Καλησπέρα Γιάννη.
Ευχαριστώ πολύ. Ναι είναι αλήθεια. Όπως και με κεντρομόλο, αν θεωρήσω την εκκεντρότητα της τροχιάς τόσο μικρή ώστε η τροχιά να “γίνει” σχεδόν κυκλική.
Γιάννη , δεν είναι ακριβώς “άσκηση”. Είναι μια προσπάθεια , να βάλω την σχολική Φυσική σε μετρήσιμα μεγέθη έστω της Αστρονομίας. Να την βγάλω από σκοινιά που κόβονται , μάζες που ξεκολλάνε και ρευματοφόρα πλαίσια που κάνουν τραμπάλα στα άκρα ράβδων που ισορροπούν σε αρθρώσεις.
Γεια σου Χριστόφορε. Όμορφη επιλογή και ωραία παρουσίαση! Δύο τραγούδια μου έφερε στο μυαλό.
Το πρώτο από το μακρινό 1991 Massive Attack – Hymn of the Big Wheel, που οι σημερινοί μαθητές πιθανότατα δεν το γνωρίζουν.
Το δεύτερο από τον δικό μας Bloody Hawk – Μια καλή Μέρα, που σίγουρα θα το γνωρίζουν.
Καλή δύναμη σε όλους.
πολύ καλή μελέτη Χριστόφορε
μου άρεσε ιδιαίτερα το εντός της τελευταίας παρένθεσης
σωστή είναι η παρατήρηση του Χάρη, αυτή είναι η σχετική ως προς τον Ήλιο ταχύτητα της Γης
ως προς το κέντρο του Γαλαξίας μας και ως προς το κέντρο του Σύμπαντος το αφήνουμε για τις επόμενες γενιές…
Δυστυχώς κύριε Βάρβογλη εδώ και πολλά χρόνια η σχετική ταχύτητα δεν διδάσκεται στο Λύκειο. Αναφορές γίνονται μόνο από τους διδάσκοντες και αυτές “ειρήσθω εν παρόδω”.
Το βιβλίο της Γ΄ Λυκείου αποδεικνύει μία από τις σχέσεις του φαινομένου Ντόπλερ μέσω σχετικής ταχύτητας διότι οι συγγραφείς δεν αντελήφθησαν την επικείμενη αφαίρεση της σχετικής ταχύτητας που έγινε ενώ είχαν αρχίσει τη συγγραφή.
Ρίχνοντας μια ματιά στο προτεινόμενο αναλυτικό πρόγραμμα δεν βλέπουμε επάνοδο της σχετικής ταχύτητας.
Καλησπέρα σας κύριε Βάρβογλη.
Ευχαριστώ για το σχόλιο.
Σοβαρό το θέμα της σχετικής ταχύτητας που είπε ο Γιάννης και η οποία δεν διδάσκεται.
Συμφωνούμε πως “αν υπάρχει κάποια απόλυτη ταχύτητα” για τη Γη (που δεν έχει και πολύ νόημα) θα πρέπει να λάβουμε υπόψη και την ταχύτητα του κέντρου του γαλαξία μας, την ταχύτητα του Local Group γαλαξιών, ευρύτερα την ταχύτητα του Υπερσμήνους του Τοξότη (Laniakea) κ.ο.κ. Όμως, αν συμπεριλάβουμε και τέτοιες λεπτομέρειες στην ανάρτηση , σχεδόν κανείς μαθητής δεν θα μπει στον κόπο να τη μελετήσει. Θα τον “χάσουμε” μιά και καλή. Δεν προσπαθώ να τον κάνω Λέκτορα Αστρονομίας, προσπαθώ να του πω κάποια στοιχειώδη πράγματα από τη λυκειακή Φυσική και από τα λυκειακά Μαθηματικά που χρειάζονται για τον παραπάνω υπολογισμό. Προσπαθώ να του πω πως υπήρχε κάποιος Johannes Kepler (που έζησε τον 16ο αιώνα) ο οποίος με απλές εξισώσεις, έδωσε τις αρχές κίνησης των ουρανίων σωμάτων, χωρίς να γνωρίζει καν το τι σημαίνει “γαλαξίας” και χωρίς να λαμβάνει υπόψη σχετικές κινήσεις. Κι όμως, κατέληξε σε πολύ ακριβείς νόμους. Τόσο ακριβείς , που όταν φαινόταν πως αυτοί παραβιάζονταν , δεν τους αναθεωρούσαμε αλλά ψάχναμε είτε για μια άγνωστη μάζα που το προκαλούσε (ανακάλυψη Ποσειδώνα) είτε για μια νέα βαρυτική θεωρία (γενική θεωρία σχετικότητας).
Η αστρονομία έχει εξοβελιστεί από το λύκειο. Ας “μπάσουμε” σιγά – σιγά τους μαθητές στον κόσμο της, μήπως και μπορέσουν να ξεχωρίσουν πλανήτες από αστέρια και μετά , βεβαίως , ας μιλήσουμε για συστήματα αναφοράς Ήλιου ή κέντρου Γαλαξία , ή κέντρου μάζας Local Group κ.λ.π.
Σας ευχαριστώ πολύ για την ενασχόλησή σας με την ανάρτηση. Να είστε καλά.
Τελευταία διόρθωση5 μήνες πριν από Χριστόφορος Κατσιλέρος
Καλησπέρα Χριστόφορε. Επειδή αναμένεται να δούμε – μακάρι να βγούμε ψεύτες – την Παρασκευή “αφύσικα φαινόμενα”, σε ευχαριστούμε για την υπενθύμιση ότι η Φυσική πρωτίστως μελετάει Φυσικά Φαινόμενα.
Η ταλαιπωρημένη και πετσοκομένη στροφορμή στην φυσική της Γ΄, πόσο σημαντική είναι στην κίνηση των πλανητών ως προς τον Ήλιο!
Στην προκειμένη περίπτωση, μας δίνει τη “στιγμιαία” ταχύτητα. Η επίδραση των άλλων πλανητών και της Σελήνης αλλάζει την εκκεντρότητα και το σχήμα της έλλειψης
Επειδή η εκκεντρότητα της ελλειπτικής τροχιάς της Γης είναι πολύ μικρή – είναι σχεδόν κυκλική τροχιά – μπορούμε να αφιερώσουμε την άσκηση και σε μαθητές Β τάξης, βρίσκοντας προσεγγιστικά τη μέση τροχιακή ταχύτητα:
Τελευταία διόρθωση5 μήνες πριν από Ανδρέας Ριζόπουλος
Καλησπέρα Χριστόφορε.
Ευχαριστούμε για την καλαίσθητη και προσεγμένη αυτή παρουσίαση!
Με την ευκαιρία, να τονίσουμε ότι η διατήρηση της στροφορμής οδηγεί και στο γεγονός ότι η τροχιά είναι επίπεδη.
Τελευταία διόρθωση5 μήνες πριν από Μίλτος Καδιλτζόγλου
Πολύ ωραία η επιλογή του θέματος για την σημερινή ημέρα
Και το σημαντικότερο με πολύ μεράκι η παρουσίασή της.
Συγχαρητήρια
Όμορφη Χριστόφορε!
Πριν ανοίξω σκέφτηκα πως με διατήρηση ενέργειας θα την έλυνες.
Καλησπέρα Δημήτρη.
Σ΄ευχαριστώ πάρα πολύ, το σχόλιό σου με τιμά.
Καλησπέρα Γιάννη.
Ευχαριστώ πολύ. Ναι είναι αλήθεια. Όπως και με κεντρομόλο, αν θεωρήσω την εκκεντρότητα της τροχιάς τόσο μικρή ώστε η τροχιά να “γίνει” σχεδόν κυκλική.
Γιάννη , δεν είναι ακριβώς “άσκηση”. Είναι μια προσπάθεια , να βάλω την σχολική Φυσική σε μετρήσιμα μεγέθη έστω της Αστρονομίας. Να την βγάλω από σκοινιά που κόβονται , μάζες που ξεκολλάνε και ρευματοφόρα πλαίσια που κάνουν τραμπάλα στα άκρα ράβδων που ισορροπούν σε αρθρώσεις.
Θα πρέπει να συνηθίζουν οι μαθητές ότι η κίνηση είναι σχετική. Εδω υπολογίζεται στο σύστημα αναφοράς του Ήλιου, αλλά δεν λέγεται.
Γεια σου Χριστόφορε. Όμορφη επιλογή και ωραία παρουσίαση! Δύο τραγούδια μου έφερε στο μυαλό.
Το πρώτο από το μακρινό 1991 Massive Attack – Hymn of the Big Wheel, που οι σημερινοί μαθητές πιθανότατα δεν το γνωρίζουν.
Το δεύτερο από τον δικό μας Bloody Hawk – Μια καλή Μέρα, που σίγουρα θα το γνωρίζουν.
Καλή δύναμη σε όλους.
πολύ καλή μελέτη Χριστόφορε
μου άρεσε ιδιαίτερα το εντός της τελευταίας παρένθεσης
σωστή είναι η παρατήρηση του Χάρη, αυτή είναι η σχετική ως προς τον Ήλιο ταχύτητα της Γης
ως προς το κέντρο του Γαλαξίας μας και ως προς το κέντρο του Σύμπαντος το αφήνουμε για τις επόμενες γενιές…
Δυστυχώς κύριε Βάρβογλη εδώ και πολλά χρόνια η σχετική ταχύτητα δεν διδάσκεται στο Λύκειο. Αναφορές γίνονται μόνο από τους διδάσκοντες και αυτές “ειρήσθω εν παρόδω”.
Το βιβλίο της Γ΄ Λυκείου αποδεικνύει μία από τις σχέσεις του φαινομένου Ντόπλερ μέσω σχετικής ταχύτητας διότι οι συγγραφείς δεν αντελήφθησαν την επικείμενη αφαίρεση της σχετικής ταχύτητας που έγινε ενώ είχαν αρχίσει τη συγγραφή.
Ρίχνοντας μια ματιά στο προτεινόμενο αναλυτικό πρόγραμμα δεν βλέπουμε επάνοδο της σχετικής ταχύτητας.
Καλησπέρα Αποστόλη.
Ευχαριστώ πολύ.
Καλή δύναμη.
Καλησπέρα σας κύριε Βάρβογλη.
Ευχαριστώ για το σχόλιο.
Σοβαρό το θέμα της σχετικής ταχύτητας που είπε ο Γιάννης και η οποία δεν διδάσκεται.
Συμφωνούμε πως “αν υπάρχει κάποια απόλυτη ταχύτητα” για τη Γη (που δεν έχει και πολύ νόημα) θα πρέπει να λάβουμε υπόψη και την ταχύτητα του κέντρου του γαλαξία μας, την ταχύτητα του Local Group γαλαξιών, ευρύτερα την ταχύτητα του Υπερσμήνους του Τοξότη (Laniakea) κ.ο.κ. Όμως, αν συμπεριλάβουμε και τέτοιες λεπτομέρειες στην ανάρτηση , σχεδόν κανείς μαθητής δεν θα μπει στον κόπο να τη μελετήσει. Θα τον “χάσουμε” μιά και καλή. Δεν προσπαθώ να τον κάνω Λέκτορα Αστρονομίας, προσπαθώ να του πω κάποια στοιχειώδη πράγματα από τη λυκειακή Φυσική και από τα λυκειακά Μαθηματικά που χρειάζονται για τον παραπάνω υπολογισμό. Προσπαθώ να του πω πως υπήρχε κάποιος Johannes Kepler (που έζησε τον 16ο αιώνα) ο οποίος με απλές εξισώσεις, έδωσε τις αρχές κίνησης των ουρανίων σωμάτων, χωρίς να γνωρίζει καν το τι σημαίνει “γαλαξίας” και χωρίς να λαμβάνει υπόψη σχετικές κινήσεις. Κι όμως, κατέληξε σε πολύ ακριβείς νόμους. Τόσο ακριβείς , που όταν φαινόταν πως αυτοί παραβιάζονταν , δεν τους αναθεωρούσαμε αλλά ψάχναμε είτε για μια άγνωστη μάζα που το προκαλούσε (ανακάλυψη Ποσειδώνα) είτε για μια νέα βαρυτική θεωρία (γενική θεωρία σχετικότητας).
Η αστρονομία έχει εξοβελιστεί από το λύκειο. Ας “μπάσουμε” σιγά – σιγά τους μαθητές στον κόσμο της, μήπως και μπορέσουν να ξεχωρίσουν πλανήτες από αστέρια και μετά , βεβαίως , ας μιλήσουμε για συστήματα αναφοράς Ήλιου ή κέντρου Γαλαξία , ή κέντρου μάζας Local Group κ.λ.π.
Σας ευχαριστώ πολύ για την ενασχόλησή σας με την ανάρτηση. Να είστε καλά.
Καλησπέρα Βαγγέλη.
Ευχαριστώ πολύ.
Αποστόλη, εξαιρετικές μουσικές επιλογές!
Ευχαριστώ!
Καλησπέρα Χριστόφορε. Επειδή αναμένεται να δούμε – μακάρι να βγούμε ψεύτες – την Παρασκευή “αφύσικα φαινόμενα”, σε ευχαριστούμε για την υπενθύμιση ότι η Φυσική πρωτίστως μελετάει Φυσικά Φαινόμενα.
Η ταλαιπωρημένη και πετσοκομένη στροφορμή στην φυσική της Γ΄, πόσο σημαντική είναι στην κίνηση των πλανητών ως προς τον Ήλιο!
Στην προκειμένη περίπτωση, μας δίνει τη “στιγμιαία” ταχύτητα. Η επίδραση των άλλων πλανητών και της Σελήνης αλλάζει την εκκεντρότητα και το σχήμα της έλλειψης
Επειδή η εκκεντρότητα της ελλειπτικής τροχιάς της Γης είναι πολύ μικρή – είναι σχεδόν κυκλική τροχιά – μπορούμε να αφιερώσουμε την άσκηση και σε μαθητές Β τάξης, βρίσκοντας προσεγγιστικά τη μέση τροχιακή ταχύτητα:

Καλησπέρα Ανδρέα.
Σ΄ευχαριστώ πολύ. Ναι φυσικά, και αυτό είναι σωστό προσεγγιστικά. Όσο για την Παρασκευή κι εγώ το ίδιο φοβάμαι. Να είσαι καλά.
Καλησπέρα Χριστόφορε.
Ευχαριστούμε για την καλαίσθητη και προσεγμένη αυτή παρουσίαση!
Με την ευκαιρία, να τονίσουμε ότι η διατήρηση της στροφορμής οδηγεί και στο γεγονός ότι η τροχιά είναι επίπεδη.