web analytics

Ποιο διάγραμμα είναι σωστό;

Το ερώτημα μου το έθεσε φίλος σε μήνυμα.

Δίνεται το παραπάνω διάγραμμα της μαγνητικής ροής που διέρχεται από ένα μεταλλικό πλαίσιο, σε συνάρτηση με το χρόνο.

Ποιο από τα παρακάτω διαγράμματα για την ΗΕΔ που εμφανίζεται στο πλαίσιο είναι σωστό;

47

 

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
82 Σχόλια
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Βαγγέλη σου απάντησα στην πρώτη σελίδα των σχολίων. Είναι φανερό πως διαφωνώ με όσα έγραψες.

Γιατί λες ότι δεν σε διαβάζει κανείς;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Στάθης Λεβέτας

Στάθη η σχέση του κειμένου του Σαραντάκου με την ερώτηση του Διονύση είναι η εξής:

Ρωτάει ο Διονύσης "Τι να πούμε στα παιδιά;".

Αν πέσει σε μένα είτε το α είτε το β διάγραμμα ουδέν μόριο θα κόψω. Όπως και ο Τριανταφυλλιδικός δεν θα κόψει μόρια για το κόκκαλο.

Αν όμως το διάγραμμα πέσει σε φανατικό του α μπορεί να κόψει μόριο. Έτσι συμβουλεύουμε τα παιδιά να επιλέγουν το α και να γράφουν "κόκκαλο". Αυτή είναι η σχέση.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
27/10/2020 5:37 ΜΜ

Οπότε Διονύση για να δεχθώ ως σωστό το (β) πρέπει να δεχθώ ως λάθος το διάγραμμα της εκφώνησης; 

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
27/10/2020 5:42 ΜΜ

Γιάννη και πάλι δεν βλέπω σύνδεση με τον Σαραντάκο. Έγραψα ότι την στιμγή 2 sec η τιμή έναι μία και όχι άπειρες… εκτός και αν δεχθώ, όπως γράφει ο Διονύσης, ως λάθος το διάγραμμα Φ(t) στην εκφώνηση και μετά να θεωρήσω ότι η γραμμή δεν είναι κατακόρυφη, αλλά με μικρή κλίση…

Όλα αυτά δεν τα σκέφτηκα (και δικαίως) από την αρχή και δεν θα απαιτούσα να τα σκεφτούν οι μαθητές. 

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
27/10/2020 5:44 ΜΜ

Και το ρήμα "σκέφτηκα¨είναι λάθος στο τελευταίο μου σχόλιο. Δεν τα υπέθεσα είναι το σωστό.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Πάντοτε έκανα συζήτηση. Τους έλεγα ότι ένας Μαθηματικός θα μουτζώνει με χέρια και με πόδια βλέπων το β. Τους έλεγα και κάτι για συναρτήσεις. Έκανα και ένα γράφημα που δεν ήταν συνάρτηση. Αυτά όμως για άλλους λόγους. Τα παιδιά ας ακούσουν και κάτι που δεν έχουν σκεφτεί. Όμως τους έδειχνα και κάτι από i.p οπότε καταλάβαιναν πως δεν με πειράζει.

Τότε όμως δεν υπήρχε περίπτωση να "εκτεθούν" , διότι εγώ βαθμολογούσα. Τώρα που πέσανε οι επαγωγές, τώρα που μπορεί να βαθμολογεί άλλος, τι πρέπει να πεις στα παιδιά; Αν ο άλλος είναι οπαδός του "κόκκαλου";

Τώρα δεν είμαι εν ενεργεία. Οι εν ενεργεία φίλοι να διαβάσουν προσεκτικά τον Σαραντάκο.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης
Απάντηση σε  Στάθης Λεβέτας

Στάθη γράφω αυτό που λες στο πρώτο μου σχόλιο. Εκεί που παραθέτω το σχήμα από το graph.

Είναι φανερό ότι το graph δίνει σχήματα μόνο σαν το α από την επιλογή "Εισαγωγή συνάρτησης".

Δηλαδή καταλαβαίνω το "όχι άπειρες".

Όμως σε μια σειρά παραδειγμάτων (εικονογραφημένων) έδειξα πως διαγράμματα σαν το β συνηθίζονται και από προγράμματα και από βιβλία (το σήμα που επεκόλλησα π.χ). 

Συνηθίζονται άλλοτε διότι η κατακόρυφη γραμμή είναι οριακή περίπτωση μεγάλης κλίσης, άλλοτε διότι καταγράφεται από το i.p. το Multilog, το Tracker κ.λ.π.

Δεν είναι η πρώτη φορά που κάποια διαγράμματα δεν αντιστοιχούν σε συναρτήσεις.

Screenshot-1

Βλέπουμε την προσεγγιστική καμπύλη διόδου. Στην ανάστροφη πόλωση βλέπουμε μια κάθετη γραμμή.

Ασυνέχειες έχουμε και στην ορθή πόλωση.

Χρησιμοποιούμε τέτοια διαγράμματα παρά το ότι σε ένα σημείο V αντιστοιχούν (κατά το διάγραμμα) άπειρα Ι.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
27/10/2020 6:43 ΜΜ

Γιάννη και Διονύση έχετε δίκιο. Αλλά συνήθως μια κάθετη γραμμή προσλαμβάνεται ως κάθετη και όχι ως έχουσα μικρή κλίση (τουλάχιστον αυτό έκανα εγώ). Όπως έγραψα και πριν δεν το υπέθεσα έτσι. Φαντάζεστε βέβαια αν θέλουμε να είμαστε τόσο συνεπείς, πόσα διαγράμματα πρέπει να αναθεωρηθούν σε ασκήσεις και βιβλία…

Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
27/10/2020 6:48 ΜΜ

Διονύση θεωρώ ότι για να ακριβολογήσουμε  και να πούμε  στο αρχικό ερώτημα ότι η σωστή, από φυσική άποψη, απάντηση είναι η β πρέπει να έχει τονιστεί στον ερωτώμενο  ότι το πραγματικά σωστό είναι η μεγέθυνση  που παραθέτεις  εδώ  και  εδώ_1  και μόνο κατ’ οικονομία του δείχνω το σχήμα με τις  (ολ)όρθες  γωνίες.  

Άρα βιβλία και διδάσκοντες θα έπρεπε να εξηγούν ότι στη φύση γίνεται αυτό της μεγέθυνσης, και μετά απαιτούμε ως σωστό το β. 

Τουλάχιστον εγώ στις προηγούμενες τοποθετήσεις μου  προσπαθούσα να πω με λόγια ότι δεν υπάρχει στην πράξη  το κατακόρυφο τμήμα  του γραφήματος β.