Το θέμα είναι να βγαίνει ο λογαριασμός!

Ένα σώμα μάζας 1kg κινείται κατά μήκος ενός οριζοντίου επιπέδου με την επίδραση μιας δύναμης F=2Ν, όπως στο σχήμα, ενώ δέχεται και δύναμη τριβής ολίσθησης Τ=5Ν. Το σώμα περνά από την θέση Α με ταχύτητα υο=4m/s, ενώ φτάνει με μηδενική ταχύτητα στη θέση Γ. Να βρεθεί η μετατόπισή του (ΑΓ)=x.

Λύση:

Δεν μας ενδιαφέρουν οι επιμέρους δυνάμεις, εμείς θα ασχοληθούμε μόνο με τη συνισταμένη ΣF μέτρου ΣF=5Ν-3Ν=2Ν η οποία έχει φορά προς τα αριστερά και η οποία συνδέεται με μια δυναμική ενέργεια, για την οποία θεωρούμε UΑ=0, οπότε σε απόσταση x από αυτό, το σώμα θα έχει δυναμική ενέργεια:

U=|ΣF|∙x

αφού WΣF=UA-UΓ  ή αν προτιμάτε κατ΄ αναλογία με την βαρυτική δυναμική ενέργεια η οποία έχει τιμή U=mgh=Β∙h….

Εφαρμόζουμε τώρα την ΑΔΜΕ μεταξύ των θέσεων Α και Γ :

Τι λέτε συνάδελφοι, είναι σωστή η λύση; Δίνει σωστό αποτέλεσμα.

Η λύση όμως είναι σωστή;

 

Και αν είναι σωστή, ας δούμε και ένα ερώτημα ακόμη στη συνέχεια:

ii) Ποια η ταχύτητα του σώματος υ1 τη στιγμή που επιστρέφει στην θέση Α;

 

(Visited 1.194 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
52 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Ανδρέας Βαλαδάκης
7 μήνες πριν
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Κύριοι καθηγητές – βαθμολογητές καλημέρα σας.

Δυστυχώς έγραψα τη λύση που παρουσιάζετε πολύ βιαστικά και γι’ αυτό σας ευχαριστώ πάρα πολύ που μου δίνετε την ευκαιρία να δώσω μερικές διευκρινίσεις. Θα αριθμήσω τα βήματα της λύσης ώστε να είναι ακριβέστερα βαθμολογήσιμη:

Απάντηση στο ερώτημα (i):

  1. Η συνισταμένη ΣF έχει σταθερό μέτρο, 5Ν-3Ν= 2Ν, και φορά προς τα αριστερά.
  2. Σε αναλογία λοιπόν με τις κίνησεις που γίνονται μόνο με την επίδραση του βάρους, μπορούμε να πούμε ότι η ΣF παίζει το ρόλο του βάρους.
  3. Η δύναμη ΣF δεν είναι συντηρητική, διότι, όταν το σώμα κινείται προς τα αριστερά έχουμε: IΣFI = 5 + 3 = 8Ν, με φορά προς τα αριστερά. Αρα το έργο της σε κλειστή διαδρομή δεν είναι μηδενικό. Ωστόσο στο ερώτημα (i) η κατεύθυνση της κίνησης δεν αλλάζει.
  4. Μπορούμε λοιπόν να αποδώσουμε στο σώμα “δυναμική ενέργεια”, με σημείο μηδενικής “δυναμικής ενέργειας” το σημείο Α. Δηλαδή σε απόσταση x από το Α, και προς τα δεξιά, η “δυναμική ενέργεια” θα είναι “U” = IΣFI x.
  5. Ομοίως μπορούμε να αποδώσουμε στο σώμα “μηχανική ενέργεια” ίση με το άθροισμα της κινητικής και της “δυναμικής ενέργειάς” του.
  6. Με αυτές τις συμβάσεις η ΑΔ”ΜΕ”.
  7. Εφαρμόζοντας λοιπόν την ΑΔ”ΜΕ”, όπως φαίνεται στη λύση που σας κατέθεσα (και την παρουσιάζετε), προκύπτει το σωστό αποτέλεσμα. Μια διευκρίνιση: Το σύμβολο U πρέπει να αντικατασταθεί με “U”.

Απάντηση στο ερώτημα (ii):

Γνωρίζουμε ότι το μέτρο της τριβής ολίσθισης είναι λίγο μικρότερο από τη μέγιστη τιμή του μέτρου της στατικής τριβής. Άρα το σώμα για να ξεκινήσει θα πρέπει τουλάχιστον ΙFΙ > ΙΤΙ. Δηλαδή θα πρέπει 2Ν > 5Ν. Αρα το σώμα δεν θα ξεκινήσει και δεν θα επιστρέψει στο Γ.

Βέβαια ο προτελευταίος κριτής είστε εσείς και αναμένω συγκεκριμένα την επισήμανση των λαθών μου.

Σας ευχαριστώ.

Ανδρέας Βαλαδάκης
7 μήνες πριν
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Διονύση περίμενα να προσδιορίσεις ποια σημεία της λύσης του “μαθητή” είναι λανθασμένα.

Σε σχέση με αυτά που με ρωτάς επαναλαμβάνω όσα ήδη έχω γράψει:

ΟΧΙ δεν θα προέτρεπα τους μαθητές να σκέφτονται με αυτό τον τρόπο. Για τις Πανελλαδικές αυτός ο τρόπος σκέψης, δεν απαιτείται. Απαιτείται ωστόσο οι Φυσικοί να γνωρίζουν πολύ καλά αυτόν τον τρόπο σκέψης.

Αν είχα διάβασει αυτή την προσέγγιση στην αρχή της καριέρας μου, θα είχα καταλάβει πιο έγκαιρα τη δύναμη της αναλογίας στη Φυσική και θα ήταν πολύτιμο εργαλείο στη διδασκαλία μου. Όταν θα προσπαθούσα να διδάξω ότι η βαρυτική δυνάμη της Γης μοιάζει σαν όλη η μάζα της Γης να είναι συγκετρωμένη σε ένα σημείο, στο κέντρο της, και η βαρυτική δύναμη ασκείται σαν όλη η μάζα του σώματος να είναι συγκεκτρωμένη σε ένα σημείο, στο κέντρο μάζας του σώματος, που μπορεί να μήν είναι σημείο του σώματος! Ή για να διδάξω ότι μπορούμε να συνδέσουμε μεταξύ τους πάρα πολλά φαινόμενα του φωτός, χρησιμοποιώντας ως αναλογία τα κύματα του νερού!

Μαλάμης Γρηγόρης
7 μήνες πριν
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Καλησπέρα Διονύση.
Η ερώτηση που πρόσθεσα παραπλεύρως ( Μια ερώτηση του Θοδωρή ) σχετικά με το θέμα του 2013 προς απάντηση του ερωτήματος σου.
Αφού έχουμε ( Α ) ΔΕΤ στις Ταλαντώσεις ας έχουμε και δυναμική ενέργεια παντού ( κατ’ αναλογία ) οπότε το τσίμπησα το άριστα αν απαντήσω ότι είναι σωστή και επιστρέφει με ταχύτητα 4m/s.

Ανδρέας Βαλαδάκης
7 μήνες πριν
Απάντηση σε  Μαλάμης Γρηγόρης

Γρηγόρη καλημέρα.

Στην ανάρτηση που αναφέρεις σου είχα απαντήσει:

“Δεν έγραψα πουθενά ότι το σώμα θα κάνει ΑΑΤ.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γεια σου Διονύση.
Σάτιρικόν!
Εύγλωττο επίσης.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Θαυμαζω την ικανότητά σου να στήνεις κάτι στοχευμένα!
Ίσως όχι μόνο σάτιρα. Παρωδία επίσης.
Δεν ξέρω πόσοι θυμούνται την περίπτωση και τα σχόλια για την “οιονεί” δυναμική ενέργεια του 2013.

Αποστόλης Παπάζογλου
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα σε όλους. Επικίνδυνα πράγματα Διονύση. Ίσως ταιριάζει εδώ το, όταν οι αριθμοί ευημερούν, οι άνθρωποι δυστυχούν…

Τελευταία διόρθωση7 μήνες πριν από Αποστόλης Παπάζογλου
Ανδρέας Βαλαδάκης
7 μήνες πριν

Αποστόλη καλημέρα και χρόνια πολλά!
Ποιο κίνδυνο βλέπεις;

Αποστόλης Παπάζογλου
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Ανδρέας Βαλαδάκης

Καλημέρα Ανδρέα και χρόνια πολλά. Η φυσική είναι ένα μάθημα που τρομάζει τους μαθητές και ευθύνη γι αυτό έχουμε εμείς. Αν δεν προσπαθούμε κατά τη διδασκαλία να αναδεικνύουμε ότι τα φαινόμενα – έστω ως μοντέλα – διέπονται από βασικές αρχές, τις οποίες ο μαθητής πρέπει να μάθει να χρησιμοποιεί με συνέπεια, ο κίνδυνος να χαθεί η μπάλα είναι μεγάλος.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Καλημερα Αποστολη και Χρονια πολλα.Οχι ευθυνη για αυτο δεν εχουμε εμεις. Η φυσικη ειναι ενα τελειως τεχνικο μαθημα και δεν ειναι για ολους οπως δεν ειναι για ολους το αλμα επι κοντω.(Κυριακόπουλος).
Σε μια ταξη 20 μαθητων στατιστικα οι 5 ειναι τελειως τουριστες οι 10 δεν ασχολουνται διοτι η φυσικη ειναι εκτος του πεδιου ενδιαφεροντων τους,και οι υπολοιποι ειναι καλοι με πιθανοτητα να υπαρχει και καποιος που ειναι πολυ μεγαλο ταλεντο.Δεν υπαρχει κανενας τροπος με τον οποιον μπορει να αλλαξει αυτο,ακομα και τους καλυτερους καθηγητες του πλανητη να φερεις στα σχολεια.

Αποστόλης Παπάζογλου
Αρχισυντάκτης

Χρόνια πολλά Κωνσταντίνε. Η φυσική είναι και ένα μάθημα γενικής παιδείας, αν δεν κάνω λάθος. Φέρουμε την ευθύνη να διδάξουμε με κατανοητό τρόπο πώς λειτουργεί για παράδειγμα ένα ηλεκτρικό κύκλωμα, τι είναι η ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, πώς ένας δορυφόρος μένει σε τροχιά.
Η προσέγγιση ότι η φυσική δεν είναι για όλους, μου μοιάζει ελιτίστικη και βολική. Εξάλλου δεν είμαι σίγουρος αν για τους 10 που αναφέρεις, η φυσική είναι όντως εκτός των ενδιαφερόντων τους ή αν κατάντησε να είναι, επειδή δεν καταφέραμε να τους κεντρίσουμε το ενδιαφέρον.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Καλησπέρα Διονύση, μεταφέρω μήνυμα του Ανδρέα, ο οποίος ταξιδεύει από Χανιά
προς Πειραιά και δεν έχει σύνδεση internet….Φαντάζομαι όταν επιστρέψει να τοποθετηθεί….
Εγώ, έχω αρχίσει να αμφιβάλω και για το όνομά μου…. μετά τις συζητήσεις που
έχουν γίνει….
Φαντάσου να ήμουν και στο ξεκίνημα…..

Ανδρέας Βαλαδάκης
7 μήνες πριν

Θοδωρή καλημέρα.
Αν είχα διάβασει αυτή την προσέγγιση στην αρχή της καριέρας μου, θα είχα καταλάβει πιο έγκαιρα τη δύναμη της αναλογίας στη Φυσική και θα ήταν πολύτιμο εργαλείο στη διδασκαλία μου. Όταν θα προσπαθούσα να διδάξω ότι η βαρυτική δυνάμη της Γης μοιάζει σαν όλη η μάζα της Γης να είναι συγκετρωμένη σε ένα σημείο, στο κέντρο της, και η βαρυτική δύναμη ασκείται σαν όλη η μάζα του σώματος να είναι συγκεκτρωμένη σε ένα σημείο, στο κέντρο μάζας του σώματος, που μπορεί να μήν είναι σημείο του σώματος! Ή για να διδάξω ότι μπορούμε να συνδέσουμε μεταξύ τους πάρα πολλά φαινόμενα του φωτός, χρησιμοποιώντας ως αναλογία τα κύματα του νερού!

Θοδωρής Παπασγουρίδης
Απάντηση σε  Ανδρέας Βαλαδάκης

Καλώς ήρθες Ανδρέα……
Let it be….
Δεν θα συνεχίσω να παρακολουθώ μια συζήτηση που για μένα
δεν έχει νόημα…..
Γνωρίζω την εκτίμηση που έχεις “στην αξία της αναλογίας”,
φοβάμαι όμως ότι εδώ φτάνουμε σε διδακτική παράνοια …..

Νομίζω πως μπερδεύουμε τα βασικά…

Η διδακτική διαδικασία έχει

Υποκείμενο και αντικείμενο

Η διαδικασία λοιπόν αυτή γίνεται από το υποκείμενο
προς όφελος του αντικείμενου

Αν η διαδικασία γίνεται από το υποκείμενο για να
επιστρέφει μέσω του καθρέπτη σε αυτό…..δεν έχει αξία

Προφανώς Ανδρέα, τα παραπάνω δεν αναφέρονται σε σένα,
του οποίου τη δουλειά γνωρίζω, επιβεβαιώνω και επικροτώ…

Πάμε για άλλα…. έρχονται και εξετάσεις

Βαγγέλης Κουντούρης

αλλά ΑΔΜΕ;
(κάθονται οι άνθρωποι στο τραπέζι;
https://www.youtube.com/watch?v=b3DyrDa99-A.)

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Διονύση Το Παραδειγμα ειναι τελειως ατυχες και δεν αποδεικνυει τιποτα. διοτι δεν εχεις κανει κανενα εξυπνο τεχνασμα για να λυσεις μια ασκηση που διαφορετικα δεν θα λυνοταν .Ξερεις τι εχεις κανει? Εχεις γραψει το θεωρημα μεταβολης κινητικης ενεργειας μεταξυ δυο θεσεων και ενω η ασκηση εχει ηδη λυθει,το συνολικο εργο των δυναμεων χωρις να υπαρχει κανενας λογος ονομαζεις δυναμικη ενεργεια ξεροντας οτι αυτο ειναι λαθος διοτι σου δινει οτι το σωμα θα επιστρεψει στην θεση Α με ταχυτητα αντιθετη απο αυτην με την οποια ξεκινησε. Αρα δεν βγαινει ο λογαριασμος! Οι διατυπωσεις πρεπει να εχουν στέρεα λογικη για να ειναι αποδεκτες.Οπως η λυση που εδωσα στην ασκηση του Γιάννη.Πού θα σταματήσει και πότε. Γραφική λύση.

Τελευταία διόρθωση7 μήνες πριν από Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Χρήστος Αγριόδημας
Αρχισυντάκτης
7 μήνες πριν

Διονύση ο παραπάνω λογαριασμός τρομάζει στο άνοιγμα του πιο πολύ και από αυτόν της ΔΕΗ

Ανδρέας Βαλαδάκης
7 μήνες πριν

Χρήστο καλημέρα και Χρόνια Πολλά!
Τι είναι αυτό που σε τρομάζει συγκεκριμένα;

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Σωστη διατυπωση Διονύση αν θελεις να κανεις τετοια τεχνασματα και να χρησιμοποιησεις δυναμικες ενεργειες ειναι η εξης: H Συνισταμενη δυναμη που ασκειται στο σωμα ειναι 2N με φορα προς τα αριστερα.Οταν η ταχυτητα μηδενιστει η τριβη προσαρμοζεται ωστε η συνισταμενη να γινει μηδεν.Αρα μεχρι η ταχυτητα να μηδενιστει η δυναμικη του συστηματος ειναι ιδια με αυτην λογω μιας οποιασδηποτε σταθερης δυναμης 2Ν με φορα προς τα αριστερα. Θεωρω ενα πεδιο βαρυτητας g=-2i (S.I.) και ταυτοχρονα καταργω τις αλλες δυναμεις.Τοτε η μεταβολη της δυναμικης ενεργειας απο το στο Α εως το Γ ειναι mgx=2x. Αρα η ΑΔΜΕ δινει οτι θα σταματησει αφου διανυσει αποσταση 4m και τοση ειναι και η μετατοπιση.Η μετατοπιση που βρηκα ειναι ιση με την μετατοπιση του αρχικου σωματος υπο την επιδραση της F και της τριβης.
Αυτη η λυση ειναι απολυτα σωστη και οι διατυπωσεις ειναι αυστηρες. Δεν εχω αποδοσει δυναμικη ενεργεια σε τριβες κατι το οποιο ειναι absurd.Οπως βλεπεις ξερω τι γραφω.
Βεβαια αυτο το τρυκ δεν προσφερει τιποτα στην συγκεκριμενη περιπτωση,αλλα παντως ειναι σωστο.Εσυ στην διατυπωση σου εκανες επιτηδες τεραστια λαθη για να υποστηριξεις κατι που δεν εχω καταλαβει.

Τελευταία διόρθωση7 μήνες πριν από Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Μαλάμης Γρηγόρης
7 μήνες πριν

Καλημέρα Κωνσταντίνε.
Να υποθέσω ότι αφού σταματήσει το σώμα αυτοκαταργείται το πεδίο βαρύτητας;

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Απάντηση σε  Μαλάμης Γρηγόρης

Καλημερα Γρηγορη.Δεν μας ενδιαφερει αυτο διοτι εγω οπως εγραψα στην λυση μελεταω την δυναμικη του σωματος μεχρι να μηδενιστει η ταχυτητα του.Μεχρι τοτε η δυναμικη τους ειναι ιδια. .Απο εκει και περα τα δυο συστηματα διαφοροποιουνται.Το ενα παραμενει ακινητο ενω το αλλο συνεχιζει να κινειται υπο την επιδραση του πεδιου βαρυτητας.Οχι δεν ειναι αναγκη να καταργησεις το πεδιο βαρυτητας διοτι οτι και να κανει μετα το αλλαγμενο συστημα ειναι ασχετο με την ασκηση και δεν μας ενδιαφερει.
Υπ οψιν! Η διατυπωση αυτη αν και σωστη ειναι τελειως αχρηστη στην συγκεκριμενη περιπτωση.Θα ηταν κουτό να λυσει καποιος ετσι την ασκηση.Αποτελει απλως μια επιδειξη πως μπορει κανεις να κανει λογικες μανουβρες χωρις να γραφει κατι που να ειναι λαθος.
Και εν πασει περιπτωσει ποτε δεν θα εγραφα κατι τετοιο αν ο Διονυσης δεν εθετε αυτο το ερωτημα στο Φορουμ,παρουσιαζοντας μια λυση παραδειγμα προς αποφυγήν.

Τελευταία διόρθωση7 μήνες πριν από Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Μαλάμης Γρηγόρης
7 μήνες πριν

Αφου λοιπόν δεν καταργείται το πεδίο βαρύτητας το σώμα πρέπει να γυρίσει πίσω. Με ποιά ταχύτητα θα επιστρέψει στην αρχική του θέση;

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Απάντηση σε  Μαλάμης Γρηγόρης

Με αντιθετη απο αυτην που ξεκινησε φυσικα.

Μαλάμης Γρηγόρης
7 μήνες πριν

Δηλαδή θα το βοηθά η τριβή ολίσθησης να γυρίσει;
Σύνταξη από την υπηρεσία πήρα μα δεν σκοπεύω να πάρω σύνταξη ( παραίτηση ) από τη Φυσική.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Απάντηση σε  Μαλάμης Γρηγόρης

Μαλλον δεν εχεις καταλαβει τι γραφω.Ξαναδιαβασε το.

Καλημερα Γρηγορη.Δεν μας ενδιαφερει αυτο διοτι εγω οπως εγραψα στην λυση :
Mελεταω την δυναμικη του σωματος μεχρι να μηδενιστει η ταχυτητα του.Μεχρι τοτε η δυναμικη τους ειναι ιδια. .Απο εκει και περα τα δυο συστηματα διαφοροποιουνται.Το ενα παραμενει ακινητο ενω το αλλο συνεχιζει να κινειται υπο την επιδραση του πεδιου βαρυτητας.
Οχι δεν ειναι αναγκη να καταργησεις το πεδιο βαρυτητας διοτι οτι και να κανει μετα το αλλαγμενο συστημα ειναι ασχετο με την ασκηση και δεν μας ενδιαφερει.
Υπ οψιν! Η διατυπωση αυτη αν και σωστη ειναι τελειως αχρηστη στην συγκεκριμενη περιπτωση.Θα ηταν κουτό να λυσει καποιος ετσι την ασκηση.Αποτελει απλως μια επιδειξη πως μπορει κανεις να κανει λογικες μανουβρες χωρις να γραφει κατι που να ειναι λαθος.
Και εν πασει περιπτωσει ποτε δεν θα εγραφα κατι τετοιο αν ο Διονυσης δεν εθετε αυτο το ερωτημα στο Φορουμ,παρουσιαζοντας μια λυση παραδειγμα προς αποφυγήν.

Μαλάμης Γρηγόρης
7 μήνες πριν

Με τίνος παρέμβαση διαφοροποιούνται τα δυο συστήματα;
Πάντως με τριβή ολίσθησης προς τα αριστερά και κίνηση του σώματος επίσης προς τα αριστερά πρώτη φορά βλέπω.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Απάντηση σε  Μαλάμης Γρηγόρης

Που την ειδες την κινηση προς τα αριστερα?Αφου το σωμα κινειται προς τα δεξια και οταν το σωμα σταματησει να κινειται εκει τελειωνει η ασκηση.Οριζω μια αντιστοιχια μεταξυ των δυο συστηματων,η οποια λειτουργει μονο για οσο χρονικο διαστημα διαρκει η προς τα δεξια κινηση.Αυτο εγω το οριζω με το ετσι θελω.Η αντιστοιχια αυτη ομως προκυπτει σωστη οσον αφορα την δυναμικη των δυο συστηματων,στο εν λογω κομματι της κινησης.

Μαλάμης Γρηγόρης
7 μήνες πριν

Εγραψες παραπάνω , εσύ όχι εγώ , ότι γυρίζει με αντίθετη ταχύτητα οπότε δεχεσαι κίνηση προς τα αριστερά.
Βλέπω να εφαρμόζεις αντιστοιχία κατά τμήματα κίνησης αλλάζοντας τις οριακές συνθήκες κατά βούληση.
Η Φυσική όμως έχει αρχές και νόμους, δεν έχει ακροβασίες και έτσι θέλω.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Απάντηση σε  Μαλάμης Γρηγόρης

Εγραψα απαντηση σε ερωτηση που εκανες αν γυριζει πισω.Απο την ερωτηση που εκανες φανηκε οτι δεν εχεις καταλαβει τι κανω.Με αντιθετη ταχυτητα γυριζει το σωμα που ειναι υπο την επιδραση του πεδιου βαρυτητας και οχι το αρχικο σωμα της ασκησης στο οποιο ασκειται η τριβη. Δεν παραβιαζω κανενα νομο της φυσικης στην λυση μου .Απλως η λυση αυτη εχει μια μαθηματικη λογικη που αν δεν την καταλαβαινεις μην την εφαρμοζεις.

Μαλάμης Γρηγόρης
7 μήνες πριν

Κατάλαβα απολύτως τι κάνεις όπως και το ότι την αναλογία τη θέλεις μέχρι όπου σε βολεύει.
Το φυσικό σύστημα όμως είναι ένα και σταματά ενώ η αναλογία σου προβλέπει και επιστροφή με την ίδια κινητική ενέργεια οπότε έχουμε κέρδος τις “θερμικές απώλειες” λόγω τριβής, έτοιμο το αεικίνητο.
Ετσι δεν παραβιάζεται και κανένας νόμος της Φυσικής.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Απάντηση σε  Μαλάμης Γρηγόρης

Φυσικα μεχρι οπου με βολευει θα το κανω.Η λεξη “Οριζω” Γρηγορη και η φραση “Ετσι Θελω” εχουν το ιδιο ακριβως νοημα στα Μαθηματικα.Και η λεξη “Οριζω” ειναι η απαρχη καθε λογικου οικοδομηματος.Δεν λεω οτι η διατυπωση μου πρεπει να σου αρεσει.Διοτι δεχομαι οτι ολες οι λυσεις ενος προβληματος εχουν και μια αισθητικη αξια η οποια ειναι υποκειμενικη.Αν θελεις την γνωμη μου ουτε εμενα μου αρεσει η λυση μου διοτι κανει ενα αχρηστο τεχνασμα το οποιο δεν απλοποιει καθολου το αρχικο προβλημα.Απο τεχνικης πλευρας ομως η λυση ειναι ολοσωστη.Ας βρει καποιος ενα λαθος και να μου το υποδειξει.

Τελευταία διόρθωση7 μήνες πριν από Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Ανδρέας Βαλαδάκης
7 μήνες πριν
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Διονύση καλημέρα.

Έχω ήδη γράψει εδώ σχετικά με τους μαθητές:

ΟΧΙ δεν θα προέτρεπα τους μαθητές να σκέφτονται με αυτό τον τρόπο. Για τις Πανελλαδικές αυτός ο τρόπος σκέψης, δεν απαιτείται. Απαιτείται ωστόσο οι Φυσικοί να γνωρίζουν πολύ καλά αυτόν τον τρόπο σκέψης.

Ανδρέας Βαλαδάκης
7 μήνες πριν
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Διονύση το παράδειγμα που αναφέρεις είναι χαρακτηριστικό και νομίζω ότι η συζήτηση ξεκίνησε από αυτό.

Απαντώ λοιπόν στα ερωτήματα που θέτεις:

Στην εξαναγκασμένη μπορούμε να αναφερθούμε σε μια πρώτη επαφή στην αναλογία με την ΑΑΤ.

Να το κάνουμε για τα πράγματα που είναι κοινά ή που παρομοιάζουν.

Να μην το κάνουμε για τα ζητήματα που διαφοροποιούν το ένα φαινόμενο με το άλλο.

Ο στόχος της διδασκαλίας δεν πρέπει να είναι η ταύτιση στο μυαλό των μαθητών, των δύο αυτών κινήσεων, αλλά η αξιοποιήση της ΑΑΤ ως αναλογίας.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα παιδιά.
Η υπόθεση μοιάζει σαν να έχει πέσει στοίχημα:
-Πάς στοίχημα ότι μπορώ να εμπλέξω δυναμική ενέργεια στη λύση;

Έτσι μπορούμε να βρούμε (χάριν παιδιάς) λύσεις απρόσμενες. Να βρούμε ένα ηλεκτρικό κύκλωμα που να είναι “ανάλογο” με την άσκηση και να τη λύσουμε.
Όμως προσοχή. Είναι δι ημετέραν χρήσιν και χάριν παιδιάς.
Σε Εξετάσεις αυτός που βάζει ένα θέμα αδιαφορεί τελικά για το “σε πόση απόσταση θα σταματήσει”. Τον ενδιαφέρει η διακρίβωση κάποιων βασικών γνώσεων.
Οι γνώσεις αυτές στο παρόν θέμα είναι:

  1. Η μηχανική ενέργεια δεν διατηρείται διότι το έργο της τριβής είναι αρνητικό.
  2. Γνωρίζει ο εξεταζομενος την ορθή χρήση του Θ.Μ.Κ.Ε. ;
  3. Εναλλακτικά μπορεί να λύσει το πρόβλημα με χρήση της ΣF=m.α ;

Έτσι η τότε πρόταση με την διατήρηση της ενέργειας ταλάντωσης ήταν άστοχη ως προτεινόμενη λύση για Εξετάσεις.
Τώρα σε μια παιγνιώδη ανάρτηση που δεν είναι για μαθητές και Εξετάσεις υπάρχει κάποια ελευθερία στη χρήση ανορθόδοξων μεθόδων.

Υ.Γ.
Όταν ήμουν συντονιστής φοβόμουν τέτοια “βαθμολογικά προβλήματα”.
Φανταστείτε τέτοια συζήτηση που θα ακροβατεί μεταξύ μηδενισμού της απάντησης και χαρακτηρισμού της ως άριστης.