web analytics

Οι αλγεβρικές τιμές και η επαγωγή

Ας δούμε, μέσω κάποιων παραδειγμάτων τι συμβαίνει με τις αλγεβρικές τιμές φυσικών μεγεθών, αλλά και τι συμβάσεις κάνουμε συνήθως, άλλοτε φανερές και άλλοτε  «σιωπηλές».

Παράδειγμα 1ο:

Ένα αυτοκίνητο κινείται σε οριζόντιο δρόμο όπως στο σχήμα, με ταχύτητα μέτρου 10m/s. Μας ζητάνε την τιμή της ταχύτητας. Αυτή είναι:

i) υ=+2m/s, ii) υ=-2m/s, iii) Το ένα ή το άλλο…

Η σωστή απάντηση είναι η iii) Για να αποδώσουμε μια (αλγεβρική) τιμή στην ταχύτητα, πρέπει προηγούμενα να πάρουμε ότι η κίνηση πραγματοποιείται πάνω σε έναν προσανατολισμένο άξονα (έστω x) και να ορίσουμε μια κατεύθυνση ως θετική. Αν πάρουμε την προς τα δεξιά κατεύθυνση ως θετική, τότε το αυτοκίνητο έχει ταχύτητα υ=-2m/s, αν όμως πάρουμε την προς τα αριστερά κατεύθυνση ως θετική, τότε υ=+2m/s.

Συνήθως βέβαια, παίρνουμε σιωπηλά ως θετική την προς τα δεξιά κατεύθυνση (συμμορφούμενοι σε μια σύμβαση), οπότε απαντάμε ότι υ=-2m/s, χωρίς άλλες διευκρινήσεις.

Διαβάστε τη συνέχεια…

ή

%ce%b1%ce%b1%ce%b1%ce%b11 Οι αλγεβρικές τιμές και η επαγωγή
%ce%b1%ce%b1%ce%b1%ce%b13 Οι αλγεβρικές τιμές και η επαγωγή

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
120 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Πάνος Μουρούζης
31/08/2019 9:03 ΠΜ

Με ερμηνεύεις απόλυτα σωστά Βαγγέλη. Αυτό ακριβώς ισχυρίζομαι. 

Πάνος Μουρούζης
31/08/2019 9:09 ΠΜ
Απάντηση σε  Πάνος Μουρούζης

"απολύτως". Το απόλυτα σωστά δεν ξέρω αν είναι σωστό!!!

Πάνος Μουρούζης
31/08/2019 10:38 ΠΜ

Δυστυχώς Διονύση η γραπτή επικοινωνία είναι δύσκολη. Πιστεύω ότι αν ήμασταν σε ένα τραπέζι με ένα χαρτί και ένα μολύβι θα είχαμε λύσει "τις διαφωνίες;" μας σε ελάχιστα λεπτά. Αυτό που έγραψα είναι ότι μολονότι η μαγνητική ροή είναι ένα αριθμητικό μέγεθος που παίρνει και θετικές και αρνητικές τιμές είναι δύσκολο να καθορίσουμε επακριβώς το πρόσημό της, άσε που μερικές φορές δεν μας ενδιαφέρει κιόλας. Αυτό δεν είναι δική μου θέση. Είναι θέση  πολλών πανεπιστημιακών βιβλίων για να επικαλεστώ και γω τη βιβλιογραφία. Όσον αφορά το παράδειγμα που ζήτησες μπορείς να μου πεις πως εφαρμόζεις τη μεθοδολογία αυτή που προτείνεις για να βρεις τη φορά του επαγωγικού ρεύματος σε ένα περιστρεφόμενο πλαίσιο;

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
31/08/2019 10:43 ΠΜ

Καλημέρα συνάδελφοι. Συμφωνώ απόλυτα (ή απολύτως) με τον Διονύση. Το ερώτημα είναι απλό: πώς θα ορίσουμε διανύσματα και τις πράξεις τους, χωρίς προσανατολισμό στον χώρο; Διαφορετικά τι νόημα έχει ο νόμος του Faraday 79%CE%B2.PNG (302×77)

που έγραψε ο Διονύσης παραπάνω; Το ότι ο προσανατολισμός των αξόνων είναι αυθαίρετος (αρκεί το σύστημα αναφοράς να είναι δεξιόστροφο, ώστε να μην ορίσουμε διαφορετικά το εξωτερικό γινόμενο), αυτό δεν σημαίνει ότι είναι και προαιρετικός. Είναι απαραίτητος, όπως και τα πρόσημα που φέρνει μαζί του.

Όσον αφορά το κάθετο διάνυσμα και την ροή. Κατά την γνώμη μου από την στιγμή που ένα διάνυσμα (το Β) διαπερνά μία επιφάνεια, κάθε πλευρά είνια διαφορετική, αποκτά χρώμα όπως έγραψε και ο Νίκος Παναγιωτίδης. Εξ' ου και το εσωτερικό γινόμενο Β.dS στο ολοκλήρωμα του δευτέρου μέλους στον νόμο του Faraday παραπάνω. Αν αυτή λοιπόν η επιφάνεια σταραφεί κατά 180 μοίρες μέσα στο πεδίο Β, δεν είναι το ίδιο ως αν στρεφόταν στον κενό χώρο.

Νίκος Παναγιωτίδης
31/08/2019 10:51 ΠΜ

Πάνο καλημέρα.

Το να ορίσουμε ένα διάνυσμα κάθετο στην επιφάνεια που να δείχνει τη θετική φορά είναι το ίδιο με το να μαρκάρουμε την επιφάνεια με δυο διαφορετικά χρώματα, υπό την προυπόθεση βέβαια ότι το διάνυσμα είναι κολλημένο στην επιφάνεια, που σημαίνει ότι αν περιστρέψεις την επιφάνεια 180 μοίρες, θα περιστραφεί και το διάνυσμα μαζί της. Χωρίς διάνυσμα, δηλ. χωρίς μαρκάρισμα των δυο πλευρών της επιφάνειας, η ροή δεν μπορεί να αποκτήσει πρόσημο.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
31/08/2019 10:55 ΠΜ
Απάντηση σε  Πάνος Μουρούζης

Πάνο καλημέρα. Κατά την γνώμη μία απάντηση στο ερώτημά σου είναι η εξής:

Για έναν περιστρεφόμενο, μαζί με το πλαίσιο, παρατηρητή, τα φορτία των αγωγών είναι ακίνητα αλλά μεταβάλλεται το μαγνητικό πεδίο (συγκεκριμένα ο προσανατολισμός του). Άρα για αυτόν δημιουργείται ένα επαγόμενο ηλεκτρικό πεδίο, το οποίο επιβάλλει μία επαγόμενη τάση, η οποία με την σειρά της δημιουργεί το επαγόμενο ρεύμα. Η φορά του ρεύματος προκύπτει από την σωστή εφαρμογή (άρα με τα κατάλληλα πρόσημα) νόμο του Faraday, ο οποίος θα δώσει την σωστή φορά του ηλ. πεδίου και κατ' επέκταση την σωστή πολικότητα της ΗΕΔ από επαγωγή.

Ανάλογα θα ήταν η πορεία για ένα κίνητιο παρατηρητή.

Ανδρέας Βαλαδάκης
31/08/2019 11:13 ΠΜ
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Συμφωνώ.

Διευκρινίζω απλώς ότι το παράδειγμα θα πρέπει να τέτοιο όπου η αλγεβρική λύση για τον προσδιρισμό της φοράς του ρεύματος  να δίνει αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που δίνει ο κανόνας του Lenz (αρχή διατήρησης της ενέργειας). Έτσι ελέγχεται η ορθότητα της αλγεβρικής μεθόδου.

Η διδασκαλία ή μη της αλγεβρικής μεθόδου είναι ζήτημα διδακτικής και όχι Φυσικής. Από διδακτική άποψη λοιπόν η παρουσίαση της αλγεβρικής μορφής του νόμου της επαγωγής, χωρίς ουδέποτε αυτή η μορφή να χρησιμοποιηθεί, το λιγότερο αφήνει ερωτηματικά.  'Η θα παρουσιάζεται η αλγεβρική μορφή και θα εφαρμόζεται για την εύρεση της φοράς του ρεύματος ή δεν θα παρουσιάζεται και θα χρησιμοποιείται ο κανόνας του Lenz. 

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
31/08/2019 11:33 ΠΜ

Καλημέρα Πάνο. Καταλαβαίνω απόλυτα το σκεπτικό σου(και του Βαγγέλη). Πρακτικά όμως π.χ. στην ανάρτησή μου "Χωρίς προσανατολισμό δε γίνεται", πως θα απαντούσαμε το ερώτημα (γ), αφού η ροή θα είναι και πάλι θετική;

Νίκος Παναγιωτίδης
31/08/2019 12:19 ΜΜ
Απάντηση σε  Στάθης Λεβέτας

Στάθη, δεν εννοούσα αυτό που έγραψες. Δηλαδή δεν χρωματίζονται οι δυο πλευρές της επιφάνειας επειδή το διάνυσμα Β διαπερνά την επιφάνεια. Εννοούσα ότι, είτε ορίσουμε ένα μοναδιαίο διάνυσμα κάθετο στην επιφάνεια αλλά αυθαίρετης φοράς, είτε βάψουμε, έπειτα απο δική μας αυθαίρετη επιλογή, τη μια πλευρά μπλε και την άλλη κόκκινη, κάνουμε το ίδιο πράγμα. Προσανατολίζουμε την επιφάνεια. Αν δεν την προσανατολίσουμε δεν μπορούμε να ορίσουμε το πρόσημο της ροής με τον ίδιο τρόπο που, αν δεν προσανατολίσουμε τον άξονα των χ, δεν μπορούμε να ορίσουμε το πρόσημο της ταχύτητας ενός σημείου που κινείται στον άξονα.

Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
31/08/2019 12:31 ΜΜ

Νίκο δεν ερμήνευσα ότι έγραψες. Απλά λέω ότι από την στιγμή που έχουμε ροή, η κάθε πλευρά της επιφάνειας έχει "'ονομα" 'η "χρώμα", είναι διακρίσιμη με λίγα λόγια ή προσανατολισμένη.