web analytics

Κυματοσυνάρτηση Ψ=Ψ(x,y,z,t) και πυκνότητα πιθανότητας

Max-Born

Η στατιστική ερμηνεία της κυματοσυνάρτησης

Το 1954 ο Μαξ Μπορν βραβεύθηκε με το Νόμπελ φυσικής «για την θεμελιώδη έρευνά του στην Κβαντική Μηχανική, και ειδικότερα για την στατιστική ερμηνεία της κυματοσυνάρτησης». Μπροστά στο αδιέξοδο της κλασικής φυσικής να δώσει μια ικανοποιητική φυσική ερμηνεία στα υλικά κύματα ο Μαξ Μπορν προχώρησε το 1926 στην στατιστική τους ερμηνεία, που διατυπώνεται σε «πυκνή» μορφή ως εξής: Η κυματοσυνάρτηση δεν αντιπροσωπεύει ένα φυσικά παρατηρήσιμο κλασικό κύμα αλλά ένα «κύμα πιθανότητας». Το τετράγωνο του μέτρου (της απόλυτης τιμής) της κυματοσυνάρτησης μας δίνει την πυκνότητα πιθανότητας – δηλαδή την πιθανότητα ανά μονάδα μήκους (ή όγκου) – να βρούμε το σωματίδιο σε μια περιοχή του χώρου.

1

Σχολικό Βιβλίο Φυσικής

image

 

Όμως στο σχολικό βιβλίο της Χημείας ο μαθητής διαβάζει:

image

Υπάρχει διαφορά ή όχι;  Τί να θυμάται για τις εξετάσεις, αφού ούτως ή άλλως και τα δύο δηλωτική γνώση εκφράζουν, δηλαδή γνώση που δεν μπορεί να γίνει αντιληπτή σε αυτή τη φάση των σπουδών του…..

Η εξίσωση του Schrodinger σε μία διάσταση:

Schrodinger-1

2

Ακατανόητα σύμβολα…. Τί είναι αυτό το i ;;;;

Ας μιλήσουμε στοιχειωδώς για μιγαδικούς αριθμούς

image

Η κυματοσυνάρτηση Ψ=Ψ(x,y,z,t) είναι λύση της εξίσωσης Schrodinger , αλλά είναι μία μιγαδική συνάρτηση. Σε μία διάσταση:

4

Συμπερασματικά, το τετράγωνο Ψ^2 της κυματοσυνάρτησης είναι μιγαδικός αριθμός και δεν εκφράζει πιθανότητα.

Αντίθετα το τετράγωνο του μέτρου της κυματοσυνάρτησης, δηλαδή το ∣ψ(x,y,z,t)∣^2=ψ(x,y,z,t)⋅ψ∗(x,y,z,t) όπου ψ∗(x,y,z,t) είναι η συζυγής της ψ(x,y,z,t),  είναι πάντα μια θετική πραγματική ποσότητα, η οποία αντιπροσωπεύει την πιθανότητα να βρεθεί το σωματίδιο σε στοιχειώδη όγκο γύρω από το σημείο (x,y,z) τη στιγμή t.

Ανακεφαλαιώνοντας

3

Πηγή 1

Πηγή 2

Πηγή 3

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
21 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γεια σου Θοδωρή.
Καλύτερα να μιλάμε για μέτρο αντί για απόλυτη τιμή.
Επικαλούμαι κάτι από τα παραπάνω:
comment image

Το μέτρο υπολογίζεται και ως γινόμενο του μιγαδικού επί το συζυγή του.
Είναι η απόσταση της εικόνας του μιγαδικού από την αρχή των αξόνων.
Είναι το μήκος του στρεφόμενου διανύσματος.
Είναι η εμπέδηση ενός κυκλώματος, το πλάτος ή η ενεργός τιμή μιας τάσης.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Για τους μιγαδικούς και τις πιθανότητες το απλούστερο που μπορώ να πω είναι αυτό:
Και αυτό είναι δυστυχώς το δεύτερο μέρος ενός πονήματος:
Μιγαδικοί και εφαρμογές τους.
Επίσης δυστυχώς δεν παρουσιάζονται σε παιδιά. Ο μεγαλοφυής Φέυνμαν χρησιμοποίησε βελάκια στρεφόμενων ρολογιών. Στρεφόμενα ανύσματα δηλαδή.

Τελευταία διόρθωση7 μήνες πριν από Γιάννης Κυριακόπουλος
Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
31/03/2025 7:31 ΠΜ

Καλημέρα Θοδωρή.
Με… εκπλήσσει η ενασχόλησή σου με την κυματοσυνάρτηση και το τετράγωνο του μέτρου της!
Αλήθεια οι μαθητές της κατεύθυνσης υγείας, ξέρουν τι σημαίνει μιγαδικός αριθμός;
Αλλά και οι μαθητές της θετικής κατεύθυνσης διδάσκονται την εξίσωση Euler; Δεν το γνωρίζω…

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Θοδωρή και Διονύση.
Όντως υπάρχει ένα κάποιο πρόβλημα με τη διαφορετική διατύπωση (πιθανότητα εύρεσης σε σημείο). Αν αναπαράξουν στο ένα μάθημα ότι γράφεται στο βιβλίο του άλλου;

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Θοδωρή. Αν και τους μιγαδικούς τους έχω σχεδόν ξεχάσει, διαβάζοντας το άρθρο σου κατάλαβα, μάλλον σίγουρα, ότι η πυκνότητα πιθανότητας εύρεσης ενός σωματιδίου σε όγκο dV είναι |Ψ|2
Το Ψ μπορεί να είναι μια μιγαδική συνάρτηση, οπότε το απλό τετράγωνό της Ψ2
δεν έχει φυσική σημασία. Όμως |Ψ|2 = Ψ Ψ είναι πάντα πραγματικός και μη αρνητικός αριθμός, άρα μπορεί να εκφράζει την πυκνότητα πιθανότητας εύρεσης του σωματιδίου στον αντίστοιχο όγκο.

Μίλτος Καδιλτζόγλου

Καλησπέρα Θοδωρή, καλησπέρα σε όλους. Εύστοχη η διευκρίνησή σου Θοδωρή.
Να υπενθυμίσουμε ότι στις Πανελλαδικές του 2024 στη Χημεία, εμφανίστηκε η παρακάτω πρόταση στα Σ-Λ:
comment image
η οποία αξιολογήθηκε ως Σωστή, με βάση το αντίστοιχο σχολικό βιβλίο…

Διονύση γράφεις Αλήθεια οι μαθητές της κατεύθυνσης υγείας, ξέρουν τι σημαίνει μιγαδικός αριθμός;
Αλλά και οι μαθητές της θετικής κατεύθυνσης διδάσκονται την εξίσωση Euler; Δεν το γνωρίζω…
Από το 2016, οι μιγαδικοί αριθμοί έχουν εξαιρεθεί από τα Μαθηματικά Προσανατολισμού της Γ, άρα κανένας μαθητής (που παρακολουθεί το ελληνικό σύστημα) δεν γνωρίζει (επίσημα τουλάχιστον) τί σημαίνει μιγαδικός αριθμός…

Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
31/03/2025 4:26 ΜΜ

Καλημέρα Θοδωρή.

Να ξεκινήσω από το νόημα των λόγων του Διονύση –γεια σου Διονύση–. Πως μπορούμε με τον καθημερινό λόγο να προσεγγίσουμε έννοιες που κατά βάση είναι προσεγγίσιμες μόνο μαθηματικά.

Πολύ περισσότερο που ούτε οι μαθητές της θετικής κατεύθυνσης μπορούν να καταλάβουν αυτά τα βασικά που παραθέτει ο Γιάννης –γεια σου Γιάννη– για του μιγαδικούς.

Από διδακτική άποψη ίσως σχηματικά θα μπορούσαμε νομίζω να πούμε, με όλες τις επιφυλάξεις μιας γενίκευσης, ότι στη διαδικασία μετασχηματισμού της γνώσης σε διδακτέα ύλη (ειδικά στην κβαντομηχανική), ότι πρέπει να εφαρμόζουμε το «δεν λέω ψέματα, απλά δεν λέω όλη την αλήθεια»

Έτσι λοιπόν θεωρώ πολύ ικανοποιητικά όσα αναφέρεις στην συγκεκριμένη δουλειά σου.

Να προσθέσω ένα δυο πράγματα ως συμπληρωματικά στα όσα αναφέρεις στην προσπάθεια να βοηθήσουμε τα παιδιά.

● Αυτά που αναφέρει ο Γιάννης εδώ

  δείχνουν ότι το σωστό για την πυκνότητα πιθανότητας είναι αυτό του βιβλίου φυσικής και όχι του βιβλίου χημείας.

 ● Η κυματοσυνάρτηση είναι καθαρά μαθηματική οντότητα και όχι φυσικό κύμα με ενέργεια και ορμή κατανεμημένο στο χώρο. Είναι Κύμα πληροφορίας μέσω της ποσότητας |Ψ(r)|² . 

Μην μας μπερδεύει Το συνθετικό –κύματο-  ΔΕΝ είναι το ίδιο το σωμάτιο που είναι απλωμένο ως κύμα σε όλο τον διαθέσιμο χώρο, αλλά το πλάτος πιθανότητας να το βρούμε στην μια ή στην άλλη θέση. (στατιστική ερμηνεία της Κυματοσυνάρτησης)

 

 ●comment image

● Συνθήκη κανονικοποίησης.

Λόγω του ότι είναι βέβαιο γεγονός ότι θα βρούμε ένα σωμάτιο που μελετούμε κάπου στο χώρο, θα πρέπει η συνολική πιθανότητα να βρούμε το σωματίδιο σε ολόκληρο το χώρο να ισούται με μονάδα. Μαθηματικά, αυτό μεταφράζεται στην απαίτηση

 ●comment image

● Η κυματοσυνάρτηση είναι μία συνάρτηση της θέσης και του χρόνου . Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι η εξίσωση του Schrödinger για την κβαντομηχανική είναι όσο σημαντικός είναι ο δεύτερος νόμος του Newton για την κλασική φυσική. 

 
 

 

Τελευταία διόρθωση7 μήνες πριν από admin
Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος

Καλησπερα Θοδωρη και σε ολη την παρεα. Δεν διαφωνω σε τιποτα απ οτι εγραψε ο Θοδωρης αλλα και ολοι οι συναδελφοι.Αλλά αυτα ολα ειναι μονο για μεταξυ μας δεν ειναι για μαθητες.Δεν ενδιαφερει τους μαθητες αν οι εικονες της κυματοσυναρτησης ανηκουν στο πεδιο των μιγαδικων αριθμων ή τι ειναι μέτρο ενος μιγαδικου. Απο αποψη Φυσικης το μονο που πρεπει να ξερει απο το συγκεκριμενο εδάφιο ενας μαθητης που θα δωσει εξετασεις,ειναι οτι η κβαντομηχανικη ειναι μια θεωρια που δεν υπολογιζει θεσεις σωματιδιων αλλα πιθανοτητες θεσεων σωματιδιων.Αυτο το κανει μεσω μιας συναρτησεως που λεγεται κυματοσυναρτηση θεσεως ή κυματοσυναρτηση σκέτο, η οποια μας δινει πυκνοτητες πιθανοτητας. Τι ειναι η πυκνοτητα πιθανοτητας που προκυπτει απο μια κυματοσυναρτηση? Εννοιολογικα ειναι οτι και η πυκνοτητα μαζας,δηλαδη η γνωστη απο το Γυμνασιο πυκνοτητα.Οπως η πυκνοτητα επι εναν ογκο dV ενος κομματιου ενος σωματος μας δινει την μαζα αυτου του κομματιου ογκου dV,ετσι και η πυκνοτητα πιθανοτητας επι εναν ογκο dV μας δινει την πιθανοτητα το σωματιδιο να βρεθει μεσα σε αυτο το κομματι του χωρου,ογκου dV.
Ποια η πιθανοτητα να βρεθει ενα σημειακο σωματιδιο σε καποιο συγκεκριμενο σημειο του χωρου? Προφανως μηδεν διοτι ενα γεωμετρικο σημειο εχει ογκο μηδεν. Για να ηταν αυτη η πιθανοτητα μη μηδενικη,θα επρεπε η πυκνοτητα πιθανοτητας να ειναι απειρη.Πως γινεται τοτε τα σημειακα σωματιδια να εχουν μαζα αφου θεωρουμε οτι ογκος τους ειναι μηδεν? Υποθετουμε οτι εχουν απειρη πυκνοτητα,κατι που φυσικα υπαρχει μονο στην φαντασια μας.
Περιπου το περιεχομενο αυτης της παραγραφου διδασκω εγω στους μαθητες μου και τίποτα άλλο.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Μια πρόταση για την παρουσίαση της κυματοσυνάρτησης:
Δυστυχώς με πάρα πολλά εκτός ύλης.
Όμως αν καταλάβουν το πνεύμα απαντούν ευκολότερα σε κάποιες ερωτήσεις.