web analytics

Η αρχή της επαλληλίας και το σύνθετο πεδίο

Ας δούμε δύο παραδείγματα που ένα φορτισμένο σωματίδιο κινείται σε χώρο που συνυπάρχουν δύο πεδία, ένα ΟΗΠ και ένα ΟΜΠ.

Παράδειγμα 1ο :

Σε μια περιοχή έχουμε ένα  ομογενές ηλεκτρικό έντασης Ε και ένα ομογενές μαγνητικό έντασης Β, με παράλληλες δυναμικές γραμμές, όπως στο σχήμα.

 

Ένα θετικά φορτισμένο σωματίδιο εκτοξεύεται με ταχύτητα υο από ένα σημείο εντός του σύνθετου πεδίου, κάθετα στις δυναμικές γραμμές.

i) Ισχύει η αρχή της επαλληλίας;

ii) Να μελετηθεί η κίνηση του σωματιδίου.

 

Παράδειγμα 2ο:

Έχουμε τη διάταξη «επιλογέα ταχυτήτων», του σχήματος (σχολικό βιβλίο).

 

i) Ισχύει η αρχή της επαλληλίας;

ii) Αν δεν ισχύει η εξίσωση του επιλογέα υ=Ε/Β, αλλά υ=2Ε/Β, να μελετηθεί η κίνηση του σωματιδίου.

 

Τι απαντήσεις δίνετε συνάδελφοι;

 

Η απάντηση ΕΔΩ ή και ΕΔΩ.

Η αρχή της επαλληλίας και το σύνθετο πεδίο

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
47 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιώργος Κόμης
09/02/2024 9:52 ΠΜ

Καλημέρα Διονύση.
Ωραία ερωτήματα. Δεν ισχύει.
Θα επανέλθω αργότερα με σχόλια

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Διονύση και Γιώργο.
Διονύση απάντησες το 2010 το δεύτερο και απάντησα λίγο μετά στο πρώτο.
Έτσι δεν απαντώ τώρα περιμένοντας να γίνει συζήτηση σε κάτι που και ενδιαφέρον έχει και έχει ξεχαστεί.

Αποστόλης Παπάζογλου
Διαχειριστής

Καλημέρα σε όλους. Ελπίζοντας κι εγώ ότι το χθεσινό «γεια χαρά» του Θοδωρή, δεν ήταν τίποτα άλλο, παρά ένας χαιρετισμός που παραπέμπει στο «see you later», ας θυμίσω κάτι από τον Ανδρέα Κασσέτα.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Αποστόλη.
Υπάρχει μεταγενέστερο κείμενο του Ανδρέα:
Και είπεν ο κύριος
Το κείμενο αυτό με έκανε να καταλάβω το θέμα.
Όμως οι φίλοι που δεν έχουν διαβάσει όλα αυτά θα ταλαιπωρηθούν αναζητώντας κάτι στα σχόλια.
Καλύτερα ας ξαναειπωθούν από την αρχή.
Το καλό είναι πως έχοντας ψάξει όλοι το θέμα μπορούμε να παραθέσουμε κάτι συντομότερο και στιβαρότερο.
Θα τοποθετηθώ πολύ αργότερα, ίσως όχι σήμερα. Πάντως δουλειά μου έβαλε ο Διονύσης.

Γιώργος Κόμης
09/02/2024 12:30 ΜΜ

Καλημέρα πάλι.
Το πρωί σκέφτηκα να πειράξω λίγο τον Διονύση λέγοντας του ότι η αρχή της ανεξαρτησίας ισχύει πάντα, όπως κάθε αρχή μέσα στα πλαίσια που διατυπώνεται και στην συγκεκριμένη περίπτωση ισχύει πάντα όταν οι κινησεις που θεωρούμε ότι εκτελεί δήθεν το σώμα είναι ανεξάρτητες αλλά είδα ότι το κλίμα ήταν φορτισμένο και δεν το έκανα.
Στην πρώτη περίπτωση ελικοειδης με αυξανόμενο βήμα επικαλούμενος
την αρχή.
Στην 2 δεν μπορούμε να την χρησιμοποιήσουμε.
Προσφατα είχα δει μια ανάρτηση συναδέλφου που αλλά δεν θυμάμαι που έλεγε για κυκλοειδή

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
09/02/2024 3:38 ΜΜ

Καλησπέρα Διονύση,
Αν δεν κα ω λάθος, με άξονα x προς δεξιά, άξονα y πάνω και άξονα z έξω από σελίδα:

Στο 1:
Κίνηση στο επίπεδο yz, ανεξάρτητη από την κίνηση στον άξονα x.

Στο 2:
Κίνηση στο επίπεδο yx ανεξάρτητη από την κίνηση στον άξονα z.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γεια σας παιδιά.
Το πρώτο πρόβλημα:
comment image
comment image

Μήπως η Αρχή της Επαλληλίας ισχύει μόνο όταν οι x εξισώσεις εξαρτώνται μόνο από το x, οι y εξισώσεις εξαρτώνται μόνο από το y και οι z εξισώσεις εξαρτώνται μόνο από το z ;;;
Όσο το σκεφτόμαστε πάμε στο επόμενο.
Φυσικά θα δράσω και εκεί προβοκατόρικα, όπως έδρασα και εδώ.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Το δεύτερο πρόβλημα:

comment image

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από Γιάννης Κυριακόπουλος
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Δηλαδή μήπως η Αρχή της Επαλληλίας ισχύει μόνο για την οριζόντια βολή, την πλάγια βολή, το πρώτο πρόβλημα (μερικώς) , την οριζόντια βολή με αντίσταση αέρα ανάλογη της υ και την πλάγια βολή με αντίσταση αέρα ανάλογη της υ;;
Μήπως είναι μια διακήρυξη που δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε αν δεν έχουμε λύσει πρώτα τις διαφορικές εξισώσεις ώστε να μάθουμε που ισχύει και που όχι;

Απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά αργότερα ή αύριο.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γενικότερα για την ανεξαρτησία εξισώσεων:
comment image
comment image

Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
09/02/2024 9:12 ΜΜ

Γεια σου Γιάννη.
Συμφωνώ μαζί σου για το πότε ισχύει η λεγόμενη αρχή ανεξαρτησίας των κινήσεων.
comment image

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από admin
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γεια σου Άρη.
Εγώ δε συμφωνώ μαζί μου.