web analytics

Να ζητάμε αποδείξεις;

image

Ίσως η ερώτηση έχει δύο σκέλη:

  1. Ζητάμε αποδείξεις στην τάξη ώστε να κάνουμε τα παιδιά να τις αναπαράγουν ή το θεωρούμε παπαγαλία;
  2. Έχουν θέση οι αποδείξεις σε θέματα Εξετάσεων;

Συνέχεια:

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
53 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
19/06/2024 12:22 ΜΜ

Γιάννη, περνάμε μεγάλη έρημο, πριν ακόμη ολοκληρωθεί η ερημοποίηση της χώρας!

comment image

Μιχαήλ Τρούλιαλης
19/06/2024 12:28 ΜΜ

Γιάννη,

Αν ζητάμε αποδείξεις που υπάρχουν στο σχολικό βιβλίο όλοι θα αναπαράγουν αυτές τις αποδείξεις γιατί θα τις έχουν μάθει παπαγαλία. Κανείς δεν πρόκειται να κάνει κάτι διαφορετικό.

Δε θα ήθελα οι επιλογές για χρήση βιβλίου, τυπολογίου, υπολογιστή τσέπης ή οτιδήποτε άλλου να κρίνονται με το “αν θα είναι τεμπέλης ο θεματοδότης”. Να μην είναι τεμπέλης και να κάνει καλά τη δουλειά του. Αν δεν κάνω λάθος στην Κύπρο δίνεται υπολογιστής τσέπης και τα θέματα είναι σαφώς καλύτερα από τα δικά μας. Άρα κάτι άλλο φταίει.

Βρισκόμαστε στο 2024. Δε μου αρκεί η “αίσθηση” που μπορεί να έχει κάποιος από κάποιους που ασχολήθηκαν με τις αποδείξεις. Θα ήθελα στοιχεία. Για παράδειγμα στα Μαθηματικά ζητούνται αποδείξεις του σχολικού. Έχουν μάθει τα παιδιά καλύτερα τα Μαθηματικά; Προσωπικά δεν το βλέπω στους βαθμούς των Μαθηματικών.

Ξαναγράφω… Δεν είμαι εναντίον των αποδείξεων. Είμαι υπέρ! Αλλά όχι αποδείξεις από τύπους του τυπολογίου. Κατά τη γνώμη μου είναι αστείο να δίνουμε τυπολόγιο και να ζητάμε τις αποδείξεις των τύπων που δώσαμε όπως έγινε φέτος.

Κώστας Παπαδάκης
19/06/2024 12:32 ΜΜ

Έδωσα μάθημα στο πανεπιστήμιο σχετικά (ήρθε φοιτητής με στοίβα βιβλίων) , τραυματική εμπειρία. Όπως εξήγησε ο καθηγητής μετά, έπρεπε να διασφαλίσει ότι δεν θα βρίσκαμε τα θέματα σε κανένα βιβλίο..

Γιάννη οι μαθητές αφού πέρασαν καιρό μαζί σου, έγιναν σίγουρα εξυπνότεροι. 🙂

Τελευταία διόρθωση1 έτος πριν από Κώστας Παπαδάκης
Μιχαήλ Τρούλιαλης
19/06/2024 12:48 ΜΜ

Για παράδειγμα… Να αποδείξετε τη σχέση που συνδέει την ταχύτητα και την απομάκρυνση στην ΑΑΤ και να σχεδιάσετε τη γραφική της παράσταση. Κάτι τέτοια θα ήθελα για Β θέμα.

Υ.Γ. Δεν έγραψα να “αντιγράψουμε” κάτι. Έγραψα να το δούμε και να μάθουμε και φυσικά να το προσαρμόσουμε. Το παίρνω πίσω όμως μάλλον. Μπήκα και είδα το σύστημα πρόσβασης στην Κύπρο στα γρήγορα. Εμείς ποτέ δεν πρόκειται να κάνουμε κάτι τόσο οργανωμένο! Σύστημα στατιστικής επεξεργασίας των βαθμών ώστε “Να εξουδετερώνει, κατά το δυνατό, τις διαφορές που οφείλονται στην επιλογή μαθημάτων διαφορετικού βαθμού δυσκολίας από τους υποψηφίους για τη διεκδίκηση θέσης σε Τμήματα/Σχολές που βρίσκονται στο ίδιο Πλαίσιο Πρόσβασης ή στο ίδιο Επιστημονικό Πεδίο.” Σκεφτείτε πόσο λογικό είναι κάτι τέτοιο.
Πιερρακάκη ξέρω ότι μας διαβάζεις! Ρίξε μια ματιά!

Δημήτρης Τσάτσης
19/06/2024 1:20 ΜΜ

Καλημέρα σε όλους!!!
Σε πολλά συμφωνώ σε άλλα διαφωνώ. Ας καταθέσω και εγώ
1.     Προφανώς πρέπει να κάνουμε θεωρία και τις αποδείξεις και πολλές από αυτές είναι «υποχρεωτικές» για την κατανόηση αλλά και τη θεμελίωση των πρώτων γνώσεων σε κάθε γνωστικό πεδίο.
2.     Αρκετές φορές και η «παπαγαλία» χρειάζεται: ο μαθητής θα πρέπει να βάλει και μερικές λέξεις σε σειρά με δομημένο τρόπο που δεν έχει από μόνος του και σιγά σιγά και πάνω σε αυτή την «παπαγαλία» χτίζουμε πράγματα.
3.     Ακριβώς, όμως, όπως και η «παπαγαλία» κάποιες φορές χρειάζεται…έτσι κάποιες φορές χρειάζεται  και η απλή λύση μιας άσκησης ακόμη και με τρόπο «τυφλοσούρτι».
Ο λόγος για αυτό (για να μην με την πέσετε) είναι πως τον κακό μαθητή πρέπει να τον κερδίσεις και να του προσφέρεις μικρές νίκες…ώστε να αρχίζει να μαθαίνει (ακόμη και με στραβλό τρόπο) ΚΑΤΙ….και όταν μάθει κάτι …θα μάθει και κάτι άλλο ..και θα χαρεί…και κάτι άλλο μετά…
4.     Τον κακό μαθητή, λοιπόν, και εκεί θα επιμείνω τώρα….για να τον μάθεις θα πρέπει να αρχίσεις να του συμπληρώνεις κομμάτια του «παζλ» (και του λείπουν σχεδόν όλα)….στον κακό μαθητή λοιπόν απαιτείται και λίγο παπαγαλία και η λύση ασκήσεων με «επιδερμικό» τρόπο κλπ…οπότε στην περίπτωση αυτή θα «περάσεις» εξ απαλών ονύχων και αποδείξεις, και «βαθιά» θεωρητικά τμήματα κλπ..σε ύστερο χρόνο αν τα καταφέρεις θα επανέλθεις και θα ολοκληρώσεις το «παζλ».
5.     Όμως Γιάννη διαφωνώ με την απόδειξη φέτος για πλήθος λόγων
α. Αρχικά ο μαθητής για να μάθει κάτι πρέπει εξασκείται σε αυτό…πρέπει να του το ζητάμε να το ανακαλεί (και αν είναι μέτριος συχνά)…να το βάζουμε σε διαγωνίσματα κλπ…Αυτά τα 20 χρόνια παίζει να έχουν κυκλοφορήσει κάποιες χιλιάδες διαγωνίσματα. Σε τι ποσοστό ζητήσαμε αποδείξεις, οποιουδήποτε είδους; Φαντάζομαι ξεκινάμε από 0,00 και κάτι βάζουμε%.. Επιχειρηματολογώ και άλλο: για χρόνια στο Θέμα Α (δεν ξέρω τα τελευταία) θα μπορούσε να αλλάξει η δομή (π.χ. να υπάρξουν ερωτήσεις ανάπτυξης): αν αυτό συνέβαινε δεν θα ήταν σαν η επιτροπή να «παίζει»…πόσα διαγωνίσματα κυκλοφόρησαν με ανάπτυξη κειμένου.
Αν αύριο έβαζαν Θέμα Δ με δύο ερωτήματα δεν θα «έπαιζε» πάλι η επιτροπή;
β. Όλες οι αποδείξεις δεν είναι «ίδιες»…μην εξισώνουμε την απόδειξη του τρέχοντος κύματος ή του στάσιμου με την απόδειξη της επαγωγικής τάσης (και την εύρεση πολικότητας) και άλλες…το δεύτερο ανακαλείται σε κάθε άσκηση και διαχέεται ποικιλοτρόπως σε όλο το κεφάλαιο.
γ. Δεν συζητώ καν για το τυπικό του θέματος που ζητήθηκε στο Θέμα Γ
δ. Από την επόμενη χρονιά το εύκολο κομμάτι στις πανελλαδικές αν συνεχίζουν να βάζουν θα είναι οι αποδείξεις και εδώ η κακώς εννοούμενη παπαγαλία θα πάει σύννεφο…(και θα φύγει από το βάρος των καθηγητών η δουλειά πάνω σε αυτές …ξέρουμε πως θα πάει αυτό: «αυτές είναι να τις μάθετε»….και το ξέρουμε όλοι από τα μαθηματικά που ένα ποσοστό μαθητών μαθαίνει τις αποδείξεις παπαγαλία και τέρμα …όσοι διορθώνουν μαθηματικά βλέπουν βαθμό πχ 7-8 με 4-5 μονάδες θεωρίας (με μπέρδεμα στο ΣΛ και κάποιες φορές στην κατανόηση ποια απόδειξη ζητάει)…αυτό δεν συμβαίνει στη Φυσική (και αν συμβαίνει τότε κάτι δεν πάει καλά με τις αντιγραφές).
ε. Εν κατακλείδι, ο καθένας μπορεί να βάζει διαγωνίσματα όπως θέλει για να προπονήσει τους μαθητές του (εγώ πχ που και που θα βάλω Θέμα Α με πολλές ερωτήσεις και ανάπτυξη κειμένου) αλλά την ημέρα των εξετάσεων δεν υπάρχει λόγος για εκπλήξεις τέτοιες (δεν έβαζα αποδείξεις 30 χρόνια θα βάλω απόδειξη στο Γ, να πετάξω ερώτηση ανάπτυξης μετά από τις Δέσμες, ας παίξουμε φέτος με κουμπιετεράκι, και του χρόνου ας παίξουμε λίγο πειραματικά, ή να σπάσουμε το Δ και το Γ όπως στη Χημεία σε διαφορετικές ασκήσεις τελείως)…οι εκπλήξεις μπορούν να εστιάσουν σε ένα θέμα ή ένα ερώτημα πιο δύσκολο που θα μπορέσει να διακριθεί ο άριστος και, αν μη τι άλλο, από την αρχή της χρονιάς μπορεί με απλότητα και σαφήνεια να καθοριστεί  η εξεταστέα ύλη και οι τρόποι εξέτασης αυτής. Ο μαθητής θα το εκτιμούσε αυτό ενώ τα «παιχνίδια» δεν τα εκτιμάει.

Γρηγόρης Χατζής
19/06/2024 2:19 ΜΜ

Καλό μεσημέρι συνάδελφοι.
Μερικά σχόλια και από εμένα.
 
Τα τελευταία χρόνια βλέπω από πολλούς μαθητές το εξής: Σε μία έκφραση όπως π.χ. (λα*2*f)/(λβ*f), απλοποιούν το 2 του αριθμητή με το f του παρονομαστή. Προφανώς το
μπερδεύουν με την περίπτωση όπου στον αριθμητή έχουμε f^2 αντί για 2*f, οπότε τότε απλοποιείται το τετράγωνο (δηλαδή το f) με το f. Τι σημαίνει όμως αυτό; Ότι δεν έχουν ξεκαθαρίσει βασικά πράγματα. Δεν έχουν εμβαθύνει.
 
Σχετικά με το πρόσημο (-) στην απάντηση του Γ4 ερωτήματος των πανελλαδικών. Σε πολλά καταστήματα αναγράφεται: Έκπτωση -30%. Δηλαδή, τελικά έχουν αύξηση;
 
Από το σχόλιο του Διονύση (γεια σου Διονύση), παραπάνω:
«Όταν ο μαθητής διδάσκεται φυσική, δεν πρέπει να εκπαιδεύεται ΚΑΙ στα μαθηματικά ΚΑΙ στη γλώσσα;».
Πάρα πολύ σωστό.
 

Δημήτρης Τσάτσης
19/06/2024 3:28 ΜΜ

Καλησπέρα Γρηγόρη.
Όντως τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές σε βασικές μαθηματικές δεξιότητες -γνώσεις έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια! Ειδικά στην κατεύθυνση με τις ιατρικές που κάποιοι επιλέγουν λόγω δυσκολίας στα μαθηματικά. Αυτό επιβεβαιώνεται από τα αυξημένα ποσοστά κάτω από τη βάση στη φυσική στο 3ο πεδίο έναντι του 1ου.
Ευχαριστώ Γιάννη για την απάντηση σου ..διαφωνούμε πολύ σε ότι αφορά την απόδειξη αλλά δεν έχω κάτι άλλο να προσθέσω.