web analytics

Ανδρέας Βαλαδάκης

  • Γιάννη δεν προσπάθησα να μαντέψω τις προθέσεις του “εξεταστή”!

    Οι μαθητές γνωρίζουν: “Κάθε σώμα σε οποιαδήποτε θερμοκρασία κι αν βρίσκεται εκπέμπει ενέργεια με μορφή ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας.”

    Άρα η θερμική αλληλεπίδραση μεταξύ κάθε σφαίρας και του περιβάλλοντός της είναι αναπόφευκτη. Επειδή, μετά την διευκρίνισή σου, και τα π…[Περισσότερα]

    1. Σε κάθε σφαίρα η θερμοκρασία θα σταθεροποιηθεί, όταν αποκατασταθεί θερμική ισορροπία με το περιβάλλον.
    2. Το περιβάλλον της πρώτης σφαίρας είναι το δάπεδο. Το περιβάλλον της δεύτερης το νήμα.
    3. Επειδή τόσο το δάπεδο όσο και το νήμα είναι μονωμένα, θερμότητα μεταφέρεται σε αυτά με ακτινοβολία (στο νήμα και με ρεύματα αέρα).
    4. Μπορούμε εύλογα να υποθέσουμε…

    [Περισσότερα]

  • Οι μαθητές γνωρίζουν και χρησιμοποιούν τριγωνομετρικούς αριθμούς γωνιών άνω των 180 μοιρών, παρ’ όλο που δεν υπάρχουν τρίγωνα με τέτοιες γωνίες. Αυτό ονομάζεται επέκταση ορισμού των τριγωνομετρικών γωνιών μέσω του τριγωνομετρικού κύκλου. Στην επιστήμη και ιδιαιτέρως στη Φυσική χρησιμοποιείται η ίδια γλώσσα σε διαφορετικά πλαίσια…[Περισσότερα]

  • Θοδωρή καλημέρα.

    Ουδείς αμφισβήτησε ότι στη διεθνή βιβλιογραφία ισχύουν όσα αναφέρεις.

    Η δυσκολία βρίσκεται στο να κατανοήσει κάποιος φράσεις όπως: “Απόψε κλαίει ο ουρανός”. Γιατί λέμε ότι ο ουρανός κλαίει αφού δεν έχει μάτια;

    Αυτή η αντίληψη είναι η κινητήρια δύναμη της Φυσικής. Όσο γρηγορότερα την κατανοήσουμε, τόσο γρηγορότερα συ…[Περισσότερα]

  • Χρήστο σε ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σου.

    Εντυπωσιακή η παρουσίασή σου!

    Προετοιμάζοντας την ανάρτηση είχα καταλήξει όπως και εσύ ότι ο χρόνος ανόδου δίνεται από υπερβατική εξίσωση. Τον περιέλαβα λοιπόν στην εκφώνηση θεωρώντας τον ως γνωστό ώστε να παραμείνει μόνο το τμήμα της Άσκησης που μπορεί να συζητηθεί με τους μαθητές.

  • Γιάννη σε ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σου.

    Γράφεις: “Όταν ακρωτηριάζεται η ύλη γινόμαστε κάτι σαν δικολάβοι:
    -Αυτό είναι εκτός ύλης!
    -Δεν είναι διότι το καλύπτει το εδάφιον τάδε!

    Νομίζω ότι η πλειονότητα των συναδέλφων δεν θα είχε πρόβλημα να συζητήσει αυτό το θέμα, διότι στηρίζεται σε γνώσεις που πρέπει να οικοδομηθούν στους μαθητέ…[Περισσότερα]

  • Θοδωρή είδα στο σχολικό βιβλίο την αντίστοιχη Ενότητα που αναφέρεις (αυτή που φαίνεται στη Εικόνα) και δεν εντόπισα τη γενικευμένη μορφή του 2ο νόμου του Νεύτωνα για σύστημα σωμάτων. Εν πάση περιπτώσει η απόδειξη είναι εύκολη.

    https://i.ibb.co/mVxWPgXf/2-1764489818-8098.png

  • Γιάννη καλημέρα.

    Ισχυρίζομαι ότι η παρούσα ανάρτηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως Άσκηση εισαγωγής ή εμπέδωσης στο Στερεό, διότι το απλό σύστημα των δύο σωμάτων που εκτοξεύεται κατακόρυφα έχει τα σημαντικά χαρακτηριστικά που θα συναντήσουν οι μαθητές στην κίνηση του στερεού σώματος: Το κέντρο μάζας εκτελεί κατακόρυφη βολή και κάθε σώμα έχει δ…[Περισσότερα]

  • Θοδωρή καλημέρα και σε ευχαριστώ πολύ.

    Επειδή ο γενικευμένος νόμος του Νεύτωνα που χρησιμοποιείς δεν περιέχεται στην ύλη, χρειάζεται απόδειξη.
    Για να μην υπάρχει σύγχυση μεταξύ της τυχαίας χρονικής στιγμής και της στιγμής που το Σ1 φθάνει στο μέγιστο ύψος, τη δεύτερη χρονική στιγμή τη συμβόλισα ήδη με tαν.
    Στην εκφώνηση η tαν θε…[Περισσότερα]

  • Γιάννη
    Μη μπερδεύεις πράγματα που είναι εκτός ύλης.

    Στην Απάντηση που παραθέτω χρησιμοποίησα τα εξής: “Το κέντρο μάζας ομογενών και συμμετρικών σωμάτων συμπίπτει με το κέντρο συμμετρίας τους. Επειδή τα σώματα είναι πανομοιότυπα το σύστημα των δύο σωμάτων είναι συμμετρικό. Άρα το κέντρο μάζας του συστήματος βρίσκεται στο μέσο της απόστασης…[Περισσότερα]

  • Γιάννη σε ευχαριστώ πολύ.

    Συνήθως οι μαθητές χρησιμοποιούν το κέντρο μάζας στο πλαίσιο επαναλαμβανόμενων “στρατιωτικών ασκήσεων” και “παραγγελμάτων”. Ωστόσο, όπως φαίνεται στην παρούσα ανάρτηση, η ιδέα είναι απλή και κυρίως χρήσιμη στα δύσκολα.

  • H/o Ανδρέας Βαλαδάκης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 εβδομάδα

    Κέντρο μάζας: το Εργαλείο! Γιατί μας ενδιαφέρει Η παρούσα ανάρτηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εισαγωγική άσκηση ή ως άσκηση εμπέδωσης στο Στερεό, διότι το απλό σύστημα των […]

    • Καλημέρα Ανδρέα.
      Όμορφη!
      Ένα βήμα ακόμα είναι ένας παρατηρητής στο κέντρο μάζας.

    • Γιάννη σε ευχαριστώ πολύ.

      Συνήθως οι μαθητές χρησιμοποιούν το κέντρο μάζας στο πλαίσιο επαναλαμβανόμενων “στρατιωτικών ασκήσεων” και “παραγγελμάτων”. Ωστόσο, όπως φαίνεται στην παρούσα ανάρτηση, η ιδέα είναι απλή και κυρίως χρήσιμη στα δύσκολα.

    • Ανδρέα γιατί το κόψανε από την ύλη;

    • Γιάννη εννοείς αυτό;

      https://i.ibb.co/3b1Zn3h/1764409733-0069.png

    • Ανδρέα εννοώ αυτά:
      https://i.ibb.co/wrwtjcjQ/image.png

    • Γιάννη
      Μη μπερδεύεις πράγματα που είναι εκτός ύλης.

      Στην Απάντηση που παραθέτω χρησιμοποίησα τα εξής: “Το κέντρο μάζας ομογενών και συμμετρικών σωμάτων συμπίπτει με το κέντρο συμμετρίας τους. Επειδή τα σώματα είναι πανομοιότυπα το σύστημα των δύο σωμάτων είναι συμμετρικό. Άρα το κέντρο μάζας του συστήματος βρίσκεται στο μέσο της απόστασης μεταξύ τους. Το κέντρο μάζας κινείται όπως ένα υλικό σημείο με μάζα ίση με τη μάζα m1+m2 του συστήματος, αν σε αυτό ασκούνταν όλες οι δυνάμεις που ασκούνται στο σύστημα.” Χρησιμοποίησα επίσης τον 3ο και τον 2ο νόμο του Νεύτωνα. Είναι κάποιο αυτά εκτός διδακτέας ύλης;

    • Ανδρέα αν η ανάρτηση απευθύνεται σε συναδέλφους όλα καλά.
      Αν απευθύνεται σε μαθητές υπάρχει ένα πρόβλημα.
      Δύο σώματα συνδεδεμένα με ελατήριο δεν συνιστούν στερεό.
      Η φράση σου:
      “Το κέντρο μάζας ομογενών και συμμετρικών σωμάτων συμπίπτει με το κέντρο συμμετρίας τους.
      σχετίζεται με στερεά και όχι με κάθε σύστημα.

      Η φράση:
      “Το κέντρο μάζας κινείται όπως ένα υλικό σημείο με μάζα ίση με τη μάζα m1+m2 του συστήματος, αν σε αυτό ασκούνταν όλες οι δυνάμεις που ασκούνται στο σύστημα.” 
      περιέχεται στη σελίδα που ανάρτησα που τώρα είναι εκτός ύλης.

    • Επίσης στο εντός ύλης τμήμα δεν ορίζεται το κέντρο μάζας συστήματος αλλά μόνο το κέντρο μάζας σώματος. (Τα μπλε γράμματα της σελίδας που ανέβασες).

      Η εξαίρεση από την ύλη βασικών εννοιών προκαλεί προβλήματα στα προβλήματα που μπορούν να αποτελούν θέματα. Οι αναρτήσεις βέβαια παραμένουν ελεύθερες χρησιμοποιώντας το οτιδήποτε από τη Φυσική.

    • Καλησπέρα Ανδρέα, καταρχήν, έστω και προκαταβολικά, ευχές για την αυριανή
      ονομαστική σου εορτή.

      Θα μου επιτρέψεις όμως να σχολιάσω πως δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να εισάγουμε το κέντρο μάζας στη μελέτη της κίνησης, αφού αυτή μπορεί να γίνει
      σαφώς πιο εύκολα:

      https://i.ibb.co/1YLvGrP8/image.png

      Επίσης στη σχέση (2) του κειμένου που παραθέτεις με t συμβολίζεις μια τυχαία
      χρονική στιγμή, δηλαδή η (2) είναι η χρονική συνάρτηση της στιγμιαίας ταχύτητας
      υ(cm) του ΚΜ.

      Στην τελική σχέση που γράφεις με το ίδιο σύμβολο t παριστάνεις τον χρόνο ανόδου t(αν) του m1, δηλαδή η σχέση αυτή ισχύει μόνο τη στιγμή όπου υ1=0.
      Είναι πιθανό κάποιος να θεωρήσει τη σχέση αυτή ως χρονική συνάρτηση της υ2,
      κάτι που δεν ισχύει.

      Πέρα όμως από οτιδήποτε άλλο, δεν κατανοώ το νόημα της σχέσης υ2=υο-2gt(αν),
      αφού ο χρόνος ανόδου t(αν) παραμένει άγνωστος

    • Θοδωρή καλημέρα και σε ευχαριστώ πολύ.

      Επειδή ο γενικευμένος νόμος του Νεύτωνα που χρησιμοποιείς δεν περιέχεται στην ύλη, χρειάζεται απόδειξη.
      Για να μην υπάρχει σύγχυση μεταξύ της τυχαίας χρονικής στιγμής και της στιγμής που το Σ1 φθάνει στο μέγιστο ύψος, τη δεύτερη χρονική στιγμή τη συμβόλισα ήδη με tαν.
      Στην εκφώνηση η tαν θεωρείται γνωστή ως δεδομένο.

      Σε ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σου! Το κέρασμα τη Δευτέρα στις 11:20!

    • Γιάννη καλημέρα.

      Ισχυρίζομαι ότι η παρούσα ανάρτηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως Άσκηση εισαγωγής ή εμπέδωσης στο Στερεό, διότι το απλό σύστημα των δύο σωμάτων που εκτοξεύεται κατακόρυφα έχει τα σημαντικά χαρακτηριστικά που θα συναντήσουν οι μαθητές στην κίνηση του στερεού σώματος: Το κέντρο μάζας εκτελεί κατακόρυφη βολή και κάθε σώμα έχει διαφορετική ταχύτητα.

      Πιο αναλυτικά.

      Σωστά επισημαίνεις ότι η Ενότητα 5.7. “Σύστημα Αναφοράς Κέντρου Μάζας” είναι εκτός ύλης. Εκεί διατυπώνεται ο γενικός ορισμός του κέντρου μάζας συστήματος και δηλώνεται η συμπεριφορά του. Κατ’ αρχήν λοιπόν θα έπρεπε από την υπόλοιπη ύλη να απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά σε αυτή την έννοια.

      Ωστόσο εμφανίζεται στην εντός ύλης Ενότητα 4.2, όπου εξετάζεται η ειδική περίπτωση του κέντρου μάζας στερεού, συμμετρικού σώματος.

      Το στερεό σώμα είναι ένα σύστημα άπειρου πλήθους σημειακών μαζών σε σταθερή απόσταση μεταξύ τους, που αλληλεπιδρούν με δυνάμεις επαφής. Σε ένα τέτοιο σύστημα το σχολικό βιβλίο δηλώνει παρουσιάζει την κίνηση του κέντρου μάζας και τη χρησιμοποιεί στην κύλιση. Έτσι προσδιορίζεται η ταχύτητα των σημειακών μαζών και προκύπτει το παράδοξο (για τους μαθητές) η ταχύτητα κάθε σημειακής μάζας να διαφέρει από την ταχύτητα οποιασδήποτε άλλης σημειακής μάζας, πάνω στο ίδιο στερεό σώμα!

      Η παρούσα ανάρτηση αφορά συμμετρικό σύστημα μόνο δύο σημειακών μαζών και εφαρμόζεται απλώς ο 3ος και ο 2ος νόμος του Νεύτωνα. Έτσι αποδεικνύεται ότι το απλό σύστημα των δύο σωμάτων που εκτοξεύεται κατακόρυφα έχει τα σημαντικά χαρακτηριστικά που θα συναντήσουν οι μαθητές στην κίνηση του στερεού σώματος.

      Από αυτή την άποψη λοιπόν θεωρώ ότι η παρούσα ανάρτηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως Άσκηση εισαγωγής ή εμπέδωσης στο Στερεό.

      Και βέβαια όσο σκληρότερο είναι το ελατήριο, τόσο περισσότερο το σύστημα των δύο σωμάτων προσομοιάζει με στερεό σώμα.

    • Καλημέρα Ανδρέα, χαίρομαι που θα σε δούμε αύριο…καλά που το έγραψες για να είμαι νηστικός να φάω ζυμωτό ψωμί ελπίζω….

      Η γενικευμένη μορφή του 2ου ΝΝ προφανώς και είναι στην ύλη της Β’ Λυκείου.
      Την Δευτέρα, παρουσία φοιτητών από τη ΣΕΜΦΕ τα λέγαμε σχολείο .

      Επίσης το βιβλίο της Γ’ Λυκείου στις κρούσεις, 1ο μάθημα της σχολικής χρονιάς αναφέρει σαφώς τη γενικευμένη μορφή του 2ου ΝΝ για σύστημα σωμάτων όπως την γράφω στο σχόλιο παραπάνω…

      Από τη στιγμή που οι εξωτερικές δυνάμεις είναι σταθερές, ο στιγμιαίος και ο μέσος ρυθμός συμπίπτουν…άρα όλα είναι εύκολα…..και δεν χρειάζεται να εισάγουμε τίποτα άλλο…που σαφώς κουράζει…

    • Θοδωρή είδα στο σχολικό βιβλίο την αντίστοιχη Ενότητα που αναφέρεις (αυτή που φαίνεται στη Εικόνα) και δεν εντόπισα τη γενικευμένη μορφή του 2ο νόμου του Νεύτωνα για σύστημα σωμάτων. Εν πάση περιπτώσει η απόδειξη είναι εύκολη.

      https://i.ibb.co/mVxWPgXf/2-1764489818-8098.png

    • Καλημέρα κ. Βαλαδάκη και Χρόνια Πολλά!
      Ενδιαφέρον θέμα, κάποιες χρονικές εξισώσεις:
      https://i.ibb.co/nsNdXw5t/page-0001.jpg
      Και, μια προσομοίωση:
      https://www.desmos.com/calculator/ulcrto13rt

    • Ανδρέα Χρόνια Πολλά.
      Καλημέρα και στο Θοδωρή και τον Χρήστο.
      Το ερώτημά μου “Γιατί το κόψανε από τη ύλη” ήταν ελαφρώς ρητορικό.
      Όταν ακρωτηριάζεται η ύλη γινόμαστε κάτι σαν δικολάβοι:
      -Αυτό είναι εκτός ύλης!
      -Δεν είναι διότι το καλύπτει το εδάφιον τάδε!

      Στο πρόβλημα:
      https://i.ibb.co/9mj42VWF/35.png
      “Αν το κοριτσάκι φτάσει στο Μ, πόσο θα μετακινηθεί ο νεαρός;”
      θα αρχίσουν συζητήσεις για τη νομιμότητα της επίκλησης της ακινησίας του κέντρου μάζας.
      Συζητήσεις που δεν γίνονταν όταν ήταν στην ύλη η:
      https://i.ibb.co/cK4QvX6y/33.png

    • Γιάννη σε ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σου.

      Γράφεις: “Όταν ακρωτηριάζεται η ύλη γινόμαστε κάτι σαν δικολάβοι:
      -Αυτό είναι εκτός ύλης!
      -Δεν είναι διότι το καλύπτει το εδάφιον τάδε!

      Νομίζω ότι η πλειονότητα των συναδέλφων δεν θα είχε πρόβλημα να συζητήσει αυτό το θέμα, διότι στηρίζεται σε γνώσεις που πρέπει να οικοδομηθούν στους μαθητές: η συμπεριφορά του κέντρου μάζας, ο 3ος νόμος του Νεύτωνα και ο 2ος νόμος του.

    • Χρήστο σε ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σου.

      Εντυπωσιακή η παρουσίασή σου!

      Προετοιμάζοντας την ανάρτηση είχα καταλήξει όπως και εσύ ότι ο χρόνος ανόδου δίνεται από υπερβατική εξίσωση. Τον περιέλαβα λοιπόν στην εκφώνηση θεωρώντας τον ως γνωστό ώστε να παραμείνει μόνο το τμήμα της Άσκησης που μπορεί να συζητηθεί με τους μαθητές.

  • Βαγγέλη καλημέρα.

    Εύλογες οι παρατηρήσεις σου. Πράγματι στη διδασκαλία μας ταυτίζουμε το κέντρο μάζας και το κέντρο βάρους με το κέντρο ομογενούς ράβδου. Αλλά αυτό θα πρέπει να προκύπτει από νόμους της Φυσικής.

    Και όπως αποδεικνύεται στην παρούσα ανάρτηση από τον 3ο και τον 2ο νόμο του Νεύτωνα προκύπτει ότι το κέντρο μάζας ταυτίζεται [Περισσότερα]

  • Πότε το βάρος ασκείται στο κέντρο ομογενούς ράβδου; Γιατί μας ενδιαφέρει Σε ομογενή ράβδο θεωρούμε ότι το βάρος της ασκείται στο κέντρο της. Αυτό ωστόσο δεν ισχύει πάντοτε. Στην Εικόνα φαίνονται οκτώ […]

  • Βαγγέλη καλησπέρα.

    Για να είναι η πλήρης η απόδειξή σου, νομίζω ότι θα πρέπει να αποδειχθεί επίσης ότι ο κέντρο μάζας ταυτίζεται με το κέντρο βάρους.

  • Γιατί το κέντρο μάζας ράβδου βρίσκεται στο κέντρο της; Γιατί μας ενδιαφέρει Γιατί το κέντρο μάζας βρίσκεται στο μέσο μιας ομογενούς ράβδου και όχι σε κάποιο άλλο σημείο της; Στη συνέχεια υπάρχει μια απόδειξη-ά […]

    • καλημέρα Ανδρέα
      μια δική μου προσέγγιση
      θεωρώ δύο ίσα στοιχειώδη τμήματα στα άκρα της ράβδου,
      αυτά έχουν ίσα βάρη και τα κέντρα βάρους τους ισαπέχουν από το μέσον της ράβδου, άρα η συνισταμένη τους είναι στο μέσον της ράβδου
      στη συνέχεια θεωρώ δύο άλλα, επίσης ίσα τμήματα μεταξύ τους, όχι κατ΄ ανάγκην με τα προηγούμενα, αλλά κολλητά με αυτά και ένθεν και ένθεν , προς το μέσον της ράβδου,
      για τον ίδιο λόγο η συνισταμένη των βαρών τους θα ασκείται στο μέσον της ράβδου
      κ.ο.κ.
      (πειραματικά: διότι η ομογενής ράβδος ισορροπεί οριζόντια μόνο αν στηριχτεί στο μέσον της πάνω σε ένα σημείο στήριξης)

    • Βαγγέλη καλησπέρα.

      Για να είναι η πλήρης η απόδειξή σου, νομίζω ότι θα πρέπει να αποδειχθεί επίσης ότι ο κέντρο μάζας ταυτίζεται με το κέντρο βάρους.

    • μα, Ανδρέα, διότι το κέντρο μάζας νοείται στο κέντρο βάρους του σώματος, δεν γνωρίζω αν αυτό γράφεται στα σχολικά βιβλία
      δεν υπάρχει μαζόμετρο, όπως βαρόμετρο, η μάζα ενός σώματος προσδιορίζεται πειραματικά μέσω του βάρους του, από την ισότητα των ροπών των βαρών ως προς δεδομένο άξονα περιστροφής του σώματος και κατάλληλων σταθμών γνωστής μάζας
      (ενδιαφέρον θέμα, ίσως και “θολό”, πάντως, αλλά είμαστε πολλοί εδώ,
      όσο περισσότερες γνώμες συναδέλφων, τόσο και καλύτερα για τους μαθητές που μας παρακολουθούν νομίζω

    • Βαγγέλη καλημέρα.

      Εύλογες οι παρατηρήσεις σου. Πράγματι στη διδασκαλία μας ταυτίζουμε το κέντρο μάζας και το κέντρο βάρους με το κέντρο ομογενούς ράβδου. Αλλά αυτό θα πρέπει να προκύπτει από νόμους της Φυσικής.

      Και όπως αποδεικνύεται στην παρούσα ανάρτηση από τον 3ο και τον 2ο νόμο του Νεύτωνα προκύπτει ότι το κέντρο μάζας ταυτίζεται πάντοτε με το κέντρο της ομογενούς ράβδου.

      Όμως το κέντρο βάρους δεν ταυτίζεται πάντοτε με το κέντρο της ράβδου, όπως αποδεικνύεται εδώ: Πότε το βάρος ασκείται στο κέντρο ομογενούς ράβδου; – Υλικό Φυσικής – Χημείας

  • Μερκούρη ανταποκρίθηκες στο θέμα Coleman, όπως θα ανταποκρινόταν και αυτός σε παρόμοιο θέμα. Μπράβο!

    (Ο Mercurius ήταν ο Ρωμαίος θεός της επικοινωνίας, όπως ο αντίστοιχος Ελληνικός θεός ήταν ο Ερμής.)

  • Φόρτωσε Περισσότερα