-
Ο/η Διονύσης Μάργαρης και ο/η
Καλλιόπη Λυμπεροπούλου είναι πλέον φίλοι πριν από 11 μήνες, 2 εβδομάδες
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες, 2 εβδομάδες
Όταν αλλάζει το μέτρο της δύναμης
Ο αγωγός ΑΓ του σχήματος, μήκους l, ηρεμεί σε οριζόντια θέση, σε επαφή με δύο παράλληλους στύλους xx΄ και yy΄, οι οποίοι δεν παρουσιάζο […] -
Ο/η Διονύσης Μάργαρης και ο/η
Κωνσταντίνα Δήμητρα είναι πλέον φίλοι πριν από 11 μήνες, 2 εβδομάδες -
H/o Παύλος Αλεξόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες, 2 εβδομάδες
Επαναληπτικό διαγώνισμα Φυσικής Γ Λυκείου (2024-2025)
Στρεφόμενος αγωγός ΑΓ μάζας m, μήκους L και αντίστασης ανά μονάδα μήκους R* = 0,5 Ω/m περιστρέφεται σε οριζόντιο επίπεδο γύρω από αγώγιμο, κατακ […]-
Καλημέρα Παύλο και καλή βδομάδα
Σε ευχαριστούμε για το διαγώνισμα που μας προσφέρεις.
Ένα θέμα Α, απλό, αλλά που μου άρεσε:
https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2025/05/334.png -
Καλημέρα και καλή εβδομάδα Διονύση. Σε ευχαριστώ για το σχόλιο και χαίρομαι που σου άρεσε το συγκεκριμένο Α Θέμα. Θεωρώ ότι είναι δύσκολο τα Α θέματα να περιέχουν φυσικη αντάξια της βαθμολογικής τους βαρύτητας.
-
καλημέρα σε όλους
για τους γνωστούς λόγους έριξα μια ματιά μόνο στο Α, επειδή είναι ποιοτικό
και
Α1: η μέγιστη δεν είναι 0 έως t3; (που δεν υπάρχει στις απαντήσεις)
Α3: όλες οι τάσεις δεν είναι 0, αφού το κύκλωμα (και γιατί 4γωνο και ομογενές και ισοπαχές) δεν διαρρέεται από ρεύμα; (“τραβηγμένη” ερώτηση, 0=0)
Α4: η μετατόπιση δεν είναι 0; (“τραβηγμένη” ερώτηση, κάτι>0) -
μα, Παύλο
Α1: γράφεις για απόλυτη τιμή μετατόπισης φορτίου , σε κάθε “τριγωνάκι” υπάρχει τέτοια, και όλες είναι θετικές και αθροίζονται
A3: γράφεις για διαφορά δυναμικού=τάση=IR=0, διότι το κύκλωμα δεν διαρρέεται από ρεύμα, δεν γράφεις για ΗΕΔ
σε κάθε περίπτωση επειδή μας διαβάζουν μαθητές καλό θα είναι να τοποθετηθούν και άλλοι συνάδελφοι -
Καλημέρα Βαγγέλη και καλή εβδομάδα. Σε ευχαριστώ για τον χρόνο σου.
Στο Α₁ αναφέρομαι στο φορτίο που μετατοπίστηκε απλά τον όρο μετακινήθηκε χρησιμοποιεί το σχολικό όταν αναφέρεται στην σχέση q =- ΝΔΦ/Roλ.
Στο Α₃ οι διαφορές δυναμικού VAΓ = VEΔ αφού είναι ίσες με την αντίστοιχη ΗΕΔ που αναπτύσσεται στο τμήμα της αντίστοιχης πλευράς που κινείται μέσα στο πεδίο.
Στο Α₄ συμφωνούμε πως είναι πολύ απλό και ελέγχει πολύ βασική γνώση.
Και πάλι σε ευχαριστώ για το σχόλιο. -
Καλό μεσημέρι Βαγγέλη.
Στο Α1 πράγματι η μέγιστη τιμή για το (κατ΄απόλυτη τιμή) φορτίο είναι από 0-t3. Αλλά τέτοια επιλογή δεν δόθηκε στην εκφώνηση!
Οπότε ο μαθητής υποχρεούται να επιλέξει μια από τις απαντήσεις που δίνονται.
Όσον αφορά την τάση, ας πάρουμε το γνωστό κύκλωμα, με τον κινούμενο αγωγό.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjHqZLL2CSEpDZBatmEeJrkM4wC9aDX9afk41E_5i8u4HLQHnpPEtd5Q9OxjQwjib5zO9k_6rAQr_MtUJ_Hn-69JTYNShNItqTGdQULQP-BtLWJdvSnwylYMlz81yAk48HL60MptijqaT0NxF7HLhk_kJbCbvCrm_LCClDCiMEK8xHLXqNLlrjfIF62fNvA/w640-h272/%CE%A3%CF%84%CE%B9%CE%B3%CE%BC%CE%B9%CF%8C%CF%84%CF%85%CF%80%CE%BF%20%CE%BF%CE%B8%CF%8C%CE%BD%CE%B7%CF%82%202025-05-05%20142506.png -
Καλησπέρα Παύλο και Βαγγέλη.
Τώρα το βλέπω.
Α1)
(0 – t1) Q=Φ/R πχ μετακινήθηκε δεξιόστροφα
(t1 – t3) Q΄=2Φ/R μετακινήθηκε αριστερόστροφα.
δ Σ
Α3. VAE = VΓΔ =0 (Σα)
και όχι διάφορο από 0 που απάντησε ο Παύλος. -
Γεια σου Διονύση.
Γράφαμε μαζί.
Ένα ζήτημα με τις ερωτήσεις του στυλ
Πόσο φορτίο πέρασε , μετακινήθηκε μετατοπίστηκε από μια διατομή του αγωγού νομίζω υπάρχει.
Στο εναλλασσόμενο ημιτονοειδές ρευμα πόσο φορτίο μετακινήθηκε διήλθε μετατοπίστηκε σε χρόνο μιας περιόδου τι θα απαντούσαμε? -
Γεια σου Γιώργο και σε ευχαριστώ για το σχόλιο. Στο Α₁ για να μην υπάρξουν παρερμηνείες στην λέξη μετακινήθηκε επέλεξα να βάλω ως μοναδική απάντηση που να «περιέχει» δύο τρίγωνα την δ).
Στο Α₃ αρχικά στο σχόλιο – απάντηση στον Βαγγέλη αναφέρθηκα στις διαφορές δυναμικού VΑΓ και VΕΔ και για αυτό είχα γράψει πως είναι διαφορετική η τιμή τους από το μηδέν αλλά στην συνέχεια άλλαξα το σχόλιο και αναφέρθηκα στις VAE και VΓΔ. Σε ευχαριστώ και πάλι για τον χρόνο σου. -
εγώ, Γιώργο, θα απαντούσα
μετατοπίστηκε: 0
πέρασε, μετακινήθηκε, διήλθε: το διπλάσιο του εμβαδού του διαγράμματος i=f(T/2)
(σε ένα φανάρι μιας λεωφόρου κινήθηκαν από την ανατολική πλευρά προς τη δυτική 20 άνθρωποι και από την αντίθετη 20
μετακινήθηκαν, πέρασαν, διήλθαν 40 άνθρωποι, άλλαξε το πλήθος στις πλευρές του δρόμου 0) -
Παύλο καλησπέρα. Πολύ ωραίο διαγώνισμα! Ευχαριστούμε!
-
Γεια σου Δημήτρη σε ευχαριστώ για το σχόλιο και χαίρομαι που σου αρέσει.
-
Καλησπέρα Παύλο, καλησπέρα σε όλη την παρέα.
Ένα πρώτο σχόλιο, Παύλο, θα το δω αύριο πιο αναλυτικά.
Από το Α ξεχώρισα το Α3.
Το Α1 είναι η αλήθεια ότι μπερδεύει με τη διατύπωση του.
Θα μπορούσαμε ίσως να πούμε εναλλακτικά:
«Η απόλυτη τιμή του φορτίου, που μετατοπίστηκε από μια διατομή του σύρματος,
είναι μεγαλύτερη στο χρονικό διάστημα…»
(αποφεύγω τη λέξη μέγιστη)Το πρόβλημά μου όμως, είναι στο θέμα Δ.
Δεν μπορώ να καταλάβω για ποιον λόγο ο δακτύλιος να είναι κλειστός.
Και μάλιστα στην αρχή νόμισα ότι ήταν παράλειψη στο σχήμα.
Βλέποντας όμως τη λύση, είδα ότι χωρίζεις σε αυτόν το ρεύμα, που διαρρέει τον αγωγό, άρα είναι όντως κλειστός (για ποιον λόγο όμως…)Θα το καταλάβαινα να είναι κλειστός, αν το κύκλωμα έκλεινε σε δύο σημεία του δακτυλίου (που και πάλι), αλλά δεν κλείνει, όπως δείχνεις επεξηγηματικά στο δεύτερο σχήμα (στο πρώτο, που είναι στο επίπεδο, δε φαίνεται αυτό που δείχνει το δεύτερο σχήμα στον χώρο…)
Προσωπικά θα άνοιγα τον δακτύλιο σε ένα σημείο.
Αν μπορείς να εξηγήσεις τον σκοπό που επιτελεί ο κλειστός δακτύλιος….Όμως, ακόμα και έτσι να είναι, γιατί το ρεύμα να χωρίζεται στα δύο μέρη του δακτυλίου στη μέση;
Γράφεις στο σχήμα Ι/2.
Πώς προκύπτει αυτό;
Θα μου πεις, δεν χρησιμοποιήθηκε πουθενά.
Οκ, αλλά πώς προκύπτει ότι θα ισομοιραστεί; -
Καλημέρα σε όλους. Ελευθερία σε ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σου και για τον σχολιασμό Για το θέμα Α₁ προτίμησα να χρησιμοποιήσω έκφραση του σχολικού. Στην φωτογραφία επισυνάπτω την σχέση του σχολικού και κάποια επιπλέον σχόλια.
-
Όσον αφορά τον σχεδιασμό του κυκλώματος στο θέμα Δ έχω κατασκευάσει ένα αντίστοιχο κύκλωμα (πιο απλό) που φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία που νομίζω διέπουν οι ίδιες αρχές.
-
Καλημέρα Παύλο.
Το θεωρώ αρκετά δυνατό !
Από Τα Α μου άρεσε ιδιαίτερα το Α2 με την “μαθητική “απορία …
“είμαι σίγουρος πως ο τροχός κυλάει προς τα αριστερά ή μήπως πρέπει να κοιτάξω και την προς τα δεξιά κύλιση; ”
Τα Β μ’ άρεσαν και ιδιαίτερα το Β2 επειδή με “ζόρισε” . (Στη λύση του Β3 , έχεις βάλλει αντίθετη φορά ρεύματος )
Το Γ τείνει προς κλασσικό πλέον, το μοντέλο εννοώ και όχι τα ερωτήματα.
Στο Δ ζορίζει το κύκλωμα οπτικά και ιδιαίτερα για κάποιον που δεν έχει δει κάτι σχετικό. Βέβαια βοηθάει το …βοηθητικό.
Συνολικά απαιτητικό στο χρόνο .
Να είσαι καλά -
Καλημέρα Παύλο.
Ευχαριστώ για την απάντηση.
Για ποιον λόγο όμως, έβαλες αυτόν τον βρόχο;
Δε βλέπω κάποιον λόγο… -
Γεια σου Παντελή και σε ευχαριστώ για τον χρόνο σου και τον σχολιασμό. Είχες δίκιο για την φορά των ρευμάτων στην λύση και το διόρθωσα. Χαίρομαι που σου αρέσει να είσαι καλά.
-
Γεια σου Ελευθερία. Αν υπήρχε κάποιο κενό στον δακτύλιο κάποια στιγμή κατά την περιστροφή του στην διάρκεια του φαινομένου ο στρεφόμενος αγωγός θα πέρναγε από εκεί και θα υπήρχαν δύο ενδεχόμενα.
1) Το πάχος του αγωγού να είναι μεγαλύτερο ή ίσο του κενού και στιγμιαία ή για λίγο περισσότερο το κύκλωμα να έχει την ίδια μορφή με αυτό που έχω φτιάξει ή
2) το πάχος του αγωγού να είναι μικρότερο του κενού και να μην έχουμε ρεύμα στο κύκλωμα για κάποιο πολύ μικρό χρονικό διάστημα που μπορεί να τείνει στο μηδέν.
Για να αποφύγω τα δύο αυτά ενδεχόμενα έδωσα στο κύκλωμα την συγκεκριμένη μορφή. Και πάλι σε ευχαριστώ για τον χρόνο σου. -
Εντάξει, Παύλο, ευχαριστώ.
Καταλαβαίνω αυτό που λες, αν και στις περισσότερες αντίστοιχες ασκήσεις, που κυκλοφορούν, βλέπω να αναφέρεται πως στη διάρκεια του φαινομένου, που μελετούν, ο αγωγός δε φτάνει στο διάκενο.
Ενδιαφέρον διαγώνισμα και θα το χρησιμοποιήσω.
Να σαι καλά. -
Ναι έχεις δίκιο Ελευθερία για το ότι πολλές ασκήσεις θεωρούν πως το φαινόμενο διαρκεί τόσο ώστε να μην φτάνει ο αγωγός στο κενό αλλά μου φάνηκε υπερβολικό να κάνω αυτήν την θεώρηση στην περίπτωση της συγκεκριμένης άσκησης που ο αγωγός στρέφεται με σταθερή γωνιακή ταχύτητα ω = 10 r/s. Ελπίζω το διαγώνισμα να βοηθήσει, καλή συνέχεια.
-
Καλό μεσημέρι Παύλο.Πραγματικα άψογο διαγώνισμα.Ευχαριστουμε.Απο τα β ζητήματα (που έχουν ήδη διδαχτεί στους μαθητές μου) ξεχώρισα το Β1.Μια πρόσθετη σκέψη η οποία οδηγεί σε υπερπαραγωγή ή σε ασύμβατη φυσικώς διαδικασία:Τα σκεδαζόμενα φωτόνια προσπίπτουν στην κάθοδο συσκευής φωτοηλεκτρικου φαινομένου.(Με έργο εξαγωγής σε εξάρτηση των h,m και c)Να υπολογιστεί η τάση αποκοπής σε εξάρτηση των παραπάνω μεγεθών
-
Γεια σου Θύμιο σε ευχαριστώ για τον χρόνο σου και για τον σχολιασμό. Η πρόταση σου όμορφη σε επίπεδο διδασκαλίας αλλά υπερβολική θεωρώ για εξέταση. Το διαγώνισμα σίγουρα δεν είναι άψογο, είναι μια προσπάθεια. Εύχομαι το διαγώνισμα των πανελληνίων να τείνει προς το άψογο. Καλή συνέχεια.
-
Καλησπέρα Παύλο πολύ δυνατό διαγώνισμα, μήπως θα έπρεπε να ρωτήσεις το φορτίο που μετατοπίστηκε προς συγκεκριμένη κατεύθυνση είναι μέγιστο στο χρονικό διάστημα….κλπ
-
Καλησπέρα Σπύρο σε ευχαριστώ για τον χρόνο σου και χαίρομαι που σου αρέσει το διαγώνισμα. Επειδή η σχέση που πρέπει να χρησιμοποιηθεί για να δοθεί απάντηση στην συγκεκριμένη ερώτηση υπάρχει στο σχολικό και εκεί χρησιμοποιείται ο όρος φορτίο που μετακινήθηκε (έχω αναρτήσει φωτογραφία σε προηγούμενο σχόλιο, βέβαια στο παράδειγμα του σχολικού η μαγνητική ροή μεταβάλλεται γραμμικά) για αυτό χρησιμοποίησα την συγκεκριμένη έκφραση (και εγώ το χρονικό διάστημα που αντιστοιχεί στην μέγιστη απόλυτη τιμή του φορτίου που μετατοπίστηκε ζητώ) . Ζητώ την απόλυτη τιμή του φορτίου για να μην υπάρχει επιπλέον προβληματισμός όσον αφορά το πρόσημο του φορτίου και γιατί η σχέση που δίνεται στο σχολικό στην ουσία αναφέρεται σε απόλυτη τιμή φορτίου.
Το μετατοπίστηκε που προτείνεις μπορεί να χρησιμοποιείται ευρέως ως έκφραση και βοηθά στο να διαχωρίσουμε το φορτίο αυτό από το φορτίο που πέρασε αλλά δεν υπάρχει στο σχολικό. -
Καλησπέρα Παύλο. Σε ευχαριστούμε για το διαγώνισμα. Πήρες αποτελέσματα; Πως έγραψαν οι μαθητές σου;
-
Γεια σου Ανδρέα. Παρατήρησα μεγαλύτερη δυσκολία αντιμετώπισης στα θέματα:
Α₃, Α₅(β,γ), Β₁, Β₂, Γ₃, Δ₂, Δ₅, Δ₆. -
Γεια σου Παύλο. Ευχαριστούμε για την προσφορά του διαγωνίσματος!
Δυστυχώς δεν βρήκα ακόμη το χρόνο να ασχοληθώ σοβαρά…θα μελετηθεί και αξιοποιηθεί!Αναφορικά με το Α5 (β) που όπως είπες δυσκόλεψε τους μαθητές σου, τη θεωρείς λάθος καθώς δεν δίνονται πληροφορίες για τη διάταξη; Δηλαδή, θα έχουμε φωτοηλεκτρόνια αλλά όχι σίγουρα ρεύμα;
π.χ. Κάποιο εξωτερικό ηλεκτρικό πεδίο που τα επιβραδύνει ή ανοικτό κύκλωμα; -
Παύλο καλησπέρα,
Χωρίς να πάρω χαρτί και στυλό για να το λύσω το χαρακτηρίζω αρκετά απαιτητικό τόσο από άποψης φυσικής όσο και πιεστικό στο χρόνο.
Στο θέμα Δ ωραία η πατέντα με τον δακτύλιο για συνεχή προσφορά ενέργειας αλλά έχει αντικειμενικά δυσκολία στην κατανόηση λειτουργίας ειδικά από ένα μαθητη. Θεωρώ θα δυσκόλεψε αρκετά τους μαθητές σου μιας και έχει και διαχείριση τριωνύμου.
Στο θέμα Α θα συμφωνήσω με τους συναδέλφους το Α3 έχει ωραία φυσική.
Να σαι καλά. -
Καλημέρα Μίλτο και Χρήστο και σας ευχαριστώ για τον σχολιασμό. Μίλτο στο Α₅β ναι μεν έχουμε φωτοηλεκτρόνια αφού f > f₀ αλλά υπάρχει περίπτωση η διαφορά δυναμικού μεταξύ καθόδου και ανόδου να είναι κατάλληλη (π.χ. τάση αποκοπής) με αποτέλεσμα να μην έχουμε φωτορεύμα όπως ανέφερες. Χρήστο το κύκλωμα στο Δ είναι δύσκολο στην απεικόνιση και τα σχήματα μου δεν είναι και τα καλύτερά. Σωστά ανέφερες ότι το τριώνυμο δυσκόλεψε τα παιδιά. Καλή συνέχεια.
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες, 2 εβδομάδες
Παραβιάζεται η αρχή διατήρησης της ενέργειας;
Ένα σώμα Α μάζας m=5kg, ηρεμεί πάνω σε μια σανίδα Σ μάζας Μ=10kg, η οποία είναι ακίνητη πάνω σε ένα λείο οριζόντιο επίπεδο. Σε μια στιγμή ασκούμε στην σανί […]-
Καλημέρα Διονύση.
Πολύ όμορφη! -
Καλημέρα Διονύση. Εξαιρετική. Η μελέτη που παρουσιάζεις εδώ πρέπει να γίνεται και στην Α΄και στη Β΄και στη Γ΄.Σε κάθε τάξη θα μπαίνουν και αντίστοιχα με την ύλη ερωτήματα. Έχει πολλά να μάθει ο κάθε μαθητής, από τα συμπεράσματα αυτής της άσκησης. Στη Γ΄για κάποιον ανεξήγητο λόγο έχει απαγορευτεί.
Ποια είναι εδώ η μέγιστη επιτρεπόμενη επιτάχυνση, για να μην ολισθαίνει το σώμα m;
Αυτή που επιβάλλει η οριακή τριβή, δηλαδή α = α1,max = μg = 2m/s^2.
Η αντίστοιχη δύναμη F δεν πρέπει να ξεπερνάει τα F = (M+m)α = 30Ν.
Με 20N δεν έχουμε ολίσθηση, ενώ με 60Ν έχουμε.
Είναι τόσο πλούσιο το φαινόμενο, που θα μπορούσε να γίνει και φύλλο εργασίας.
Έφτιαξα και ενα i.p. για όποιον θέλει να διερευνήσει και αλλιώς το φαινόμενο. -
Καλό απόγευμα Γιάννη και από εδώ, καλό απόγευμα Ανδρέα.
Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Ανδρέα σε ευχαριστώ και για το αρχείο i.p. που έφτιαξες για την διερεύνηση της κίνησης.
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες, 2 εβδομάδες
Οι τάσεις σε δύο πλευρές πλαισίου.
Ένα ορθογώνιο μεταλλικό πλαίσιο ΑΓΔΖ, σύρεται σε λείο μονωτικό οριζόντιο επίπεδο και τη στιγμή t=0, αρχίζει να εισέρχεται σε ένα κατακόρ […]-
Καλημέρα και καλό ΣΚ.
Θα μπορούσε να έχει τίτλο:
“Ένα κριτήριο αξιολόγησης”
Έτσι θα ήταν συνεπές με τα νέα ήθη και τι νέες ορολογίες, αλλά και θα εξέταζε…
Τι πράγμα; -
Καλημέρα Διονύση. “αλλά και θα εξέταζε… Τι πράγμα;”. Αυτό στο οποίο πονάνε οι μαθητές. Τη φυσική Β γενικής…
-
Καλημέρα Αποστόλη και καλό ΣΚ.
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό, αλλά είπαμε μιλάμε για κριτήριο αξιολόγησης, της “διδασκαλίας” μας, πρώτα και κύρια… 🙂 -
Καλημέρα Αποστόλη.
Περίμενα μια μέρα, μήπως κάποιος κάνει τη σύνδεση με την ανάρτηση πριν δυο μήνες:
Μέχρι να ολοκληρωθεί η είσοδος.
Δεν βλέπω όμως να γίνεται κάποια νύξη…
Γι΄αυτό μίλησα παραπάνω για “κριτήριο αξιολόγησης” !
Οι δυο δημοσιεύσεις γράφτηκαν μαζί, την ίδια περίοδο, αλλά κράτησα τη μία, για … εμπέδωση!!!
Αλλά από ότι φάνηκε, δεν…
-
-
H/o Κώστας Μυσίρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες, 3 εβδομάδες
Ένα πλαίσιο πέφτει στο μαγνητικό πεδίο
ΠΤΩΣΗ-ΠΛΑΙΣΙΟΥ-ΕΠΑΓΩΓΗ ΠΤΩΣΗ-ΠΛΑΙΣΙΟΥ-ΕΠΑΓΩΓΗ -
Μια εκδοχή στην οποία δεν έχει δοθεί θεωρώ η δέουσα σημασία στη βιβλιογραφία καθώς η οριακή ταχύτητας σχεδόν πάντα συνδυάζεται με ράβδο σε ράγες και τα πλαίσια σχεδόν πάντα εκτελούν ΕΟΚ.
-
καλημέρα σε όλους
για τους γνωστούς λόγους είδα μόνο το 1,
ακριβώς επειδή είναι ωραίο ποιοτικό
μια άλλη προσέγγιση, επειδή προτιμώ Blυημφημω:
το πλαίσιο έχει 4 πλευρές “καλές”,
οι 2 παράλληλες με την ταχύτητα, άρα τάση εκεί όχι,
και οι δύο κάθετες, άρα τάση μία όταν είναι εντός πεδίου η κάτω
και δύο, ίσες και αντίθετες στο κύκλωμα, άρα συνολικά 0,
όταν είναι και οι δύο -
Γειά σου δάσκαλε Βαγγέλη Κουντούρη!!
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες, 3 εβδομάδες
Στην επιφανειακή συμβολή
Σε δύο σημεία στην επιφάνεια ενός υγρού, βρίσκονται δύο σύγχρονες πηγές κυμάτων Ο1 και Ο2 οι οποίες αρχίζουν να ταλαντώνονται τη στιγμή t0=0, παράγοντ […] -
H/o Παύλος Αλεξόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες, 3 εβδομάδες
Κύλιση χωρίς ολίσθηση και νήμα
Ο δίσκος του σχήματος ακτίνας R = 0,1 m έχει τυλιγμένο πολλές φορές στην περιφέρεια του αβαρές και μη έκτατο νήμα με το τμήμα του που δεν είναι τυλιγμένο […]-
Καλημέρα Παύλο. Καλό μήνα. Ωραίο θέμα για καλούς μαθητές. Και επιβράδυνση και τύλιγμα, με πρωτότυπο το δεδομένο: “ρυθμός τυλίγματος”. Θα την δώσω στην τάξη αλλά θα την αναλύσω σε περισσότερα ερωτήματα για να οδηγηθούν λίγο πιο εύκολα οι μαθητές.
α) Να σχεδιάσετε τα διανύσματα των ταχυτήτων και των επιταχύνσεων του κέντρου Κ και του ανώτερου σημείου Α του τροχού.
β) Να υπολογίσετε το μέτρο της επιτάχυνσης του ελεύθερου άκρου Τ του νήματος και το μέτρο της επιτάχυνσης του ανώτερου σημείου Α του δίσκου την t₀.
γ) Ποια χρονική στιγμή t₁ η επιτάχυνση του σημείου Τ ισούται με την επιτάχυνση του ανώτερου σημείου του δίσκου;
δ) Βρείτε το μήκος του νήματος που έχει τυλιχτεί από την χρονική στιγμή t₀ έως την χρονική στιγμή t₁. -
Γεια σου Ανδρέα χαίρομαι που σου αρέσει και θα φανεί χρήσιμη.
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες, 3 εβδομάδες
Μετά την πλάγια κρούση μια αατ
Ένας δίσκος, μάζας m, ηρεμεί στο πάνω άκρο ενός κατακόρυφου ιδανικού ελατηρίου. Μια λεία σφαίρα, της ίδιας μάζας, εκτοξεύεται οριζόντια από ένα σημείο […]-
Καλημέρα Διονύση. Μόλις την είδα το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα είναι:
“πολύ έξυπνη σκέψη!”.
Αλλά και πολύ όμορφη όπως πάντα! -
Γεια σου Διονύση. Πολύ έξυπνη ιδέα!
-
Γιώργο και Αποστόλη, καλό απόγευμα.
Σας ευχαριστώ για το σχόλιο και χαίρομαι που σας άρεσε… -
Καλό απόγευμα σε όλους
για τους γνωστούς λόγους έριξα μια ματιά μόνο
ερώτημα: ο δίσκος δεν θα αποκτήσει, Διονύση, και οριζόντια ταχύτητα λόγω της κρούσης; -
Καλησπέρα Βαγγέλη και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Δεν θα αποκτήσει Βαγγέλη οριζόντια ταχύτητα, αφού έτσι δίνει η εκφώνηση 🙂
Αλλά ας το δούμε, λίγο αναλυτικότερα.
Στο σχήμα δείχνει την ταχύτητα της σφαίρας σε μια στιγμή στη διάρκεια της κρούσης και την δύναμη F που δέχεται από τον δίσκο.
https://ylikonetarxeia.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/10/2390.png
Η δύναμη αυτή, είναι κατακόρυφη αφού ουσιαστικά εξαιτίας της συνιστώσας υx της ταχύτητας έχουμε κρούση. Αλλά τότε και αυτή τη συνιστώσα της ταχύτητας θα μεταβάλλει.
Η αντίδραση της δύναμης F, θα επιταχύνει τον δίσκο προς τα κάτω και αφού και αυτή θα είναι κατακόρυφη, σε κατακόρυφη διεύθυνση θα κινηθεί ο δίσκος. -
Καλησπέρα.Παρ’ όλο που αναφερεται στην εκφώνηση ότι το σώμα κάνει κατακόρυφη ταλάντωση και η κρουση είναι ελαστική ,συνηγορωντας στο ερώτημα του Βαγγέλη , ίσως πρέπει να αναφερθεί ότι τα σώματα είναι λεια
-
Γιώργο, γράφαμε μαζί.
Στην εκφώνηση δίνω την λεία σφαίρα.
Και μια ανάρτηση, από τα παλιά. Το 2010, την πρώτη χρονιά του υλικονέτ:
Μια πλάγια ελαστική κρούση. -
Δεν διαφωνώ Διονύση .Απλα λέω ότι ίσως και για τα δύο σώματα να αναφερθεί ότι είναι λεία, προς αποφυγή παρεξηγήσεων.
-
Γιώργο, γράφεις:
” ότι ίσως και για τα δύο σώματα να αναφερθεί ότι είναι λεία, προς αποφυγή παρεξηγήσεων.”
Συμφωνώ ότι θα μπορούσα να το είχα γράψει. Όμως…
Όμως σε όλες τις ασκήσεις δίνουμε π.χ. Ένα σώμα Σ κινείται σε λείο οριζόντιο επίπεδο και … χωρίς να αναφέρουμε ότι και η επιφάνεια του σώματος Σ είναι λεία.
Δεχόμαστε δηλαδή ότι αν η μία επιφάνεια είναι λεία, αρκεί για να μην έχουμε τριβή.
Αυτό δεν κάνουμε σε όλες τις περιπτώσεις; -
Καλησπέρα Διονύση. Εξαιρετική. Και η ποιοτική εξήγηση στο ΙΙ, είναι μια πλήρης λύση.
Να μια εικόνα από το i.p., που επιβεβαιώνει τη λύση
https://i.ibb.co/4nnm9gJQ/kroy1.jpgΚαι το αρχείο για όποιον το θέλει ΕΔΩ
-
Καλό Θέμα Διονύση .
Ενα πιθανο λάθος που μπορει να κάνει κάποιος (μαθητης) είναι βλεποντας το σχημα και διαβάζοντας ελαστική κρουση να θεωρησει ότι η γωνια ανάκλασης είναι ιση με τη γωνια προσπτωσης …
Να πούμε βέβαια ότι το συστημα είναι μονωμένο (ελάχιστη διαρκεια κρουσης) έχουμε διατήρηση της ορμής .
Μπορούν να φτιαχτουν καλα θεματα πανω σε αυτο το σεναριο.
-
Γεια σου Διονύση.
Να υπενθυμίσουμε και μία ακόμη αντίστοιχη δική σου Μια κρούση στη διάρκεια μιας οριζόντιας βολής.
Ευχαριστούμε! -
Καλημέρα συνάδελφοι.
Ανδρέα, Κώστα και Μίλτο, σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Ανδρέα σε ευχαριστώ επιπλέον για το αρχείο i.p. και το “ζωντάνεμα” του φαινομένου.
Μίλτο σε ευχαριστώ για την υπενθύμιση της προηγούμενης ανάρτησης, που ήταν ένα πλήρες “γεύμα”.
Η παρούσα είναι ένα Β΄θέμα, κάτι σαν ορεκτικό 🙂 -
Ωραια ασκηση Διονυση οπου για να την κανω λιγο πιο δυσκολη και ενα τελειο κλασικο Β θεμα θα εβαζα μονο το ii) Ερωτημα. Αν μου επιτρεπεις μια ακομα παρατηρηση. Νομιζω το εξης: Στο ii) ερωτημα η λυση εχει τελειωσει στο σημειο “θα είναι ίση με την ενέργεια με την οποία θα ταλαντωθεί, στη συνέχεια.”
Για την λυση αυτη καθαυτη δεν χρειαζεται τιποτα αλλο. Οτι αλλο πει κανεις απο εκει και μετα οπως το: “Ας το δούμε αναλυτικά και με χρήση εξισώσεων:”,ναι μεν ειναι χρησιμη παρατηρηση αλλα πρεπει αυτο να ειναι εμφανες. Οτι αποτελει δηλαδη προσθετη παρατηρηση η οποια διαφοροποιειται απο την διατυπωση της λυσεως και η οποια δεν ειναι απαραιτητη πχ σε καποιο διαγωνισμα,αλλα εσυ την γραφεις για διδακτικους λογους. Διοτι ο μαθητης που ειναι αρχαριος πιθανον να νομισει οτι αν δεν γραψει και τις εξισωσεις που εχεις γραψει πιο κατω,η λυση δεν ειναι πληρης. Ενα σημαντικο πραγμα κατα την γνωμη μου ειναι οχι μονο να εκπαιδευτει ο μαθητης στο πως να λυνει αλλα και στο πως να παρουσιαζει τις λυσεις του. -
Καλημέρα Κωνσταντίνε, καλή Πρωτομαγιά και καλό μήνα.
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και την τοποθέτηση.
Όταν διδάσκουμε και προκειμένου να αυξήσουμε το ποσοστό “περάσματος” ενός θέματος (και σε πλήθος μαθητών και σε βάθος κατανόησης), δεν είναι κακό να δίνονται εναλλακτικές λύσεις…
Κάποιοι μαθητές, αρκούνται σε μια λεκτική ερμηνεία, στην οποία έχουν μια ευχέρεια, κάποιοι άλλοι προτιμούν μια πιο μαθηματική πορεία. Δεν υπάρχει λόγος να “χάσουμε” τους μισούς!
ΥΓ
Τώρα εδώ που μιλάμε, πόσοι και ποιο μαθητές μας διαβάζουν, είναι άγνωστο…
Οπότε πώς να επιλέξεις τακτική; -
Καλό μήνα! Πολύ όμορφη Διονύση και αναρωτιέμαι αν μπορεί να συνδυαστεί με στερεό (σφαίρα).
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες, 3 εβδομάδες
Ευρήματα από ένα διάγραμμα ταχύτητας
Ένα σώμα κινείται σε ένα λείο οριζόντιο επίπεδο και στο σχήμα δίνεται η ταχύτητά του σε συνάρτηση με το χρόνο. i) Να υπολογιστεί η επιτάχυνση του σ […] -
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες, 3 εβδομάδες
Είναι η επιτάχυνση κεντρομόλος;
Μια μικρή σφαίρα εκτελεί ομαλή κυκλική κίνηση, πάνω σε ένα λείο τραπέζι, δεμένη στο άκρο νήματος, το οποίο αφού περάσει από μια μικρή οπή στο σημείο Ο, […]-
ένα ωραίο 2ο θέμα με πολύ φυσική και ελάχιστα μαθηματικά.
-
Καλημέρα Διονύση.
Δεν σου κρύβω ότι αισθάνθηκα ευχάριστη έκπληξη διαβάζοντας την λύση σου!!!
Πριν δω την λύση σκέφτηκα.
Σπειροειδής τροχιά ,ανάλυση α σε επιτρόχια και και κάθετη στην ταχύτητα κλπ -
Καλημέρα σε όλους. Πολύ καλή προσέγγιση Διονύση. Πριν δω τη λύση, σκέφτηκα όπως ο Γιώργος…
-
Καλημερα Διονύση. Πολυ ωραιο γεωμετρικο θεμα. Διαφορετικο στυλ απαντησης που πιανει και τα τρια ερωτηματα μαζι,ειναι το εξης:Εδω εχουμε δυο φυσικα μεγεθη,στροφορμη και κινητικη ενεργεια,τα οποια δεν γινεται να διατηρουνται ταυτοχρονως. Αν διατηρειται το ενα,τοτε δεν διατηρειται το αλλο.(Γιατι?).Η στροφορμη ομως διατηρειται διοτι η ταση του νηματος ειναι κεντρικη δυναμη αρα δεν διατηρειται η κινητικη ενεργεια. Αρα η ταση παραγει εργο και επομενως δεν ειναι καθετη στην τροχιά.Αρα και η επιταχυνση που προκαλει δεν ειναι καθετη στην τροχια,αρα δεν ειναι κεντρομολος.Θυμιζω μια ωραια δικη σου αναρτηση:
Δύο πειράματα. -
Καλημέρα Διονύση.
Άνοιξα τη λύση και έκλεισα για σχόλιο, όμως επανέλαβα δις τις αρχικές κινήσεις,
για “χώνεψη” !
Ύστερα σκεφτόμουνα κάτι να βρώ σχετικό για να δέσει ο ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΣ τρόπος σου στη σκέψη μου που κι εγώ …ομολογώ στρατάκι αδιέξοδο πήρα.
Να πω τι σκέφτηκα : πάνω σε λείο οριζόντιο επίπεδο λεία σπειροειδής ράμπα .Από το άκρο της με τη μικρότερη καμπυλότητα και σε επαφή μ’αυτήν σπρώχνουμε λείο σφαιρίδιο δίνοντας του ταχύτητα υ1.Θέτω τα ερωτήματά σου .
Μπορώ να απαντήσω ομοίως;
Καλό Σαββατοκύριακο -
Καλο μεσημερι Παντελή. Φυσικα και μπορεις να απαντησεις ομοιως. Ομως τα δυο προβληματα ειναι απολυτως ταυτοσημα δεν αλλαζει τιποτα πηγαινοντας απο το ενα στο αλλο,συνεπως δεν κερδιζεις κατι πηγαινοντας απο το ενα προβλημα στο αλλο.Το προβλημα δεν γινεται ευκολοτερο. Κατι τετοιο ειχε θεσει ο Γιαννης εδω. Η ταχύτητα του τρόλεϋ
-
Καλό μεσημέρι Κωνσταντίνε.
Αντιληπτό αλλά μια ερώτηση ακόμη:
στου Διονύση “φαίνεται” το νήμα που μετατοπίζει το σημείο εφαρμογής της τάσης στο σώμα ακτινικά ,στη σπειροειδή ράμπα να φαντασθώ πως αλλαγή καμπυλότητας “σπρώχνει’ το σφαιρίδιο προς το εκάστοτε κέντρο ή κάπως αλλιώς;
Σ’ ευχαριστώ ,χρόνια πολλά -
Καλό μεσημέρι σε όλους.
Βασίλη, Γιώργο, Αποστόλη, Κωνσταντίνε, Παντελή σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Την άνοιξη (και ειδικά φέτος…) η φύση οργιάζει και την … ζημιά την πληρώνω εγώ 🙂 Αφού λοιπόν τέλειωσα για σήμερα την ενασχόλησή μου με τα χόρτα στο οικόπεδο, στη Ζάκυνθο… και προς αποφυγήν προστίμου, όπως τόσο καιρό διάβαζα (άλλο αν με το που ήρθα άρον – άρον για να προλάβω να καθαρίσω τα χόρτα, ανακοινώθηκε 45 ημερών παράταση… Δεν πειράζει. Σε 45 μέρες που τα χόρτα θα έχουν μεγαλώσει ξανά, τα κόβω πάλι… Τι έγινε; Υπάρχει κανένα πρόβλημα;), διάβασα και τα σχόλιά σας.
Να ξεκαθαρίσω κάτι, προς συναδέλφους. Το ότι η τροχιά είναι σπειροειδής και όχι κυκλική, έχει αναδειχθεί σε πάμπολλες περιπτώσεις, τουλάχιστον στο δίκτυό μας!
Το να διακηρύσσουμε λοιπόν την ίδια διαπίστωση, εν ήδη αλήθειας εξ αποκαλύψεως, δεν νομίζω ότι θα πρόσθεται κάτι.
Έτσι η σκέψη μου ξεκίνησε από άλλη λογική. Ο μαθητής βλέπει ένα σώμα να εκτελεί κυκλική τροχιά και η τάση του νήματος να παίζει το ρόλο της κεντρομόλου. Δεν ξέρω πόσο το συνειδητοποιεί αυτό, αλλά το έχει ακούσει τόσες πολλές φορές, που το έχει «μάθει» καλά. Και τι θα γίνει αν τραβήξουμε το άκρο του νήματος και αυξήσουμε το μέτρο της τάσης; Θα αποκτήσει επιτρόχια επιτάχυνση; Όχι βέβαια! Στην κάθετη στο νήμα διεύθυνση δεν δέχεται δύναμη. Η δύναμη κατευθύνεται στο κέντρο Ο και η επιτάχυνση θα κατευθύνεται επίσης στο Ο. Θα είναι και πάλι κεντρομόλος; Αποδεικνύω στο 1ο ερώτημα ότι δεν μπορεί να είναι κεντρομόλος, άρα η ακτίνα θα μειωθεί, οπότε δεν χρειάζεται να πάμε στην σπειροειδή τροχιά ούτε το να βρούμε άλλο κέντρο για να ορίσουμε ακτίνα καμπυλότητας… και να μιλήσουμε για επιτρόχια και κεντρομόλο στην τροχιά αυτή.
Αυτή είναι άλλη οπτική γωνία. Σωστή; Προφανώς!!! Έχει αναδειχθεί (τουλάχιστον από μένα) «άπειρες» φορές!!!
Παραπάνω λοιπόν προτείνω μια άλλη οπτική γωνία, η οποία μπορεί να καλύψει κάποιους μαθητές, οι οποίοι δεν ικανοποιούνται από την λογική της προσέγγισης και της τροχιάς που είναι και δεν είναι κυκλική. Που μπερδεύουν (και μάλλον δικαιολογημένα) το κέντρο Ο με το κέντρο καμπυλότητας της τροχιάς…
Παντελή, αν κατάλαβα καλά το ερώτημά σου, απλά είσαι εγκλωβισμένος στην γνωστή οπτική γωνία. Ναι θα μπορούσε να γίνει αυτή η κίνηση που λες, αλλά δεν νομίζω ότι θα αναδείκνυε καλύτερα το ζήτημα, από το νήμα. -
Παντελη με συγχωρεις εκανα καποιο λαθος. Ειχα κατι αλλο στο μυαλο μου.Η λεια σπειροειδης ραμπα δεν γινεται να μεταβαλει την κινητικη ενεργεια του σφαιριδιου διοτι δεν εχουμε παραγωγη θερμοτητας και ουτε καποια αλλη δυναμη να παραγει εργο πανω στο συστημα.Επισης η δυναμη απο την ραμπα ειναι παντα καθετη στην τροχια αρα κατευθυνεται παντα προς το εκαστοτε κεντρο καμπυλοτητας το οποιο ομως αλλαζει συνεχως θεση. Αρα η δυναμη αυτη δεν ειναι κεντρικη και η στροφορμη μεταβαλεται. Καταλαβα το λαθος που εκανα οταν ειπες στο τελευταιο σου σχολιο για την αλλαγη καμπυλοτητας. Αρα τα δυο προβληματα ειναι τελειως διαφορετικα και δεν μπορεις απο το ενα να βγαλεις συμπερασματα για το αλλο. Οι απαντησεις στο ενα ειναι οι ανάποδες απ οτι στο αλλο.Να εισαι καλα.
-
Καλησπέρα. Διονύση εξαιρετική ανάρτηση που νομίζω μπορεί να δημιουργήσει τον προβληματισμό σε έναν μαθητή του πως μεταβάλλεται το μέτρο της συνιστώσας της ταχύτητας της κάθετης στο νήμα εφόσον το σώμα δεν δέχεται δύναμη στην συγκεκριμένη διεύθυνση και αυτό γιατί αυτή είναι η λογική που έχει αναπτυχθεί από την Α Λυκείου. Υπάρχει κάποιος τρόπος να δικαιολογήσουμε την μεταβολή αυτή πέραν της διατήρησης της στροφορμής που αναφέρεται στην φωτογραφία που επισυνάπτω;
https://i.ibb.co/S4fXFfL8/2025.png -
Διονύση και Κωνσταντίνε ευχαριστώ.
Άλλο το ‘να κι άλλο τ’ άλλο! -
Καλό απόγευμα Παύλο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Η επιτάχυνση στη διεύθυνση του νήματος προκαλεί μια συνιστώσα ταχύτητας στη διεύθυνση αυτή, με αποτέλεσμα να μικραίνει η ακτίνα, οπότε δεν έχουμε ποια μια τυπική κυκλική τροχιά (πράγμα που μας οδηγεί σε τροχιά με σπειροειδή μορφή…).
Αλλά το νήμα δεν μένει ακίνητο, ούτε εκτελεί μια μεταφορική κίνηση, οπότε να έχουμε μια συνιστώσα ταχύτητας, κάθετη στο άκρο του με σταθερό μέτρο και μια συνιστώσα στη διεύθυνσή του νήματος το μέτρο της οποίας διαρκώς αυξάνεται. Η διεύθυνση του νήματος διαρκώς αλλάζει, αλλάζοντας και διαρκώς και η γωνία του νήματος με την ταχύτητα.
Έτσι συνολικά αυξάνεται το μέτρο της ταχύτητας, ενώ η διεύθυνσή της (η οποία συνεχώς μεταβάλλεται) είναι σχεδόν κάθετη στην διεύθυνση του νήματος. Έτσι αν κάποια στιγμή σταθεροποιήσουμε την δύναμη (την τάση), θα έχουμε μια κυκλική κίνηση για την οποία δεχόμαστε ταχύτητα κάθετη στο νήμα.
Παντελή, συμφωνώ με τον Κωνσταντίνο για την σπειροειδή τροχιά. Δεν μπορεί να πάρει ενέργεια η σφαίρα από την κάθετη στην επιφάνεια, όπως παίρνει μέσω του νήματος. -
Σε ευχαριστώ Διονύση για την αναλυτική απάντηση.
-
Καλησπέρα Διονύση. Ωραία και πρωτότυπη προσέγγιση. Μπορεί όμως να μπερδέψει το μαθητή, σε αντίθεση με την αναφορά σε σπειροειδή τροχιά, ιδαίτερα αν δει τη συνιστώσα α1, η οποία αν κατάλαβα καλά, περιγράφει το ρυθμό μεταβολής της ταχύτητας μαζέματος του νήματος. Θα ρωτήσει πως είναι δυνατόν επιτάχυνση κάθετη στην ταχύτητα να είναι υπεύθυνη για αλλαγή του μέτρου της ταχύτητας.
Ο μαθητής παρατηρεί αύξηση στο μέτρο της ταχύτητας, άρα σκέφεται επιτρόχια επιτάχυνση αε, ομόρροπη με την ταχύτητα, δηλαδή εφαπτόμενη στην σπειροειδή τροχιά. Αυτή προκύπτει από τη συνιστώσα της τάσης κατά την εφαπτόμενη της τροχιάς. Αυτή η συνιστώσα εξηγεί πολύ ωραία γιατί αυξάνει το μέτρο της ταχύτητας, και γιατί έχουμε παραγωγή έργου. Η άλλη συνιστώσα της τάσης με κατεύθυνση προς το κέντρο καμπυλότητας είναι υπεύθυνη για την αλλαγή στη διεύθυνση της ταχύτητας.
https://i.ibb.co/xqDJs0Ps/2.png -
Καλησπέρα Διονύση, καλησπέρα Ανδρέα, καλησπέρα σε όλους!
Ευχαριστούμε Διονύση και γι’ αυτή σου την προσέγγιση σε ένα θέμα με το οποίο έχεις ασχοληθεί αρκετά και ουσιαστικά στο παρελθόν.
Προσωπικά όμως, θα συμμεριστώ την προσέγγιση του Ανδρέα (και συνολικά το προηγούμενο του σχόλιο). Νομίζω ότι μπορεί να “περάσει” πιο άμεσα.
Να είσαι καλά! -
Καλησπέρα Ανδρέα, καλησπέρα Μίλτο και σας ευχαριστώ για το σχολιασμό και τις τοποθετήσεις. Είναι φανερόν, από την όλη συζήτηση που προηγήθηκε, ότι όλοι οι συνάδελφοι προτιμάτε την συλλογιστική με την σπειροειδή τροχιά και την ανάλυση σε επιτρόχια και κεντρομόλο επιτάχυνση. Μπορεί την ίδια άποψη, πού ξέρετε, να έχω και γω…
Δεν αρνήθηκα την ύπαρξη της παραπάνω οπτικής, απλά πρότεινα μια εναλλακτική, η οποία απαντά στο ερώτημα:
Το σώμα, στο άκρο του νήματος εκτελεί ομαλή κυκλική κίνηση, όπου η τάση του νήματος παίζει το ρόλο της κετρομόλου. Σε μια στιγμή αυξάνουμε την τάση του νήματος, τραβώντας το άλλο του άκρο. Η νέα τάση είναι επίσης κεντρομόλος; Πώς θα γίνει η κίνηση σπειροειδής; Αφού είναι κυκλική!!! Έτσι μαγικά; -
Χριστός Ανέστη! και Χρόνια πολλά.
Διονύση ωραίο και ενδιαφέρον θέμα και ενδιαφέρουσα η προσέγγιση σου.
Ας καταθέσω και γω την εκδοχή μου.Εφαρμόζω Θ.Μ.Κ.Ε για το (αμελητέας μάζας) νήμα:WF +WT=ΔΚ=0, WF διάφορο του μηδενός , άρα και WT διάφορο του μηδενός , άρα η Τ δεν μπορεί να είναι κάθετη στην ταχύτητα. -
Αντίστοιχο φαινόμενο. Αν η βαρυτική έλξη της Γης αυξανόταν “μαγικά”, ας πούμε γραμμικά με το χρόνο – εδώ θα χρειαστεί μαγεία ή θεϊκή επέμβαση ή Christopher Nolan (στην ταινία Man of Steel – ένας εξωγήινος μηχανισμός γεωδιαμόρφωσης αυξάνει τη μάζα της Γης) ένας δορυφόρος κυκλικής τροχιάς θα άρχιζε να πλησιάζει τη Γη σε σπειροειδή τροχιά. Τότε ΔΚ > |ΔU|, λόγω του έργου της εφαπτομενικής συνιστώσας του βάρους, το γνωστό “Παράδοξο του Δορυφόρου”.
-
Γεια σου Ξενοφωντα. Τι ειναι το WF? Αφου μονο μια δυναμη παραγει εργο πανω στο σφαιριδιο η Τ. Το ΘΜΚΕ γραφεται σωστα WT=ΔΚ. Το ΔK ομως δεν ειναι μηδεν(γιατι?).Αρα και WT οχι μηδεν .
-
Καλό απόγευμα, Κωνσταντίνε γράφω ότι το Θ.Μ.Κ.Ε εφαρμόζεται για το νήμα, στο οποίο ασκούνται η F και η δύναμη από το σφαιρίδιο , έστω Τ, αν το έργο αυτής είναι διάφορο του μηδενός είναι και της αντίδρασής της.
-
Ξενοφωντα δεν γινεται να εφαρμοσεις ΘΜΚΕ πανω στο αμαζο νημα για το οποιο η κινητικη ενεργεια δεν οριζεται.Αν το νημα ειχε μαζα τοτε παλι δεν μπορεις να βγαλεις συμπερασμα διοτι τοτε F και Τ δεν ειναι δυναμεις δρασης αντιδρασης.
-
Καταλαβαινω οτι εννοεις οτι αν η δυναμη που ασκειται στο ενα ακρο ενος ιδανικου νηματος παραγει μη μηδενικο εργο,τοτε και η δυναμη που ασκειται στο αλλο ακρο παραγει μη μηδενικο εργο,αλλα δεν νομιζω οτι αυτο δικαιολογειται μεσω ΘΜΚΕ. Δεν νομιζω οτι στην Φυσικη υπαρχει η εννοια της παραγωγης εργου μιας δυναμης πανω σε ενα αμαζο σωμα.
-
Κωνσταντίνε το Θ.Μ.Κ.Ε είναι συνέπεια του 2ου Νόμου, να υποθέσω ότι δεν έχεις πει ποτέ στους μαθητές σου ότι οι δυνάμεις στα άκρα ενός νήματος αμελητέας μάζας είναι ίσου μέτρου επειδή ΣF=0;
-
Ξενοφώντα το ΣW=ΔΚ=0 που γραφεις εφαρμοζοντας ΘΜΚΕ πανω στο νημα απο που προκυπτει? Προφανως θεωρεις οτι η κινητικη ενεργεια ειναι ταυτοτικα μηδεν λογω της μηδενικης μαζας του νηματος και κατα συνεπεια και η μεταβολη της.Αρα δεν ειναι δυνατον να συνδεσεις την μεταβολη αυτη με εργα δυναμεων και να εφαρμοσεις ΘΜΚΕ. Δευτερος νομος και ΘΜΚΕ δεν νομιζω οτι εφαρμοζονται πανω σε αμαζα σωματα.Ισως καποια διατυπωση παιρνοντας ορια οταν οι μαζες τεινουν στο μηδεν να ηταν λογικη αν και οχι χρησιμη εφοσον μπορεις να εφαρμοσεις ΘΜΚΕ κατ ευθειαν πανω στο σφαιριδιο,αλλα ετσι οπως το βλεπω να το διατυπωνεις δεν συμφωνω.Δεν ξερω,ας μας πουν και αλλοι συναδελφοι την γνωμη τους.
-
Καλημέρα, καλή βδομάδα και Χρόνια Πολλά Ξενοφώντα,
Σε ευχαριστώ για την ενασχόληση και το σχολιασμό.
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες, 4 εβδομάδες
Ένα υλικό σημείο πάνω στο δίσκο
Ένας δίσκος στρέφεται γύρω από τον κατακόρυφο άξονα z, ο οποίος περνά από το κέντρο του Ο. Ένα μικρό σώμα Σ, το οποίο θεωρούμε υλικό σημείο αμελητέων […]-
Καλημέρα Διονύση. Πολύ διδακτική, για την επανάληψη της – εναπομείνουσας – στροφορμής υλικού σημείου και του ρυθμού μεταβολής της. Φαίνεται επίσης η σωστή χρήση των προσήμων και της αλγεβρικής τιμής με βάση κάποια αυθαίρετη θετική φορά. Είχα βάλει σε εξετάσεις της Βθετ πριν από 8 χρόνια, το ίδιο θέμα με κατακόρυφο δίσκο, ΟΚΚ και ζήτησα τη δύναμη της κόλλας. Θυμάμαι ένα κορίτσι την είχε βρει – τώρα κάνει ειδικότητα χειρουργική.
-
Καλό απόγευμα Ανδρέα και σε ευχαριστω για το σχόλιο.
Η μαθήτρια σου, απέδειξε ότι το… είχε! Για να το θυμάσαι, φαντάζομαι ότι δεν πήρες και πολλές σωστές απαντήσεις… -
Ακριβώς. Και ήταν από τους λίγους μαθητές, που ήθελαν – σε αντίθεση με το ρεύμα – το κάτι παραπάνω.
-
Καλημέρα και από εδώ Διονύση.
Θα συμφωνήσω με τον Ανδρέα για τη διδακτική αξία της άσκησης.
Όμορφη και η πρόταση σου Ανδρέα για τη Β Λυκείου. -
Καλημέρα Διονύση.
…αν δεν πάει το μυαλό στην απαραίτητη κεντρομόλο
για την κυκλική κίνηση, λέω …αν ,τότε …χάσαμε.
Ένας “πίνακας”… διδακτικός!
Να είσαι καλά -
Καλημέρα Παντελή και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Να είσαι και συ καλά. -
Καλό μεσημέρι Μίλτο. Σε ευχαριστώ για το σχόλιο.
Μόλις τώρα το πρόσεξα ενώ προηγουμένως διάβασα, μόνο του Παντελή… -
Γεια σου Διονύση, όμορφο θέμα που θεωρώ πως θα μπορούσε να μετασχηματιστεί και σε Β θέμα.
-
-
H/o Παύλος Αλεξόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 12 μήνες
Ένα στερεό και μια Ταλάντωση…
Ισορροπία στερεού – Ταλάντωση – Επιταχυνόμενη κίνηση στερεού Η άσκηση και η λύση της.-
Καλησπέρα Παύλο. Πολύ ωραία η άσκηση. Αγγίζει πολλά θέματα και αξίζει μαθητής να τη λύσει αυτή την περίοδο. Ευχαριστούμε.
-
Γεια σου Δημήτρη, σε ευχαριστώ για το σχόλιο, να είσαι καλά, ελπίζω να φανεί χρήσιμη.
-
Καλησπέρα Παύλο. Πολύ καλή για επανάληψη. Την ενσωμάτωσα ως Δ΄θέμα σε επαναληπτικό, που θα δώσω την επόμενη εβδομάδα στους λίγους παρευρισκόμενους. Της έβαλα και Δ5 τη γραφική παράσταση Ν3 – y.
Το μήκος του νήματος μου βγαίνει 4.(1/16).(3/2) = 3/8m. -
Γεια σου Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχόλιο. Έχεις δίκιο για την τιμή του μήκους του νήματος κάπου μου «έφυγε» ένα δυάρι στον παρανομαστή σε ευχαριστώ για την επισήμανση του λάθους. Χαίρομαι που θα φανεί χρήσιμη.
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 12 μήνες
Οι μεταβολές ορμής και στροφορμής
Μια μικρή σφαίρα μάζας 0,2kg κινείται με σταθερή ταχύτητα υο=5m/s σε λείο οριζόντιο επίπεδο, χωρίς να περιστρέφεται. Σε μια θέση Α συναντά ένα κ […]-
Καλησπέρα Διονύση. Πολύ διδακτική. Απλά υλικά για σκέψη και προβληματισμό. Στη θέση Α ο ρυθμός μεταβολής της ορμής διάφορος του μηδενός και της στροφορμής μηδέν!
Φαίνεται περίεργο αλλά η στροφορμή προκύπτει από την ορμή ως εξωτερικό γινόμενο
https://i.ibb.co/HpMHSFvj/1.jpg -
Καλησπέρα Διονύση, καλησπέρα Ανδρέα.
Συμφωνώ πως είναι ιδιαίτερα χρήσιμη με πολλά σημεία που οι μαθητές μπερδεύουν.
Όντως στο σημείο Α, ενώ dp/dt διάφορο του μηδενός, dL/dt=0
Εδώ πρέπει να γίνεται σαφές πως η σχέση L=pr ισχύει μόνο για τα μέτρα των διανυσμάτων. Στην κυκλική κίνηση όπου r=σταθ. εύκολα γίνεται το λάθος
dL/dt=d(pr)/dt=rdp/dt ….Ανδρέα, αυτό που γράφεις είναι απόλυτα σωστό αλλά επειδή οι μαθητές δεν
γνωρίζουν εξωτερικό γινόμενο, δύσκολα γίνεται κατανοητό.
Να σημειώσω πως το εξωτερικό γινόμενο v x p (ταχύτητας-ορμής) είναι πάντα
μηδενικό αφού τα διανύσματα είναι συγγραμμικά. Ενώ το εξωτερικό γινόμενο
r x ΣF είναι μηδενικό μόνο στη θέση που η ΣF έχει ακτινική διεύθυνση.Αποφεύγοντας το εξωτερικό γινόμενο που σίγουρα είναι γενικότερο, μπορούμε
ίσως να πάμε στα μέτραhttps://i.ibb.co/pv0bLL6p/image.png
όπου στη θέση Α δεν υπάρχει επιτρόχια συνιστώσα της δύναμης
-
Καλημέρα Ανδρέα, καλημέρα Θοδωρή.
Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό και την κατάθεση της οπτικής γωνίας αντιμετώπισης του θέματος.
Αν θα είχα απέναντί μου μαθητή, ο οποίος θα μπερδευόταν, θα του έλεγα.
Μιλάμε για επίπεδες κινήσεις παιδί μου. Να θυμάσαι:
Η ορμή του υλικού σημείου είναι πάντα πάνω στο επίπεδο κίνησης και στο ίδιο επίπεδο βρίσκεται και η δύναμη (ο ρυθμός μεταβολής της), ασκείται στο υλικό σημείο, με οποιαδήποτε διεύθυνση.
Βρες τη δύναμη.
Η στροφορμή όμως, ως προς ένα σημείο Ο ή άξονα ο οποίος περνά από το Ο, είναι πάντα κάθετη στο επίπεδο στο σημείο Ο και πάνω στον ίδιο άξονα βρίσκεται και η ροπή, ο ρυθμός μεταβολής της στροφορμής. Εδώ δεν υπάρχουν γωνίες παρά 0 και 180°…
Απλά βρες τη ροπή της δύναμης που ασκείται στο υλικό σημείο, ως προς το Ο.
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 12 μήνες
Το πλαίσιο αλλάζει μαγνητικό πεδίο
Ένα τετράγωνο ομογενές αγώγιμο πλαίσιο πλευράς l=1m, με αντίσταση R=0,4Ω και μάζα m=0,4kg, σύρεται σε λείο οριζόντιο επίπεδο με την επίδραση μεταβλητή […]-
Μια άσκηση επαγωγής, πριν την Ανάσταση!
Καλό Πάσχα σε όλους, μαθητές και συναδέλφους… -
Κέντημα και μάλιστα ψιλο-βελονιά Διονύση.
Μία ερώτηση: Μήπως είναι καλύτερα στο (iii) αντί για τάση V(ΑΓ) να ζητάμε
τη διαφορά δυναμικού V(ΑΓ); Αν δεν κάνω λάθος η τάση οφείλει να είναι θετικήΜία παρατήρηση: Στο (iv) είναι πιο εύκολο να ξεκινήσει κάποιος από
την ΑΔΕ τη δεδομένη χρονική στιγμή P(F)=dK/dt + P(Q)Έχουμε βρει P(Q)=10J/s Επίσης ΣF=ma=0,4N Άρα dK/dt=ΣFυ=0,4J/s
Οπότε εύκολα P(F)=10,4J/sΝα θυμίσω επίσης πως ο 2ος ΚΚ είναι “εντός”….μην ξεχνιόμαστε
Καλή Ανάσταση σε όλους
-
Καλό απόγευμα Θοδωρή και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Για την τάση, έχεις δίκιο. Δεν ήθελα να δώσω στίγμα με αλλαγή της ορολογίας σε σχέση με την τάση του i) ερωτήματος, γι’ αυτό έγραψα “τάση” αλλά στην απάντηση έκανα την αντιστροφή, ώστε στο αποτέλεσμα να έχω θετική τιμή. Αλλά μάλλον κακό έκανα… Οπότε άλλαξα την εκφώνηση.
Και για το 2ο θέμα με την δύναμη άλλαξα την εκφώνηση, αφού δεν θα ήθελα να δω λύση, σαν αυτή που προτείνεις, αφού έτσι παρακάμπτεται, το ουσιαστικότερο μέρος του ερωτήματος, που δεν είναι τίποτα άλλο, παρά η εύρεση της δύναμης Laplace με αναφορές στις 4 πλευρές!
Τώρα το ερώτημα λέει όχι να βρεθεί η ισχύς της δύναμης, αλλά:
“Αφού υπολογιστεί η δύναμη που δέχεται το πλαίσιο από το μαγνητικό πεδίο, στη συνέχεια να βρεθεί η ισχύς της δύναμης F και ο ρυθμός μεταβολής της κινητικής ενέργειας του πλαισίου.”
Καλή Ανάσταση Θοδωρή, καλή Ανάσταση σε όλους.
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 έτος
Οι Ελέφαντες φτιάχνουν «ασπίδα προστασίας»…
Οι ελέφαντες είναι έξυπνα και συναισθηματικά ζώα, που συνεχίζουν να μας εκπλήσσουν με τη συμπεριφορά τους. Τη Δευτέρα, σεισμός μεγέθους 5,2 Ρίχτερ ταρα […] -
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 έτος
Η ράβδος και το υλικό σημείο
Μια ράβδος στρέφεται σε λείο οριζόντιο επίπεδο, γύρω από κατακόρυφο άξονα z, ο οποίος περνά από ένα σημείο της Ο. Στο σημείο Β της ράβδου έχε […]-
Καλημέρα Διονύση. Στην εκφώνηση δεν έχεις δώσει το μήκος της ράβδου.
Επίσης δεν αναφέρεις αν είναι αβαρης.
(δεν την έχω λύσει ακόμα και δεν ξέρω αν χρειάζεται να είναι αβαρης αλλά ετοι φαίνεται). -
Καλημέρα Γιώργο.
Σε πρόλαβε ο φίλος Γιάννης και έδωσα το μήκος, όχι της ράβδου αλλά το μήκος (ΟΑ) που μας ενδιαφέρει.
Όσο για την αβαρή ράβδο, δεν δίνω κάτι, γιατί δεν χρειάζεται η μελέτη της κίνησης της ράβδου. Δεν μας ενδιαφέρει.
Η ράβδος είναι το υπόβαθρο για την κίνηση του υλικού σημείου… -
Καλημέρα Διονύση, όμορφη άσκηση. Ο άξονας περιστροφής είναι σταθερός, σωστά;
-
Καλό μεσημέρι Παύλο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Θα μπορούσα να το έχω γράψει ότι ο άξονας είναι σταθερός, αλλά έκρινα ότι πολλές φορές γράφουμε τα αυτονόητα, στην προσπάθειά μας να είμαστε σαφείς, δημιουργώντας εκφωνήσεις τεράστιες, χωρίς λόγο.
Δηλαδή ποιο είναι το νόημα της φράσης “Μια ράβδος στρέφεται σε λείο οριζόντιο επίπεδο, γύρω από κατακόρυφο άξονα z, ο οποίος περνά από ένα σημείο της Ο.”
Αν σε περίπτωση εξέτασης κάποιος αναρωτηθεί, ας δει αν έχει δοθεί κάποιο στοιχείο που αναφέρεται σε κίνηση του άξονα, όπως η ταχύτητά του. Αν δεν βρει τι θα υποθέσει ότι ο άξονας δεν κινείται ή ότι το πρόβλημα δεν λύνεται; Αν καταλήξει στο δεύτερο, θα αναλάβει και το κόστος… -
Καλημερα Διονυση Γιωργο και Παυλο.Ωραια ασκηση Διονύση οπως αλλωστε ολες που κατασκευαζεις. Η γνωμη μου ως προς τα δεδομενα γενικως, ειναι οτι τα πολλα λογια ειναι φτωχεια.Ως προς το αν λειπει καποιο αριθμητικο δεδομενο ή το ποια δινονται και ποια ζητουνται,εχω πει στους μαθητες μου να μην προβληματιζονται ιδιαιτερα. Να μελετανε το προβλημα και οτι ειναι απαραιτητο να το θεωρουνε γνωστο. Εδω το “αβαρης” φυσικα και δεν χρειαζεται διοτι καμια ερωτηση δεν αφορα την ραβδο αλλα και καποιο αλλο μηκος αν δεν δινεται δεν χαλασε ο κοσμος. Δεν υπαρχει λαθος λογικης. Κατα την γνωμη μου ουτε το “σε λείο οριζόντιο επίπεδο, γύρω από κατακόρυφο άξονα ” χρειαζεται. Υπαρχουν μονο ραβδος και αξονας τιποτα αλλο. Το μονο που χρειαζεται ειναι η καθετοτητα αξονα-ραβδου.Καλες γιορτες σε ολους.
-
Καλό απόγευμα Κωνσταντίνε και καλό Πάσχα.
Σε ευχαριστώ για το σχόλιο και την τοποθέτηση.
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 έτος
Τεχνητή νοημοσύνη και… μαθητές
Τεχνητή νοημοσύνη: Οι εκπαιδευτικοί ανησυχούν για τη χρήση AI από μαθητές. Από Ιωάννα Κουμπαρέλη Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη εισέρχεται στα σχολεία αναδύετ […] -
Ο/η Διονύσης Μάργαρης και ο/η
Χρήστος Καϊτατζης είναι πλέον φίλοι πριν από 1 έτος
- Φόρτωσε Περισσότερα