web analytics

Βρείτε την μεταβολή της εντροπίας.

Όταν ένα αέριο εκτελεί αντιστρεπτή κυκλική μεταβολή, είναι αυτονόητο το ότι η μεταβολή της Εντροπίας του είναι μηδενική.

Όμως τι ισχύει για την μεταβολή της Εντροπίας όλου του συστήματος της θερμικής μηχανής;

Δηλαδή ποια είναι η μεταβολή της Εντροπίας κάθε δεξαμενής;

Ποιο το άθροισμα αυτών των μεταβολών;

Ας δουλέψουμε μόνο με δύο μηχανές, την μηχανή Carnot και την μηχανή Stirling;

Θα συμβούλευα να ασχοληθούμε πρώτα με την μηχανή Carnot.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
167 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Ιωάννηs Τσιφτελήs
15/02/2018 5:36 ΜΜ

Γιάννη στην ισόχωρη θέρμανση που έχειs χαράξει θα πω ότι στη μεταβολή Α-Β-Α η μεταβολή τηs εντροπίαs είναι μηδέν και για το αέριο και για το περιβάλλον.Αν είχαμε μόνο την Α-Β τότε αν βρίσκαμε για το αέριο 1200J/K για το περιβάλλον θα ήταν -1200J/K.

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
15/02/2018 6:07 ΜΜ

Καλησπέρα συνάδελφοι.

Μιας και ο Γιάννης "αποκαλύφθηκε" ας "αποκαλυφθώ και γω…

Γράφει ο Σαράντος Οικονομίδης εδώ:

"Ημιστατική μεταβολή είναι αυτή κατά την οποία τα pV και Τ αλλάζουν αργά και είναι πάντα καλά καθορισμένα.

Η μη αντιστρεπτότητα προκύπτει  σε μη ημιστατικές μεταβολές ή σε ημιστατικές μεταβολές όπου υπάρχει επαφή μεταξύ δύο συστημάτων με διαφορετικές θερμοκρασίες.

Η ισόχωρη και η ισοβαρής είναι ημιστατικές μη αντιστρεπτές ενώ η ισόθερμη και η αδιαβατική είναι ημιστατικές και αντιστρεπτές.
Νομίζω ότι είναι ένα ζήτημα που πρέπει να ξεκαθαριστεί."

Προσέξτε τη διατύπωση. Η ισόχωρη είναι μη αντιστρεπτή

Αν κάποιος έχει κουράγιο να διαβάσει τη μεγάλη συζήτηση που ακολούθησε, θα διαπιστώσει ότι τις μεγαλύτερες "αντιστάσεις-αντιρρήσεις" τις είχα θέσει εγώ. Το έκανα, αφού νόμιζα ότι μπορούμε να προχωρήσουμε στην κατανόηση της κατάστασης, χωρίς να βάλουμε και άλλες διακρίσεις μεταξύ των μεταβολών. Να μείνουμε στο αντιστρεπτές και μη.

Η πορεία της συζήτησης, νομίζω ότι έδειξε ότι είμαστε υποχρεωμένοι να αποδεχτούμε την μη αντιστρεψιμότητα της ισόχωρης και της ισοβαρούς, όπως ακριβώς το θέτει ο Γιαννακόπουλος στην Φυσικοχημεία, που κάποτε έκανα στο Πανεπιστήμιο… Αυτό κυρίως πρέπει να γίνει, όταν θέλουμε να μιλήσουμε για 2ο νόμο και κυρίως  αν πρόκειται να χρησιμοποιήσουμε την εντροπία.

Ο Δημήτρης Γκενές, για τις ανάγκες της τότε συζήτησης, είχε σκανάρει κάποιες σελίδες, τις οποίες μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
15/02/2018 6:17 ΜΜ

Αλλά και για να δώσω και μια άμεση απάντηση στο Γιάννη ας προσθέσω κάτι. Γράφεις Γιάννη:

"Όμως η μεταβολή της Εντροπίας του περιβάλλοντος εξαρτάται μόνο από τον κύκλο ή και από την υλοποίηση;"

Μα εδώ ακριβώς, μπαίνει το θέμα της αντιστρεψιμότητας. Για να είναι η μεταβολή αντιστρεπτή, πέρα από το να μην υπάρχουν τριβές, το να γίνεται αργά κλπ, θα πρέπει στην αντίστροφη μεταβολή, να επανέρχεται τόσο το αέριο, όσο και το περιβάλλον στην αρχική κατάσταση.

Ποιος εξασφαλίζει σε μια ισόχωρη θέρμανση ότι το περιβάλλον θα επιστρέψει ακριβώς στην αρχική του κατάσταση; Δεν θα υπάρχουν φαινόμενα υστέρησης και "καταστροφή" κάποιας κατάστασης;

Παραπάνω έδωσα το κείμενο του Θοδωρή, που αποδεικνύει το μέγιστο θερμοδυναμικό συντελεστή απόδοσης στην περίπτωση δύο  δεξαμενών με σταθερή θερμοκρασία. Απέδειξε ότι αυτός είναι ίσος με τον αντίστοιχο του κύκλου Carnot. Ο οποίος αποτελείται από δύο ήδη μεταβολών. Ισόθερμες (σταθερή θερμοκρασία) και αδιαβατικές που δεν ανταλλάσσονται ποσά θερμότητας, παρά μόνο έργα, τα οποία είναι απολύτως ορισμένα μέσω των καταστατικών μεγεθών του αερίου. Είναι τυχαίο που ο Γιαννακόπουλος, μόνο αυτές τις δυο μεταβολές ονομάζει αντιστρεπτές;

 

 

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα συνάδελφοι. Επειδή η συζήτηση ξεκίνησε από την ανάρτησή μου για τη μηχανή Stirling και έχω μπερδευτεί λίγο, οι απόψεις είναι δύο:

  1. Ο κύκλος Stirling είναι αντιστρεπτός αφού ΔSαερ,ολ = 0 αλλά η μηχανή είναι μη αντιστρεπτή αφού ΔSπεριβ,ολ≠0.
  2. Ο κύκλος Stirling λόγω παρουσίας των ισόχωρων ημιστατικών, είναι μη αντιστρεπτός.

Διονύση στην ανάρτησή σου « Ένας κύκλος καλύτερος από Carnot », βγαίνει e > ec. Μήπως αυτό δείχνει ότι η απόδοση που υπολογίζουμε θεωρητικά δεν έχει κάποια αξία, γιατί όταν υλοποιηθεί η μηχανή θα έχει έτσι κι αλλιώς μικρότερη απόδοση από την Carnot;

 

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
15/02/2018 6:51 ΜΜ

Διονύση χωρίς να διαβάσω την συζήτηση που αναφέρεις (μόλις βρω χρόνο θα το κάνω) μία γρήγορη ερώτηση (θα μου γλυτώσεις χρόνο αν την απαντήσεις). Η αντιστρεψιμότητα κατά Οικονομίδη πώς ορίζεται; Δηλαδή τι ακριβώς σημαίνει μη αντιστρεπτή ημιστατική μεταβολή. Υποθέτω ότι η απάντηση είναι αυτήν στην οποία η μεταβολή της συνολικής εντροπίας είναι θετική ή κάνω λάθος;

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
15/02/2018 7:02 ΜΜ

Καλησπέρα Ανδρέα και Στάθη.

Ανδρέα μην σε μπερδεύει ο "προβοκατόρικος"  τίτλος της ανάρτησης που αναφέρεις. Δεν υπάρχει καλύτερος κύκλος. Απλά οι δυο κύκλοι της ανάρτησης είναι διαφορετικοί…

Στάθη δεν κάνεις λάθος. Για να είναι αντιστρεπτή η μεταβολή, θα πρέπει αν πραγματοποιηθεί αντίστροφα, τόσο το αέριο όσο και το περιβάλλον να επανέλθουν ακριβώς στην αρχική τους κατάσταση. Αλλά αυτό σημαίνει ότι η συνολική μεταβολή της εντροπίας θα είναι μηδενική. Αν δεν συμβαίνει αυτό, τότε η μεταβολή θεωρείται  μη αντιστρεπτή.

Αλλά το κριτήριο ελέγχου που θέτει είναι να μην υπάρχει διαφορά θερμοκρασίας….

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
15/02/2018 7:32 ΜΜ

Μου λες δηλαδή, ότι σου χάλασα το παιχνίδι;

Δική σου η μπάλα!

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
15/02/2018 7:50 ΜΜ

Σε αυτό ήθελα να καταλήξω Διονύση (ως προς το σχόλιό σου στις 7:02). Πώς υπολογίζεται η μεταβολή της εντροπίας σε μία, ας πούμε ισοβαρή θέρμανση η οποία πραγματοποιείται με άπειρα στοιχειώδη βήματα (χωρίς ιδανικά να διαταράσσει το περιβάλλον της); Γιατί αν το διαταράσσει καμία μεταβολή δεν είναι αντιστρεπτή, ούτε η αδιαβατική ούτε η ισόθερμη. Για να την υπολογίσω δεν πρέπει να λάβω υπ' όψιν μου το ίδιο το περιβάλλον; Εγώ λέω ότι τότε η αύξηση της εντροπίας του αερίου θα ισούται με την ελάττωση της εντροπίας του περιβάλλοντος, αν θέλουμε να είναι αντιστρεπτή η διαδικασία. Διαφορετικά δεν θα είναι αντιστρεπτή η διαδικασία (όπως ο κύκλος Stirling). Σε αυτό συμφωνώ με τον Γιάννη. 

Με τα παραπάνω δεν διαφωνώ με τον ορισμό των ημιστατικών μη αντιστρεπτών μεταβολών, απλά, όπως το καταλαβαίνω, είναι ένας διαφορετικός τρόπος για να καταλήξουμε στο ίδιο συμπέρασμα σε μηχανές.

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
15/02/2018 8:27 ΜΜ

Άρα λες Γιάννη.

Μην συνδέουμε τις αντιστρεπτές μεταβολές με τις αντιστρεπτές θερμικές μηχανές. Η λέξη "αντιστρεπτή" είναι ίδια, αλλά έχει άλλο νόημα στη μια περίπτωση και άλλο νόημα στην άλλη.

Αυτό λες;