web analytics

Σχόλια για τα θέματα Χημείας 2017.

Εδώ μπορείτε να γράψετε σχόλια, ερωτήματα, παρατηρήσεις, για τα σημερινά θέματα Πανελλαδικών εξετάσεων στη Χημεία.

 

Τα θέματα και από εδώ.

Αλλά και τα θέματα των εσπερινών Λυκείων, εδώ.

Οι απαντήσεις των θεμάτων από την ΕΕΧ εδώ.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
153 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Αντιγόνη Βαρδάκη
18/06/2017 3:07 ΜΜ

Δημήτρη καλησπέρα. 

Οι πανελλήνιες δεν εξετάζουν τους μαθητές μόνο στις γνώσεις της Γ΄Λυκείου. Εξετάζουν και το ''τι μαθητές υπήρξαν'' και στις μικρότερες τάξεις (Γυμνασίου και Λυκείου). Ας μην το συζητήσουμε με τα Μαθηματικά, διότι πολλοί μαθητές έχουν πολλά κενά, έχω βρεθεί στη θέση να εξηγώ και μαθηματικά σε ορισμένες περιπτώσεις (δυνάμεις του 10, λογάριθμοι, επίλυση εξισώσεων με δύο αγνώστους, βασικά μαθηματικά που για κάποιο λόγο δεν τα ξέρουν καλά).  

Τις συναρτήσεις τις έχουν διδαχτεί σε μικρότερες τάξεις, το νόμο αραίωσης τον ξέρουν, δε νομίζω να δυσκολεύτηκαν στην απάντηση.

Για το Γ3 δεν το σχολιάζω, κάτι για αλδεΰδη γράφτηκε, ενώ έχουμε οξείδωση σε καρβοξυλικό οξύ. Όλοι οι έμπειροι Χημικοί (που διδάσκουν) έδωσαν την απάντηση σε καρβοξυλικό οξύ. Όσον αφορά το ποσοστό μετατροπής, δεν είναι κάτι που είναι λάθος από χημική – πειραματική άποψη, απλά ήθελαν να δώσουν και κάτι παραπάνω στην άσκηση. Μάλλον εξέταζαν και το πόσο προσεκτικός είναι ο μαθητής την ώρα της εξέτασης!

Δημήτρης Δημαγκίκας

Καλησπέρα Αντιγόνη,  χαίρομαι που έχω την ευκαιρία της ανταλλαγής των απόψεών μας….

σίγουρα οι μαθητές δε δυσκολεύτηκαν στην επιλογή της σωστής απάντησης, αλλά δυσκολεύτηκαν στην αιτιολόγηση, άλλωστε η πρόταση του σχολικού βιβλίου ( μείωση συγκέντρωσης => αύξηση α ) αναφέρεται στην περίπτωση της απλοποιημένης μορφής του Ostwald και όχι στην περίπτωση που δεν ισχύουν οι προσεγγίσεις. . . οπότε το θέμα για εμένα είναι το τι ακριβώς ζητούσαν ως απόδειξη της επιλογής τους ;

Στο Γ3 συμφωνώ μαζί σου στο θέμα της οξείδωσης, απλώς αν λόγω της ελλιπούς διατυπώσεως ξεκινήσεις με α + β = nολ. προπενίου ( όπως φαντάζομαι αυτός είναι και ο συνήθης τρόπος επίλυσης αυτών των ασκήσεων ), υπό το άγχος των εξετάσεων το μυαλό αρχίζει να κατασκευάζει διάφορα σενάρια. 

 

 

Πρόδρομος Κορκίζογλου

Κα Αντιγόνη γράφετε παραπάνω:

Για το Γ3 δεν το σχολιάζω, κάτι για αλδεΰδη γράφτηκε, ενώ έχουμε οξείδωση σε καρβοξυλικό οξύ. Όλοι οι έμπειροι Χημικοί (που διδάσκουν) έδωσαν την απάντηση σε καρβοξυλικό οξύ. Όσον αφορά το ποσοστό μετατροπής, δεν είναι κάτι που είναι λάθος από χημική – πειραματική άποψη, απλά ήθελαν να δώσουν και κάτι παραπάνω στην άσκηση. Μάλλον εξέταζαν και το πόσο προσεκτικός είναι ο μαθητής την ώρα της εξέτασης!

Ας επικαλεστώ το σχολικό εγχειρίδιο: σελίδα 289 , οξείδωση αλκοολών:

Οι πρωτοφανείς αλκοόλες οξειδώνονται σε αλδεύδες(διάσπαση ενός δεσμού C-H)και στη συνέχεια σε οξέα (σχηματισμός ενός δεσμού C-O) σύμφωνα με το σχήμα….

Το όξινο διάλυμα KMnO4 είναι ισχυρότερο οξειδωτικό από το Κ2Cr2O7 και οδηγεί τις πρωτοφανείς αλκοόλες συνήθως σε καρβοξυλικά οξέα!!!!!!…..

Από πού διαφαίνεται ότι το οξινισμένο υπερμαγκανικό κάλιο οδηγεί απευθείας σε οξύ;;;

Μη μου πείτε για έμπειρους καθηγητές αν το λένε ή όχι! Το επίσημο σχολικό βιβλίο τι λέει.

Επίσης από πού διαφαίνεται ότι οι αντιδράσεις ανόρθωσης του διπλού δεσμού είναι αμφίδρομες!

Μην είσθε τόσο κατηγορηματική! Μας διαβάζουν πολλοί !

Αντιγόνη Βαρδάκη
18/06/2017 7:49 ΜΜ

K. Πρόδρομε

Αυτά έχουν σχολιαστεί ξανά. Στο Γ3 μας απασχολεί η ενυδάτωση αλκενίου παρουσία καταλύτη οξέος . Αυτή σχολίασα, δεν αναφέρθηκα σε όλες τις αντιδράσεις προσθήκης σε διπλό δεσμό, οπότε ας μη βγαίνουμε εκτός θέματος.  

Αν σας ενδιαφέρει τόσο πολύ, μελετήστε βιβλία Οργανικής Χημείας (πανεπιστημιακά). Η αντίδραση είναι αντιστρεπτή και απαιτεί ειδικές συνθήκες. Τα προΐόντα εξαρτώνται από τις συνθήκες της αντίδρασης. 

Και κάτι άλλο ακόμα ποιο σημαντικό για την άσκηση Γ3 που έδωσαν. Εσείς θεωρείται περίεργο το ότι δεν είχαμε πλήρη μετατροπή. Ζήτησαν ποσοστό μετατροπής.   Ποιο είναι το πρόβλημα; 

Είναι σαν να μου λέτε ότι έδωσαν άσκηση Φυσικής, για παράδειγμα, σε κεκλιμένο επίπεδο (π.χ. σε ενδοσχολικές Α΄Λυκείου) και η άσκηση είχε και τριβή, αλλά εσείς επαναστατείτε και ρωτάτε '' γιατί να έχει και τριβή, δεν μπορούσε να είναι λείο το επίπεδο ''; 

Για όλα τα παραπάνω, για τα οποία αμφιβάλλετε, θα μπορούσατε να ρωτήσετε και άλλους Χημικούς. Αν σας πούν κάτι διαφορετικό, θα με ενδιέφερε να ακούσω και διαφορετικές απόψεις. 

 

 

Γιώργος Κομελίδης
18/06/2017 7:50 ΜΜ
Απάντηση σε  Αντιγόνη Βαρδάκη

Αυτό που τίθεται σε αμφισβήτηση Αντιγόνη δεν είναι η γνώση των ανθρώπων της επιτροπής θεμάτων στο αντικείμενο της Χημείας,  αλλά η διατύπωση. Αν έχετε διαβάσει τις δικές μου παρατηρήσεις θα καταλάβετε ότι μέτρο κρίσης δεν είναι η σύγκριση των δικών μας γνώσεων αλλά των μαθητών, μέσα στα πλαίσια που ορίζει το σχολικό βιβλίο και το αναλυτικό πρόγραμμα. Είναι βέβαια σπάνιες οι περιπτώσεις που τα θέματα της Χημείας είχαν κακή διατύπωση και προχειρότητα. Μία απ αυτές είναι κι η φετινή. Προς τι η αμφισβήτηση; 

 

Αντιγόνη Βαρδάκη
18/06/2017 8:35 ΜΜ

Κ. Πρόδρομε

Aν δεν έχετε πρόσβαση σε πανεπιστημιακά βιβλία Οργανικής Χημείας, μπορείτε να κάνετε το εξής:

Στο google books μπορείτε να δώσετε τις λέξεις – κλειδιά '' hydration of alkenes reversible'' και θα δείτε τι αναφέρεται στη βιβλιογραφία. 

 

Πρόδρομος Κορκίζογλου

Κα Βαρδάκη οι υποψήφιοι γνωρίζουν μόνο το σχολικό εγχειρίδιο και το τί γράφει αυτό! Δεν είναι σωστό να υπονοεί μέσω του γ υποερωτήματος ότι η αντίδραση έγινε μερικώς! Ας το ανέφερε εξαρχής, προδιαθέτοντας τον υποψήφιο ότι δεν είχε αρκετό νεράκι ή ότι οι συνθήκες ήταν τέτοιες που έγίνε μερικώς.  Κι αυτό γιατί ο εξεταζόμενος από όσα έχει διδαχθεί, θεωρεί αυτές τις αντιδράσεις μονόδρομες. Η μόνη αντίδραση που αναφέρει το σχολικό βιβλίο ως αμφίδρομη είναι η εστεροποίηση!

Εσείς ως έμπειρη Χημικός θεωρείτε ότι η εκφώνηση του Γ3 δεν είχε πρόβλημα; Μιλάμε για τους εξεταζομένους και όχι για έμπειρους χημικούς. 

Αν διαβάσατε παραπάνω την εμπειρία μου όταν ήμουν στην επιτροπή κρίσης των θεμάτων στη Φυσική, αν θυμάμαι καλά το 1996 , όταν 5-6 Φυσικοί προσπαθούσαμε να ερμηνεύσουμε κάποιο σημείο της εκφώνησης, ο Διονύσης Μαρίνος (το δεξί ..χέρι του μεγάλου Καίσαρα Αλεξόπουλου) μας σταμάτησε και είπες ότι έχει πρόβλημα η εκφώνηση αφού δεν μπορούν να την καταλάβουν τόσοι Φυσικοί, πόσο μάλλον οι εξεταζόμενοι!

Έτσι κι εδώ, δεχθείτε ότι ήταν προβληματική. 

Όσο για την προτροπή σας να δω Πανεπιστημιακά συγγράμματα Χημείας, σας ευχαριστώ! 

 

Δημήτρης Παπαγεωργίου

Για το Β3.

Αν θέλεις να εξετάσεις αν ο μαθητής έχει κατανοήσει τον “νόμο αραίωσης του Ostwald” υπάρχει ο χημικός τρόπος

π.χ έχουμε διάλυμα ΗCOOH  0,01Μ. Το αραιώνουμε σε διπλάσιο όγκο. Για τον νέο βαθμό ιοντισμού θα ισχύει:

Α. α'<α,     Β.    α’>α,     Γ.   α’=α.

και ο μαθηματικός τρόπος, με διάγραμμα. Το διάγραμμα αναφέρεται μόνο σε σχολικά βοηθήματα. Ακόμη και το αποκαλούμενο “ευαγγέλιο” στο αντίστοιχο παράδειγμα δεν έχει την τιμή 1.. Η επιλογή αυτού του τρόπου για εμένα είναι ατυχής.

Παραθέτω κι ένα διάγραμμα για το C6H5COOH (ka = 6,3*10^-5) (α) / C . Βλέπουμε ότι εκεί που η καμπύλη είναι σχεδόν κατακόρυφη έχουμε α=25 % ! Αν το ερμηνεύω σωστά το 99 % (α=περίπου=1) θα έπρεπε να βρίσκεται πολύ ψηλότερα..

Για το Γ3. Πρώτον δεν δόθηκε ότι η αντίδραση του προπενίου με το Η2Ο δεν ήταν πλήρης (παραπλανητική εκφώνηση, unfair για εξετάσεις..)

Δεύτερον, υπάρχει προβληματική διατύπωση στην οξείδωση με το ΚMnO4..

15 μονάδες στο “μιξερ” των βαθμολογητών ..

 

Πρόδρομος Κορκίζογλου

Για όσους διάβασαν παραπάνω για τις ..πρωτοφανείς αλκοόλες , τώρα το είδα κι εγώ!

Με το τάμπλετ που γράφω, πολλές φορές με ..παρερμηνεύει και βάζει άλλη λέξη!

Προφανώς εννοούσα πρωτοταγείς αλκοόλες!!

Πρόδρομος Κορκίζογλου

Επικροτώ τη θέση σου Δημήτρη και ..επαυξάνω!!!

Αντιγόνη Βαρδάκη
18/06/2017 11:05 ΜΜ

Κ. Πρόδρομε

Επιτέλους και λίγη δόση ''χιούμορ''! Ίσως να ταιριάζει αυτό που γράψατε καταλάθος, και να προέρχεται από το ''πρωτοφανές θέμα Γ3''

Μετά από όλες αυτές τις συζητήσεις, εύχομαι ολόψυχα καλή επιτυχία στο έργο σας, με δύναμη και υπομονή για τη νέα σχολική χρονιά. 

Και καλά αποτελέσματα σε όλους τους μαθητές!

Ψαρουδάκης Νίκος
18/06/2017 11:18 ΜΜ

Συμφωνω απολυτα κι εγώ και απ' ότι γνωρίζω είμαι χημικός. Ελειπής σε δύο σημεία η διατυπωση του Γ3, και αν ηθελαν οπωσδήποτε διαγραμμα στο Β3 θα επρεπε να είναι ποιοτικό χωρις καθόλου τιμές

Βασίλης Κοντόπουλος

Μετά από αρκετά χρόνια που παρακολουθώ το υλικό (Χημείας -λόγω ειδικότητας – αλλά και Φυσικής, κυρίως λόγω Ανδρέα Κασσέτα), να μπω για πρώτη φορά στα σχόλια για τα φετινά θέματα. Αφήνω στην άκρη την προσωπική μου γνώμη για το επίπεδο/την ευστοχία των θεμάτων – όλοι έχουμε από μία, αλλά δεν είναι και εύκολο πράγμα να φτιάξεις το τέλειο διαγώνισμα, ειδικά στις συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας που επικρατούν στις εξετάσεις αυτές… Θα μιλήσω κυρίως σαν βαθμολογητής, με βάση τις οδηγίες και συζητήσεις που έγιναν στο βαθμολογικό κέντρο και όσα είδα αυτές τις 3 πρώτες ημέρες διόρθωσης, σε σχέση και με τα προηγούμενα σχόλια.

Β3: Δεν απαιτείται απόδειξη ή μαθηματική διερεύνηση, αρκεί η γνώση  ότι στα αραιά διαλύματα ασθενών οξέων η αύξηση της συγκέντρωσης περιορίζει τον ιοντισμό του οξέος. Η γνώση αυτή μπορεί εκφραστεί με "λόγια'' ή αναφορά στο νόμο Ostwald,  στην πλήρη ή στην απλοποιημένη μορφή του (και να ενισχυθεί, για όσους μαθητές μπερδεύτηκαν από το 1, από την απόρριψη των άλλων 2 διαγραμμάτων).

Γ3: Αφήνοντας το θεωρητικό τμήμα (ΠΡΟΦΑΝΩΣ η εκφώνηση έχει ένα κενό στην διατύπωση "αποχρωματίζει πλήρως" αντί του "το πρώτο μέρος απαιτεί για την πλήρη οξείδωση του…" που θα ξεκαθάριζε στους ΑΡΙΣΤΟΥΣ μαθητές ότι δεν μιλά για αλδεύδη, και μια "πονηριά"όταν ξεχνά το ότι το προπένιο αντιδρά μερικώς με νερό και αναγκάζει τους μαθητές να διαβάσουν όλη την εκφώνηση…) και μιλώντας για μόρια, θα έλεγα: (α) Όλες οι – σωστές – εξισώσεις δίνουν 4 μόρια και οι υπολογισμοί mol – στοιχειομετρίες – χωρισμός μείγματος άλλα 5. (β) Από τα υπόλοιπα 6 μόρια: 1 δίνει ο σχηματισμός του συστήματος, 2 τα αρχικά mol και 3 το ποσοστό μετατροπής συνολικά ή για το κάθε προϊόν ξεχωριστά. Το ένα από αυτά  το έχουν όλοι οι μαθητές που έκαναν αλογονοφορμική και άλλο ένα  όσοι δείξουν ότι καταλαβαίνουν τι είναι ποσοστό μετατροπής. Τα 3 ή 4 που θα χάσει όποιος σχηματίσει άλλο σύστημα και βγάλει ποσοστό 100% εξαρτώνται και από την εικόνα του γραπτού αλλά και την κρίση του διορθωτή. (Να εξηγήσω λίγο παραπάνω: νομίζω ότι πολλοί συνάδελφοι, αν αντιμετωπίσουν ένα σωστό γραπτό που φτάνει ως το τέλος, δεν θα εξαντλήσουν την αυστηρότητα τους, αν είναι προφανές ότι για τα λάθος αποτελέσματα ευθύνεται η εκφώνηση και όχι ο υποψήφιος…)

Αυτά για τώρα, κυρίως για όσα παιδιά (αλλά και γονείς) αγωνιούν περιμένοντας τα αποτελέσματα. Είναι και αργά – αύριο η διόρθωση συνεχίζεται, οι εξετάσεις σιγά-σιγά τελειώνουν και το καλοκαίρι φτάνει ξανά. 

Καλή δύναμη σε όλους.