Με το ρολόι του Epstein έχω ξαναασχοληθεί.
Όποιος το έχει διαβάσει, ας πάει απ’ ευθέιας στο παράδοξο των διδύμων.
Η παρουσίαση του παραδόξου δεν περιέχει μαθηματικές σχέσεις.
Επειδή το να μοιράζεσαι πράγματα, είναι καλό για όλους…
Με το ρολόι του Epstein έχω ξαναασχοληθεί.
Όποιος το έχει διαβάσει, ας πάει απ’ ευθέιας στο παράδοξο των διδύμων.
Η παρουσίαση του παραδόξου δεν περιέχει μαθηματικές σχέσεις.
Αφιερωμένη στον Άρη Ραμαντά για το παράδοξο των διδύμων.
Έχω γκουγκλαρει 1000 φορές “παράδοξο διδύμων” twins paradox” κλπ συναφή. Έχω δει όλα τα κανάλια στο YouTube, έχω βρει 1000 διαφορετικές απόψεις… ε αυτό δεν το περίμενα. Ρε που τα σκέφτηκε ο τύπος όλα αυτά, φοβερό σενάριο. Ενώ βοηθά στη διαισθητική κατανόηση του φαινομένου, δεν μπορώ να αποφασίσω ακόμα αν στέκει και σαν επιστημονική εξήγηση. Η ειδική σχετικότητα πάντως μια χαρά λύνει το πρόβλημα.
Αρη ο Epstein (περιέργως) δεν χρησιμοποιεί το ρολόι του.

Απόσπασμα:
Το κάνει σε ένα κάρο άλλες περιπτώσεις.
Πάντως το παράδοξο των διδύμων το παρουσιάζει στην Ειδική Σχετικότητα.
Το ίδιο και ο Κένεθ Φορντ.
Γιάννη χρόνια σου πολλά. Το πρόβλημα σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να το συνδέσουμε με ΓΘΣ, ας πούμε ότι είναι υπερηρωας ο ταξιδιώτης και πηδαει μέσα στο διαστημόπλοιο καθώς περνάει από τη γη, μετά πηδαει στον πλανήτη, κάνει αναστροφή το διαστημόπλοιο και τον μαζεύει. Τέλος με τη ΓΘΣ. Το πρόβλημα δεν είναι βεβαίως ούτε το τι βλέπει ο ακίνητος στη γη, απλή εφαρμογή. Το πρόβλημα είναι η λύση από τη σκοπιά του ταξιδιώτη η οποία μόνο με άλλο χωροχρονικό διάγραμμα προκύπτει.
Ευχαριστώ Άρη.
Χρόνια πολλά Γιάννη και με υγεία !
Πολύ όμορφη περιγραφή !
Ευχαριστώ Γιώργο.
Χρόνια πολλά και από εδώ Γιάννη.
Συμφωνώ με το Γιώργο, για την όμορφη περιγραφή, αλλά θέλει και δεύτερη ανάγνωση…
Μια ξεχωριστή ματιά!
Ευχαριστώ Διονύση.
Χρόνια πολλά Γιάννη, με υγεία, ευτυχία και παραγωγικότητα.
Μου άρεσε η περιγραφή
Ευχαριστώ Παναγιώτη.
Τι ωραίο!
Ευχαριστώ Επαμεινώνδα.
Καλημέρα Γιάννη.
Είναι η πιο ελκυστική και ευχάριστη προσπάθεια ερμηνείας του φαινομένου που έχω δει.
Όμως και το
«Υπάρχει και ο άλλος δρόμος.
-Ισχύουν οι μετασχηματισμοί Λόρεντζ, αποδείξατε ότι ο χρόνος διαστέλλεται.»
Δηλαδή η παραμονή στον αυστηρό φορμαλισμό έχει την αξία του, νομίζω.
Ευχαριστώ Άρη.
Η μπηχτή αφορά διδασκαλία που φοβάμαι ότι θα ακολουθήσει.
Προφανώς οι μετασχηματισμοί Λόρεντζ έχουν τεράστια αξία. Προφανώς είναι η καλύτερη οδός για έναν μελετητή της Σχετικότητας επιστήμονα ή φοιτητή.
Σε ένα μαθητή Λυκείου πρέπει να παρουσιαστούν οι ανατρεπτικές ιδέες της Σχετικότητας με απλό τρόπο. Ακόμα και ο Φορντ, αν και απευθύνεται σε φοιτητές, παρουσιάζει πρώτα την διαστολή μέσω της απλής ιδέας με το βαγόνι και την ανάκλαση και μετά τους μετασχηματισμούς.
Το παρόν σχολικό βιβλίο κάνει το ίδιο, παρά το ότι εστιάζουν οι ασκήσσεις του σε εφαρμογές των τύπων.
Αν “ορκιστούμε” στους μαθητές ότι ισχύουν οι μετασχηματισμοί Λόρεντζ και βγάλουμε από αυτούς τα πάντα, δεν καταλάβουν το πνεύμα της Σχετικότητας. Το ίδιο λάθος υποστήκαμε ως φοιτητές.
Διαβάζω στο προτεινόμενο πρόγραμμα:
• Αδρανειακά συστήματα και μετασχηματισμοί του Γαλιλαίου
• To πείραμα των Michelson Morley
• Τα αξιώματα της Ειδικής θεωρίας της σχετικότητας
• Μετασχηματισμοί Lorentz (μόνο περιγραφικά)
• Η συστολή του μήκους, η διαστολή του χρόνου και το σχετικιστικό φαινόμενο Doppler
• Σχετικιστική ορμή και ενέργεια, εφαρμογές σε επιταχυντές και ανιχνευτές
• Ηλεκτρομαγνητική θεωρία και σχετικότητα.
•Στοιχεία Γενικής Θεωρίας της Σχετικότητας.
Τι συμπεραίνουμε;
“Σε ένα μαθητή Λυκείου πρέπει να παρουσιαστούν οι ανατρεπτικές ιδέες της Σχετικότητας με απλό τρόπο.”
Ποιος θα διαφωνήσει γενικά με αυτό Γιάννη
μου.
Το πρόβλημα είναι ότι η εκλαΐκευση
πρέπει να γίνεται από ανθρώπους που κατέχουν πολύ καλά το αντικείμενο ώστε να
μπορέσουν να δώσουν την ουσία φαινομένων που αντίκεινται στην γήινη
καθημερινότητα και πρακτική με εικόνες και περιγραφές που θα βοηθάνε τα παιδιά
στο να κατανοήσουν όσο γίνεται καλλίτερα το φαινόμενο, χωρίς να
“προδίδουν” την ουσία του, που δεν έχει αντίστοιχο στην καθημερινή
του εμπειρία.
Άντε να τους πεις πως ένα καθημερινό
αντίστοιχο του φαινομένου σήραγγας είναι ένας άνθρωπος να προσπαθεί να
περάσει από το ένα δωμάτιο στο άλλο μέσα από τον τοίχο και ότι υπάρχει σίγουρα
πιθανότητα να βρεθεί στο άλλο δωμάτιο χωρίς να τσακιστεί ο ίδιος και χωρίς να
γκρεμιστεί ο τοίχος.
Θυμάμαι ότι στα νιάτα μας υπήρχε ένα μόνο
βιβλίο εκλαΐκευτικό για την σχετικότητα γραμμένο από τους Landau και Lifsitch
και μετά ήρθε ένα γραμμένο από τον ίδιο τον Heisenberg.
Σήμερα υπάρχουν αρκετά γραμμένα με προσοχή
από τους ίδιους τους ερευνητές τα οποία οι συγγραφείς και οι δάσκαλοι μπορούν
να συμβουλεύονται.
Γιάννη χρόνια πολλά και από εδώ. Όμορφη παρουσίαση και ιδιαίτερα προσιτή.
Σε σχέση με το γηραιότερος και νεώτερος καλό είναι να διευκρινιστεί ότι και ο Κοσμάς και ο Δαμιανός βιώνουν την ίδια “ποσότητα ζωής”. (Ο κινούμενος Δαμιανός ανοιγοκλείνει τα μάτια του πιο αργά.)
Να είσαι καλά.
Ευχαριστώ Ξενοφώντα.
Δεν εκλαϊκεύονται όλα Άρη. Η Κβαντομηχανική μάλλον δύσκολα.
Όμως πολλά μπορούν να παρουσιαστούν απλά ή σχεδόν απλά.
Υπάρχει από την άλλη και η τάση “επιστημονικής υπεκφυγής”.
Σε ρωτούν π.χ. γιατί η πτήση Λονδίνο -Νέα Υόρκη ακολουθεί τέτοια διαδρομή και απαντάς ότι “έτσι επιβάλλει ένας μερκατορικός χάρτης”.
Σωστή βέβαια η παρατήρηση του Ξενοφώντα (καλησπέρα Ξενοφών).
Μετά λοιπόν το παράδοξο των διδύμων -όχι ο τάδε βλέπει τον άλλον γέρο όχι ο άλλος αυτόν-.θα πρέπει να τους τονίσουμε ότι:
Το να ταξιδέψετε γρήγορα (ειδική σχετικότητα) ή το να μείνετε σε έναν πολύ πυκνό πλανήτη (γενική σχετικότητα) δεν θα σας κάνει να ζήσετε πιο πολύ. Για τα κύτταρά σας ένα δευτερόλεπτο δικό σας θα είναι ένα δευτερόλεπτο, μια ημέρα θα είναι μια ημέρα. Ο προσωπικός σας χρόνος και η γήρανσή σας δεν θα επιβραδυνθούν δεν θα ζήσετε πιο πολύ.
Άλλοι άνθρωποι μπορεί να σας δουν να ζείτε πιο πολύ από όσο εκείνοι.
Αυτές θα είναι καθημερινές καταστάσεις που θα αντιμετωπίζουμε με την εισαγωγή της λεγόμενης μοντέρνας φυσικής (σχετικότητα, κβαντική φυσική)
Καλησπέρα Άρη, χρόνια πολλά με υγεία. Έτσι είναι, ο βιολογικός χρόνος δεν αλλάζει.
Σε σχέση με το ενδεχόμενο διδασκαλίας της λεγόμενης μοντέρνας φυσικής, θυμίζω ότι και στην προηγούμενη νομοθέτηση νέου αναλυτικού προγράμματος(2015) είχαν συμπεριληφθεί τα θέματα αυτά ,αλλά ποτέ δεν εφαρμόστηκε το νέο πρόγραμμα.
Από την άλλη μεριά , όταν γίνεται σαφές ότι το ενδιαφέρον κατά την διάρκεια των εγκύκλιων σπουδών στρέφεται στην απόκτηση δεξιοτήτων και στο νέο πρόγραμμα σπουδών του Φυσικού τμήματος στο ΕΚΠΑ, η μηχανική ΙΙ, η κβαντομηχανική ΙΙ και η στερεά κατάσταση έγιναν προαιρετικά μαθήματα( το νέο πρόγραμμα ήδη ισχύει) , μάλλον αντιφατικό μου φαίνεται το εγχείρημα.
Μπα σε καλό σου Ξενοφώντα, που είδες την αντίφαση. Την ώρα που ετοιμάζεις να βάλεις καινούργια ύλη στην δευτεροβάθμια την ίδια ώρα την ύλη αυτή να την κάνεις προαιρετική στους μέλλοντες καθηγητές.
“Όλα καλά όλα ανθηρά” που έλεγε ο αείμνηστος Βέγγος.