web analytics

Ποιο αυτοκίνητο κινείται με μεγαλύτερη ταχύτητα;

Με αφορμή τοποθετήσεις κάτω από διπλανή ανάρτηση, για το ποια ταχύτητα είναι μεγαλύτερη, ας το δούμε λίγο αυτόνομα.

Σε ευθύγραμμο δρόμο κινούνται αντίθετα, δύο αυτοκίνητα Α και Β με ταχύτητες 50km/h και 60km/h, αντίστοιχα, όπως στο σχήμα.

Ποιο αυτοκίνητο κινείται με μεγαλύτερη ταχύτητα;

Α) Έχει νόημα μια τέτοια ερώτηση;

Β) Τρεις φίλοι, συζητούν και διατυπώνουν τις εξής θέσεις:

  1. Ο Αντώνης: Θεωρώ την προς τη δεξιά κατεύθυνση ως θετική, οπότε τα αυτοκίνητα κινούνται με ταχύτητες με αλγεβρικές τιμές υ1=+50km/s και υ2=-60km/h. Άρα μεγαλύτερη ταχύτητα έχει το Α αυτοκίνητο.
  2. Ο Βασίλης: Θεωρώ την προς τα αριστερά κατεύθυνση ως θετική, οπότε τα αυτοκίνητα κινούνται με ταχύτητες με αλγεβρικές τιμές υ1=-50km/s και υ2=+60km/h. Άρα μεγαλύτερη ταχύτητα έχει το Β αυτοκίνητο.
  3. Ο Γιάννης: Και οι δύο δίκιο έχετε!!!

Τι λέτε συνάδελφοι; Ποια είναι η δική σας άποψη;

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
101 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Ανδρέας Βαλαδάκης
19/01/2021 6:49 ΜΜ
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Καλησπέρα Διονύση.

Κάποιος που διαβάζει την εκφώνηση καταλαβαίνει ότι τα δύο αυτοκίνητα κινούνται αντίθετα, με θετική ταχύτητα.
Γνωρίζει επίσης ότι στο πλαίσιο της Φυσικής όταν δύο σώματα κινούνται αντίθετα, το πρόσημο της ταχύτητας του ενός είναι αντίθετο από το πρόσημο της ταχύτητας του άλλου.
Αναρωτιέται λοιπόν: Πώς είναι δυνατό δύο αυτοκίνητα που κινούνται αντίθετα να έχουν θετική ταχύτητα;
Τι θα του απαντούσαμε;

Τελευταία διόρθωση5 έτη πριν από Ανδρέας Βαλαδάκης
Ανδρέας Βαλαδάκης
19/01/2021 7:25 ΜΜ
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Διονύση επίτρεψέ μου να ρωτήσω: Η φράση “Σε ευθύγραμμο δρόμο κινούνται αντίθετα, δύο αυτοκίνητα Α και Β με ταχύτητες 50km/h και 60km/h” είναι σωστή η λανθασμένη;
Δεν θα σε κουράσω άλλο.

Τελευταία διόρθωση5 έτη πριν από Ανδρέας Βαλαδάκης
Ανδρέας Βαλαδάκης
19/01/2021 8:04 ΜΜ
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Νομίζω ότι μπορούμε να δώσουμε: “Ένα αυτοκίνητο κινείται με σταθερή ταχύτητα -80km/h από Τρίκαλα προς Καλαμπάκα”.

Ανδρέας Βαλαδάκης
19/01/2021 8:19 ΜΜ
Απάντηση σε  Ανδρέας Βαλαδάκης

Να προσθέσω. Διδάσκουμε ότι: Στην ευθύγραμμη κίνηση στο μέγεθος ταχύτητα αντιστοιχούν δύο τιμές: το μέτρο και η αλγεβρική τιμή. Άρα η φράση “η ταχύτητα είναι ίση με …” δεν έχει νόημα .Κάνω λάθος;
Βεβαίως αν από τα συμφραζόμενα μπορούμε να διακρίνουμε ότι πρόκειται για την τιμή του μέτρου ή πρόκειται για την αλγεβρική τιμή, αυτό δεν αναιρεί ότι η συγκεκριμένη φράση δημιουργεί σύγχυση.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα παιδιά.
Πρόκειται για άλλη γλώσσα περιγραφής. Ήτοι:comment image

Ανδρέας Βαλαδάκης
19/01/2021 8:38 ΜΜ
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Σ’ ευχαριστώ για τη διευκρίνηση. Ναι εννοούσα στην ίδια ευθεία.
Επίσης συμφωνώ γενικά με τον ισχυρισμό σου:
“Αν έχουμε ένα κινητό που κινείται ευθύγραμμα ή περισσότερα κινητά που κινούνται πάνω στην ίδια ευθεία, μαθηματικά είναι βολικό, να ορίσουμε μια κατεύθυνση ως θετική και να δουλέψουμε με αλγεβρικές τιμές των ταχυτήτων…”
Διαφωνώ μόνο με το “μαθηματικά βολικό“. Αν συμφωνήσουμε ότι η γλώσσα της Φυσικής είναι τα μαθηματικά τότε δεν είναι απλώς μαθηματικά βολικό αλλά τα μαθηματικά είναι μοναδικός τρόπος για να εκφραζόμαστε στη Φυσική. Γνωρίζω ότι πολλοί συνάδελφοι θα διαφωνήσουν αλλά αυτό είναι το στοίχημα: Να μάθουμε στους μαθητές να μιλάνε τη γλώσσα τη Φυσικής με σαφήνεια.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Ανδρέα τα Μαθηματικά είναι η γλώσσα της Φυσικής, όμως η γλώσσα αυτή έχει πολλές διαλέκτους. Αν σου πω ότι άλλοτε η ένταση του ηλεκτρικού ρεύματος εκφράζεται από πραγματικό αριθμό και άλλοτε από μιγαδικό αριθμό ελπίζω να μην θεωρήσεις ότι παραδοξολογώ..
Πρόκειται για δύο διαφορετικές (εντελώς μαθηματικές) αντιμετωπίσεις των κυκλωμάτων εναλλασσομένου ρεύματος. Μαθηματικώς ορθές και αυτοσυνεπείς.
Η χρήση της αλγεβρικής τιμής σε μονοδιάστατα προβλήματα δεν είναι η μόνη αντιμετώπιση, ούτε αντιστρατεύεται την άλλη με τα ζωγραφισμένα διανύσματα και τα μέτρα τους.
Ακόμα και τα ίδια τα διανύσματα αντιμετωπίζονται εντελώς διαφορετικά.
Άλλοτε γεωμετρικά (βελάκια με κάποιο μέτρο).
Άλλοτε ως δυάδες πραγματικών αριθμών.
Άλλοτε ως α=x.i+y.j.
Οι περιγραφές δεν οδηγούν σε διαφορετικά συμπεράσματα.

Είσαι ο μεταφραστής του Άρονς. Γράφει (περίπου) ότι οι έννοιες είναι επινοήσεις του νου και όχι απτά αντικείμενα.

Ανδρέας Βαλαδάκης
19/01/2021 9:21 ΜΜ
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Αναρωτιέμαι πώς θα μπορούσε να λυθεί το πρόβλημα της συνάντησης των δύο αυτοκινήτων χωρίς να χρησιμοποιήσουμε με συνέπεια τον ορισμό της ταχύτητας που διδάσκουμε στη Φυσική της Α’ Λυκείου. Μπορούμε βεβαίως να χρησιμοποιήσουμε π.χ. πρακτική αριθμητική αλλά τότε δε χρησιμοποιούμε τη γλώσσα της Φυσικής που διδάσκουμε στη Α΄ Λυκείου. Αυτό οδηγεί σε πολυγλωσσία. Αποτέλεσμα: στην εκφώνηση ενός θέματος θα πρέπει να διευκρινίζεται πότε χρησιμοποιούμε την έννοια ταχύτητας όπως τη αντιλαμβανόμαστε στη Φυσική και πότε όπως στη καθημερινή ζωή..

Ανδρέας Βαλαδάκης
19/01/2021 9:23 ΜΜ

Στη διάλεκτο που διδάσκουμε, στην ευθύγραμμη κίνηση το μέγεθος ταχύτητα έχει μέτρο και αλγεβρική τιμή. Αυτό περιμένει ο μαθητής μας.
Συμφωνώ με τον Αρονς (!) ότι “οι έννοιες είναι επινοήσεις του νου και όχι απτά αντικείμενα”. Γι’ αυτό πρέπει να ορίζονται με σαφήνεια και χρησιμοποιούνται σε συνέπεια με τον ορισμό τους. Στα απτά αντικείμενα αυτό δεν είναι τόσο αναγκαίο.

Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος
Απάντηση σε  Ανδρέας Βαλαδάκης

Καλησπερα σας.Λανθασμενη ειναι.Αν τα νουμερα ειναι τα μετρα τοτε αφου μια ταχυτητα ποτε δεν ειναι ιση με το μετρο της η προταση ειναι λανθασμενη.Αν τα νουμερα ειναι οι αλγεβρικες τιμες τοτε αυτες δεν γινεται να εχουν ιδιο προσημο οποτε παλι η προταση ειναι λανθασμενη.Ομως: To κατεστημενο ειναι τοσο ισχυρο που δεν μπορουμε να κανουμε τιποτα.ΟΙ φυσικοι βαριουνται να γραψουν “ταχυτητα μετρου 20m/s” και γραφουν “ταχυτητα 20m/s” ενοωντας το μετρο κατι το οποιο το θεωρουν προφανες.Ετσι στην προταση δεν υπαρχει λογικο λαθος διοτι ο γραφων εννοει τα μετρα αλλα παντως η προταση ειναι λανθασμενη.