web analytics

Πρόταση για πρόγραμμα σπουδών Φυσικής Γ΄ τάξης

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής δημοσιοποιεί την πρότασή του για τα Προγράμματα Σπουδών της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου όπως έχει αποσταλεί στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (13585/21-12-18)

Δείτε το από εδώ:

ps_fysiki_g_gel

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
98 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Αρης Αλεβίζος
Αρχισυντάκτης
24/02/2019 1:12 ΠΜ

Καλό Σ/Κ σε όλους.
ΟΠΩΣ   ΠΑΝΤΑ  έτσι και ΤΩΡΑ  δεν ρωτηθήκαμε για το τι πρέπει να γίνει με τα 5 ή 6 χρόνια της  Μ.Ε.
ΟΠΩΣ  ΠΑΝΤΑ  έτσι και ΤΩΡΑ δεν ρωτηθήκαμε για τις απαραίτητες 4 ή 5 ή 6  ώρες  Φυσικής.
ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ  έτσι και ΤΩΡΑ δεν ρωτηθήκαμε για το τι θεωρούμε σωστό να διδάσκεται.
ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ  έτσι και ΤΩΡΑ δεν ρωτηθήκαμε για το πώς θεωρούμε σωστό να διδάσκεται.
ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ  έτσι και ΤΩΡΑ σκοποί, στόχοι, ύλη, διδακτικές μέθοδοι ανήκουν στην κλειστή  κάστα (Ινδικώ τω τρόπω, Κυριακόπουλε)  Υπουργός –Παρατρεχάμενοι του Υπουργού. Σε Κανέναν άλλον.
Οι άλλοι, ειδικά αυτοί οι παρακατιανοί που θα κληθούν στο μαυροπίνακα στην τάξη να τα εφαρμόσουν, ξέρει η κάστα  τι θα κάνουν. Θα γκρινιάξουν θα παραπονεθούν θα φωνάξουν.  Γιατί;  Μα γιατί είναι τεμπέληδες, και έχοντας βολευτεί με την μανιέρα που έχουν αποκτήσει στη διδασκαλία τους δεν θέλουν να αποδεχτούν την απέραντη σοφία που εκπορεύεται από τα κελεύσματά της. Γι’ αυτό  αδιαφορεί για το τι λέμε.
Σκοποί της κάστας. Όχι βέβαια αυτά που εδώ και σε άλλες παρακατιανές παρέες αναφέρονται (γνώσεις, γνώση, μέλλοντες πολίτες κλπ, κλπ).
Ο μεν εκάστοτε Υπουργός πρέπει να κάνει την απαραίτητη «εκπαιδευτική του μεταρρύθμιση» ειδικά σε ότι αφορά τις εισαγωγικές  οι δε γνωστοί άγνωστοι παρατρεχάμενοι την  εξέλιξη-ανέλιξή τους. Τόσο απλά.
Αυτό όμως πρέπει να μας ηρεμεί, νομίζω. Το προτεινόμενο πρόγραμμα σπουδών είναι, λέει, για το έτος 2019-2020. Μόνον αν το ίδιο ακριβώς πρόσωπο είναι τότε υπουργός παιδείας υπάρχει φόβος να εφαρμοστεί. Διότι είτε με άλλο κυβερνητικό σχήμα  είμαστε τότε είτε με το ίδιο, άπαξ και δεν είναι ο ίδιος υπουργός, ξεχάστε το. Ας θυμηθούμε ότι ο τελευταίος υπουργός παιδείας της προηγούμενης κυβερνητικής πλειοψηφίας  υπέγραψε πρόγραμμα σπουδών φυσικής  στις  19 Ιανουαρίου 2015  ενώ εκλογές θα γίνονταν  25 Ιανουαρίου 2015.  Θυμηθείτε επίσης τι έχουμε ακούσει από τους διάφορους υπουργούς την σημερινής κυβερνητικής πλειοψηφίας. Να θυμίσω μόνο, για να μην  μακρηγορώ  το σύστημα Ι.Β. που είχε προκύψει και από δημόσια διαβούλευση!!!!!!!!
Ψυχραιμία λοιπόν παιδιά.
Ελπίδα μόνη, κάποια στιγμή να αποκτήσουμε θεσμικό λόγο για τα εκπαιδευτικά πράγματα και εμείς οι παρακατιανοί.  Μέχρι τότε τα ίδια…..as usual.

Χαράλαμπος Κασωτάκης

θα συμφωνήσω σε όλα εκτός από την πιθανότητα εφαρμογής του προγράμματος σπουδών. Με δεδομένο ότι τα βιβλία τυπωμένα φτάνουν στα σχολεία τον Ιούνιο και κάτι διαφορετικό ή κάτι πολύ καλύτερο θα απαιτούσε μια ταχύτατη εκπόνηση με επιτροπές κ.λ.π. νέου Βιβλίου μόνο για τη Γ λυκείου και μετά προκήρυξη έκδοσης νέου βιβλίου και συγγραφή αυτού με παράλληλες και ορθές διαμαρτυρίες των μαθητών ότι άκουσαν από όλους τα επίσημους φορείς και τύπο για νέα ύλη η όποια αλλαγή μετά τον Ιούνιο θα έχει ακόμα και ..πολιτικό κόστος είναι αδύνατο να βγει νέο βιβλίο ως τον Ιούνιο κάτι που καθιστά εξαιρετικά δύσκολο αν όχι αδύνατο την αλλαγή των κεφαλαίων ως τον Ιούνιο. Μόνο μικρομεταβολές της ύλης επί των υπαρχόντων στα βιβλία κεφαλαίων μπορούν να γίνουν. Δεν είναι ίδια περίπτωση με την προηγούμενη τετραετία όπου τα προγράμματα σπουδών τελείωσαν(έκλεισαν) ταχύτατα πριν τις εκλογές για να πάρουν τα χρήματα αυτοί που τα είχαν εκπονήσει και ιδιαίτερα στη βιολογία δεν τα πήραν αν και είχαν πληρωθεί στη χώρα από το ΕΣΠΑ με αποτέλεσμα τη μη δυνατότητα έκδοσης νέου προγράμματος σπουδών μέχρι και πρόσφατα.

Πάνος Μουρούζης
24/02/2019 9:01 ΠΜ

Αγαπητέ κε Παπασγουρίδη γράφετε:
Για μένα, κύριε Μουρούζη, ρόλος του σχολείου τα δύο τελευταία χρόνια, είναι να προετοιμάζει τους μαθητές για την επόμενη βαθμίδα….Πρώτα να καταφέρουν να εισαχθούν και στη συνέχεια να έχουν γνώσεις για να παρακολουθήσουν….Μόρφωση μπορεί και πρέπει να παρέχει μέχρι και πριν την τελευταία τάξη…Έντεκα χρόνια φθάνουν…..
Κε Παπασγουρίδη τελικά δεν κατάλαβα. Προτείνετε τον ένα ή τα δύο τελευταία χρόνια να είναι χρόνια ειδικότητας και προετοιμασίας; Και γιατί ένα ή δύο και όχι τρία ή τέσσερα;
Στη συνέχεια αναφέρετε:
Η καλλιέργεια, όπως και η ευγένεια, κατά τη γνώμη μου, δεν διδάσκεται…..είναι έμφυτη στο χαρακτήρα…
Κε Παπασγουρίδη και εδώ θα διαφωνήσω. Η καλλιέργεια και η ευγένεια δεν είναι έμφυτη. Δεν βρίσκεται στα γονίδια του κάθε ανθρώπου. Διδάσκεται. Τέτοιες απόψεις που εκφράζετε είναι κατά την άποψή μου στα όρια του ρατσισμού.

Συνεχίζετε..
 Δεν αναφέρομαι σε εσάς, κύριε Μουρούζη, αλλά έχω κουραστεί με αριστερές ιδεοληψίες όπως «το σχολείο να μείνει έξω από τις εξετάσεις, να τους μάθουμε τέχνη και πολιτισμό»….και αυτό να προτείνεται από συναδέλφους με προοδευτικές αντιλήψεις…
Κε Παπασγουρίδη αν δεν αναφέρεστε σε μένα γιατί εμπλέκετε το όνομά μου και στη συνέχεια αναφέρετε τη σχετική σας κούραση από «αριστερές ιδεοληψίες;». (Σημειωτέον ότι οι συντεταγμένες μου δεν βρίσκονται αριστερά, κέντρο ή δεξιά αλλά Πάνο όπως δηλώνει και τ’ όνομά μου). Στην άποψη που ανέφερα όχι μόνο δε μίλησα για κατάργηση των εξετάσεων, αλλά αντιθέτως ότι η ύλη των εξετάσεων θα πρέπει να περιλαμβάνει όλη την ύλη του Λυκείου. Δεν μίλησα για τέχνη και πολιτισμό, αλλά για τέχνη και επιστήμη που είναι εν τέλει ο πολιτισμός. Τέλος δεν κατάλαβα τι εννοείτε λέγοντας ότι αυτό προτείνεται από συναδέλφους με προοδευτικές ιδέες. Δηλαδή αυτοί που κατά τη γνώμη σας έχουν προοδευτικές ιδέες δεν θα πρέπει να υποστηρίζουν ένα σχολείο στο οποίο οι μαθητές θα μαθαίνουν τέχνες και επιστήμες;
Παρακάτω λέτε…
 Καταλαβαίνω την άποψη της ευρείας ύλης…. Είναι όμως σίγουρο πως έτσι θα βοηθούν οι οικονομικά ασθενέστεροι;;;;
Κατά την άποψή μου, που ίσως δεν την καταλάβατε, η διεύρυνση της ύλης δεν έχει σχέση με τον ταξικό χαρακτήρα της παιδείας αλλά με το γνωστικό αντικείμενο που παρέχει. Αν το κράτος θέλει να βοηθήσει τους οικονομικά αδύναμους μαθητές μπορεί να το κάνει με ένα σωρό τρόπους και όχι υιοθετώντας μια Προκρούστια λογική υποβαθμίζοντας τραγικά το επίπεδο σπουδών.
Την καλημέρα μου από Κέρκυρα

Πάλλας Δήμος
24/02/2019 9:55 ΠΜ

Συμπληρώνοντας προηγούμενη ανάρτηση ,παραθέτω και το βιβλίο της Γ΄.Λυκείου της ομάδας Δρύ ,που όπως θα διαβάσετε στον πρόλογο δεν εκτυπώθηκε ποτέ. Είχα την ευκαιρία να συναντήσω τα ιστορικά αυτά βιβλία,καθώς και άλλα αξιόλογα,σαν μέλος της επιτροπής κρίσης του πολλαπλού βιβλίου Γενικής Παιδείας στο Π.Ι.Δυστυχώς οι εποχές αυτές πέρασαν μάλλον άγονα και ανεπιστρεπτί Θα κρατήσω προσυπογράφοντας την αποφώνηση του…υπερκείμενου Πάνου Μουρούζη:

Κατά την άποψή μου, η διεύρυνση της ύλης δεν έχει σχέση με τον ταξικό χαρακτήρα της παιδείας αλλά με το γνωστικό αντικείμενο που παρέχει. Αν το κράτος θέλει να βοηθήσει τους οικονομικά αδύναμους μαθητές μπορεί να το κάνει με ένα σωρό τρόπους και όχι υιοθετώντας μια Προκρούστια λογική υποβαθμίζοντας τραγικά το επίπεδο σπουδών.

Το βιβλίο.

Πάλλας Δήμος
24/02/2019 10:43 ΠΜ

Από τα βιβλία της ομάδας Δρη:

Μηχανική κεφ. 4.

Κβαντομηχανική.

 

Σαράντος Οικονομίδης

Θα ήθελα και εγώ να εκφράσω την απογοήτευσή μου για αυτό που ονομάζεται “πρόγραμμα σπουδών” Συμφωνώ σε γενικές γραμμές με τον αγαπητό φίλο Διονύση. Θα ήθελα να προσθέσω ότι έχουμε αφήσει τα πιο δυνατά κομμάτια της Φυσικής απέξω.(κάποια από αυτά υπάρχουν στο πρόγραμμα της Χημείας αλλά πως διδάσκοντα εκεί….?)  Είναι δυνατόν να μην υπάρχει το Φωτοηλεκτρικό φαινόμενο η ακτινοβολία του μέλανος σώματος το φαινόμενο Compton τα βασικά της ειδικής σχετικότητας η αρχή της αβεβαιότητας; Νομίζω ότι πρόκειται για μια συλλογή από τύπους ώστε να είναι δυνατόν να υπάρξουν πάρα πολλά συνδυαστικά προβλήματα για τις εξετάσεις. Επίσης μου φαίνεται ότι εκπαιδευτικοί της τάξης προώθησαν αυτή την πρόταση.

Πάλλας Δήμος
24/02/2019 11:10 ΠΜ

Καλημέρα Διονύση,έχεις απόλυτο δίκιο καθώς το σημερινό βιβλίο της Β΄. στην αρχική του έκδοση και σαν “συνομίληκο” του Δρυ,περιέχει όπως και τα υπόλοιπα που διαγωνίστηκαν ,τότε όλον τον ηλεκτρομαγνητισμό και την επαγωγή,υποχρέωση που απέρρεε απο την ανάγκη εναρμονισμού της ύλης με το Αναλυτικό Πρόγραμμα.Η παράθεση των βιβλίων του Δρυ εκ μέρους μου,δεν είχε το χαρακτήρα πρότασης,αλλά ενημέρωσης με δεδομένη τη δυσκολία τους όπως εκφράστηκε από όλους.Θα επιμείνω στην ανάγκη να κάνουμε κάτι για τη Φυσική,τώρα και όλοι.Είναι ιστορική η στιγμή να ‘εκμεταλλευτούμε’ το 6ωρο και να προσφέρουμε Φυσική και όχι “μαντζούνια”,να ανοίξουμε ορίζοντες στα μυαλά,χωρίς να τα παραγεμίζουμε με υποκατάστατα ευτελή.Το μάθημα δεν είναι Γενικής Παιδείας ,απευθύνεται σε μαθητές που το επιλέγουν και δεν δικαιούμαστε να προσφέρουμε συνταγές επιδίωξης κοντόθωρων στόχων.Συμμερίζομαι απόλυτα το πνεύμα του Γιάννη και του Πάνου Ας σταματήσει επιτέλους η εξόρυξη απίθανων θεμάτων απο το στενό πηγάδι της ατελέσφορης και ελλειμματικής γνώσης.

Σαράντος Οικονομίδης

Καλημέρα Διόνυση. Νομίζω ότι είναι προφανής ο στόχος. Όπως αναφέρει και ο Κύριος Πάλλας, μαντζούνια. Εξετάσεις έπιλογής και προετοιμασία για αυτές. Κατά τη γνώμη μου ο φίλος ο Θοδωρής ο Παπασγουρίδης εξέφρασε την άποψη της πλειοψηφίας των εκπαιδευτικών της τάξης.

Θοδωρής Παπασγουρίδης

Καλημέρα κύριε Μουρούζη, δύο ενδεχόμενα υπάρχουν…

Ή εγώ αδυνατώ να εκφράσω τις σκέψεις και απόψεις μου, ή Εσείς δεν θέλετε

να καταλάβετε….

Επειδή θέλω να πιστεύω πως δεν συμβαίνει το δεύτερο, μάλλον ισχύει το πρώτο…..

Οπότε, είναι προτιμότερο να αποχωρήσω από τη συζήτηση, για να μην κουραζόμαστε χωρίς αποτέλεσμα…..

Ένα μόνο τελευταίο σχόλιο στα περί ρατσισμού και ευγένειας…..

Κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης, γνωστός πολύ πέρα από τα σύνορα της Ελλάδας, στη διάρκεια  τηλεοπτικής συνέντευξης καθάριζε τη μύτη του με τη βοήθεια του δείκτη του δεξιού χεριού του….. Πιθανά να ήθελε να δείξει πόσο μπροστά από όλους εμάς τους ταπεινούς είναι…..

Συγγνώμη που το σχόλιο, μπαίνει κάτω από άλλα, αλλά δεν μου δίνει τη δυνατότητα

να εμφανιστεί ως απάντηση, στο σχόλιο του κύριου Μουρούζη, που απευθύνεται

αποκλειστικά σε μένα

Εντάξει, αρχίζω και ενοχλούμαι από όσα διαβάζω…..

Δηλαδή , οι εκπαιδευτικοί της τάξης ενδιαφέρονται να προωθούν

συλλογή από τύπους ώστε να είναι δυνατόν να υπάρξουν πάρα πολλά συνδυαστικά προβλήματα για τις εξετάσεις”……..

Δεν έχει νόημα να παραμείνω στη συζήτηση……

“Οι Πάνω και οι ….κάτω”

Αγγλική τηλεοπτική σειρά τη δεκαετία του 80…..

 

 

Σαράντος Οικονομίδης

Αγαπητέ Θοδωρή δεν αναφέρθηκα σε εσένα. Αλλά η άποψή σου βολεύει. Εξέφρασα τη δική μου άποψη. Οι συγκρούσεις είναι απαραίτητες αν θέλουμε να βγεί κάτι καλό. Η εκτίμησή μου δεδομένη για το έργο σου από το οποίο έχω κερδίσει και εγώ αρκετά.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα παιδιά.

Κάποιες σκέψεις σχετικές με τη Φυσική που θα ήθελα.

Από τις πολλές σημαντικές ανακαλύψεις του ανθρώπου απομονώνω τρεις. Τη φωτιά, τον τροχό, το τρανζίστορ.

Ο τροχός διδάσκεται (ίσως κατά κόρον) μόνο σε μικρή ομάδα παιδιών. Τα συναφή με ημιαγωγούς δεν διδάσκονται.

Όπως δεν διδάσκονται οι απλές μηχανές, τα γυαλιά όρασης, οι μετασχηματιστές, το ηλεκτρικό κουδούνι.

Όπως δεν παρέχονται πληροφορίες περί του τι είναι περίπου η θεωρία της Σχετικότητας και η Κβαντομηχανική.

Ο κατάλογος μπορεί να μεγαλώσει και να καλύψει όλη την παρούσα σελίδα.

Τα θέματα αυτά δεν αφορούν μόνο τα παιδιά που θα διαγωνισθούν στη Φυσική. Θα έπρεπε να θίγονται σε κάποια Φυσική Γενικής Παιδείας, που θα ήταν σχεδόν αναγκαστικά περιγραφική. Που δεν στρεφόταν για παράδειγμα σε ασκήσεις χρήσης των μετασχηματισμών ταχυτήτων. Που θα περιέγραφε την παραγωγή εναλλασσομένου ρεύματος χωρίς να μπει σε προβλήματα με διαγράμματα εμπεδήσεων. Που θα έλεγε δυο κουβέντες σχετικές με το γιατί ανυψώνεται η τάση κατά την μεταφορά ηλεκτρικής ισχύος, χωρίς να γίνει Ηλεκτρολογία.

Μια Φυσική που φυσικά δεν μπορεί να «στηρίξει» Εξετάσεις. Οι όποιες Εξετάσεις θα στηρίζονταν από εξειδικεύσεις και εμβαθύνσεις των παραπάνω θεμάτων. Εμβαθύνσεις που θα παρουσιάζονταν σε όσους τις επέλεγαν. Αυτοί γνωρίζοντες και τα «εγκυκλοπαιδικά» της Φυσικής, θα συναντούσαν και θέματα με διαγράμματα εμπεδήσεων, με κινούμενες σε μαγνητικά πεδία ράβδους, με τροχαλίες μοχλούς και τροχούς. Με ζυγίσεις σε δορυφόρους και συμβολή ηχητικών κυμάτων. Με γεωμετρικές ασκήσεις διάθλασης δέσμης laser αλλά και ερωτήσεις σχετικές με την αργή πτώση ενός μαγνήτη σε χαλκοσωλήνα.

Θα μπορούσε να διδάσκεται σε όλους μια περιγραφική Φυσική και σε ώρες εμβάθυνσης να θίγονται σε λιγότερους τα θέματα «που δίνουν ασκήσεις». Όχι να διδάσκονται από την αρχή.

Θα μπορούσε να υπάρχουν δύο προγράμματα, ένα για το «Κλασικό» και ένα για το «Πρακτικό».

Η μεγάλη ποικιλία των θεμάτων θα είχε δύο καλά αποτελέσματα.

 Όλα τα παιδιά θα έρχονταν σε επαφή με την καθημερινή ζωή και θα παρακολουθούσαν κάτι σε όλους ελκυστικό. Όλους ενδιαφέρει κάτι από τα βίντεο Φυσικής που βλέπουν στο γιουτιούμπ. Όχι όμως να τους πλακώσεις με ημιτονοσυνημίτονα στα οποία δεν είναι καλοί.

Όσα παιδιά θα διαγωνίζονταν στη Φυσική θα είχαν τόσο μεγάλη ποικιλία μπροστά τους που δεν θα χρειαζόταν κάποια εκζήτηση. Όσοι διάβαζαν το μάθημα και τα τρία χρόνια και έλυναν τα προβλήματα του βιβλίου θα έγραφαν ικανοποιητικά. Αν έπεφτε παρ’ ελπίδα και κάτι «ιδιαζόντως ευφυές» ως θέμα, ας μην το απαντούσαν. Η αποτυχία λίγο θα στοίχιζε. Σήμερα μια τέτοια αποτυχία σημαίνει πως έχεις αποκλειστεί από «καλή σχολή». Διότι ένας μικρός στρατός το έχει απαντήσει σωστά λόγω «εκπαίδευσης» και λόγω περιορισμένης ύλης.

Τα παραπάνω όμως απαιτούν 3 ώρες στην Α΄ Λυκείου, 3  ώρες στη Β΄ συν 2 ώρες εμβάθυνσης και 2-3  ώρες στη Γ΄ συν 5 ώρες εμβάθυνσης. Καταλαβαίνουμε εύκολα πως όλες οι ειδικότητες θα εξηγήσουν, με λόγια καλύτερα από τα δικά μου, πόσο χρήσιμο είναι το μάθημα που κάνουν. Κάποιοι θα μιλήσουν και για δημιουργία «καλών πολιτών». Καταλαβαίνουμε πως ουδείς θα δώσει τόσες ώρες στη Φυσική.

Κάποτε ήταν αυτονόητο το ότι η Φυσική είχε μεγαλύτερη διάρκεια από τη Λογική και την Αγωγή του πολίτου. Σήμερα αμφισβητείται και αυτό. Έτσι βλέπουμε μαθήματα να έχουν διάρκεια όση έχουν τα Μαθηματικά. Ίσως υπάρχει και η αίσθηση ότι κάτι τέτοιο είναι δίκαιο.