση της πρόβλεψής σας.
β) Να βρείτε την γωνιακή ταχύτητα της ράβδου μετά την κρούση.
γ) Να υπολογίσετε την μεταβολή της ορμής του συστήματος που οφείλεται στην ελαστική κρούση μεταξύ σφαίρας και ράβδου.
iii) Επαναλαμβάνουμε την κρούση, αλλά τώρα η σφαίρα κτυπάει κάθετα την ράβδο σε ένα σημείο Δ, το οποίο απέχει κατά d= l/3 από το άκρο της Β. Να υπολογιστεί η μεταβολή της ορμής του συστήματος η οποία οφείλεται στην κρούση.
Δίνεται ότι ένα υλικό σημείο το οποίο κινείται με ταχύτητα υ, παρουσιάζει ως προς ένα τυχαίο σημείο Κ, στροφορμή μέτρου L=mυ∙d, όπου d η απόσταση του σημείου Κ από τον φορέα της ταχύτητας, με κατεύθυνση όπως στο σχήμα, ενώ η ροπή αδράνειας της ράβδου ως προς το άκρο της Α, Ι= Μl2/3.
ή
Αφιερωμένη στον Κώστα Ψυλάκο, αφού μια συζήτηση που είχαμε, οδήγησε στην ενασχόληση και την παραγωγή! της…
Με το θέμα του κέντρου κρούσης, έχουν προϋπάρξει δύο πολύ καλές αναρτήσεις:
Από τον Διονύση Μητρόπουλο:
Τι κοινό έχει μια πόρτα, ένα … ρόπαλο του baseball και ένα φυσικό εκκρεμές; Κέντρο κρούσης, κέντρο αιώρησης
Και από τον Ξενοφώντα Στεργιάδη:
Μια εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα
Καλημέρα Διονύση. Σε ευχαριστώ πολύ για την αφιέρωση. Όντως είναι ένα θέμα με το οποίο έχουμε ξανά ασχοληθεί στο παρελθόν και μέσα από τις αναρτήσεις του Δ. Μητρόπουλου αλλά και του Ξ. Στεργιαδη. Κάτι έψαχνα να βρω πρόσφατα και έτσι προέκυψε και πάλι το θέμα αυτό και το τι συμβαίνει με την ορμή του συστήματος.
Την έχεις μεθοδεύσει την διερεύνηση του θέματος με πολύ ωραίο τρόπο. Θα την μελετήσω με λεπτομέρεια μέσα στην μέρα γιατί είμαι εκτός…
Να είσαι καλά!
Πάρα πολύ καλή.
Καλημέρα Διονύση.
Άψογη δόμηση ,άψογη παρουσίαση, και εύπεπτη διδακτικά .
Καλή Κυριακή
Καλημέρα σε όλους,
Διονύση πολύ όμορφη και στοχευμένη η ανάρτηση!
Σ’ ευχαριστώ για την αναφορά 🙂
(Δυστυχώς έκανα κάποια απροσεξία με τους ιστότοπους του Google όπου είχα αποθηκευμένα τα αρχεία και χάθηκαν οι περισσότεροι σύνδεσμοι στις παλαιότερες αναρτήσεις μου στο υλικονέτ. Θα μου πάρει χρόνο να τους διορθώσω …)
Καλό μεσημέρι, Διονύση πολύ καλή παρουσίαση και ιδιαίτερα χρήσιμη η χρήση της εξωτερικής δύναμης πριν από το φαινόμενο της κρούσης. Σ ΄ευχαριστώ για την αναφορά.
Υ.Γ Όταν ήμουν μικρός είχα ως πρότυπα τους Μάργαρη και Μητρόπουλο. 🙂
Καλημέρα Ξενοφώντα 🙂
Καλό μεσημέρι Κυριακής Διονύση.
¨Ομορφη! Με διαβάθμιση και “ανηφορική” μέχρι να συνδυάσεις το πρώτο ερώτημα και στη συνέχεια να το χρησιμοποιήσεις για το τελευταίο ερώτημα! Και Διδακτική . Να’ σε καλά Διονύση και να μας ανεβάζεις τέτοιες όμορφες οπτικές.
Καλησπέρα συνάδελφοι.
Κώστα, Γιάννη, Παντελή, Διονύση, Ξενοφώντα και Γιώργο, σας ευχαριστώ για το σχολιασμό και χαίρομαι που σας άρεσε.
Αν βοηθήσει και έναν μαθητή να ξεκαθαρίσει γιατί εφαρμόζουμε ΑΔΣ και όχι ΑΔΟ σε μια κρούση, όπως η παραπάνω, τότε κάτι θα έχει προσφέρει.
Αυτό βέβαια για φέτος, αφού περνάει πια με το νέο αναλυτικό πρόγραμμα, στα “εκτός ύλης” και προφανώς αδιάφορα θέματα. Εξάλλου τι αξία έχει η στροφορμή ενός περιστρεφόμενου στερεού; Καμία…
Ξενοφώντα όποιος διαβάσει το 2ο σχόλιό μου, καταλαβαίνει ποιος μαθαίνει από ποιον!
Θα μπορούσα ακόμη και να ισχυριστώ, ότι αυτό συμβαίνει από όταν ήμουν μικρό παιδί, αλλά δεν θα το κάνω! 🙂
Θα περιοριστώ στο …γηράσκω αεί…
Αγαπητέ Διονύση αμφισβητείς τις επιλογές της κυβέρνησης; Σου χρειάζεται ένα μεταβατικό προγραμμα προσαρμογής.
Εξαιρετική διδακτική διαφωτιστική με άρτια διαβάθμιση της δυσκολίας Διονύση! Νασαι πάντα δημιουργικός!
Καλημέρα Άρη, καλημέρα Γιώργο και σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Άρη, ένα χρόνο μετά τη μεταρρύθμιση Αρσένη, επί υπουργίας Πέτρου Ευθυμίου, μπήκαμε σε ένα “μεταβατικό πρόγραμμα προσαρμογής” και ακόμα… να βγούμε 🙂