Καλησπέρα σε όλους. Έλαβα το παρακάτω μήνυμα:
Καλησπέρα Διονύση.Μια ερώτηση αν έχεις χρόνο.Το βιβλίο γράφει οτι :
Ο Θεμελιώδης Νόμος της Στροφικής Κίνησης ισχύει και για στερεό που εκτελεί σύνθετη κίνηση (πχ. στερεό που κυλίεται), αρκεί ο ελεύθερος άξονας περιστροφής να διέρχεται από το κέντρο μάζας του σώματος, να είναι άξονας συμμετρίας και να μην αλλάζει κατεύθυνση κατά τη διάρκεια της κίνησης.
Τι μας εξασφαλίζουν αυτές οι τρεις προϋποθέσεις;
Τι απαντάτε συνάδελφοι;
Καλησπέρα Διονύση.
Δεν ξέρω αν η…γνωστή άσκηση με την στεφάνη και την σημειακή μάζα στην περιφέρεια της είναι εντός εκτός ή στις παρυφές της ύλης. Ποια ή γνώμη σου? Αν η στεφάνη αφεθεί σε οριζόντιο επίπεδο με την προσκολλημένη μάζα στο άκρο οριζόντιας ακτίνας και κυλίεται ποια η γωνιακή επιτάχυνση?
Ποιες επιλογές έχει ο μαθητής?
Να βρει τo cm στερεού που δεν το έχει διδαχθεί και να εφαρμόσει τους νόμους. Μπλέξιμο
Να εφαρμόσει αυθορμήτως τον νόμο ως προς το κέντρο της σφαίρας που επιταχύνεται αλλά η επιτάχυνση διέρχεται από cm.
Να εφαρμόσει τον νόμο ως προς το σημείο επαφής που δεν επιταχύνεται.
Με ποια γνωστικά εφόδια θα το πράξει?
Καλησπέρα και πάλι Γιώργο.
Έχω ετοιμάσει μια σχετική άσκηση και θα την αναρτήσω τις επόμενες μέρες… όταν έρθει η σειρά της.
Παρόλα αυτά υποστηρίζω ότι μια άσκηση, όπως αυτή που αναφέρεις, δεν πρέπει επ΄ ουδενί λόγω να μπει στις εξετάσεις.
Θα μου πεις και αν πέσει;
Ας έχει “προπονηθεί” ο μαθητής να δουλεύει με το κέντρο μάζας (όποιο και αν είναι, αν και λογικά βέβαια δεν γνωρίζει να το βρίσκει, άρα και πάλι υπάρχει πρόβλημα, εκτός και αν οι μάζες είναι ίσες ή αν δίνεται…) και ας κολυμπήσει χωρίς παραπέρα θεωρία περιπτώσεων ή στιγμιαίου άξονα…
Καλημέρα συνάδελφοι.
Κατ΄ αρχάς να ευχαριστήσω όλους όσοι συμμετείχαν στην παραπάνω συζήτηση και τοποθετήθηκαν. Νομίζω ότι ένας αναγνώστης διαβάζοντας τις παραπάνω θέσεις, μπορεί να ξεκαθαρίσει το θέμα.
Όταν δέχτηκα το μήνυμα, το μυαλό μου πήγε σε μια ανάλογη συζήτηση την οποία είχα επεξεργαστεί (αισθητικά) πριν μια βδομάδα περίπου, όταν διόρθωνα τις φωτογραφίες των μελών που συμμετείχαν. Είναι και αυτή ένα θέμα του Διονύση Μητρόπουλου, ένα χρόνο μετά τη συζήτηση που ανέδειξε παραπάνω ο Γιάννης. Το θέμα ήταν:
Ισχύει ο θεμελιώδης νόμος για τη στροφική κίνηση;
Μου έκανε φοβερή εντύπωση η έκταση των σχολίων, αλλά και το ποιοι συμμετείχαν στην συζήτηση αυτή. Ρίξτε μια ματιά, νομίζω ότι αξίζει τον κόπο (και μην βαρεθείτε από τα πρώτα σχόλια… προχωρήστε και λίγο παρακάτω…)
Οπότε διαβάζοντας το ερώτημα του φίλου, αποφάσισα ότι είναι ευκαιρία να την επαναφέρω στην επιφάνεια (πέρασαν ήδη 6 χρόνια…)
Επειδή όμως είναι δεδομένο ότι κάποιος θα χρειαστεί τουλάχιστον μερικές ώρες για ανάγνωση μόνο (συν λίγη κατανόηση…) των σχολίων από την παραπάνω συζήτηση, πράγμα δύσκολο να γίνει, μεταφέρω μια σύνοψη και κάποια συμπεράσματα που είχε γράψει ο Διονύσης Μητρόπουλος:
Προτείνω να εστιάσουμε κατ’ αρχήν στην επίπεδη κίνηση στερεού, μια και αυτή ενδιαφέρει κυρίως σε επίπεδο σχολικού.
1) Σε σώματα που είναι επίπεδα και λεπτά, όπως π.χ. ένας λεπτός δίσκος, δακτύλιος, κλπ, (ομογενής ή όχι), κάθε άξονας κάθετος στο επίπεδό τους είναι πρωτεύων άξονας.
2) Σε σώματα που δεν είναι λεπτά, αλλά έχουν επίπεδο συμμετρίας, όπως π.χ. ένας κύλινδρος (το επίπεδο που είναι κάθετο στον άξονά του και διέρχεται από το CM) ή μια σφαίρα (οποιοδήποτε επίπεδο που διέρχεται από το CM), κάθε άξονας κάθετος στο επίπεδο συμμετρίας είναι πάλι πρωτεύων άξονας.
Αν ένα τέτοιο σώμα παρουσιάζει ανομοιογένεια θα πρέπει να εξακολουθεί να υπάρχει επίπεδο συμμετρίας (π.χ. αν στην επιφάνεια σφαίρας κολλήσουμε σημειακή μάζα, τότε τέτοιο επίπεδο είναι ένα που να διέρχεται από το CM της σφαίρας και τη σημειακή μάζα ή αν κολλήσουμε λεπτή ράβδο με σφαίρα, τότε πρέπει η προέκταση της ράβδου να περνάει από το CM της σφαίρας, και το σχετικό επίπεδο είναι ένα που να περιέχει τη ράβδο, κλπ.)
3) Όλες οι επίπεδες κινήσεις που μελετάμε στο πλαίσιο του σχολικού, έχουν ως άξονα περιστροφής ένα τέτοιο άξονα, σταθερό ή όχι, που διατηρεί σταθερό προσανατολισμό.
4) Οι δυνάμεις που ασκούνται στο σώμα είναι ομοεπίπεδες και βρίσκονται πάνω στο επίπεδο συμμετρίας του στερεού, ή αλλιώς έχουν κι αυτές συμμετρική κατανομή ως προς το εν λόγω επίπεδο, ώστε η συνισταμένη τους να ανήκει σ’ αυτό (π.χ. ένας κύλινδρος που κατεβαίνει κυλιόμενος σε κεκλιμένο δέχεται δυνάμεις τριβής σε όλη του γενέτειρα που εφάπτεται στο δάπεδο.
5) Αν πρόκειται για περιστροφή γύρω από σταθερό άξονα τότε ισχύει ως προς αυτόν ο θεμελιώδης νόμος Στ=Ι∙αγων.
Αν όμως πρόκειται για κινούμενο άξονα, τότε ο θεμελιώδης νόμος ισχύει μόνο στην περίπτωση που ο άξονας αυτός διέρχεται από το CM, δηλ. Στcm=Ιcm∙αγων.
5) Η περίπτωση του στιγμιαίου άξονα περιστροφής χρειάζεται προσοχή και εμπειρία και δεν θα τη συνιστούσα σε μαθητή.
6) Στο ερώτημα που τίθεται σ’ αυτή τη συζήτηση, πιστεύω ότι ο μαθητής πρέπει σύμφωνα με τη γνώση του σχολικού να επιλέξει το (δ), παρόλο που η σωστή επιλογή είναι η (β). Φυσικά αν κάποιοι μαθητές επιλέξουν το (β), να θεωρηθεί η επιλογή επίσης σωστή.
Εντούτοις δεν θα έπρεπε να μπει τέτοιο θέμα.
Μια διόρθωση Διονύση:
Στην περίπτωση του λεπτού ομογενούς δίσκου δεν είναι κάθε άξονας κάθετος στο επίπεδό του κύριος.
Είναι μόνο αυτός που περνάει από το κέντρο του.
Επίσης μια συμπλήρωση. Γράφεις:
Αν όμως πρόκειται για κινούμενο άξονα, τότε ο θεμελιώδης νόμος ισχύει μόνο στην περίπτωση που ο άξονας αυτός διέρχεται από το CM, δηλ. Στcm=Ιcm∙αγων.
Θα προτιμούσα την διατύπωση:
Αν όμως πρόκειται για κινούμενο άξονα, τότε ο θεμελιώδης νόμος καλό είναι να εφαρμόζεται στην περίπτωση που ο άξονας αυτός διέρχεται από το CM, δηλ. Στcm=Ιcm∙αγων.
Διότι υπάρχουν άπειροι άξονες για τους οποίους ΣτΑ=ΙΑ∙αγων. Ας μην μιλήσουμε στα παιδιά για μοναδικότητα, κάτι που δεν είναι ορθό. Μην θυσιάσουμε την ακρίβεια. Ας πούμε απλά ότι ……
-Μην τολμήσετε να πάρετε άλλον διότι……..
Ακολουθεί παράδειγμα δικό σου με την ράβδο που πέφτει και αγ=0. Υπολογισμός όμως ως προς το άκρο της Α (με Steiner) δίνει γωνιακή ταχύτητα μη μηδενική. Έτσι αντιλαμβάνονται ότι υπάρχει ποιοτική διαφορά από την περίπτωση ισορροπίας.
Σήμερα ακριβώς αυτό έκανα. Τους είπα και ποια είναι τα άπειρα σημεία και συμπλήρωσα ότι δεν είναι αυτά για παιδιά.
Όπως θα συμβούλευα ένα παιδί 10 χρονών να αποφύγει την οδήγηση, τις βουτιές από μεγάλο ύψος και την κατανάλωση τσικουδιάς. Δεν θα του κρύψω ότι πίνω τσικουδιές.
Καλησπέρα Γιάννη.
Δεν προσδιόρισες τον … Διονύση 🙂
Το γράφει και ο έτερος Διονύσης;
Ο Διονύσης το έχει γράψει Γιάννη στη συζήτηση του 2013.
Εγώ απλά μετέφερα το σχόλιό του, στο οποίο κατέληγε σε κάποια συμπεράσματα…
(λες να μπορέσουμε να τον …ξετρυπώσουμε;) 🙂 🙂 🙂
Καλημέρα σε όλους,
Εδώ είμαι 🙂 🙂
Θα τα διαβάσω προσεκτικά το βράδυ!
Να κάνουμε διόρθωση τότε.
Αν ένας άξονας είναι κάθετος στο επίπεδο λεπτού δίσκου σε σημείο που περνάει από τυχαίο σημείο του δεν έχουμε γινόμενα αδρανείας μηδενικά. Διότι o όρος -Σmi.xi.yi δεν είναι μηδέν.
Καλησπέρα Γιάννη.
Ας περιμένουμε το Διονύση το βράδυ να ακούσουμε τη θέση του, αλλά μέχρι τότε, ας πάρουμε το λεπτό ομογενή δίσκο του σχήματος:
Πόσο είναι το γινόμενο αδράνειας -Σmi.xi.yi για κάθετο άξονα z ο οποίος περνάει από το σημείο Ο, που δεν είναι το κέντρο μάζας Κ;
Καλησπέρα Διονύση.
Εδώ είναι μηδέν το συγκεκριμένο. Όμως διαβάζω:
Από τα παραδείγματα, που αναφέραμε μπορούμε να συμπεράνουμε ότι οι άξονες, ως προς τους οποίους το στρεφόμενο σώμα παρουσιάζει συμμετρία 180 μοιρών , είναι ελεύθεροι. Ένας τέτοιος άξονας ονομάζεται κύριος άξονας αδρανείας.
Αποδεικνύεται ότι κάθε σώμα ανεξαρτήτως σχήματος, ή κατανομής μάζας έχει τρεις κάθετους επ’ αλλήλων κύριους άξονες αδρανείας, οι οποίοι διέρχονται δια του κέντρου μάζας . Στο σχήμα σελίδα 95 εικονίζονται οι τρεις κύριοι άξονες ροπής αδρανείας ενός ορθογωνίου παραλληλεπιπέδου. Κάθε ένας από αυτούς είναι κάθετος στο αντίστοιχο επίπεδο και διέρχεται δια του κέντρου του. Στο σχήμα σελίδα 95 όπου ο δίσκος παρέχει κυλινδρική συμμετρία υπάρχει ένας μοναδικός άξονας z, αλλά άπειρα ζευγάρια x, y. Στο σχήμα η σφαιρική συμμετρία επιτρέπει την επιλογή απείρων ισοδύναμων τριάδων κυρίων αξόνων ροπής αδρανείας.
Οι σημειώσεις, τμήμα των οποίων αντέγραψα, είναι του φίλου μου Κώστα Κουρκουτά, καθηγητή ΑΤΕΙ.
Κάνω μία υπόθεση στηριγμένη στο θεώρημα της ρακέτας:
Όταν περιστρέφουμε μια ρακέτα και την εκτοξεύουμε αυτή περιστρέφεται (ευσταθώς ή ασταθώς) περί άξονα διερχόμενο από το κέντρο μάζας της. Υπάρχουν τρεις τέτοιοι άξονες και ο ενδιάμεσος συνδέεται με ασταθή κατάσταση περιστροφής.
Μάλλον αυτοί μας απασχολούν και χαρακτηρίζονται ή όχι κύριοι άξονες.