-
Ο/η Πέτρος Καραπέτρος σχολίασε το άρθρο Γενικό Διαγώνισμα Χημείας 2024-2025 πριν από 9 μήνες, 1 εβδομάδα
Κώστα καλησπέρα,
για μια ακόμη χρονιά σε ευχαριστούμε για τις σκέψεις σου που μοιράζεσαι μαζί μας και την βοήθεια που προσφέρεις μέσω του διαγωνίσματος σου σε όλους τους μαθητές. Και η δική μου προσωπική ένσταση είναι στο Β3β (θα συμφωνήσω με τον Θοδωρή): βάσει εκφώνησης οι μαθητές έχουν να συγκρίνουν το Σ.Ζ. του συστήματος νερό(διαλύτης)-αιθα…[Περισσότερα]
-
Ο/η Πέτρος Καραπέτρος σχολίασε το άρθρο Έλεγχος περίσσειας πριν από 2 έτη, 3 μήνες
Παναγιώτη καλημέρα,
ο σύνδεσμος δουλεύει;
-
H/o Πέτρος Καραπέτρος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 2 έτη, 5 μήνες
Ώσμωση μεταξύ μοριακού και ιοντικού διαλ.(Μέρος Β)
Ώσμωση μεταξύ μοριακού και ιοντικού διαλύματος σε οριζόντιο κυλινδρικό δοχείο (Μέρος Β) Υδατικό διάλυμα ζάχαρης C1= 0,1Μ φέρεται σε επαφή με υδ […] -
H/o Πέτρος Καραπέτρος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 2 έτη, 5 μήνες
Κίνηση ημιπερατής μεμβράνης λόγω ώσμωσης
Μέρος Α: Κίνηση ημιπερατής μεμβράνης λόγω ώσμωσης σε οριζόντιο κυλινδρικό δοχείο Ένα οριζόντιο κυλινδρικό δοχείο χωρίζεται στα διαμερίσ […] -
H/o Πέτρος Καραπέτρος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 2 έτη, 5 μήνες
Ατομικό πρότυπο Bohr…
Αποδιεγέρσεις και διεγέρσεις σε άτομο υδρογόνου και άγνωστο υδρογονοειδές ιόν Άτομο υδρογόνου βρίσκεται στην 3η διεγερμένη κατάσταση. Κατά […]-
Καλησπέρα Πέτρο, δεν θα μπορούσα να μην το δω….
Μπράβο και για την ιδέα και για την παρουσίαση και για την εισαγωγή….
Η φυσική της Γενικής Παιδείας που κάποτε δίνονταν πανελλαδικά, τώρα
δεν εξετάζεται ούτε καν ενδοσχολικά με ό,τι αυτό σημαίνει….Και ακριβώς επειδή ξέρεις καλή φυσική, χαρακτηρίζεις την ανάρτηση με το σωστό όνομα….
Να είσαι καλά
-
-
Ο/η Πέτρος Καραπέτρος σχολίασε το άρθρο Πειραματικός Προσδιορισμός Ταχύτητας Αντίδρασης πριν από 3 έτη, 3 μήνες
Αντώνη καλημέρα,
σε ευχαριστούμε και για αυτή την πειραματική διαδικασία. Στην διαφάνεια με το ερευνητικό ερώτημα 3 και στο χρονικό διάστημα 200 μέχρι 300s, διόρθωσε τον εκθέτη στη δύναμη του 10 (πρέπει να είναι 4,75.10^-4 και όχι 4,75.10^-3, φυσικά κάπου πιο πάνω το γράφεις με τον σωστό εκθέτη).
Αληθεια, το βαμβάκι μπαίνει για να αποτρέψεις…[Περισσότερα] -
Ο/η Πέτρος Καραπέτρος σχολίασε το άρθρο Αυτοκατάλυση & Κατάλυση πριν από 3 έτη, 3 μήνες
Πολύ κατατοπιστικό. Αντώνη μπράβο σου και σ’ ευχαριστούμε.
-
Ο/η Πέτρος Καραπέτρος σχολίασε το άρθρο Θέματα Χημείας επαναληπτικών εξετάσεων 2022 πριν από 3 έτη, 5 μήνες
Συνάδελφοι καλησπέρα, Εύχομαι σε όλους να έχουμε καλή σχολική χρονιά.
Βασίλη, για ερώτημα που θέτεις, εάν κατάλαβα σωστά: Η ταχύτητα της συνολικής αμφίδρομης αντίδρασης είναι u=u1-u2, ονομάζω u1 και u2 τις στιγμιαίες ταχύτητες προς τα δεξιά και προς τ’ αριστερά αντίστοιχα.
Άρα, για τον στιγμιαίο ρυθμό μεταβολής d[I2]/dt ισχύει:
d[I2]/dt=(ρυθμ…[Περισσότερα] -
Ο/η Πέτρος Καραπέτρος σχολίασε το άρθρο Βιβλίο Χημείας Β΄Λυκείου πριν από 3 έτη, 5 μήνες
Παναγιώτη καλησπέρα, Καλή σχολική χρονιά και καλοτάξιδο το βιβλίο σου.
-
Ο/η Πέτρος Καραπέτρος σχολίασε το άρθρο Χρόνια Πολλά και καλή χρονιά το 2022! πριν από 3 έτη, 7 μήνες
Καλημέρα Δημήτρη. Σ’ ευχαριστώ για τις ευχές. Σου εύχομαι καλό και ξέγνοιαστο καλοκαίρι.
-
Ο/η Πέτρος Καραπέτρος σχολίασε το άρθρο Χρόνια Πολλά και καλή χρονιά το 2022! πριν από 3 έτη, 7 μήνες
Καλημέρα και Χρόνια Πολλά σε όλους τους χθεσινούς και σημερινούς εορτάζοντες. Ευχαριστώ όλους τους συναδέλφους του δικτύου για τις ευχές και να ευχηθώ και εγώ να είναι όλοι πάντα καλά, υγεία και οικογενειακή ευτυχία. Να ξεκουραστούν και να περάσουν όμορφες στιγμές με τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Καλό και ξέγνοιαστο καλοκαίρι.
-
Ο/η Πέτρος Καραπέτρος σχολίασε το άρθρο Γενικό διαγώνισμα Χημείας 2021-2022 πριν από 3 έτη, 8 μήνες
Συνάδελφε καλησπέρα, και έτσι όπως προτείνεις μπορεί να γίνει.
-
Ο/η Πέτρος Καραπέτρος σχολίασε το άρθρο Γενικό διαγώνισμα Χημείας 2021-2022 πριν από 3 έτη, 8 μήνες
Γιώργο καλησπέρα. Σ’ ευχαριστώ για την επισήμανση. Έκανα διόρθωση.
-
Ο/η Πέτρος Καραπέτρος σχολίασε το άρθρο Γενικό διαγώνισμα Χημείας 2021-2022 πριν από 3 έτη, 9 μήνες
Συνάδελφοι καλησπέρα, και συγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση,
ευχαριστώ όλους για τον χρόνο που διαθέσατε στην ανάγνωση του διαγωνίσματος και στο Α2 που ήταν η αιτία να διαφωνήσουμε. Επειδή το ylikonet είναι σελίδα την οποία θα επισκέπτονται και μαθητές, δεν θα ήθελα να τους ανησυχήσουμε αυτή την περίοδο με κάτι στο οποίο διαφωνούμε εμ…[Περισσότερα]
-
Ο/η Πέτρος Καραπέτρος σχολίασε το άρθρο Γενικό διαγώνισμα Χημείας 2021-2022 πριν από 3 έτη, 9 μήνες
Δημήτρη καλησπέρα,
εαν θεωρήσεις την αντίδραση του ΗF με ΝαΟΗ και την ΕΚΙ που προκαλεί το ΝαF, πρέπει να λάβεις υπόψη και την μείωση συγκέντρωσης ΗF που οδηγεί σε αύξηση του α.
Να δώσω ένα άλλο παράδειγμα: κατά την ανάμειξη δ/τος HF με δ/μα ΗCl, ο α του ΗF πάντα μειώνεται; Όχι, διότι ταυτόχρονα με την ΕΚΙ που οδηγεί σε μείωση του α, το δ/μα HF…[Περισσότερα] -
Ο/η Πέτρος Καραπέτρος σχολίασε το άρθρο Γενικό διαγώνισμα Χημείας 2021-2022 πριν από 3 έτη, 9 μήνες
Καλησπέρα, Γιώργο έχεις απόλυτο δίκιο, οπότε απαιτούνται 0,02+0,005=0,025mol ΚMnO4
-
Ο/η Πέτρος Καραπέτρος σχολίασε το άρθρο Γενικό διαγώνισμα Χημείας 2021-2022 πριν από 3 έτη, 9 μήνες
Γιώργηδες και Διονύση καλησπέρα,
Στην 1η ερώτηση: η προσθήκη ΝαΟΗ μου απομακρύνει Η3Ο+ από την ισορροπία (Η3Ο+ + ΟΗ- = 2Η2Ο) οπότε λόγω LC η ισορροπία μετατοπίζεται δεξιά.
Αν λάβεις υπόψη την ΕΚΙ(λόγω NaF που παράγεται από αντίδραση) που σου μειώνει τον α, τότε μην ξεχνάς ότι ταυτόχρονα έχεις και μείωση της αρχικής συγκέντρωσης του…[Περισσότερα] -
H/o Πέτρος Καραπέτρος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 3 έτη, 9 μήνες
Με το τέλος και αυτής της δύσκολης χρονιάς, αναρτώ ένα διαγώνισμα στην Χημεία Προσανατολισμού. Θα ήθελα να ευχαριστήσω την συνάδελφο Π.Σ. για τον έλεγχο σε μέρος των θεμάτων που έκανε και να ευχ […]

-
Πέτρο καλημέρα. Ένα ακόμα ωραίο διαγώνισμα.
Στο Α2; Μικρή ποσότητα ΝαΟΗ δεν σημαίνει μερική εξουδετέρωση, σχηματισμό ΝαF;=> αύξηση F-, άρα μετατόπιση ισορροπίας αριστερά(όπως Ρυθ. Δ/μα) -
Καλό μεσημέρι Πέτρο.
Να σε ευχαριστήσω για το διαγώνισμα που μοιράστηκες μαζί μας και που ελπίζω να φανεί χρήσιμο σε συναδέλφους και μαθητές, για τις τελευταίες επαναλήψεις… -
Πέτρο καλησπέρα,
Συγχαρητήρια για το διαγώνισμα, στις απαντήσεις στο θέμα Δ4 για τα mol του HCl γιατί βάζεις 0.06+1/8λ=0.1 δηλαδή βάζεις μόνο τα mol του HCl που εμφανίζουν αναγωγική δράση και όχι ολικά mol HCl 0.1=0.06+λ? -
Γιώργηδες και Διονύση καλησπέρα,
Στην 1η ερώτηση: η προσθήκη ΝαΟΗ μου απομακρύνει Η3Ο+ από την ισορροπία (Η3Ο+ + ΟΗ- = 2Η2Ο) οπότε λόγω LC η ισορροπία μετατοπίζεται δεξιά.
Αν λάβεις υπόψη την ΕΚΙ(λόγω NaF που παράγεται από αντίδραση) που σου μειώνει τον α, τότε μην ξεχνάς ότι ταυτόχρονα έχεις και μείωση της αρχικής συγκέντρωσης του HF(λόγω κατανάλωσης του στην αντίδραση) που οδηγεί σε αύξηση α.
Στην 2η ερώτηση: Το HCl σε αυτό το μέρος είναι 0,1mol, συμμετέχει σε 2 αντιδράσεις και παίζει 3 ρόλους: δημιουργεί το απαραίτητο όξινο περιβάλλον κατά την οξείδωση του ΗCOOH, οξειδώνεται το ίδιο και δημιουργεί και όξινο περιβάλλον για τη δράση του ΗCOOH κατά την οξείδωση του ιδίου. Οπότε τα συνολικά moles πρέπει να είναι 0,1mol.-
Ναι αυτό ακριβώς λέω τα συνολικά mol του ΗCl απο τις δυο αντιδράσεις είναι λ+0.06=0.1 ενώ στη λύση δίνεται 1/8λ+0.06=0.1 κοίταξε στις απαντήσεις τι γράφει
-
Καλησπέρα, Γιώργο έχεις απόλυτο δίκιο, οπότε απαιτούνται 0,02+0,005=0,025mol ΚMnO4
-
Ακριβώς και V=0.25 L αντί 0.6
-
-
-
-
Έχεις δίκαιο Πέτρο. Αναπολόγητος. Ευχαριστώ
-
Πέτρο καλησπέρα. Σχετικά με την απάντηση στο Α2 νομίζω ότι δεν μπορώ να συμφωνήσω. Αν δεχθούμε την προσέγγιση του σχολικού βιβλίου, το NaOH θα αντιδράσει με το HF, οπότε δημιουργούνται ιόντα F στο διάλυμα, άρα ο βαθμός ιοντισμού μειώνεται (ΕΚΙ). Αλλιώς, καταλήγουμε στο παράδοξο η προσθήκη ΝaOH να αυξάνει τη συγκέντρωση οξωνίων (αφού σύμφωνα με την απάντηση γ, η αντίδραση μετατοπίζεται προς τα δεξιά).
-
Δημήτρη καλησπέρα,
εαν θεωρήσεις την αντίδραση του ΗF με ΝαΟΗ και την ΕΚΙ που προκαλεί το ΝαF, πρέπει να λάβεις υπόψη και την μείωση συγκέντρωσης ΗF που οδηγεί σε αύξηση του α.
Να δώσω ένα άλλο παράδειγμα: κατά την ανάμειξη δ/τος HF με δ/μα ΗCl, ο α του ΗF πάντα μειώνεται; Όχι, διότι ταυτόχρονα με την ΕΚΙ που οδηγεί σε μείωση του α, το δ/μα HF αραιώνεται στο HCl, γεγονός που οδηγεί σε αύξηση του α. Οπότε η μεταβολή του α εξαρτάται από τις συγκεντρώσεις των διαλυμάτων που θα αναμειχθούν.
Όσον αφορά το θέμα της μετατόπισης προς τα δεξιά δεν σημαίνει υποχρεωτικά και αύξηση της συγκέντρωσης οξωνίων. Για παράδειγμα κατά την αραίωση υδατικού διαλύματος ασθενούς μονοπρωτικού οξέος, η ισορροπία ιοντισμού του ασθενούς μετατοπίζεται δεξιά και η συγκέντρωση οξωνίων τελικά μειώνεται.
-
-
Πέτρο και πάλι χαιρετώ. Συγγνώμη για την ώρα αλλά είδα αργά την απάντηση. Δυστυχώς δεν συμφωνώ και νομίζω ότι θα είχε ενδιαφέρον ένα αριθμητικό παράδειγμα, όπου η προσθήκη NaOH να οδηγεί σε μείωσητου pH. Τέλος, νομίζω ότι ο ορισμός της ΕΚΙ είναι η ελάττωση του βαθμού ιοντισμού ηλεκτρολύτη λόγω κοινού ιόντος. Εκτός κι αν κάτι δεν έχω καταλάβει, νομίζω ότι η επιλογή που δίνεται ως σωστή είναι λανθασμένη.
-
Με μια δεύτερη ματιά.. πάντα χρειάζεται
Έστω αρχικά διάλυμα 1L HF 1M, Ka=10-4, pH=2, a1=0,01
Α) + 4g NaOH
NaF=0,1M, HF=0,9M => [H3O+]=9.10-4=> a2 < a1Β) + 1g NaOH
NaF=0,025M, HF=1M => [H3O+]=4.10-3=> a2 < a1
-
Επίσης Πέτρο στο Β1γ χρειάζεται διόρθωση δίνεις φορτίο ιόντος -2 αντί -4
-
Ο νέος βαθμός ιοντισμού, δηλαδή το % μετατροπής του HF σε ιόντα αναφέρεται στον συνολικό βαθμό ιοντισμού (στη συνολική μεταβολή που γίνεται), κάτι ανάλογο με την συνολική απόδοση, οπότε στο βαθμό ιοντισμού της Α) περίπτωσης, πρέπει να λάβουμε υπόψη και το HF που αντέδρασε, δηλαδή που μετατράπηκε σε ιόντα F–, οπότε α=0,1+9.10–4/1 = 0,1
Οι συζητήσεις και οι διαφορές είναι πάντα γόνιμες, αρκεί να γίνονται (όπως στην περίπτωσή σας αυτή) χωρίς προσωπικές αντιπαραθέσεις.-
Ναι Βασίλη συμφωνώ αν η απόδοση αναφέρεται στην αρχική ποσότητα του HF. Αν όμως αναφέρεται στο υπόλοιπο HF που παραμένει στο διάλυμα και είναι “υπεύθυνο” για το pH, νομίζω ότι αυτό είναι το πνεύμα του σχολικού, τότε αλλάζει. Είναι αμφιλεγόμενο, δεν είναι θέμα γνωστικού όπως έγραψε ο Πέτρος, αλίμονο σε όποιον υπονοεί κάτι τέτοιο. Ο Πέτρος εδώ και πολλά χρόνια μας έχει συνηθίσει σε εξαιρετικά θέματα και η συμβολή του στη δουλειά όλων μας είναι μεγάλη. Εγώ προσωπικά ζητώ συγνώμη αν φάνηκε κάτι τέτοιο.
-
ΟΧΙ, Γιώργο, δεν φάνηκε οτιδήποτε άσχημα στη διαφορά απόψεων. Αναφέρομαι σε παλιότερες συζητήσεις.
-
-
-
-
Καλημέρα σε όλους τους συναδέλφους. Πέτρο εξαιρετικό όπως και των προηγούμενων ετών. Για το Α2 συμφωνώ με την απάντηση που δίνεις και θέλοντας να συμβάλλω στην κουβέντα :
Αν προσθέτουμε σταδιακά πολύ μικρές ποσότητες ΝαΟΗ , τα ΟΗ- θα αντιδράσουν με τα Η3Ο+ του διαλύματος μετατοπίζοντας την ισορροπία δεξιά, οπότε η νέα προσθήκη ΝαΟΗ θα έχει το ίδιο αποτέλεσμα μέχρι τελικά να προσθέσουμε ολόκληρη την ποσότητα ΝαΟΗ στην οποία αναφέρεται η ερώτησή σουΜια διαφορετική προσέγγιση είναι η εξής:
η αντίδραση ΗF+NaOH είναι αντίδραση ιοντισμού. Συνεπώς στο λόγο που δίνει τον α ο αριθμητής αυξάνεται και ο παρανομαστής (ίδιος) -
Συνάδελφοι καλησπέρα, και συγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση,
ευχαριστώ όλους για τον χρόνο που διαθέσατε στην ανάγνωση του διαγωνίσματος και στο Α2 που ήταν η αιτία να διαφωνήσουμε. Επειδή το ylikonet είναι σελίδα την οποία θα επισκέπτονται και μαθητές, δεν θα ήθελα να τους ανησυχήσουμε αυτή την περίοδο με κάτι στο οποίο διαφωνούμε εμείς οι ίδιοι, γι’ αυτό προχώρησα σε αλλαγή της εκφώνησης (επιπλέον έγιναν και κάποιες διορθώσεις στις απαντήσεις κατόπιν επισημάνσεων με μήνυμα από φίλο και συμμετέχων του δικτύου τον οποίο και ευχαριστώ).
Ωστόσο, για να μην φανεί ότι υπεκφεύγω, η προσωπική άποψη ταυτίζεται με αυτό που από το πρωί διατύπωσε ο Παναγιώτης Χριστάκος. Αντιλαμβάνομαι την σταδιακή προσθήκη ΝaOH ως μία σταδιακή απομάκρυνση οξωνίων από την ισορροπία ιοντισμού του ΗF (όπου επειδή η μεταβολή δεν αναιρείται η [Η3Ο+] μειώνεται και το pH αυξάνεται) μέχρι να προστεθεί όλη η ποσότητα(μικρή) που αναφέρεται στην εκφώνηση. Επομένως, η ποσότητα ΗF που ιοντίζεται γίνεται όλο και μεγαλύτερη (χωρίς να αλλάζει ο αριθμητής όπως αναφέρει ο Παναγιώτης.)
Σε μία άσκηση ΧΙ: Α = Β + Γ, αν σταδιακά απομακρυνεται Γ, τί παθαίνει ο βαθμός διάπασης του Α;
Αναρωτιέμαι όμως και κάτι επιπλέον: Το πρόβλημα δημιουργήθηκε στο τί παθαίνει ο α; Εκείνος που λόγω ΕΚΙ αναφέρει ότι α μειώνεται, πώς δικαιολογεί ότι η ισορροπία ιοντισμού μετατοπίζεται δεξιά και όχι αριστερά λόγω ΕΚΙ;Αυτές είναι κάποιες προσωπικές σκέψεις και σε καμία περίπτωση δεν θέλω να έρθω σε αντιπαράθεση με κανέναν, απεναντίας σας εκτιμώ και σας σέβομαι όλους.
Εαν πάντως πρόκειται για δική μου γνωστική αδυναμία, ζητάω συγνώμη για την όποια αναστάτωση. Καλή συνέχεια και κουράγιο σε όλους μας και ιδιαίτερα στους μαθητές. -
Καλημέρα σε όλους
Παρακολουθώ το ylikonet πολλά χρόνια και μάλιστα έχω επαφή με αρκετά μέλη
ΝΥΝ ΚΑΙ ΠΡΩΗΝ!!! όπου πλέον τους θεωρώ ΦΙΛΟΥΣ ΜΟΥ!!!
Δεν έπαιρνα την απόφαση να κάνω εγγραφή και να που δόθηκε η αφορμή.
Πέτρο σου έστειλα mail εχθές για το Α2
Παραθέτω και εδώ τα συνολικά σχόλια μου για τα: A2, B2
ΘΕΜΑ Α2
ΕΧΕΙ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΕΙ ΚΑΙ ΑΠΑΣΧΟΛΕΙ ΑΚΟΜΑ!!! ΠΟΛΛΟΥΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ
Η άποψη μου:Η προσθήκη μικρής ποσότητας στερεού ΝαΟΗ θα έχει ως αποτέλεσμα την αντίδραση του ΝαΟΗ
και με Η3Ο+ και με ΗF ΔΗΛ. ΜΕΙΩΝONΤΑΙ ΣΤΙΓΜΙΑΙΑ ΚΑΙ Η [Η3Ο+ ] KAI H [ΗF]!
ΓΙ ΑΥΤΟ ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟΝ ΛΟΓΩ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΤΙ ΘΑ ΣΥΜΒΕΙ στον α
ΕΙΝΑΙ δηλ. δυνατόν να συμβεί :
αύξηση του α
μείωση του α
ακόμα και να παραμείνει σταθερός!!
Για το ποιο από τα τρία θα συμβεί
ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΣΟΤΗΤΑ NaOH ΠΟΥ ΠΡΟΣΘΕΤΟΥΜΕ και ΑΠΟ ΤΗΝ Κa του ΟΞΕΟΣ
ΠΑΡΑΘΕΤΩ ΤΙΣ ΕΞΗΣ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ!
Α) Σε δ/μα Δ1 όγκου V= 0,1 lt ασθενούς οξέος ΗΑ (Κa = 10-5) με συγκέντρωση c1= 0,1M και pH =3 προσθέτουμε n = 10-4 mol NaOH οπότε προκύπτει Δ2 όγκου 0,1 lt (θ=25οC)
Με δεδομένο ότι ισχύουν οι γνωστές προσεγγίσεις και
Κάνοντας τους υπολογισμούς στα Δ1 , Δ2 προκύπτει ότι:
α1=α2 =10-2 !!!Β) ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ Δ1 όγκου V= 0,1 lt ασθενούς οξέος ΗΑ (Κa = 10-5) με συγκέντρωση c1= 0,1M και pH =3 προσθέτουμε n = 50.10-4 = 5 . 10-3 mol NaOH οπότε προκύπτει Δ2 όγκου 0,1 lt (θ=25οC)
Κάνοντας τους υπολογισμούς στα Δ1 , Δ2 προκύπτει ότι:
α2 =2 10-4 !!! δηλ. α2<α1 !!!
Γ) ΣΤΟ ΙΔΙΟ Δ1 όγκου V= 0,1 lt ασθενούς οξέος ΗΑ (Κa = 10-5) με συγκέντρωση c1= 0,1M και pH =3 προσθέτουμε n = 0,1.10-4 = 10-5 mol NaOH οπότε προκύπτει Δ2 όγκου 0,1 lt (θ=25οC)
Κάνοντας τους υπολογισμούς στα Δ1 , Δ2 προκύπτει ότι:
α2 = 10-1 !!! δηλ. α2>α1 !!!!ΘΕΜΑ Β2 Ι
Πρέπει να δίνεται στην εκφώνηση ότι η αντίδραση ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΗ και άρα u=k =σταθ
Εναλλακτική λύση:
Εφόσον u=σταθ η [Γ] θα αυξάνεται με σταθερό ρυθμό ΑΡΑ:
Αν ymol τα αρχικά mol Α , σε t=6 min έχουν σχηματιστεί 0,25y mol Γ
Επομένως για να σχηματιστούν ymol Γ(τέλος αντίδρασης) απαιτείται t= 24 min
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ για το ολικό 2022 -
Το Α2 είναι σωστό και προφανώς σωστή η απάντηση του Πέτρου στο διαγώνισμα. Με την προσθήκη του ΝαΟΗ 1. η ισορροπία δεξιά το pH σαφώς αυξάνεται (τείνει να αναιρέσει την μεταβολή) 2. Βαθμός ιοντισμού αυξάνεται για το υπολογιστικό μέρος το λάθος είναι και προκύπτει μικρότερος πως αντιμετωπίζεται σαν ΕΚΙ ενώ τα ιόντα φθορίου δεν είναι αγνώστου πατρός δεν προκύπτουν απο εξωτερικό παράγοντα αλλά απο το ίδιο το οξύ το ΗF, οπότε ο βαθμός ιοντισμού υπολογίζεται με βάση το συνολικό ποσό που ιοντίζεται σε σχέση με αρχική συγκέντρωση HF και όχι υπολογίζοντας το a για ΗF που μένει με ΕΚΙ απο ΝαF, όπως ανέφερα τα ιόντα F- προκύπτουν απο το ΗF. An υπολογίσουμε α με βάση τα συνολικά ιόντα του F- και παρονομαστή αρχική c ΗF ο βαθμός ιοντισμού μεγαλύτερος εναλλακτικά υπολογισμός α απο α= Ka/Ka+cοξωνίων.
Είναι όπως στη XI όταν δεσμεύεται προιόν η ισορροπία δεξιά η απόδοση αυξάνεται και υπολογίζεται συνολικά με βάση την αρχική ποσότητα και το συνολικό ποσό του περιοριστικού αντιδρώντος απο αρχή μέχρι τελική ΧΙ. Δεν υπολογίζεται α απο μια χημική ισορροπία μέχρι την τελική, αλλά απο την αρχή, έτσι και εδώ στην εξουδετέρωση αν θέλεις να υπολογίσεις α (ο υπολογισμός α δεν πρέπει να δοθεί ως θέμα σε μαθητές).
Ο υπολογισμός α που προκύπτει μικρότερος συμπερασματικά είναι λάθος, πρέπει να υπολογιστεί διαφορετικά και όχι σαν ΕΚΙ που το κοινό ιόν προστίθεται σαν εξωτερικός παράγοντας, στην εξουδετέρωση προέρχεται απο το ίδιο το οξύ άρα πρακτικά είναι το ποσό που ιοντίζεται οπότε α είναι συνολικό ποσό F- προς αρχικό ποσό HF (όχι αυτό που μένει μετά την αντίδραση) ή α=Κa/Ka+cοξωνίων (επαβαλαμβάνω δεν πρέπει να τεθεί ως θέμα ο υπολογισμός α του Ασθενούς οξέος σε αυτή την περίπτωση εξουδετέρωσης, πρέπει ο θεματοδότης να περιοριστεί στο ζητούμενο του υπολογισμού pH). -
Καλησπέρα σε όλους τους συναδέλφους
Προσωπικά δεν βλέπω που είναι το λάθος στην εκφώνηση του Α2.
Σκεφτόμενος από την σκοπιά ενός μαθητή:
1) προσθέτω ποσότητα ισχυρής βάσης ΝaOH (όσο μικρή κι αν είναι αυτή), άρα το pH θα αυξηθεί
2) τα ΟΗ- που θα προκύψουν από την διάσταση του NaOH, θα «τραβήξουν» κάποια Η3Ο+, οπότε η [Η3Ο+] θα μειωθεί, το σύστημα θα «προσπαθήσει» να αναιρέσει, οπότε θα πάει δεξιά
Στην σωστή απάντηση θα μπορούσε ένας μαθητής να οδηγηθεί και με αποκλεισμό των άλλων τριών, αφού καμία από τις άλλες δεν μπορεί να πετύχει και τα δυο.
Σχετικά με τον βαθμό ιοντισμού η εκφώνηση, όπως είναι δοσμένη, δεν ζητά κάτι για τον βαθμό ιοντισμού.
Αν ζητούσε μάλλον θα μπέρδευε τον μαθητή. Σε τέτοια περίπτωση θα έπρεπε πάντως να αναφέρει αν ζητείται ο «συνολικός» βαθμός ιοντισμού, ή ο βαθμός ιοντισμού του ΗF στο διάλυμα HF που προκύπτει μετά την προσθήκη της βάσης -
Πέτρο καλημέρα στο Γ1 ε στο διάλυμα Υ3 εκτός απο το CaA2 υπάρχει και το ΜΑ2 που δεν λαμβάνεται υπόψη κοίταξέ το
-
Γιώργο καλησπέρα. Σ’ ευχαριστώ για την επισήμανση. Έκανα διόρθωση.
-
-
Το Α2 είναι σωστό και προφανώς σωστή η απάντηση του Πέτρου στο διαγώνισμα. Με την προσθήκη του ΝαΟΗ 1. η ισορροπία δεξιά το pH σαφώς αυξάνεται (τείνει να αναιρέσει την μεταβολή) 2. Βαθμός ιοντισμού αυξάνεται για το υπολογιστικό μέρος το λάθος είναι και προκύπτει μικρότερος πως αντιμετωπίζεται σαν ΕΚΙ ενώ τα ιόντα φθορίου δεν είναι αγνώστου πατρός δεν προκύπτουν απο εξωτερικό παράγοντα αλλά απο το ίδιο το οξύ το ΗF, οπότε ο βαθμός ιοντισμού υπολογίζεται με βάση το συνολικό ποσό που ιοντίζεται σε σχέση με αρχική συγκέντρωση HF και όχι υπολογίζοντας το a για ΗF που μένει με ΕΚΙ απο ΝαF, όπως ανέφερα τα ιόντα F- προκύπτουν απο το ΗF. An υπολογίσουμε α με βάση τα συνολικά ιόντα του F- και παρονομαστή αρχική c ΗF ο βαθμός ιοντισμού μεγαλύτερος εναλλακτικά υπολογισμός α απο α= Ka/Ka+cοξωνίων.
Είναι όπως στη XI όταν δεσμεύεται προιόν η ισορροπία δεξιά η απόδοση αυξάνεται και υπολογίζεται συνολικά με βάση την αρχική ποσότητα και το συνολικό ποσό του περιοριστικού αντιδρώντος απο αρχή μέχρι τελική ΧΙ. Δεν υπολογίζεται α απο μια χημική ισορροπία μέχρι την τελική, αλλά απο την αρχή, έτσι και εδώ στην εξουδετέρωση αν θέλεις να υπολογίσεις α (ο υπολογισμός α δεν πρέπει να δοθεί ως θέμα σε μαθητές).
Ο υπολογισμός α που προκύπτει μικρότερος συμπερασματικά είναι λάθος, πρέπει να υπολογιστεί διαφορετικά και όχι σαν ΕΚΙ που το κοινό ιόν προστίθεται σαν εξωτερικός παράγοντας, στην εξουδετέρωση προέρχεται απο το ίδιο το οξύ άρα πρακτικά είναι το ποσό που ιοντίζεται οπότε α είναι συνολικό ποσό F- προς αρχικό ποσό HF (όχι αυτό που μένει μετά την αντίδραση) ή α=Κa/Ka+cοξωνίων (επαβαλαμβάνω δεν πρέπει να τεθεί ως θέμα ο υπολογισμός α του Ασθενούς οξέος σε αυτή την περίπτωση εξουδετέρωσης, πρέπει ο θεματοδότης να περιοριστεί στο ζητούμενο του υπολογισμού p -
Καλημέρα και από μένα! Μία ερώτηση για το Β4.β. Δεν θα μπορούσαμε επίσης να γράψουμε την έκφραση της Kc της νέας αντίδρασης, έπειτα σε αυτήν να πολλαπλασιάσουμε και να διαιρέσουμε με το τετράγωνο της [ΝΗ3] κι έτσι να εμφανιστεί η Kc1^2 επί την Kc2;;
Πραγματικά πολύ ενδιαφέροντα τα θέματα!
-
Συνάδελφε καλησπέρα, και έτσι όπως προτείνεις μπορεί να γίνει.
-
-
-
Ο/η Πέτρος Καραπέτρος σχολίασε το άρθρο Γενικό διαγώνισμα Χημείας 2021-2022 πριν από 3 έτη, 9 μήνες
Καλησπέρα Κώστα και Χρόνια Πολλά. Σ’ ευχαριστούμε για το διαγώνισμα που και φέτος μοιράζεσαι μαζί μας.
-
Ο/η Παναγιώτης Γιάννου και ο/η
Πέτρος Καραπέτρος είναι πλέον φίλοι πριν από 3 έτη, 10 μήνες - Φόρτωσε Περισσότερα