
Τα σημερινά θέματα Φυσικής θα αναρτηθούν εδώ αμέσως μετά την ανακοίνωσή τους
Κάποιες ενδεικτικές λύσεις Αποστόλης Παπάζογλου
Λύσεις Βασίλης Δουκατζής
Οι απαντήσεις από Χριστόφορο Κατσιλέρο.
Οι απαντήσεις από τον Κώστα Ψυλάκο.
Τα θέματα σε Word. Μια προσφορά από τον Χρήστο Τσουκάτο, τον οποίο ευχαριστούμε.
![]()
Καλησπέρα σε όλους,
Ένα γενικό σχόλιο για τα σημερινά θέματα των πανελλαδικών στο μάθημα της Φυσικής.
Καταρχάς θα ήθελα να πω ότι συμφωνώ με τα σχόλια των περισσοτέρων συναδέλφων και να θέσω ένα ρητορικό ερώτημα : Γιατί τόσο μένος με τη φυσική κάθε φορά;
Ζήτημα κεντρικής οδηγίας; δεν μπορώ να καταλάβω ειλικρινά το πνεύμα των σημερινών θεμάτων!!! Λες και τα παιδιά κλήθηκαν να απαντήσουν σε θέματα κάποιου διαγωνισμού φυσικής με κυρίαρχο στοιχείο τα ερωτήματα υπερπαραγωγές!!! Μήπως τελικά δεν θέλουμε άλλους θετικούς επιστήμονες; ο χώρος έχει υπερ κορεσθεί και πρέπει να οδηγηθούμε σε άλλες κατευθύνσεις;
Τι να απαντήσουμε σε ένα παιδί το οποίο δούλεψε σκληρά στα 3 χρόνια του Λυκείου για να επιτύχει το στόχο του φθάνοντας σήμερα να αντιμετωπίσει τέτοιας μορφής θέματα;
Εξετάζεται η κριτική σκέψη; Ή μήπως η στείρα απομνημόνευση και κοπτοραπτική συγκεκριμένων μεθοδολογιών;
Αν αυτή τη φυσική θέλουμε τι να πω… Όταν τα ποσοστά αποτυχίας των συμμετεχόντων φτάσουν ξανά σε επίπεδα του 2015 και 2018, μην απορούμε γιατί το κάθε παιδί ακούει Φυσική και αλλάζει στενό, θα φτάσουμε στο σημείο οι υποψήφιοι της θετικής κατεύθυνσης να είναι είδος υπό εξαφάνιση…
Ανδρέα και ο Κωνσταντίνος και ο Διονύσης με κάλυψαν.
Καλησπέρα Διονύση,
κατ’ ουσίαν ενέργεια μεταφέρεται μόνον μεταξύ δεσμού -κοιλίας. Στην κοιλία οι ροές ενέργειας από και προς τους δεσμούς είναι πάντα αντίθετες (διαφορετικά η κλίση της κοιλίας όντας συνεχώς μηδενική, δεν δημιουργεί κάθετη δύναμη που να παράγει έργο).
Στάθη να αλλάξω ελαφρώς τη φράση σου:
Προφανώς οι μαθητές έπρεπε να απαντήσουν Λάθος
σε
Καλό θα ήταν οι μαθητές να απαντήσουν Λάθος.
Για να μη μπλέξουν με ανώμαλα ρήματα και την περίπτωση που θα δεχθούν στα βαθμολογικά μόνο αυτήν την απάντηση.
Στάθη γράμματα ξέρεις περισσότερα από μένα. Σκέψου να είχες πει την αλήθεια σε μαθητές σου ως “ειρήσθω εν παρόδω” ή “μεταξύ τυρού και αχλάδου” ή στο διάλειμμα.
Θα έκαιγες έναν καλό που θα το καταλάβαινε και θα το αναπαρήγαγε.
Δηλαδή ξέρεις κάτι και τιμωρείσαι!!
Η ρήση “Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι” έχει άλλο νόημα.
Δεν έχω ιδέαν τι θα κάνουν τα βαθμολογικά. Αν ήμουν εν ενεργεία θα έκανα μεγάλη φασαρία ώστε να προκαλέσω ερώτημα στην ΚΕΕ.
Καλησπέρα παιδιά. Ένα μικρό απόσπασμα από το βιβλίο του Θρασύβουλου Μαχαίρα ‘Θέματα Φυσικής, Τόμος ΙΙ, Κύματα’ σελ. 170
Γιάννη το “προφανώς” το έγραψα για να πάρουν την μία μονάδα. Τι να κάνουμε… “πετάει ο γάιδαρος”…
Καλησπέρα Στάθη.
Συμφωνώ για τη μη μεταφορά ενέργειας και μέσω μιας κοιλίας.
Δεν το ανέδειξα στην ανάρτηση που παρέθεσα παραπάνω, αφού αλλού στόχευε…
Κινδυνεύουμε να γίνουμε γραφικοί, λέγοντας τα ίδια και τα ίδια και να ξανασυμβαίνουν το ίδια και τα ίδια. Διδάσκω στους μαθητές μου ότι η ενεργεια στη φθίνουσα δεν δίνεται από τη σχέση Ε = 1/2 DA^2, ότι στην εξαναγκασμένη δεν ισχύει η ΑΔΕΤ, ότι δεν ισχύει καμία ΑΔΕΤ στα κύματα, ότι στην ενίσχυση το πλάτος δεν είναι 2Α και στην απόσβεση 0, ότι στα στάσιμα κύματα η ενέργεια παγιδεύεται στις ατράκτους, αλλά διαδίδεται μεταξύ των δεσμών, ότι η συνθήκη κύλισης δεν είναι υcm = ωR. Τους λέω ταυτόχρονα όμως – για να τους προστατεύσω – ότι αν σας βάλουν το πιστόλι στο κρόταφο, θα γράψετε ό,τι λέει το σχολικό βιβλίο. Το ερώτημα όμως που έθεσε ο Διονύσης και επαναλαμβάνω κι εγώ είναι: γιατί πρέπει να μπει το πιστόλι στον κρόταφο; για ποιο λόγο δεν αποφεύγονται οι γκρίζες ζώνες του βιβλίου; γιατί δεν συζητούνται όλα αυτά κατά το στήσιμο των θεμάτων;
Και από τον Βαγγέλη Κορφιάτη:
Διαβάζετε υλικονέτ. Τα έχει όλα και συμφέρει.
Βλέπουμε όλοι ότι η Ενέργεια Ταλάντωσης μας κυνηγάει;
Θυμόμαστε όλοι παραπονάκια του τύπου;
-Αμάν βαρεθήκαμε τις ατέρμονες συζητήσεις για την Ενέργεια Ταλάντωσης!
Τώρα δεν έμεινε παρά να δούμε και διατήρηση ορμής σε μη λείο δάπεδο.
Μεταφέρω μέρος σχολίου, που υπάρχει κάτω από την ανάρτηση που έδωσα παραπάνω. Γράφτηκε πριν 7 χρόνια…
…Το θέμα είναι να αναδειχτεί το σωστό και το λάθος και να γίνει κτήμα των διδασκόντων, που όπως αποδείχτηκε με τα θέματα των τελευταίων εξετάσεων, δεν ισχύει….
Δεν είναι δυνατόν να υπάρχει ολόκληρη ΚΕΕ και να μην βρίσκεται ΕΝΑΣ άνθρωπος να κτυπήσει καμπανάκι και να πει, εδώ υπάρχει πρόβλημα!
Προφανώς οι πρόσφατες αναρτήσεις μου στα κύματα, δεν αποτελούν διδακτικές προτάσεις, αλλά μια προσπάθεια να υποστηριχθούν κάποια πράγματα, σε αντιδιαστολή με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Αν αυτό γίνει ίσως στο μέλλον αποφύγουμε να διδάσκουμε και να εξετάζουμε το λάθος…
Όταν δίδασκα, πάντα τόνιζα ότι η ΑΑΤ τελειώνει στη σελίδα με τις ηλεκτρικές ταλαντώσεις και όλα τα υπόλοιπα δεν είναι ΑΑΤ. Πάντα πίεζα να χρησιμοποιούν τις εξισώσεις x, υ και α και όχι ΑΔΕΤ σε κάθε άλλη περίπτωση (και στα κύματα).
Όμως πάντα τόνιζα επίσης, ότι το σχολικό ονομάζει ΑΑΤ και την εξαναγκασμένη και την κίνηση υλικού σημείου στα κύματα και αν ζητηθεί στις εξετάσεις να μην έχουν κανένα πρόβλημα και να το αντιμετωπίσουν σαν ΑΑΤ.
Παιδιά διαβάζω συνέχεια ότι πρέπει τα θέματα να είναι πιο εύκολα και πιο λίγα, γιατί διαφορετικά δεν θα υπάρχουν μαθητές στο μάθημα.
Κατά την γνώμη μου αυτό είναι είναι λάθος ως νοοτροπία για δύο λόγους.
Κατα πρώτον πληρώνουμε, διαχρονικά και φέτος, ακριβώς αυτήν την νοοτροπία. Οι υπερπαραγωγές ξεκίνησαν και υπάρχουν εως σήμερα για να κερδίσουν κάποιοι περισσότερους μαθητές. Γιατί πουλάει το ότι τα θέματα που φτιάχνουν (είτε στο διαδίκτυο, είτε σε βιβλία και σημειώσεις) είναι “πρωτότυπα” και “δύσκολα”. Αυτήν η νοοτροπία πέρασε σιγά -σιγά και στα θέματα των εξετάσεων. Το σωστό ή το λάθος περνά σε δεύτερη και τρίτη μοίρα. Έτσι απαντάω και στο ερώτημα των Διονύση και Αποστόλη.
Κατά δεύτερον, όσο εύκολα ή δύσκολα είναι τα θέματα, είναι κοινά για όλους. Δεν χρειάζεται να γράφουν πάνω από 85/100 για να πιάσουν μια καλή σχολή. Ας την πιάσουν και με 60/100. Αλλά είπαμε, τα μεγάλα σκορ είναι και μεγάλος κράχτης…
Δεν είναι ανάγκη τα θέματα να είναι λίγα ή εύκολα. Πρέπει να είναι κλιμακούμενα, πιο δύσκολα ή πιο εύκολα, και μικρότερα σε έκταση για να είναι πιο δίκαιη η βαθμολογία.
Καλησπέρα σας, με λύπη μου διαπιστώνω πόσο ερασιτεχνικά αντιμετωπίζουν οι θεματοδότες τα θέματα. Προσωπική μου γνώμη είναι πως το σχολικό βιβλίο είναι ανεπαρκές σε σχέση με τα όσα ζητάνε. Εν πάση περιπτώσει, θα ήθελα την άποψή σας για το Δ2 (δεν ξέρω αν έχει ειπωθεί κάτι και μου ξέφυγε)
Μέσω της δυναμης Lorentz δεν θα ήταν πιο άρτια η αιτιολόγηση, παρά μέσω υπόθεσης ότι έχουμε κλείστο κύκλωμα, Lenz και Laplace;
Εύχομαι καλή επιτυχία στα παιδιά που το πάλεψαν όλο αυτόν τον καιρό.
Γεια σου Στάθη. Εφόσον μιλάμε για διαγωνισμό και οι θέσεις είναι συγκεκριμένες κάποιοι θα περάσουν και κάποιοι όχι, είτε τα θέματα είναι εύκολα είτε δύσκολα. Όμως υπάρχουν δύο ζητήματα. Το πρώτο είναι ότι η όποια δυσκολία πρέπει να είναι δυσκολία επί της ουσίας και όχι τεχνητή. Αν ένας συνάδελφος χρειάζεται γύρω στις 2 ώρες για να γράψει τις λύσεις, με τρόπο που θα το έκανε ένας μαθητής, τότε η δυσκολία μεταφέρεται στο χρόνο επεξεργασίας των θεμάτων. Έτσι οι λιγότερο ψύχραιμοι, αλλά και αυτοί που θέλουν το χρόνο τους έχασαν. Το δεύτερο είναι η ΕΒΕ, όπου εδώ τα πράγματα είναι καθαρά: με αυτά τα θέματα θα μείνουν άδεια τμήματα. Τα τμήματα άνοιξαν κάποτε καλώς ή κακώς. Τα θέλουμε άδεια; Και τι συνέπειες θα έχει κάτι τέτοιο; Οι τελευταίες ερωτήσεις δεν απευθύνονται σε εσένα προσωπικά, αλλά ίσως είναι θέμα γενικότερου προβληματισμού.
Αποστόλη η δική μου άποψη είναι η εξής:
Η ΕΒΕ για το 2022 ήταν
Η ΕΒΕ καλώς υπάρχει και δεν είναι πρόβλημα αν τα θέματα είναι κλιμακωτά, διαβαθμισμένης δυσκολίας, μονοθεματικά και περισσότερα σε πλήθος (πχ 15 ή 20).
Ακόμα καλύτερα ας αποφασίζουν τα τμήματα στα πανεπιστήμια την ΕΒΕ που θέλουν τα ίδια και ας την ξέρουν οι μαθητές πριν δώσουν.
Όσον αφορά τα τμήματα που άνοιξαν κάποιοι, ας κλίσουν μερικά, ούτε αυτό το θεωρώ πρόβλημα.